Ilsjes Clio1.4

Vertel hier alles over je project.
Jordi

Bij de clio1 van mijn vriendin (ilse) probeerde ik de fusee kogel te vervangen maar nu lijkt de aandrijfas uit de motor te zijn gekomen!! Kan dit en zoja hoe krijg ik dit terug? fusee blijft te ver naar buiten dus kan de bevestigings punten niet halen voor het vast zetten van de kogel! Rubber net van de aandrijfas gehaalt bij een soort koppeling met 3 wieltjes....iig geval, HELP!
Laatst gewijzigd door Jordi op vr 25 mei 2007 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Haas
Car: Megane RS

man man man..en dat voor een fuseekogel... ;)

immer die ruhe....

Aandrijfas is uit het diff gegaan aan de rechterzijde, geen paniek, gewoon ff wat draaien en hij schiet zo terug. Dat rubber kun je inmiddels wegggooien en een nieuwe zetten....leuk werkje joh ;)
Haas
Car: Megane RS

btw, waarom heb je die nou losgedraaid man....?
ff op dat draagarmpje hangen, fuseekogel vastdraaien en klaar. Er zit altijd wat kracht achter vanwege je veer op je schokdemper.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

volgens mij is dat de linker kant die hij bedoelt :) kan even wat friemelwerk zijn maar is wel te doen. ben je geen bakolie verloren :p ?
Jordi

als je in de auto zit is het rechts, en ja veel olie op mijn armen haha maar snap er opzich nu even niks van! Renault monteur had het over een soort ring in versnellingsbak gebeuren blablabla |:
Jordi

het is trouwens gen olie, maar kogellagervet.. het gedeelte van de as die in de versnellingsbak zit die zit er nog steeds, alleen is het tweede deel zeg maar losgekomen
Riël
Über-Spammer

die kant dus. gewoon terugzetten , rubber weer va t en hoppa.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jordi

als dat nou zo makkelijk ging zou mooi zijn :D gaat niet!
moet een of ander klik systeem zijn om hem erin te houden, dat systeem gebruik je ook om hem erin te zetten. Heb geen idee hoe ik hem erin zet! heb gedraait geduwt gedrukt maar helemaal niks werkt!
Jean-Paul-S
Über-Spammer

probeer anders het andere deel er ook uit te halen als dat lukt. kan je hem dan weer inmekaar klussen.
Jordi

iedereen denkt blijkbaar aan de wiel kant maar hij is los aan de motorkant van de passagierskant! en weet niet hoe ik het andere deel loshaal! zie nergens boutje of wat dan ook!
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Waar ben je bezig Jordi? In Arnhem?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Even een update :D Ik heb spindoo net gesproken.

De as met rubber die hij heeft los gehaald is de lange aandrijfas, dus diegene die met het spietje aan de versnellingsbak vast zit. :wink: Na het loshalen krijgt ie de as niet meer terug in het "huis" om daarna het rubber er overheen te kunnen zetten.

Verder lijkt hierdoor de aandrijfas te lang, waardoor de onderste bouten van de fusee kogel niet vastgezet kunnen worden op de draagarm.

Volgens mij moet alles normaal gesproken zo terug vallen op zn plaats, weet ook even niet waar het mis gaat.

Gr.Frits
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

MartijnG schreef:Waar ben je bezig Jordi? In Arnhem?
Jordi zit in wijchen had ie het over. :wink:

Enne, je hebt een pm 8)
Riël
Über-Spammer

SpiNd0o schreef:als dat nou zo makkelijk ging zou mooi zijn :D gaat niet!
moet een of ander klik systeem zijn om hem erin te houden, dat systeem gebruik je ook om hem erin te zetten. Heb geen idee hoe ik hem erin zet! heb gedraait geduwt gedrukt maar helemaal niks werkt!
Zit geen kliksysteem, de as wordt 'bijelkaargehouden' door de stofhoes zelf.

de drieklauw moet in dat huis vallen. Dan de stofhoes vast. Zit de aandrijfas ver genoeg in de fusee? bedoel, krijg je de bout er fatsoendelijk op? In het ergeste geval is het korte stuk van de as uit het dif gekomen, maar dat is volgens mij geen goede zaak. Zit daar geen grote circlip?

