Arthur's F7R LPT: bijna af!
omdat de plannen die ik heb met de 5 nogal veel geld en tijd kosten wilde ik een toch wat meer low-budget maar snel blokje bouwen.
in de tijd dat ik het andere blok heb aangeschaft durfte ik het niet aan om zelf een blok in elkaar te zetten maar onder het motto: 'wat een ander kan moet ik ook kunnen' ben ik toch maar wat begonnen.
er kwam een F7R onderblok voorbij van Daniel die ik niet kon laten staan.
wel was deze compleet in onderdelen maar dat maakte het ook wel weer leuk om alles uit te zoeken...
het eerste idee was om het blok in de 9 te hangen maar uiteindelijk verklaarde ik mezelf voor gek omdat de 5 eigenlijk alleen nog een blok mist.... daarna met volle overtuiging weer verder gegaan aan de 5 wat ik zo zal posten maar er zit toch nog zoveel werk in dat ik begin te twijfelen om dit blok toch in de 9 te hangen.
omdat alleen tekst zo saai is zal ik natuurlijk wat foto'tjes plaatsen:
eerst op mijn werk in de avond uurtjes een kop kaal gehaald die ik nog had liggen, deze helemaal netjes schoongemaakt, klepjes schoongemaakt en opnieuwe ingeslepen:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing005.jpg[/img]
toen de kop op de vlak bank en daarna nog verder gereinigd:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing001.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing002.jpg[/img]
onderblok ook op de vlakbank en daarna de cilinders gehoond:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing003.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing004.jpg[/img]
toen waren de zuigers aan de beurt, na veel berekenen informeren en nadenken ben ik met de draaibank aan de slag gegaan:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing006.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing008.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing007.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing009.jpg[/img]
toen dit gedaan was en de rest van de onderdelen zoals lagers, pakkingsets, kopbouten en ARP bouten waren gearriveerd werd het weer tijd voor de opbouw:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing010.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing012.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing028.jpg[/img]
met tot nu toe dit als resultaat:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing013.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing015.jpg[/img]
als krachtbron zal deze een gt2560r van een nissan silvia gaan gebruiken met in den beginnen 0,5bar en als max goal 250pk.
ik moet nog wat dingen fixen zoals een olieaanvoer, olieretour, koppeling, injectoren etc. maar het grootste begin is er.
vond het echt super om te doen en iedereen die twijfelt: doe het gewoon!
het was voor het eerst dat ik zelf een vlakbank en draaibank heb bediend maar na wat uitleg is het helemaal goed gekomen.
nu bidden dat alles goed gaat draaien en heel blijft maar des al niet temin heb ik een hele hoop plezier gehad van het bouwen...
in de tijd dat ik het andere blok heb aangeschaft durfte ik het niet aan om zelf een blok in elkaar te zetten maar onder het motto: 'wat een ander kan moet ik ook kunnen' ben ik toch maar wat begonnen.
er kwam een F7R onderblok voorbij van Daniel die ik niet kon laten staan.
wel was deze compleet in onderdelen maar dat maakte het ook wel weer leuk om alles uit te zoeken...
het eerste idee was om het blok in de 9 te hangen maar uiteindelijk verklaarde ik mezelf voor gek omdat de 5 eigenlijk alleen nog een blok mist.... daarna met volle overtuiging weer verder gegaan aan de 5 wat ik zo zal posten maar er zit toch nog zoveel werk in dat ik begin te twijfelen om dit blok toch in de 9 te hangen.
omdat alleen tekst zo saai is zal ik natuurlijk wat foto'tjes plaatsen:
eerst op mijn werk in de avond uurtjes een kop kaal gehaald die ik nog had liggen, deze helemaal netjes schoongemaakt, klepjes schoongemaakt en opnieuwe ingeslepen:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing005.jpg[/img]
toen de kop op de vlak bank en daarna nog verder gereinigd:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing001.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing002.jpg[/img]
onderblok ook op de vlakbank en daarna de cilinders gehoond:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing003.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing004.jpg[/img]
toen waren de zuigers aan de beurt, na veel berekenen informeren en nadenken ben ik met de draaibank aan de slag gegaan:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing006.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing008.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing007.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing009.jpg[/img]
toen dit gedaan was en de rest van de onderdelen zoals lagers, pakkingsets, kopbouten en ARP bouten waren gearriveerd werd het weer tijd voor de opbouw:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing010.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing012.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing028.jpg[/img]
met tot nu toe dit als resultaat:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing013.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing015.jpg[/img]
als krachtbron zal deze een gt2560r van een nissan silvia gaan gebruiken met in den beginnen 0,5bar en als max goal 250pk.
ik moet nog wat dingen fixen zoals een olieaanvoer, olieretour, koppeling, injectoren etc. maar het grootste begin is er.
vond het echt super om te doen en iedereen die twijfelt: doe het gewoon!
het was voor het eerst dat ik zelf een vlakbank en draaibank heb bediend maar na wat uitleg is het helemaal goed gekomen.
nu bidden dat alles goed gaat draaien en heel blijft maar des al niet temin heb ik een hele hoop plezier gehad van het bouwen...
Laatst gewijzigd door tutuur op wo 4 apr 2012 19:00, 3 keer totaal gewijzigd.
voor voorlopig blijft deze nog even in de hoek staan, wellicht dat dit blok wel in de 5 gaat of dat het volgend jaar word.
of dat ik tegen die tijd al weer verder ben met het andere blok, voorlopig blijft ie iig nog even onder de werkbank staan
of dat ik tegen die tijd al weer verder ben met het andere blok, voorlopig blijft ie iig nog even onder de werkbank staan

