Banden reparatie

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Omdat ik zelf een bandenapparaat en ballanceerder heb wil ik eigenlijk ook wel lekke banden zelf kunnen repareren,mede omdat ik momenteel zelf een band lek heb..... :p

Als ik een beetje zoek op internet kom ik zo'n 3 manieren tegen, ondermeer; reparatie koorden, paraplu of (binnen)plakken.....

Heeft iemand hier ervaring mee,en wat is nu wel of niet goed?
Mark van Nierop
Berichten: 2992
Lid geworden op: za 16 jul 2005 15:49
Locatie: Staphorst
Contacteer:

dagelijks ervaring ja

http://www.vannieropbanden.nl :grin:

koortjes moet je nooit aan beginnen (N) grootste troep die er is
Renault 19 1.8 16V Cabrio
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Koord is eigenlijk tijdelijk. Het beste is door middel van een paraplu van binnenuit.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Mark Coupe schreef:dagelijks ervaring ja

Nou, vertel is dan....
Mark van Nierop
Berichten: 2992
Lid geworden op: za 16 jul 2005 15:49
Locatie: Staphorst
Contacteer:

wat Arco zegt ja, paraplu'tje van binnen uit (Y)
Renault 19 1.8 16V Cabrio
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Ik wil eigenlijk wel eens de reden weten waarom die koortjes van die troep zijn ?
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Heb sinds kort beide; had alleen paraplus, maar heb nu ook een setje koorden gekocht.

Toen ik bij de dealer werkte deden we niks anders als een koordje erin duwen, en eigenlijk nooit problemen gehad....

Paraplus is beter, dat ben ik wel eens, maar om nou te zeggen dat die koordjes rommel is...
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Koordje heeft de dealer mij bij m'n leaser ook wel eens gedaan.
Synchro
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 2 dec 2007 19:07
Locatie: Hulsberg

met koordjes nog nooit problemen gehad bij standaard auto's.
wel al een aantal keren met een traffic. band ging toe weer leeg lopen langs het koord. denk door een combinatie van flinke bandenspanning en zware(volgeladen) bus
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Kans op koordlaagschade is groter met een koordje omdat je dan geforceerd een gat maakt met je ruimer, terwijl als je een paraplu gebruikt eerst het gat opzoekt en dan pas met een speciale boor het gat ruimt. Daarna de binnenzijde opruwen en afsealen met een vulcanisatiemateriaal. De paraplu trek je je erdoorheen en het voetje druk je je aan met een roller. Zodoende eigenlijk een luchtdichte reparatie.

Een veter duw je er geforceerd doorheen en that's it. Makkelijke (tijdelijke) reparatie.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Okee, duidelijk!

'K ga maar eens informeren wat zo'n setje paraplu's moet kosten v/d week (Y)

En nadat je die plu d'r in hebt getrokken,knip je hem gewoon af op profiel hoogte?

Ook maar een setje koorden aanschaffen,lijkt me best makkelijk....zeker als je naar 't buitenland gaat :)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Yeps. En dan afknippen.

Setje veters is altijd makkelijk tijdens een trip. (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Mark van Nierop
Berichten: 2992
Lid geworden op: za 16 jul 2005 15:49
Locatie: Staphorst
Contacteer:

+ een paraplu moet van binnenuit, dus zie je altijd of de band ook nog schade aan de binnenkant heeft, en met een koortje die je er dan van buiten inrost kan je niet zien of de spijker in de band meer schade aangericht heeft.
Renault 19 1.8 16V Cabrio
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Een paraplu lijkt me idd ook de meest veilige, tis ff wat meer werk maar zit wel veel beter waarschijnlijk...

Eens kijken of de Brezan zo'n setje kan leveren, Rema tip/top is wel zo'n beetje 't merk waarschijnlijk, of zijn er meerdere goede merken?
Mark van Nierop
Berichten: 2992
Lid geworden op: za 16 jul 2005 15:49
Locatie: Staphorst
Contacteer:

wij hebben ook RemaTipTop, weet eigenlijk niet eens of er ook andere zijn die zoiets leveren

kan anders morgen ook wel even kijken voor je wat zo'n set kost, wij hebben 3 dikte's waar we mee repareren n.m 3-6 en 8 mm
Renault 19 1.8 16V Cabrio
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bij ons voor de taxi's heb ik lang enkel paraplu's gebruikt. Het werkt prima maar is een klote werk wat veel tijd kost (band eraf, band erop, balanceren,....). Sinds een hele tijd gebruikt ik alleen nog veters en dat werkt uitstekend. Heb er zeker al 100 doorheen geduwd de laatste twee jaar en er is nog nooit eentje geweest waarbij ik later problemen heb gehad of met een lekkage op een gerepareerd stuk! En die taxi's rijden km's zat.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

nog iets. Van binnen plakken zonder paraplu en dus met een plakker vind ik helemaal niets. Rematiptop is prima spul en bij de automat. zaak gewoon goed verkrijgbaar.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Marcel Bosman
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 5 mar 2012 18:39

Even een erg oud topic naar boven gooien.

Voornaamste bij reparatie met koordjes is dat je de schade in de band niet kunt zien.

Voorbeeld:
[img]http://www.viset.nl/www.runflattotaal/_ ... 449_0f.jpg[/img]
Met deze band is doorgereden en de innerliner (het gedeelte wat de band luchtdicht maakt) is gescheurd. Deze schade is niet altijd aan de buitenzijde van de band te zien.

Bij reparatie met koordjes wordt ook altijd geadviseerd om de band te demonteren en de binnenkant op schade te controleren.

Voor die paar keer in je leven dat je een lekke band hebt kun je beter een paraplu (minicombi) gebruiken.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

dan zie je toch net zo goed de binnenkant niet? :p
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Met een paraplu repareer je van binnenuit ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Welkom Marcel, denk er ook aan om je voor te stellen hier op het forum (Y) Meer handige tips zijn natuurlijk altijd welkom!
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Dat is nog eens een 1e post.

Van binnenuit duurt wel een keer of 5 zo lang :D . Ik heb beide veel gedaan maar de koortjes heb ik nooit problemen mee gehad.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

gewoon een bandenplakker dus :smile:
Marcel Bosman
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 5 mar 2012 18:39

@Tom, ja he, ik ben er best trots op :grin:

Uitgebreid voorstellen volgt deze week ergens.

Iedereen moet voor zichzelf natuurlijk uitmaken wat het best werkt, ik persoonlijk wil het niet op mijn geweten hebben dat er iets gebeurt omdat ik iets niet goed controleer (je gaat er toch ook vanuit dat je wielen goed vast zitten...).
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Heb een minicombi (paraplu) set van rema tiptop,al een aantal banden mee gerepareerd,werkt prima!
Wel ff de band eraf,maargoed zo veel werk is dat nu ook weer niet ;-)
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

smeer je ze naderhand ook nog af,met rubbersolutie??
dat was bij ons altijd zo'n set van rema.
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Deed ik wel altijd. Gebruik die meuk alleen niet zoveel meer :smile:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie