Hey,
Nog een vraagje van mijn kant...
Weet een mooie Clio 1.8 16V van bouwjaar 1991 te koop staan. Er staan 240000 km op de teller, maar is nog perfect in orde... Altijd goed onderhouden geweest.
Ik weet niets van Renault, zou mijn eerste Renault zijn. Ben enkele weken geleden gaan kijken naar een R5 GTT, maar heb ik toch niet gekocht omwille van probleem met motor.
Nu, zijn dit ook pittige Renaultjes? T.o.v. een R5? Ik zou graag weten waar ik moet op letten bij deze modellen voor ik tot een eventuele aankoop zou overgaan.
Alle info is welkom!!!
Vriendelijke groeten,
Yves
Clio 1.8 16V 1991
Pittig zijn ze zeker 
240.000 op de teller hoeft geen probleem te zijn, tis wel veel, maar als ie nog mooi loopt en niet rookt bij flink gassen zal et meevallen. Ga wel na of de distributieriem en spanrollen onlangs nog vervangen zijn en dat et blok niet ligt te zweten, dat zijn dure grappen namelijk. Let ook op roest, want daar zijn ze goed in

240.000 op de teller hoeft geen probleem te zijn, tis wel veel, maar als ie nog mooi loopt en niet rookt bij flink gassen zal et meevallen. Ga wel na of de distributieriem en spanrollen onlangs nog vervangen zijn en dat et blok niet ligt te zweten, dat zijn dure grappen namelijk. Let ook op roest, want daar zijn ze goed in

-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Hier nog wat aankooptips voor een 16v.
[/quote]
Zo dan...Aankoopadvies Renault Clio 16V/ willy
Carrosserie
· Achterschermen let op roest op de achterschermen ze hebben dit bijna allemaal (althans de geïmporteerde versies)
· Schades let op of de bumpers goed recht zitten vaak al een teken van schade
· Kijk op de brug of de kokerbalken nog netjes recht zijn, vouwen en knikken duiden op schades.
· Dorpels roest hoewel dit niet vaak voorkomt heb ik het wel al eens gezien
· Achterklep roest ter hoogte van slot bevestiging aan de binnenkant
· Verder algehele staat deukjes krasjes enz.
Interieur
· Voorstoelen bij deze wil de rugleuning het wel eens begeven TIP: even doen alsof je iemand achterin in laat stappen dit moet soepel gaan.
· Kijk onder de bekleding in de kofferbak voor eventuele schade verleden ribbels moeten recht zijn, tevens wil hier nog wel eens water onder te vinden zijn.
Motor
· Kijk in motorruimte of deze schoon is of dat er overal olie ligt, is redelijk gevoelig voor olie lekkage.
· Naast de accu zitten zekeringen en relais trek het zwarte bakje open en je weet of er aan deze auto in het verleden geknoeid is als het er niet netjes uitziet.
· Bij koude motor harde tikkende klepstoters dit hoor je duidelijk, maar moet weg trekken als de motor op bedrijfstemperatuur komt.
· Let op de oliemeter, er hoort tot vlak onder het maximum olie in te zitten, anders bijvullen voor de proefrit.
· Koppakking let op bruine drab in koelvloeistof vat en borrelen van koelvloeistof in expansie vat.
· De motor mag geen druppel koelvloeistof verbruiken, wederom lekke koppakking.
Versnellingsbak
· Clios voor 93 zwakke versnellingsbak vaak gaan de synchrone ringen kapot zeer duren reparaties.
· Zou soepel moeten schakelen.
· Licht rammelen bij accelererend insturen duidt meestal op binnenkort versleten kruiskoppelingen. Niet te verwarren met een rammelend uitlaatsysteem, wat niet helemaal vrij hangt in de bochten.
Overige onderdelen
· Wiellagers willen nog wel eens kapot gaan.
· Fusee kogels zit vaak spelling op.
· Stuurhuis let op dat er geen spelling op het stuur zit.
· Veel 16V's zijn verlaagd, check of je wielen vrij kunnen draaien tijdens maximaal inveren en/of maximale wieluitslag. Inveren geldt ook voor achterwielen. Let daarnaast op de wegligging van sterk verlaagde Clio's.
Proefrit
· Koop NOOIT een Clio 16V zonder een proefrit te hebben gemaakt!!! En zorg dat je zelf een stuk stuurt, dus niet alleen er naast zitten.
· Een koude motor heeft een extreem hoge oliedruk, voorzichtig warm rijden, op bedrijfstemperatuur zakt de oliedruk.
· Let tijdens het rijden op het volgende: Oliedruk (meest rechtse meter) Bij warme motor (100graden olie temp.) zou deze bij een toerental van 4000 toeren minstens 2,5 bar zijn. Is dit niet zo NIET kopen indien lagere oliedruk.
· Olie temp zou niet boven 120graden mogen komen.
· Koelvloeistof temperatuur dit is zeer verschild bij de Clio de een word wel warm en de ander niet, maar zou op de snelweg niet hoger als de helft van de meter moeten komen.
· Als je een stuk hebt gereden even stil gaan staan en de motor uitzetten, vervolgens onder de motorkap kijken naar koelvloeistof vat ziet u niets raar is het goed, maar borrelt het is de koppakking kapot. NIET kopen.
· Probeer een paar bochten iets harder te nemen dan dat je normaal zou doen, dit om te testen of wiellager aandrijfassen en fuseekogels te checken. Hoort u vreemde geluiden (tikken, bonken, scheurende enz) is er iets niet goed. Laat dit eerst oplossen al voor U een beslissing maakt.
· Let goed tijdens het rijden of hij wel spoort, daarmee bedoel ik of hij niet een kant optrekt of overgevoelig is voor spoorvorming. (bij banden groter als 195 is dit moeilijker te bepalen.)
· Let op spelling op het stuur tijdens het rijden, dit mag eigenlijk niets zijn tot een enkele millimeter.
Overige opmerkingen
· Naarmate een Clio meer getuned is, zal hij sneller slijten, meer en duurder onderhoudt vergen. (De plezierfactuur gaat weliswaar ook omhoog.)
· Kilometerstand een Clio blok gaat gem. 250.000 km mee mits goed onderhouden.
· Ze zijn duur in onderhoud als men zelf niet kan sleutelen, kleine motorruimte met hele grote motor.
