Ik heb een tijdje geleden een renault megane cabrio met 2L 16klepper motor gekocht. Kon hem kopen voor een leuk prijsje omdat de motor warm liep en daardoor automatisch uit geschakeld werd. De vorige eigenaar wilde er geen tijd meer in steken. Nu heb ik het koelingsprobleem opgelost (fan sloeg niet aan omdat stekkers omgewisseld waren), maar hij schakeld na enige tijd wel vanzelf uit. Het storingslampje wat aangeeft dat er een electrische storing is gaat branden en een paar seconden later gaat er een rood lampje branden en wordt de auto uitgeschakeld.
Na wat zoek en speurwerk heb ik een sensor gevonden die er iets mee te maken heeft. Als ik de stekker van die sensor op de inlaat (volgens mij is het een benzine druk regelaar of iets) lostrek dan brand het storingslampje wel, maar blijft de auto iig lopen. Kan alleen niet hoog in toeren gaan, want dan gaat de motor sputteren.
Kan iemand me hiermee helpen? Ik denk zelf niet dat het aan die sensor zelf ligt, maar dat die sensor alleen ingrijpt op een probleem wat ergens anders vandaan komt. Uitlezen met een universele computer lukt niet. Iemand suggesties hoe ik dit probleem het beste aan kan pakken?
Vreemde electrische storing
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Aiii IDE...weet niet of die motor OBD2 heeft, maar volgens mij wel gewoon?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
- Car: 19 16v PhII 2.0T
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Was het niet zo met die 2.0 16v IDE (F5R motorcode dacht ik) dat door het EGR systeem er allemaal sludge en troep in de inlaat traject ging zitten ?
Anything worth doing is worth doing right!.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
In combinatie met de directe injectie ja. Motor staat er bekend om flink vervuild te raken en veel problemen te hebben.
Maargoed, dat lost nog niks op in dit topic. Weet je ook waarom je geen verbinding kreeg met de universele uitleesapparatuur? Het gebeurt niet vaak dat een motor compleet wordt uitgeschakeld. Welk rood lampje gaat er precies branden dan?
Maargoed, dat lost nog niks op in dit topic. Weet je ook waarom je geen verbinding kreeg met de universele uitleesapparatuur? Het gebeurt niet vaak dat een motor compleet wordt uitgeschakeld. Welk rood lampje gaat er precies branden dan?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
De symptomen van een vervuilde inlaat ken ik maar al te goed en daar heeft hij idd last van, maar dat verklaard nog niet waarom hij uitschakeld. Dat is volgens mij puur een electrisch probleem. Zal vanavond even kijken welk rode lampje ook alweer ging branden. Het is maar heel even dat die brand, want daarna valt de auto meteen uit. Dat maakt het ook lastig, want je kan niks doormeten.
Soms kan mijn uitleesapparatuur geen verbinding maken met de computer van de auto omdat deze vanuit de fabriek dicht is getimmerd. Bij deze auto is dat het geval. Het ligt niet aan mijn apparatuur (dat heb ik voor de zekerheid gecheckt), want ben ook bezig met een mercedes met storingen en die kan ik gewoon uitlezen.
Bedankt voor de tips. Ik ga beginnen met het schoonmaken van het inlaatsysteem en de egr. Ben er niet van overtuigd dat dat het probleem veroorzaakt, maar daad het niet dan schaad het niet. Het is idd een lastige auto, maar vind het wel een uitdaging
De aanhouder wint toch?! 
Soms kan mijn uitleesapparatuur geen verbinding maken met de computer van de auto omdat deze vanuit de fabriek dicht is getimmerd. Bij deze auto is dat het geval. Het ligt niet aan mijn apparatuur (dat heb ik voor de zekerheid gecheckt), want ben ook bezig met een mercedes met storingen en die kan ik gewoon uitlezen.
Bedankt voor de tips. Ik ga beginnen met het schoonmaken van het inlaatsysteem en de egr. Ben er niet van overtuigd dat dat het probleem veroorzaakt, maar daad het niet dan schaad het niet. Het is idd een lastige auto, maar vind het wel een uitdaging


