zoals de titel vermmeld heb ik een probleem met de koelfan of beter gezegt ergens in de elektronica.
het probleem:
Als kvs op temperatuur is en ik zet het contact uit gaat de koelfan aan,
niks raars want dat hoort hij te doen alleen doet hij het +- 5-10 min lang.
Draai ik het contact dan op aan, stopt die met draaien, contact weer uit en dan gaat die weer veder met draaien.
nu is de thermoschakelaar in de radiateur al vervangen. zonder resultaat.
waar zou het aan kunnen liggen?
-contact slot? denk het niet
- de electrische waterpomp?
Nu nog een andere vraag. welke koelslangen lopen er naar de warmtewisselaar onder het oliefilter? (van waar naar waar?)
Bvd marcel
Koelfan probleem clio 16v
-
- Car: Clio 16V 2.0
-
sensor op onderkant / achterzijde van het thermostaathuis in gesloten toestand??
grijze ronde stekker met een grijze en zwarte draad (uit het hoofd).
haal die eens los en probeer het nog eens, doet hij het dan niet dan waarschijnlijk sensor stuk.
je kunt het even testen door de stekker even door te verbinden.
el-waterpomp moet meedraaien als fan aanslaat bij motor uit.
grijze ronde stekker met een grijze en zwarte draad (uit het hoofd).
haal die eens los en probeer het nog eens, doet hij het dan niet dan waarschijnlijk sensor stuk.
je kunt het even testen door de stekker even door te verbinden.
el-waterpomp moet meedraaien als fan aanslaat bij motor uit.
dit is dan alleen als ie dus echt heet is en metertje in dash op 2/3 ? want dat is volgens mij gewoon normaal toch?derbimarcel schreef: Als kvs op temperatuur is en ik zet het contact uit gaat de koelfan aan,
Draai ik het contact dan op aan, stopt die met draaien, contact weer uit en dan gaat die weer veder met draaien.

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
-
nee gebeurt al na +- 5km rijden dan is de olie net 40 graden ofzo.PaulM schreef:dit is dan alleen als ie dus echt heet is en metertje in dash op 2/3 ? want dat is volgens mij gewoon normaal toch?derbimarcel schreef: Als kvs op temperatuur is en ik zet het contact uit gaat de koelfan aan,
mijne blaast anders ook wel eens 5/10 af.
heb wel net even de kabel doorverbonden en dan begint de fan te draaien +- 10 min. stopt wanneer ik het contact aan zet.
Zou er een soort timer tussen zitten? dan zou wellicht die stuk zijn.
Morgen maar weer veder zoeken.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
DIT HOORT !....het pompje van je na koeling blijft draaien ( als ie het doet) en je fan blijft 5 min na draaien of langer ligt aan de temperatuur.
Uiteraard moet wel je temperatuur hoog genoeg zijn.
Dus niet als je hem net koud gestart heb en weer uitzet en dat dan als nog de fan 5 min na draait.
Tijdens het rijden zou ie zo rond het 3 streepje aangaan ...bij een origineel koelsysteem.
Uiteraard moet wel je temperatuur hoog genoeg zijn.
Dus niet als je hem net koud gestart heb en weer uitzet en dat dan als nog de fan 5 min na draait.
Tijdens het rijden zou ie zo rond het 3 streepje aangaan ...bij een origineel koelsysteem.
dit lijkt me niet normaal toch. vooral met deze buitentemperaturen slaat dat ding amper aan, tenzij je echt serieus ligt te blazen. iig niet naar 5km rijden.derbimarcel schreef: nee gebeurt al na +- 5km rijden dan is de olie net 40 graden ofzo.
Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Oei dat heb ik ff gemist....maar goed het is natuurlijk logisch dat je olie minder snel warm word dan je koelwater...
Maar dan zou je eens moeten meten hoe heet de koelvloeistof is opdat moment en of alle slangen net zo heet zijn...
En of dat de radiateur net zo heet is ...
De fan gaat alleen maar draaien als het thermocontact in de radiateur heet genoeg is om "contact" te gaan maken en de fan te laten draaien.
Buiten temp zegt wel wat maar het blok word zoiezo gewoon warm/heet ....
Als het nu -15 of +30 dan zal er wel wat meer verschil zijn..
Maar met 10 of 23 graden valt het wel mee.
Maar dan zou je eens moeten meten hoe heet de koelvloeistof is opdat moment en of alle slangen net zo heet zijn...
En of dat de radiateur net zo heet is ...
De fan gaat alleen maar draaien als het thermocontact in de radiateur heet genoeg is om "contact" te gaan maken en de fan te laten draaien.
Buiten temp zegt wel wat maar het blok word zoiezo gewoon warm/heet ....
Als het nu -15 of +30 dan zal er wel wat meer verschil zijn..
Maar met 10 of 23 graden valt het wel mee.
-
ja onder het rijden doet hij het ook goed.
alleen zodra het conact uitgaat begint hij te loeien en ook als die nog koud is (5km) eerst had hij het niet dus dat hoort niet.
alleen zodra het conact uitgaat begint hij te loeien en ook als die nog koud is (5km) eerst had hij het niet dus dat hoort niet.
-
ik blijf een defecte sensor verdenken.
-
sensor vervangen en is nu weer als vanouds
Fan draaid niet meer bij contact uit. (of hij moet heel warm zijn dan wel uiteraard)

Fan draaid niet meer bij contact uit. (of hij moet heel warm zijn dan wel uiteraard)