Bezinepomp Relais 5 GT Turbo (phase I, II en BS)

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Het lijkt er wel op dat bij elke 5 GTT op een bepaald moment het bezinepomp relais het begeeft. Ik heb het al gehad bij mijn grijze phase I en nu ook bij de zwarte phase II.

Bij meerdere mensen heb ik al gehoord dat ze ermee ophouden.

Op zich een simpel op te lossen probleem alleen levert Renault deze relais al jaren niet meer (als ze wel leverbaar waren, kostte ze volgens mij rond de EUR 100,- ex/ex). Nu schijnt dat je het relais makkelijk zelf kan maken. Aantal diodes e.d. vervangen, goed de soldeerpunten nalopen en je kan er weer verder mee.

Heeft iemand een duidelijk schema van dit relais zodat het voor de handige mensen onder ons zelf te fixen is?? Via Arco had ik al een Franse site gekregen alleen kwam ik hier niet uit.

Het gaat om dit kleine dingetje
[img]http://www.gt-turbo-spares.co.uk/cart/i ... 0relay.JPG[/img]

Ik weet het, op internet worden ze voor een paar tientjes per stuk aangeboden maar omdat ik er toch een stuk of 3 a 4 nodig heb en omdat andere mensen er misschien ook mee geholpen zijn, heb ik dit topic even aangemaakt.

Alle hulp is welkom :)
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Zoals je weet heb ik hem hier op het dorp bij een elektrowinkel laten fixxen.
Die soldeert niet de puntjes opnieuw, maar vervangt alles van het relais. Dus alle weerstandjes en diodes.
Dan is hij weer als nieuw en ben je er voor de komende jaren vanaf.. :smile:
5 GT Turbo '88 GT5
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Ja I know Roy. Als de elektrowinkel het kan, moet je het toch ook zelf kunnen? ;)
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Vast wel.. (Y)
5 GT Turbo '88 GT5
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Volgens mij heb ik er nog wel één liggen ergens. Zal die eens uit elkaar halen en met een maat van mij bekijken. Die heeft er wel verstand van en kan misschien ook wel vertellen hoeveel werk eraan zit om zo'n ding op te knappen (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Arco kwam met deze link maar ik word er niet veel wijzer van

http://pquillon.chez-alice.fr/r5gtturbo ... _pompe.htm

Misschien andere mensen wel :)

Het ziet er niet heel ingewikkeld uit. Het is 1 printplaatje met daarop wat weerstandjes en diodes. (Y)
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Beetje electrotechnicus laten desolderen en solderen, kost de wereld ook niet (Y)

En zorgen dat je een doorlus draadje in de auto hebt liggen mocht ie onderweg kapot gaan :P
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

maartenlientje
Berichten: 437
Lid geworden op: vr 9 mar 2007 18:07
Locatie: Groningen

Jouw Frans wordt ook met de dag beter, hé Abel :smile:
Hoezo haat - liefde verhouding?!
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Daniël W. schreef:Beetje electrotechnicus laten desolderen en solderen, kost de wereld ook niet (Y)

En zorgen dat je een doorlus draadje in de auto hebt liggen mocht ie onderweg kapot gaan :P
Mijn oom is electrotechnicus en die heeft em al opnieuw gesoldeerd, dat werk helaas niet :(
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Als de elektrowinkel het kan, kab je oom het toch ook wel? :p

Gewoon laten fixxen door iemand die er verstand heeft. Je had alweer kunnen rijden.. :smile:
5 GT Turbo '88 GT5
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Haha als je het over de duivel hebt...turbotje vandaag uitgelaten, stukje gereden en neergezet. Wil ik weer starten om te vertrekken, geen peut :P Dan maar op en neer naar t werk met mn vertrouwd draadje...nu heb ik thuis nog 1 goed werkend relais en 4 die weigeren :lol:
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Roy schreef:Als de elektrowinkel het kan, kab je oom het toch ook wel? :p

