Omdat ik zelf een bandenapparaat en ballanceerder heb wil ik eigenlijk ook wel lekke banden zelf kunnen repareren,mede omdat ik momenteel zelf een band lek heb.....
Als ik een beetje zoek op internet kom ik zo'n 3 manieren tegen, ondermeer; reparatie koorden, paraplu of (binnen)plakken.....
Heeft iemand hier ervaring mee,en wat is nu wel of niet goed?
Koord is eigenlijk tijdelijk. Het beste is door middel van een paraplu van binnenuit.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
met koordjes nog nooit problemen gehad bij standaard auto's.
wel al een aantal keren met een traffic. band ging toe weer leeg lopen langs het koord. denk door een combinatie van flinke bandenspanning en zware(volgeladen) bus
Kans op koordlaagschade is groter met een koordje omdat je dan geforceerd een gat maakt met je ruimer, terwijl als je een paraplu gebruikt eerst het gat opzoekt en dan pas met een speciale boor het gat ruimt. Daarna de binnenzijde opruwen en afsealen met een vulcanisatiemateriaal. De paraplu trek je je erdoorheen en het voetje druk je je aan met een roller. Zodoende eigenlijk een luchtdichte reparatie.
Een veter duw je er geforceerd doorheen en that's it. Makkelijke (tijdelijke) reparatie.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Setje veters is altijd makkelijk tijdens een trip.
+ een paraplu moet van binnenuit, dus zie je altijd of de band ook nog schade aan de binnenkant heeft, en met een koortje die je er dan van buiten inrost kan je niet zien of de spijker in de band meer schade aangericht heeft.
Bij ons voor de taxi's heb ik lang enkel paraplu's gebruikt. Het werkt prima maar is een klote werk wat veel tijd kost (band eraf, band erop, balanceren,....). Sinds een hele tijd gebruikt ik alleen nog veters en dat werkt uitstekend. Heb er zeker al 100 doorheen geduwd de laatste twee jaar en er is nog nooit eentje geweest waarbij ik later problemen heb gehad of met een lekkage op een gerepareerd stuk! En die taxi's rijden km's zat.
nog iets. Van binnen plakken zonder paraplu en dus met een plakker vind ik helemaal niets. Rematiptop is prima spul en bij de automat. zaak gewoon goed verkrijgbaar.
Voornaamste bij reparatie met koordjes is dat je de schade in de band niet kunt zien.
Voorbeeld:
[img]http://www.viset.nl/www.runflattotaal/_ ... 449_0f.jpg[/img]
Met deze band is doorgereden en de innerliner (het gedeelte wat de band luchtdicht maakt) is gescheurd. Deze schade is niet altijd aan de buitenzijde van de band te zien.
Bij reparatie met koordjes wordt ook altijd geadviseerd om de band te demonteren en de binnenkant op schade te controleren.
Voor die paar keer in je leven dat je een lekke band hebt kun je beter een paraplu (minicombi) gebruiken.
Iedereen moet voor zichzelf natuurlijk uitmaken wat het best werkt, ik persoonlijk wil het niet op mijn geweten hebben dat er iets gebeurt omdat ik iets niet goed controleer (je gaat er toch ook vanuit dat je wielen goed vast zitten...).
Heb een minicombi (paraplu) set van rema tiptop,al een aantal banden mee gerepareerd,werkt prima!
Wel ff de band eraf,maargoed zo veel werk is dat nu ook weer niet