-
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
- Car: Clio III RS Lux 2008
- Locatie: Berghem
Trek anders de stekker van de EGR er eens af en kijk of hij dan wel blijft lopen.
Bij mijn ide stond toen de EGR in storing, stekker los getrokken en hij bleef lopen. Ook kan het de drukregelaar zijn, of de sensor. Dan schakelt hij de motor ook uit wanneer er een storing in zit.
Bij mijn ide stond toen de EGR in storing, stekker los getrokken en hij bleef lopen. Ook kan het de drukregelaar zijn, of de sensor. Dan schakelt hij de motor ook uit wanneer er een storing in zit.
-
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
- Car: Clio III RS Lux 2008
- Locatie: Berghem
Op http://www.f5r.pl staat vast ook nog handige info en uitleg. Ergens staat pagina in het Engels 

-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Zit die sensor op de brandstof rail? Dan is het de druk sensor. Dan heb je niet genoeg raildruk waardoor de motor (ter beveiliging) uitschakelt. Dit kan komen door b.v. lekkende verstuivers. Het kan ook zijn dat de druksensor zelf stuk is, de vervangende sensor is een gemodificeerde, zorg dat je de juiste besteld als het de sensor is.
Beste is om het tijdens rijden uit te lezen en kijken of alle raildruk waarden kloppen (stationair 80 bar, bij vollast 150 bar)
Beste is om het tijdens rijden uit te lezen en kijken of alle raildruk waarden kloppen (stationair 80 bar, bij vollast 150 bar)
Nou nou Tom. Ik vind het wel een leuke uitdaging. En als het echt niet lukt, dan kan hij over een jaar ook nog naar de sloop. Maar ik heb zo'n idee dat het wel goed gaat komen.Tom schreef:In het geval van een ide is het meestal de aanhouder die de auto verkoopt. Die dingen kosten niet voor niets geen knaak.
Dat uitlezen gaat een probleem worden...Maarten-Jan schreef:Zit die sensor op de brandstof rail? Dan is het de druk sensor. Dan heb je niet genoeg raildruk waardoor de motor (ter beveiliging) uitschakelt. Dit kan komen door b.v. lekkende verstuivers. Het kan ook zijn dat de druksensor zelf stuk is, de vervangende sensor is een gemodificeerde, zorg dat je de juiste besteld als het de sensor is.
Beste is om het tijdens rijden uit te lezen en kijken of alle raildruk waarden kloppen (stationair 80 bar, bij vollast 150 bar)
Als het lekkende verstuivers zijn, zou je dan geen benzine lucht moeten ruiken? En ik vind het gek dat ik wel ongeveer 15 min kan rijden als de auto koud is, maar als ik hem daarna uitzet en weer start, hij hem steeds uitschakeld. Zou hij hem niet altijd uit moeten schakelen als het een lekkende verstuiver is? Als ik de stekker van de sensor aftrek kan ik wel blijven rijden. Het lampje voor "electrische storing" brand dan wel continu en hij loopt te sputteren als een gek bij hoge toeren, maar hij valt niet uit.
Dat sputteren bij hoge toeren zou dan kunnen komen doordat hij die 150bar niet haalt. Dat klinkt wel aannemelijk. Wat regelt precies die raildruk? Zit er ergens een drukregelaar in het brandstofsysteem? En zou die niet kapot kunnen zijn.
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Er zit inderdaad een drukregelaar in het systeem, deze gaan ook nog wel eens stuk wat een verkeerde raildruk zou kunnen verklaren. Eigenlijk zou je eerst zeker moeten weten dat de raildruk goed is voor je verder gaat zoeken. Dat betekent uitlezen, anders kom je er niet achter. Een drukregelaar kost +/- 225 EUR dus om die op de gok te gaan vervangen is wat prijzig 