-
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
- Locatie: Assen
- Contacteer:
Mooi projectje zo, igg goed voor de kennis
B18FT... what else ?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Tjongejonge wat gaaf dat je dat op je werk kan doen zeg
(tenminste, daar ga ik ff van uit)
Dan is het hier maar behelpen.
Ik durf ook nog steeds niet zelf aan een blok te beginnen, netjes hoor

Dan is het hier maar behelpen.
Ik durf ook nog steeds niet zelf aan een blok te beginnen, netjes hoor

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
kop heb ik op een werkbankje bij de autohobbyclub gedaan (4 garage boxen waarvan 3 met een brug), de kop vlakken en het onderblok vlakken heb ik bij een maat op zijn werk gedaan.
de draaibank was weer van een oud klasgenootje van mijn vliegtuigopleiding en het honen heb ik zelf met een flexhone gedaan
de draaibank was weer van een oud klasgenootje van mijn vliegtuigopleiding en het honen heb ik zelf met een flexhone gedaan

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Lol, creatief
Ik gebruik mijn draaibankje niet veel, maar toch wel verrekte handig soms
Ik moet ook gewoon eens aan een blok beginnen, loopt het stuk, jammer dan

Ik gebruik mijn draaibankje niet veel, maar toch wel verrekte handig soms

Ik moet ook gewoon eens aan een blok beginnen, loopt het stuk, jammer dan

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Goed bezig Arthur. Ik ha de foto's natuurlijk al gezien, maar
dat je zelf dat blok gaat opbouwen. Veel succes!

-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34
Mooi project, gaaf dat je dit zelf allemaal aanpakt ! 

-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
Top hoor Arthur! Gewoon zelf doen! Respect!
Maar het lijkt zo wel erg simpel...

Maar het lijkt zo wel erg simpel...

-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Naar welke compressieverhouding ben je nu gegaan. Deel anders je berekeningen eens met ons 
Erg gaaf om te doen zo!

Erg gaaf om te doen zo!
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Dit is alles wat ik heb:
Boringxslag F7R
82,7x93mm
Slagvolume:
53,71cm2
499,5cc Vs
10:1 55,5cc Vc
9,5:1 58,75cc Vc 3,25cc/zuiger
9:1 62,44cc Vc 7cc/zuiger
8,5:1 66,6cc Vc 11.1cc/zuiger
Zuiger:
307 gram
Hoog 56,5mm
Boring 82,7
Breedte 82,2
Bodem 7mm dik
Dish D=65mm
Dish U=1,25mm
F7r dish:
53,71cm2 - 34,2cm2 =19,5cm2 -1,25mm=2,4cc
34,2cm2-1,4mm=4,8cc
34,2cm2-1mm=3,42cc
Boringxslag F7P
82x85mm
Slagvolume:
52,8cm2
449,5Vs
10:1 49,95cc Vc
9,5:1 52,88cc Vc 2,93cc/zuiger
9:1 56,2cc Vc 6,25cc/zuiger
8,5:1 59,33cc Vc 9,4cc/zuiger
Krukas F7R:
Hoofdlagers 54,85mm
Drijfstangl 48mm
Helemaal 100% is het niet want ik ben bijv. Uitgegaan van de boring en niet de zuigerdiameter. Compressie verhouding ligt nu ergens rond de 9,2-9,5:1...
Boringxslag F7R
82,7x93mm
Slagvolume:
53,71cm2
499,5cc Vs
10:1 55,5cc Vc
9,5:1 58,75cc Vc 3,25cc/zuiger
9:1 62,44cc Vc 7cc/zuiger
8,5:1 66,6cc Vc 11.1cc/zuiger
Zuiger:
307 gram
Hoog 56,5mm
Boring 82,7
Breedte 82,2
Bodem 7mm dik
Dish D=65mm
Dish U=1,25mm
F7r dish:
53,71cm2 - 34,2cm2 =19,5cm2 -1,25mm=2,4cc
34,2cm2-1,4mm=4,8cc
34,2cm2-1mm=3,42cc
Boringxslag F7P
82x85mm
Slagvolume:
52,8cm2
449,5Vs
10:1 49,95cc Vc
9,5:1 52,88cc Vc 2,93cc/zuiger
9:1 56,2cc Vc 6,25cc/zuiger
8,5:1 59,33cc Vc 9,4cc/zuiger
Krukas F7R:
Hoofdlagers 54,85mm
Drijfstangl 48mm
Helemaal 100% is het niet want ik ben bijv. Uitgegaan van de boring en niet de zuigerdiameter. Compressie verhouding ligt nu ergens rond de 9,2-9,5:1...
-
- Moderator
- Berichten: 14793
- Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
- Car: Megane
Lekker bezig geweest 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Berichten: 1556
- Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
- Locatie: Bergen op Zoom
mooi werk 

*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
*F7P-T*
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Lekker bezig Arthur ! 

Hehe idd d'r gebeurt nog wat naast al dat gelul?
Alleen die 250pk @ 0,5 bar vind ik wel erg optimistisch.... ik denk dat je al blij mag zijn als je 200 draait. Neemt niet weg dat het wel goeie driveability zal geven.
Alleen die 250pk @ 0,5 bar vind ik wel erg optimistisch.... ik denk dat je al blij mag zijn als je 200 draait. Neemt niet weg dat het wel goeie driveability zal geven.

Wellicht dat het nog goed komt Tom, dan in de 9 en volgend jaar in de 5...
Miss dat ik het niet helemaal duidelijk getypt heb steven, beginnen met 0,5 bar en als alles betrouwbaar en goed draait (kinderziektes verholpen) dan naar max 250pk toe.
Voordeel aan deze turbo is dat ie wss ergens rond de 3000tpm al op max druk zal zijn, dus idd driveability maar ook een versnellingsbak die heel blijft door de vloeiende opbouw van koppel en vermogen...
Miss dat ik het niet helemaal duidelijk getypt heb steven, beginnen met 0,5 bar en als alles betrouwbaar en goed draait (kinderziektes verholpen) dan naar max 250pk toe.
Voordeel aan deze turbo is dat ie wss ergens rond de 3000tpm al op max druk zal zijn, dus idd driveability maar ook een versnellingsbak die heel blijft door de vloeiende opbouw van koppel en vermogen...
-
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
uit betrouwbare bron op een 1.8 vol druk 2400 toeren op gtti bij 3000 toeren dik een bar druk......tutuur schreef:
Voordeel aan deze turbo is dat ie wss ergens rond de 3000tpm al op max druk zal zijn, dus idd driveability maar ook een versnellingsbak die heel blijft door de vloeiende opbouw van koppel en vermogen...


mooi project zo



Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Zoals de titel zegt:
Ik heb nu een f7p kop en nokkenassen. Ik kan aan een setje f7r nokkenassen komen maar wat is nu het verschil?
Heb ergens gelezen dat een f7r nokkenas 0,5mm meer lift heeft maar dat een f7p weer iets wilder is....
Ik vraag me af of het de moeite waard is om te wisselen of niet?
Ik heb nu een f7p kop en nokkenassen. Ik kan aan een setje f7r nokkenassen komen maar wat is nu het verschil?
Heb ergens gelezen dat een f7r nokkenas 0,5mm meer lift heeft maar dat een f7p weer iets wilder is....
Ik vraag me af of het de moeite waard is om te wisselen of niet?
nee heeft geen nut voor een turbo blok. misschien dat die van f4r-t nog zouden kunnen passen dat zou pas mooi zijn, die heeft natuurlijk een veel mooiere koppel kromme en daar zou de max pk's ook al veel eerder beschikbaar zijn.
clio 6v nokkenassen kun je daar in tegen veel beter doortrekken om dat de max koppel boven in de toeren zal zitten ipv onderin
deze wijsheid beredeneer ik van uit een gt blok die van standaard nokkenas een 260/270 graden nokkenas krijgt. daar verplaats de powerband zich helemaal naar boven, en kakt niet het hele spul boven de 6000 toeren ineen
clio 6v nokkenassen kun je daar in tegen veel beter doortrekken om dat de max koppel boven in de toeren zal zitten ipv onderin
deze wijsheid beredeneer ik van uit een gt blok die van standaard nokkenas een 260/270 graden nokkenas krijgt. daar verplaats de powerband zich helemaal naar boven, en kakt niet het hele spul boven de 6000 toeren ineen