Gewoon laten fixxen door iemand die er verstand heeft. Je had alweer kunnen rijden.. :smile:
haha, heb toch ook geen tijd gehad om erin te rijden dus dat maakt niet veel uit :p
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Daniël W. schreef:Haha als je het over de duivel hebt...turbotje vandaag uitgelaten, stukje gereden en neergezet. Wil ik weer starten om te vertrekken, geen peut :P Dan maar op en neer naar t werk met mn vertrouwd draadje...nu heb ik thuis nog 1 goed werkend relais en 4 die weigeren :lol:

En tussen welke punten klem je dat draadje ?
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Dikke witte (12V voeding pomp) + dikke rode (+12V voor contact). In principe kun je het relais laten vervallen en gewoon een schakelaar plaatsen, maar voor de veiligheid heb ik liever een relais..

[img]https://farm6.staticflickr.com/5596/144 ... 3b2c_o.jpg[/img]
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Okee duidelijk
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

niet vergeten los te trekken als je de auto uitzet ;)
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Wouter schreef:niet vergeten los te trekken als je de auto uitzet ;)
is dat ding niet 12v geschakeld dan?
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Gerald schreef:
Wouter schreef:niet vergeten los te trekken als je de auto uitzet ;)
is dat ding niet 12v geschakeld dan?
Niet als je de plus direct doorverbind :smile:
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

is alleen een gevaar pomp blijft lopen als de motor stil staat......
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Daniël W. schreef:Dikke witte (12V voeding pomp) + dikke rode (+12V voor contact). In principe kun je het relais laten vervallen en gewoon een schakelaar plaatsen, maar voor de veiligheid heb ik liever een relais..
Toerenteller wordt toch ook via het relais aangestuurd? Als je em doorverbind zonder het relais ertussen, doet de toerenteller het dan nog wel??
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Ook zonder relais blijft de toerenteller gewoom werken!
Laatst gewijzigd door m1n1 (Jasper) op vr 18 jul 2014 8:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Bij een eventuele aanrijding blijft de pomp doorpompen als je hem doorverbind. Best wel een risico....
5 GT Turbo '88 GT5
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Signaal voor de toerenteller wordt gegeven vanuit de Renix. De pomp krijgt een signaal vanuit de Renix om te gaan draaien, maar niet andersom. Aansluitingen op het relais zijn vrij standaard:
rood=12v voor contact
wit=12v voeding pomp
bruin=stuurdraad relais (signaal toerenteller)
geel=2e stuurdraad relais; 12V na contact
zwart=massa
Daniël W. schreef:Dikke witte (12V voeding pomp) + dikke rode (+12V voor contact).
Vuistregel - rood is altijd +12V voor contact (dus altijd 12V), geel is altijd +12V na contact. Zijn nog wel meer maar van deze wordt nooit afgeweken in de kabelboom.
Daniël W. schreef:In principe kun je het relais laten vervallen en gewoon een schakelaar plaatsen, maar voor de veiligheid heb ik liever een relais..
Je carb gaat niet overlopen, er gaat niets lekken omdat de pomp altijd draait (drukregelaar + retour). Maar zoals Roy aangeeft in geval van een ongeval kan het link zijn. Vandaar mijn statement, en vandaar dat ik dit alleen als noodoplossing gebruik :beer:
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Toevallig...
Heb dit dus ook net een week geleden gehad. (ligt dit aan het weer ofzo? :( )
Van de een op de andere dag niet willen starten en geen brandstof...
Bleek dus ook het relais te zijn.
Heb er nu (tijdelijk) ook een schakelaar tussen zitten.

Maar die dingen zijn dus niet meer te krijgen?!
dan inderdaad maar op zoek naar een elektroshop......
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Dat relais verkopen ze ook nog via CGB Motorsport, ik heb hem via Ebay bij ze gekocht (en het werkt :D ) : http://www.ebay.co.uk/itm/400256544257? ... EBIDX%3AIT
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Ja klopt Jacob, ik had ze ook gezien. (Y)

Maar zien de relatief simpele jaren 80 elektronica zou je het toch ook zelf moeten kunnen fixen. Ik begrijp dat Daniel en Artvo er mee bezig zijn.

Mijn 5 doet het overigens weer..... lijkt erop dat het een vuiltje in de benzine/carb was...
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Plaats reactie