Dat is ook niet echt de manier om een storing te zoeken idd. Ik ga even een manier zoeken om achter de raildruk te komen. Ik begin nu te vermoeden dat ik die 150 toeren bij hoge toeren niet ga redden... Maar goed, meten is weten he?!Maarten-Jan schreef:Er zit inderdaad een drukregelaar in het systeem, deze gaan ook nog wel eens stuk wat een verkeerde raildruk zou kunnen verklaren. Eigenlijk zou je eerst zeker moeten weten dat de raildruk goed is voor je verder gaat zoeken. Dat betekent uitlezen, anders kom je er niet achter. Een drukregelaar kost +/- 225 EUR dus om die op de gok te gaan vervangen is wat prijzig
Hoe lezen jullie eigenlijk uit? En met wat voor apparatuur?
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Mooiste is uiteraard de clip omdat je daar alles mee kan uitlezen (daar zijn chinese klonen van te koop voor 100 tot 200 euro die goed werken). Maar universeel of zelfs met een usb/bluetooth dongel uitlezen op je laptop en/of telefoon kan ook. Met beide kun je alleen niet zoveel uitlezen als met de clip, ik weet ook niet of je daarmee de raildruk zou kunnen uitlezen.
Probeer gewoon wat met een dealer te regelen, dat je voor 30/40 euro even kan laten uitlezen met een stukje rijden om te kijken wat de raildruk doet.
Probeer gewoon wat met een dealer te regelen, dat je voor 30/40 euro even kan laten uitlezen met een stukje rijden om te kijken wat de raildruk doet.
Net de dealer gebeld en uitlezen kost idd 30 euro, dus dat ga ik in deze dagen doen. Deze beste man had wel een beetje dezelfde reactie als Tom en raadde me aan om niet te lang te gaan zoeken, sleutelen en geld erin te stoppen omdat dit een bekend probleem is wat haast niet op te lossen is. Jammer, want het is verder echt wel een leuke auto...
Ik heb het gewoon geprobeerd met een universele uitleescomputer, maar die kon geen verbinding maken met de computer van de auto. Wat is precies zo'n clip waar je het over hebt? En is die ook voor andere auto's te gebruiken? Misschien dat zo'n chinese kloon wel een leuke investering is dan.Maarten-Jan schreef:Mooiste is uiteraard de clip omdat je daar alles mee kan uitlezen (daar zijn chinese klonen van te koop voor 100 tot 200 euro die goed werken). Maar universeel of zelfs met een usb/bluetooth dongel uitlezen op je laptop en/of telefoon kan ook. Met beide kun je alleen niet zoveel uitlezen als met de clip, ik weet ook niet of je daarmee de raildruk zou kunnen uitlezen.
Probeer gewoon wat met een dealer te regelen, dat je voor 30/40 euro even kan laten uitlezen met een stukje rijden om te kijken wat de raildruk doet.
Bij de meganeclub zitten ook een paar mensen, die een clip hebben. http://www.meganeclub.nl
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Een clip is gewoon de uitlees apparatuur van Renault zelf, kun je alleen voor Renault/Dacia gebruiken.
[img]http://www.obdiiscanner.com/images/mid/Renault-Clip.jpg[/img]
[img]http://www.obdiiscanner.com/images/mid/Renault-Clip.jpg[/img]
Ik wilde nog even terug komen op dit probleem, want het is eindelijk opgelost. Het probleem was dat de motor is gewisseld door de vorige eigenaar en er waren 2 computers half aangesloten. De electra was ook waardeloos aangelegd. Dus uiteindelijk heeft een electra monteur de motor kabelboom eruit gehaald, alles netjes op de goede manier verbonden, weer teruggebouwd en de computer met de hand uitgelezen. De rede dat ik niet uit kon lezen had er dus mee te maken dat er 2 computers aangesloten waren. Ik weet niet helemaal precies waarom hij uitviel, maar ik weet wel dat hij de brandstofpomp uitschakelde en dus daarom uitviel. Ik denk dat de weerstand in een kabel bij hogere temperaturen te hoog werd waardoor de computer dacht dat er iets mis was en de brandstof toevoer afsloot. De monteur heeft alle codes gewist en nu slaat hij niet meer uit. Hij loopt weer als een zonnetje! Volgende week APK erop en dan kan ik hem eindelijk echt gaan gebruiken 


lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Heeft de aanhouder in dit geval toch gewonnen en niet verkocht 

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD