Clio Williams start niet meer

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Peterrrr90
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 5 okt 2009 17:24
Locatie: Tilburg

Hallo allemaal,

Ik heb een Clio Williams uit 95.
Vorige week reed ik op de snelweg en ineens begon het acculampje te branden. De verlichting ging ook zwakker branden.

Ben toen langs de kant gaan staan en iemand gebeld die met een multimeter kon komen. Auto opgestart en gemeten, hij gaf 9,5 / 10 volt, conclusie: dynamo defect. Mijn accu had ik toen wat opgeladen met de auto van mijn maat, zodat ik nog naar huis kon rijden.

Toen ben ik een week op vakantie gegaan, bij terugkomst geprobeerd de auto op te starten, maar dit lukte niet. De startmotor draait niet rond, het leek op startonderbreking. Het alarm begon ook ineens te loeien, wat ik raar vond want ik dacht dat het alarm wat er op zat helemaal niet werkte.
Zit er startblokkering op zo'n auto?
Weten jullie misschien wat dit probleem kan zijn?

Gr,
Peter
Megane Coupé 2.0 8v
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

accu leeg, en een goed alarm heeft een 2e noodaccu voor de sirene of begint te loeien bij te lage accuspanning

dus eerst je accu opladen en dan kijken of deze dan wel 12v aangeeft. starten en weer controleren wat de accu spanning is. laadspanning moet ca 13,5/14v zijn. Op basis daarvan kan je zeggen of je dynamo stuk is, of evt je accu.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Als je dynamo niet vervangen is in de tussentijd, dan denk ik dat je accu gewoon weer leeg of defect is... :) Zoals Gerald al aangeeft.

Effe opladen en van daaruit verder kijken. Om dit soort problemen te checken zijn er accu/dynamo testers op de markt. De meeste garagebedrijven hebben deze wel liggen.

Succes! (Y)
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

dit soort fratsen had ik ook, zowel accu als dynamo toen vervangen (beide gaar) probleem opgelost :). Bij de ph2 zit er idd een startonderbreker op incl alarm. Originele renault alarm gaat btw pas af als je echt in de auto gaat zitten bij openen deur met de sleutel in het slot ipv centrale deur vergrendeling
Leon Cozijn
Berichten: 2183
Lid geworden op: wo 2 jan 2008 9:45
Locatie: Waddinxveen ZH
Contacteer:

Heb exact hetzelfde gehad eerst Dynamo en toen de accu..
Peterrrr90
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 5 okt 2009 17:24
Locatie: Tilburg

Bedankt voor de reacties.

Accu opgeladen, hij startte meteen
Dus nog een keer spanning gemeten
Tijdens het lopen en die was 12,2v
Dus dat is te weinig.
Dynamo kaduk
Megane Coupé 2.0 8v
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Dat wist je bij de eerste post ook al, daar gaf je al aan dat de dynamo overleden was. Tis altijd wat met die oude Renaultkes :-)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ach, een dynamo kan altijd kapot gaan. Nieuwe erin en je kunt weer 10 jaar vooruit.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

10? 20 haast wel! :p helemaal nu de auto op leeftijd is, 18 jaar alweer.. In de komende jaren gaan de kilometers vast veeeeel langzamer als in de eerste 10 ;-)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

weinig km's is niet altijd beter.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik had m'n dynamo binnen 10k weer stuk anders :p
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

Steven schreef:Ik had m'n dynamo binnen 10k weer stuk anders :p
Ik ook +- 100 ringrondes
Probleem weet ik waarom de nieuwe zo slecht zijn.
Bij de oude zit er een allu koelblokje op de spanningsregelaar. Bij alle nieuwe zijn deze van plastic en hebben dus veel minder koeling waardoor ze bij goed gebruik gelijk doorfikken.
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Meer luchtkoeling en een grotere poelie erop.

Ik moet alleen nog es opzoeken welke poelie ik er nu opgezet heb met welke riem :~
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Ik ben onlangs voor een iskra dynamo gegaan. Deze had inderdaad weer een volledig aluminium spannings regelaar. Hiervoor een valeo imitatie gehad en die had inderdaad een plastic behuizing om de spanning regelaar.

[img]http://image.ceneo.pl/data/products/143 ... or-jcb.jpg[/img]

p.s. steven: zoek dat inderdaad eens uit ;)
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bij mij brand het dynamo lampje ook weer steeds vaker, vorig jaar in GB vervangen (5000 Km geleden schat ik).
Hoge temperaturen & toeren vinden ze niet leuk idd! Ik heb de volgende maar standaard achterin liggen :D.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Komt met name door de hoge toeren Jasper, dan draait die koelvin ook uit z'n normale werkgebied van rond de 3000-4000 toeren.

Dus zet er eens een grotere poelie met iets langere snaar op, grote kans dattie dan wat beter overleeft.
Plaats reactie