Aanschaf Renault scenic 1.6 rxe

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

Aangezien we gezinsuitbreiding hebben, hebt ik mijn oog laten vallen op een Renault scenic 1600 RXE uit 1999. deze auto heeft 125.000 op de teller, van alle opties voorzien. en altijd dealer onderhouden. recent is dan ook de D-riem vervangen.

Nu het volgende, wat kan ik van zo'n auto verwachten qua (bekende) mankementen? Ik weet dat het geen snelle auto's zijn, dat hoeft ook niet want daar heb ik wel iets anders voor.. (0)

[img]http://img247.imageshack.us/img247/8445/renoxu4.jpg[/img]
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ze hebben wel eens last van een defecte BDP sensor. Goed te vervangen bij een handbak, automaat is wat lastiger.

Verder kan ik zo snel weinig echte mankementen noemen, dit zijn nog modellen van de tijd dat Renault nog 'fatsoenlijke' auto's maakte :)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Is het er 1 met een 16V erin ??

1,6 is leuk, maar 1,8 of 2,0 nog leuker. :D

Bekende probleempjes ??

- kachelmotor
- water in kachelhuis (daardoor dus ook kachelmotor) door vuil onder paravan.
- schokdempers achter kapot / lek / gebroken
- raammechaniek wil nog wel eens kapot gaan voor
- bobine's bij de 16V. soms ook bij de 8V uitvoeringen
- stuurpomp wel soms wel eens lekken
Laatst gewijzigd door Arco op di 23 dec 2008 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

Het is een 16V :)

Opties:
Benzine, Mini MPV, 5 Deuren, Handgeschakeld 5-versnellingen, 1 Eigenaar, Motorinhoud 1600CC, Aantal cilinders 4, Vermogen 108 pk, Gewicht 1225 Kg, Airconditioning, Elektrisch bedienbare ramen voor, Elektrisch verstelbare buitenspiegels, Centrale deurvergrendeling afstandbediend, Lichtmetalen velgen (15"), Airbags voor, Zij-airbags, Anti blokkeer systeem, Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar, In hoogte verstelbaar stuur, Hoofdsteunen achter, Uitneembare achterstoelen, Middenarmsteun voor, Middenarmsteun achter, Velours bekleding, Boordcomputer, Buitentemperatuurmeter, onderhoudsboekje(s) aanwezig, Bumpers in carrosseriekleur, Buitenspiegels in carrosseriekleur, Getint glas, Mistlampen voor, Startonderbreking, Stuurbekrachtiging.
Opmerkingen:
Mooie goed onderhouden Scenic van 1e eigenaar met slechts 125000km, boekjes en NAP zijn aanwezig. Deze Scenic staat op 4 goede Michelin banden en heeft een nieuwe distributieriem
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Geen verkeerde keuze.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

Persoonlijk vind ik een 1.6 erg tam, de 2.0 16V is echt een aanrader.


Verder een bekend probleem is een rammel afkomstig van de voorvering (lager) en zoals eerder aangegeven een kapotte bobine.
Dit laatste is een veelvuldig voorkomende storing ( a 200€ p/st) de 2.0 heeft hier minder last van.

Kijk en vergelijk goed, de markt is overspoeld met gebruikt scénics.

Verder zeer fijne auto's

Tip!, kijk naar de privilege uitvoering.
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

okee zal eens kijken . dat van die bobines zit me niet echt lekker . maar eens goed overdenken dan
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Bobines kosten zo'n 55 euro per stuk. :wink:

En ja. De zwaardere motoren hebben de voorkeur. 1.4 is TE liht. 1.6 gaat, maar de 1.8 en 2.0 zijn toppers kwa vermogen. Net dat beetje extra. (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Zo duur zijn die bobine's ook weer niet. Kijk gewoon eens welk kleurtje ze hebben...
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

Inkoop en zelf monteren uiteraard.
Maar 90 % vd mensen betaald echt 200.
Mijn schoonvader heeft er in 2 jaar 4 laten vervangen bij een 1.6 motor.
En hij is echt geen uitzondering/


Het schijnt dat er in de 2.0 een ander merk zit?
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

MartijnG schreef:Verder kan ik zo snel weinig echte mankementen noemen, dit zijn nog modellen van de tijd dat Renault nog 'fatsoenlijke' auto's maakte :)
Is dat zo? Ook deze auto zit vol met 'computers'. Met de 110 pk kan je redelijk meekomen met het andere verkeer. Verder is de rxe een nette auto (Y)
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

ja had het al gezien op habse ongeveer 50 eurie per stuk, dus valt nog mee.

Ik heb inmiddels ook nog een 2.0 gespot , zelfde kleur en opties en een jaar jonger. :D
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

het zijn ook leuke lpg auto's die senics. ik pesoonlijk zou voor een fase 1 op lpg gaan een dan 2.0. Ik vind de uitstraling net iets mooier en de 2.0 is zo als je zelf weet (zelfde blok als je gtet) een zeer sterk blok zonder poeha.

(Y)

of idd een ph2 met een f4r is gewoon te leuk. niet het zelfde vermogen als een clio sport, maar wel een beter koppel dacht ik.. en dat kan een zware auto wel hebben (F) en op lpg ook wel betrouwbaar dacht ik.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

antoine schreef:
MartijnG schreef:Verder kan ik zo snel weinig echte mankementen noemen, dit zijn nog modellen van de tijd dat Renault nog 'fatsoenlijke' auto's maakte :)
Is dat zo? Ook deze auto zit vol met 'computers'. Met de 110 pk kan je redelijk meekomen met het andere verkeer. Verder is de rxe een nette auto (Y)
En toch zijn alle Renault tot aan 2000 zo slecht nog niet ;) Deze laatste Scenics en de Laguna I Phase 2...top auto's (Y) Daarna begon de ellende pas écht :)

Maar 2.0 is indd net wat lekkerder als een 1.6 ja... (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
cees de borst
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 19 dec 2003 6:57
Locatie: Papendrecht

Arco Straver schreef:Is het er 1 met een 16V erin ??

1,6 is leuk, maar 1,8 of 2,0 nog leuker. :D

Bekende probleempjes ??

- kachelmotor
- water in kachelhuis (daardoor dus ook kachelmotor) door vuil onder paravan.
- schokdempers achter kapot / lek / gebroken
- raammechaniek wil nog wel eens kapot gaan voor
- bobine's bij de 16V. soms ook bij de 8V uitvoeringen
- stuurpomp wel soms wel eens lekken
wij hebben een scenic uit 1999 met inmiddels 187000km op de teller 2.0 8v. de meeste scenics hebben trouwens een hoge kilometer stand.
rijd erg goed en inderdaad nog uit de tijd dat er nog net niet teveel aan electronica op geschroefd werd. renault en electronica....

weinig klachten erover. volgende dingen hebben wij ook gehad:
- inderdaad de kachelmotor -> sloop 25 euro
- raammechaniek kapot -> nieuwe erin voor 100 euro. de aftermarket is kwalitatief beter dan de originele
- de bobines worden nu wat slecht volgens mij

verder dus weinig. rijdt erg goed op de lange afstanden en altijd plek zat. een fiets gooi je er zo in.

succes met uitzoeken en kopen. die met 2 dakluikjes zijn wel leuk.

oh ja ze kunnen roest hebben in de wielkasten voor achter de plastic kappen in de wielkast.
deze zitten met plastic dopjes vast.. en daarachter gewoon 2 plaatjes metaal op elkaar. bij ons zat 1 dopje niet goed en is hier water tussen gelopen -> dus roest.

groet
cees
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

Abel schreef:het zijn ook leuke lpg auto's die senics. ik pesoonlijk zou voor een fase 1 op lpg gaan een dan 2.0. Ik vind de uitstraling net iets mooier en de 2.0 is zo als je zelf weet (zelfde blok als je gtet) een zeer sterk blok zonder poeha.

(Y)

of idd een ph2 met een f4r is gewoon te leuk. niet het zelfde vermogen als een clio sport, maar wel een beter koppel dacht ik.. en dat kan een zware auto wel hebben (F) en op lpg ook wel betrouwbaar dacht ik.
Ik heb nu de Grand Scénic met de 2.0 motor, maar ik vond mijn vorige 2.0 16v fase 1 meer power hebben.
Op papier klopt mijn vermoeden ook, minder pk's en een kl#%te motor managment systeem (toerental komt langzaam terug bij overschakelen enz).
Het is er helaas ook niet uit te krijgen :-(

Ik zou voor een type 1 fase II met 2.0 16V motor gaan op lpg, zeer fijne auto!.
Wegenbelasting 170 in kwartaal, dus dat valt mee.
En met een nette onderhoudshistorie mag hij best wat km's gereden hebben.


50 euro op H Base is niet duur voor zo'n bobine, het plaatsen van zo'n ding is zo gebeurd, kun je zien wat een dealer hier van pakt.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ook rond 1999 heeft renault al heel wat steekjes laten vallen, ik heb met mijn megane ph1 (1999) heel wat problemen gehad ondanks dat deze ook 100% dealer onderhouden was, tevens weet ik dat meer Megane's ph1 veel rare kuurtjes hadden.

Laat ik het zo zeggen met de Megane (1.6 8v) in 17 maanden meer problemen gehad dan met mijn 19 ph2 1.7i in bijna 6 jaar.
Daarom deze uiteindelijk ook ingeruild voor een 19 16v ph2 en sindsdien weer een blije en trotse renault rijder.

Tevens merkte ik aan de megane ph1 dat afwerking ook behoorlijk minders dan van de 19 (speaker kabels zat niet eens koper in) ,slechte stekkers (moeten vervangen omdat m'n speakers anders steeds uitvielen.
Ook het ernstig plastic interieur is zeker jammer, vooral de deuren, plastic is zo dun dat je het met je pink kan indrukken.

Denk ook dat je het een beetje moet treffen, hoor ook genoeg verhalen van mensen die echt nooit problemen hebben met hun megane en/of scenic.

Verder:

-Bobine's heb ik ook gehad beide gelijk vervangen.
-Stationair lopen deed de motor niet altijd goed (schommelend toerental tussen de 500 en 800 toeren) oplossing was de airco aanzetten, motor leek standaard veel te arm te lopen.
Ook dit heb ik van meerdere mensen gehoord, m'n renault dealer heeft dit nooit kunnen oplossen.
-2 dooie wiellagers achter gehad
-ruitensproeierpomp overleden
-uitlaatspruitstuk wat steeds los liet.
-abs pomp sloeg af en toe op hol.
-startonderbreker had wel eens de neiging er niet af te willen gaan.
-nog een boel wat ik vergeten ben

Anyway wil de megane niet afkraken (lijkt misschien wel zo) maar er zitten hier en daar slechte series tussen.

Als mijn Megane het goed deed, dan was het een fijne auto, helaas was dat niet vaak.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Maar nu heb je het over de Phase 1 Megane met een 1.6 Energy motor. Die hebben indd de kwalen die jij opnoemt.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ging meer over megane in het algemeen maar ik dwaalde af :D
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

Ik heb vandaag bovenstaande auto gekocht :D ,maandag ophalen en de polo daar achterlaten >) .
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Gefeliciteerd. :beer:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

Ja tx! de proefrit heeft de doorslag gegeven, de 1600 16v is toch nog redelijk pittig. en alle "luxe" zaken, zijn de vrouw ook goed bevallen :)
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Veel plezier ermee (Y)
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Gefeliciteerd, vele veilige km's gewenst.
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

Ja Tx allemaal , ik heb hem bij mijn andere topic geplaatst, voor als er idd wat vragen cq probleempje zich gaan voordoen..
Plaats reactie