· Een genot om in te rijden
· Probeer er eerst een paar uit je zal merken dat geen van alle hetzelfde rijd en neem de beste.
· Neem indien mogelijk iemand mee die er verstand van heeft. Er zullen hier altijd wel mensen zijn die best met je mee willen gaan om er een te testen.
· Let op katvervangers en APK, met gechipte Clio's die een katvervanger hebben, moet de trukendoos open om ze door de APK te krijgen. Dit is wel te realiseren, maar een extra inspanning waarmee je rekening moet houden
kijk ook, maar dat geld niet speciaal voor de williams, naar slijtage plekken en kilometerstand.
bijv, de zitting van de bestuurder stoel, de matjes, de pook, het stuur. Hoe rolt de gordel op ?
als die op 100.000 staat en de gordel rolt niet meer lekker op dan klopt er dus iets niet, of een gare pook met nieuwe matjes betekent dat er al een mattenset doorheen is gegaan. Hoeft allemaal niet erg te zijn maar het geeft je vaak een betere indicatie van hoeveel er mee gereden is dan de kilometerstand.
en het aller aller aller belangerijkste, neem iemand mee die een williams maar niets vind, of die er veel vanaf weet. Iig iemand die niet 'verliefd' word, wat jou waarschijnlijk wel gebeurt. Hij kan je dan op de slechte punten wijzen. Spreek ook nooit direct af dat je hem koopt maar laat het ff een dagje bezinken, zelfs als die al andere kopers heeft. (als tie die heeft waarom laat ie jou dan komen ??)
Veel success en laten we hopen dat het een goede is !
Olielekkage bij een Renault en zeker een 16v/williams is meer realiteit dan geen lekkage. Zo ongeveer elke clio lekt tussen bak en motor en is dus geen serieus probleem. Lekt ie niet dan kun je er vanuit gaan dat of de koppeling en dus ook de keerring is vervangen. Aandrijfasjes zijn duur, zijn nl niet immitatie te krijgen dus let op acceleren in bocht op tikken/takkelen. Om te testen of vermogen nog aanwezig is kijk ik altijd naar tussenacceleratie dus zoek ff op wat ie moet doen bij 80-120 in IV en V en test dit bij proefritje. Olieverbuik is ook een feit, 1 liter op 1000 is geen uitzondering. Luister goed naar motortje, bak maakt geluid bij vrij lopen stationair dus is ook geen probleem, als je kopp intrapt is het weg. Is in principe geen probleem, hebben ze allemaal. Ruilbak kost ong 1200 euro. HEt beste koop je een originele zonder allerlei shit als sportuitlaat, zeker geen open luchtfilter. Vergeet niet op schades te letten. Ff de deurrubbers opzij schuiven en kijken of je spuitnevel ziet. Dit ook in achterbak doen. Je kutn bij een geopende deur ook kijken bij overgaan van achterscherm naar deuropening, ff kijken op de randen. Kijk ff onder de auto en onder de kap bij deveerpootkokers naar kitnaden. Ff bij proefrit abrupt van gas en weer op gas. De motorsteunen zijn vrij zwak, met name de onderste. Heb je misschien wat foto's, er zijn niet zoveel williams'en en de meeste zijn daarom wel bij iemand bekend. Laat het motortje stationair draaien en haal de bijvuldop er ff af, dan kun je op onderdruk controleren. Als ie erg stoomt dan heb je redelijke zuigerveerslijtage. Let wel de olie spuit er ook lichtjes uit. LEt ook op bonkjes en sporing, probeer ff op een stuk oneffen weg te rijden en dan koppeling intrappen en goed luisteren. EEn fuseekogeltje of stuurstangkogel is altijd wel aan vervanging toe. LEt op de velgen, ze horen orgineel een chrome/gepolijste zilveren buitenste rand te hebben.
Km's zijn een heikel punt, wat heb je liever, een auto met 140000 km waar nog niets aan gedaan is, maw alles nog origineeel en waarschijnlijk ga JIJ de kosten maken of eentje met 2 ton waar al voor 5000 euro aan vervangen is??? Ik zou voor het laatste gaan. Die km-standen doen er op een gegeven moment echt niet meer toe.
Als je mogelijkheid hebt altijd voor de williams gaan. Je kunt de 16v en de williams niet met elkaar vergelijken, op papier lijkt het niet zoveel te schelen maar in praktijk merk je verschil. EEn williams is zoveel soepeler en sneller en niet te vergeten sterker! Kheb er 2 gehad. Kheb ook een gewone 16v en een 16v coupe gehad maar die zijn niet te vergelijken met een williams, niet qua snelheid en niet qua wegligging. Dus spaar door voor een goeie williams!!!!!

Project: GTT Blue Sport
yves86 schreef:Hey,
Nog een vraagje van mijn kant...
Weet een mooie Clio 1.8 16V van bouwjaar 1991 te koop staan. Er staan 240000 km op de teller, maar is nog perfect in orde... Altijd goed onderhouden geweest.
Ik weet niets van Renault, zou mijn eerste Renault zijn. Ben enkele weken geleden gaan kijken naar een R5 GTT, maar heb ik toch niet gekocht omwille van probleem met motor.
Nu, zijn dit ook pittige Renaultjes? T.o.v. een R5? Ik zou graag weten waar ik moet op letten bij deze modellen voor ik tot een eventuele aankoop zou overgaan.
Alle info is welkom!!!
Vriendelijke groeten,
Yves
Naja, kijk je naar die tijdsperiode denk ik dat veel mensen het met me eens zijn, dat de R5 GTT qua beleving en snelheid wel de leukste, en spannendste aankoop zal zijn.
Echter, verdiep je in de 5jes, lees het forum en aankoopadvies, er is veel over en van te vertellen.
Een clio is leuk, snel, stuurt fantastisch, rijdt fenomenaal en is n heerlijk scheurijzer, maar de GTT laat je dan nog met een grijns van links tot rechts achter het stuur zitten. Bovendien is de GTT wat sneller, en is er tegenwoordig erg veel leuk spul voor te krijgen.
De keuze is een gevoelskwestie, rijd een in allebei, ze rijden totaal verschillend. De clio zit wat beter in elkaar geschroefd, de gtt bied meer fun.
Rijd ze allebei, kom naar de afsluitmeeting in november: D
Alvast bedankt voor de reacties. Zal nog wel wat verder kijken, maar ga zeker de Clio volgende week bezichtigen...
Is de R5 dan ZOVEEL sneller?
Greetz Yves
Is de R5 dan ZOVEEL sneller?
Greetz Yves
Moeilijk antwoord.
Maar ... Ja.
Sowieso al, en als t moet heel erg veel.
De r5 kent vele simpele tuningtruukjes, en serieuzere ingrepen. De clio is atmosferisch, en zeker ook wat mee te doen, maar de Turbo krijgt ie toch niet zo 1,2,3 bijgetrokken.
Een originele Renault 5 GT Turbo in goede staat, met een aangepast (groep A) carborateurtje en de turbodruk naar n veilige, lekkere stand, gaat eigenlijk érg hard.
De clio is daarentegen wat geciviliseerder, luxer, geraffineerder. De 16v motor snoeit mooier, klinkt beter. De clio is ook qua onderstel wel beter, als past dat spul ook wel weer op n 5 (remmen etc).
Dus tja ... keuze is lastig, t zijn 2 andere auto's.
Maar ... Ja.
Sowieso al, en als t moet heel erg veel.
De r5 kent vele simpele tuningtruukjes, en serieuzere ingrepen. De clio is atmosferisch, en zeker ook wat mee te doen, maar de Turbo krijgt ie toch niet zo 1,2,3 bijgetrokken.
Een originele Renault 5 GT Turbo in goede staat, met een aangepast (groep A) carborateurtje en de turbodruk naar n veilige, lekkere stand, gaat eigenlijk érg hard.
De clio is daarentegen wat geciviliseerder, luxer, geraffineerder. De 16v motor snoeit mooier, klinkt beter. De clio is ook qua onderstel wel beter, als past dat spul ook wel weer op n 5 (remmen etc).
Dus tja ... keuze is lastig, t zijn 2 andere auto's.
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: ma 27 nov 2006 13:05
- Locatie: Oostvoorne
Ik zelf heb een 2.0 16v en mijn zus heeft een 5gtt phase 2. Ik moet zeggen als de turbo ingaat bij de 5gtt gaat behoorlijk hard. Alleen met een 5 heb je wel meer onderhouds problemen (me zus teminste) dan een clio (ligt ook weer aan je vorige eigenaar/eigenaren en een klein beetje aan jezelf
) Ik vind het bijde heerlijk rijden
alleen een 5gtt is meer onderhoudsgevoelig. Verder vind ik mijn clio lekkerder rijden dan een 5gtt omdat het injectie is natuurlijk een 5gtt vind ik beetje zenuwappig rijden. Succes met je keuze.


een goed onderhouden 5 is echt een koopje in onderhoud. geen distributiefuck en weinig ruimte om het blok (na weghalen lucht slangen
)
roesten doen ze beiden
goede gt verbruikt geen olie en hoef je je nooit druk te maken over lagers
en last but not least.. Gt rijd velemalen leuker. Altijd rijden met plezier

roesten doen ze beiden
goede gt verbruikt geen olie en hoef je je nooit druk te maken over lagers
en last but not least.. Gt rijd velemalen leuker. Altijd rijden met plezier
Bedankt voor de reacties mannen
Het gaat hem om deze wagen... Is wel nog wat werk aan, maar dat vormt geen probleem voor mij... Wat vinden jullie ervan?
[img]http://img301.imageshack.us/img301/2015/41364117ke8.th.jpg[/img]
[img]http://img526.imageshack.us/img526/2581/17632412hx2.th.jpg[/img]
[img]http://img213.imageshack.us/img213/7765/58422018pc8.th.jpg[/img]
[img]http://img526.imageshack.us/img526/4272/90235062gc7.th.jpg[/img]
Greetz

Het gaat hem om deze wagen... Is wel nog wat werk aan, maar dat vormt geen probleem voor mij... Wat vinden jullie ervan?
[img]http://img301.imageshack.us/img301/2015/41364117ke8.th.jpg[/img]
[img]http://img526.imageshack.us/img526/2581/17632412hx2.th.jpg[/img]
[img]http://img213.imageshack.us/img213/7765/58422018pc8.th.jpg[/img]
[img]http://img526.imageshack.us/img526/4272/90235062gc7.th.jpg[/img]
Greetz
Zie mijn PM!
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: vr 20 jul 2007 17:49
- Locatie: Bodegraven
Je bent zelf schadehersteller of hoe moet ik dat zien?
Want die schade is echt niet misselijk.
Want die schade is echt niet misselijk.
PM terug, het is toch ook een 1.8i?Riël Notermans schreef:Zie mijn PM!
Jaja, de 1800 16v ragbak.
-
- Berichten: 993
- Lid geworden op: za 5 apr 2003 19:25
- Locatie: Apeldoorn
Nou nou, das wel een flinke schade...
Als je t zelf kan fixen, kost t niet al te veel geld, anders zou ik m lekker laten staan.

Als je t zelf kan fixen, kost t niet al te veel geld, anders zou ik m lekker laten staan.

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
gratis afhalen 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Parelmoer wit... 

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Ik ga die witte toch laten staan, was trouwens parelmoer wit
, iets te veel werk aan, weet trouwens iemand de specs van een 1800 16 V? Pk enzo... en motorcode?

F7p, 134pk, 165nm(?), lekker betrouwbaar, feitelijk.
-
- Berichten: 1082
- Lid geworden op: zo 25 jun 2006 22:10
- Locatie: Roermond, Limburg
haha, daar moet ik je toch even tegenspreken RiëlRiël Notermans schreef:F7p, 134pk, 165nm(?), lekker betrouwbaar, feitelijk.

benzinepompjes, sensors die om de haverklap kapot gaan

'91 Renault Clio 1.8 16v "Streetfighter Edition" work is still in progress
Alles slijt.
-
- Berichten: 1082
- Lid geworden op: zo 25 jun 2006 22:10
- Locatie: Roermond, Limburg
maar dat ik nu om de haverklap stil sta omdat er iets stuk is, lijkt me ook niet echt goed...
2 weken geleden mn bdp sensor, nu mn brandstofpomp(relais) of voordrukpomp
ben benieuwd wat er nog meer aan gaat komen
2 weken geleden mn bdp sensor, nu mn brandstofpomp(relais) of voordrukpomp
ben benieuwd wat er nog meer aan gaat komen

'91 Renault Clio 1.8 16v "Streetfighter Edition" work is still in progress
wat is een voordrukpomp dan?
Tja, t is een 15 jaar oude auto. Het rijdt wel nog als de brandweer, toch?
Tja, t is een 15 jaar oude auto. Het rijdt wel nog als de brandweer, toch?