Dit is imo een beetje appels met peren vergelijken Abel, heb je enig idee van de verschillen van lift, duratie, overlap etc?
Eerder opspoelen zal nergens voor npdig zijn aangezien ik wss op 2500tpm al op max druk ben. Het gaat mij er meer om wat het bovenin doet.
Als het zo is dat een f7p nokkenas bovenin wat wilder is ligt de powerband miss iets hoger maar hoe vergelijkt dat zich tov meer lift waardoor de lucht dus makkelijker de cilinders in stroomt?
Eerder opspoelen zal nergens voor npdig zijn aangezien ik wss op 2500tpm al op max druk ben. Het gaat mij er meer om wat het bovenin doet.
Als het zo is dat een f7p nokkenas bovenin wat wilder is ligt de powerband miss iets hoger maar hoe vergelijkt dat zich tov meer lift waardoor de lucht dus makkelijker de cilinders in stroomt?
je het turbo druk ipv onderdruk, die halve mm zul je in verhouding niet erg merken. die kun je met je turbodruk wel iets compenseren. Krijgen is altijd gunstig maar bij kopen zou ik lekker het geld houden en eerst je blok lekker laten draaien.
10 tegen 1 dat als je je blok wilt verder tunen dat je opzoek gaat naar nog geschiktere nokkenassen
10 tegen 1 dat als je je blok wilt verder tunen dat je opzoek gaat naar nog geschiktere nokkenassen
Sowieso gaat het er niet om het uiterste er uit te halen.
De druk simpel een 10de omhoog schroeven gaat het ook niet om.
De key is om met zo min mogelijk druk zo'n efficiënt mogelijk lopend blok te krijgen...
De druk simpel een 10de omhoog schroeven gaat het ook niet om.
De key is om met zo min mogelijk druk zo'n efficiënt mogelijk lopend blok te krijgen...
Ik weet dat ik ook vaak nutteloze reacties heb geplaatst maar dit slaat alles 
Overigens heb je áltijd overdruk behalve bij een gesloten gasklep. Vergeet niet dat we in 1 atmosfeer leven he...

Overigens heb je áltijd overdruk behalve bij een gesloten gasklep. Vergeet niet dat we in 1 atmosfeer leven he...
we leven in 1 atmosfeer, bij odp in je blok heb je echt geen 1Bar in je blok zitten hoor! Dat lukt je zelden in een straat auto dat je in je 2liter blok ook daadwerkelijk je 2 liter verse lucht haalt. Bij 1 bar boost onder je gasklep wil je in odp wel bijna 4 liter verse lucht in je blok halen. Natuurlijk heb je wel druk verliezen bij de kleppen, maar je hebt denk ik wel een keer zoveel lucht in je blok als bij een non turbo blok..
En die opmerking van mij is natuurlijk bedoeld dat je van je filosofie afwijkt als je wel naar andere nokkenassen gaat kijken die je niet hebt liggen! dus laten draaien dat blok op je clio 16V assen. En houd in je achterhoofd je filmpjes van Jochems r5GT 1.8T totaal onrijdbaar wielspin in de helft van de versnellingen. Dus vermogen over!
doe gelijk een wiel conversie naar 17" met 205/45. met een zak cement op de motorkap gebonden.
En die opmerking van mij is natuurlijk bedoeld dat je van je filosofie afwijkt als je wel naar andere nokkenassen gaat kijken die je niet hebt liggen! dus laten draaien dat blok op je clio 16V assen. En houd in je achterhoofd je filmpjes van Jochems r5GT 1.8T totaal onrijdbaar wielspin in de helft van de versnellingen. Dus vermogen over!
doe gelijk een wiel conversie naar 17" met 205/45. met een zak cement op de motorkap gebonden.
Indd heb je niet de 1 bar er in zitten maar nogsteeds overdruk, dat is wat ik zeg!
Van welke filosofie wijk ik af dan? Ik heb nooit gezegd dat ik geen andere nokkenassen zou kopen of wel?
Het rijden komt wel goed, daar maak ik me wel druk om
Van welke filosofie wijk ik af dan? Ik heb nooit gezegd dat ik geen andere nokkenassen zou kopen of wel?
Het rijden komt wel goed, daar maak ik me wel druk om

abel bedoelt eigenlijk gewoon opbouwen dat ding en gaan rijden!
is in elk geval positief bedoelt zodat het je zo min mogelijk geld kost.
is in elk geval positief bedoelt zodat het je zo min mogelijk geld kost.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
Hier een profiel vergelijk van een standaar megane F7R nokkenas versus een F7R williams nokkenas http://www.forum-auto.com/les-clubs/ren ... 19-315.htm
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak