Haas schreef:13.7 a 14.0 is ook wel erg weinig hoor, 14.8V moetie zijn
Nah, echt hele hoge voltage's hebben die dingen niet, met 14 volt mag je blij zijn hoor. Meet voor de gein eens op de dynamo zelf, ik kom regelmatig een flinke spanningsval tegen met al die rotte litze kabels die na een aantal jaar vaak al flink verrot zijn. Voornamelijk degene bij de wielkuip links. Als die er nog in zit..
Heeft overigens weinig met je probleem te maken, is waarschijnlijk gewoon een setje versleten koolborstels. Je kunt er nieuwe op zetten maar de sleepringen (waar de koolborstels overheen slepen) hebben hun beste tijd vaak wel gehad na het eerste setje. Bespaar je de moeite met 2e hands rommel, tenzij je een nieuw wereld record wil neerzetten. Ik heb die rotdingen al te vaak vervangen.. De laatste was van een 19 16V, 29 minuten.
Met een beetje slim shoppen koop je een nieuwe (ruil) voor zo'n 120 euro.
Wees verstandig en zorg voor een koelbuisje o.i.d richting de dynamo, die dingen overlijden stuk voor stuk door warmte. Been there done that..
Wat betreft die rookwolk, blauwe en witte rook zijn soms lastig van elkaar te onderscheiden maar de geur niet, koelvloeistof wat verdampt ruikt vrij zoet (eigenlijk net zoals koelvloeistof zelf maar dan een tikkeltje meer branderig (waarom weet ik dit allemaal..) en de geur van verbrande olie is echt niet te harden. Ik denk dat het overgrote deel wel eens achter mijn 19 16V gereden heeft tijdens RTC weekendjes of op het circuit en die weten dat vast wel te vertellen, dat ding staat inmiddels al bijna 2 jaar stil maar de geur zit er nog steeds in terwijl die tot bijna het laatste boutje uit elkaar is geweest.
Er is 1 makkelijke test.. Even netjes warmrijden en 'm dan 5x in de 2e versnelling even naar de 7000 RPM rossen en dan vol van het gas af en uit laten rollen in de 2. Tijdens het uitrollen in je binnenspiegel kijken naar je dakrand, het is lastig te zien maar meestal begint hij net onder het spoilertje een rookgordijntje te ontwikkelen. Wordt het tijdens de 5x steeds erger en erger, dan zijn het de klepseals, haal je de 5x niet omdat ie als een idioot begint in te houden of vastloopt met een witte rookwolk, dan is het een koppakking of een kop die gescheurd is.
Koppakkingen komen niet vaak voor, gescheurde cilinderkoppen heel sporadisch, ik heb beiden in ieder geval nog nooit voor elkaar gekregen. Krijg je volgens mij alleen voor elkaar door 'm iedere keer koud op z'n kloten te trappen, maar vaak komt er dan eerder een drijfstang naar buiten dan een koppakking. Met een paar rotte klepseals kan die heel oud worden hoor, ik heb het getest met de laatste F7P die ik had, de hele Eiffel ging elke maand in rook op en in een pitstraat moest iedereen verplicht met mistlampen aan rijden. Zolang een F7P een paar frisse drijfstanglagers heeft en er genoeg olie in zit en je weet 'm iedere keer netjes warm te rijden dan krijg je zo'n ding niet stuk.
Ik weet je financiele situatie niet maar als 't mijn rookwolk was dan had ik een setje drijfstanglagers en een koppakkingset en distributieset besteld, kop er af en wegbrengen of zelf doen. Dynamo even wegbrengen om te laten checken op een testbank en daarna de zooi dichtschroeven met hier en daar een nieuw slangetje en kabeltje en lekker ongestoord gasgeven met dat ding!
Nieuwe klepgeleiders kan, maar ik heb al best veel F7P/R motoren gezien met aardig ruime geleiders (met op nummer 1 de F7P) maar die ik met de kleppen inschuren en 16 nieuwe klepseals toch behoorlijk rookvrij gekregen heb.