Het kan, zeker aan die kant, nie tin 1x langer zijn. Die drieklauw werkt heel simpel.
Petertje5

simpel, zeg dat maar tegen mij en martijn :lol: we zijn de hele middag bezig geweest dat ding erin te krijgen, en gewoon niet lukken he..er is op een gegeven moment een stofhoes kapot gegaan dus hebben we de as er maar uit gehaald..martijn heeft nog een fototje gemaakt van wat we bedoelen :beer:
MartijnG
Über-Spammer

Ja, normaal gesproken zou zo'n driepoot toch zo er terug in moeten komen, maar dat lukte echt van geen kant. Maar waarom issie er dan wel zo makkelijk uit gevallen?

Maargoed, de hoes van de homokineet ging op den duur ook lekker, dus toen maar met een mooie hefboom de borgmoer van de aandrijfas gedraaid. Aandrijfas ligt er nu dus helemaal onderuit, morgen gaat Jordi als het goed is kijken of er nieuwe hoesjes zijn en dan er meteen maar op laten zetten denk ik...want die krijg je er zelf niet overheen...

Maar hier gaat ie dus niet meer in;
[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... C02139.JPG[/img]

[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... C02140.JPG[/img]

Je zou bijna zeggen dat de zilverkleurige ring eraf kan? En dan alles er weer op? Maar waarom komt er dan wel uit maar niet meer erin?
Adviezen zijn welkom natuurlijk :)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
MartijnG
Über-Spammer

[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... 2141_2.jpg[/img]

De aandrijfas ligt er nu uit bij het omcirkelde deel. Zou nou het andere deel er misschien af moeten worden gehaald door die borgpen eruit te halen? En dat ie dan wel in elkaar kan worden gezet?

(Plaatje komt uit een werkplaatshandboek van de 5, maar de as ziet er hetzelfde uit...)
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Ik zal zo eens zoeken. Heb hetzelfde geintje ook eens gehad met een aandrijfas. Maar die heb ik uiteindelijk vervangen voor een compleet andere as. Geloof dat ik nog een hoes incl spullen heb liggen... 8)
MartijnG
Über-Spammer

Kijk jij maar eens dan :) Dat zou al een hoop schelen denk ik. Anders wordt het morgen pas spullen halen (als die op voorraad zijn) en dan de hoezen nog op de aandrijfas laten zetten. En natuurlijk nog die driepoot erin zien te krijgen (S)
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

waar ben je nu martijn?
MartijnG
Über-Spammer

Thuis in Arnhem :)
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

MartijnG schreef:Thuis in Arnhem :)
Misschien tijd om naar Velp te komen?... Kan zo op je wachten bij de Esso op velperbroek.
Riël
Über-Spammer

Hmm die past er rechtdoor natuurlijk niet in, die rare ring.

Naja, borgpin eruit en dan schuin erin 'hangen', als ie eruit kan kan ie er ook weer in.
MartijnG
Über-Spammer

Frits schreef:
MartijnG schreef:Thuis in Arnhem :)
Misschien tijd om naar Velp te komen?... Kan zo op je wachten bij de Esso op velperbroek.
PM :)
Robke
Car: Lexus IS250

En ik altijd maar denken dat de aandrijfas aan de versnellingsbak vast zat. :lol: :p
Nelis_1987
Contacteer:

euhm is het niet zo dat, dat compleet hoort te zijn en niet weer terug in elkaar past??

Want zit zelf ook bij Renault maar zoiets heb`k nog nooit los gezien alleen compleet.....

Of het moet nog anders zijn bij die ouwe clio`tjes ;)!
Jean-Paul-S
Über-Spammer

ik zou gewoon het resterende deel van de bak afhalen. dus: spie eruit meppen. alles op een werkbank ineenklussen, en dan weer op de bak schuiven. scheelt je een hoop gefriemel daar onderin. mij lukt het meestal zo om de as erin te drukken: je zorgt dat het de as in deze stand staat:

\/
|

dan hang je de bovenste 2 kogels in het huis. erna rammel en wrik je het zaakje MET BELEID naar beneden.

succes (Y)
Jordi

maar dus die borgpin moet ik eruit meppen?
PtrGte
Contacteer:

heb met een 5 GTX precies hetzelfde probleem gehad...

oplossing:

die aandrijfas ertegenaan leggen en dan een dikke vette beuk erop geven...toen schoot ie er weer in...

dit werkte toen echt prima...ik geef alleen geen garantie op advies :wink:

succes d'r mee
Jordi

als je een beetje goed terug leest hebben we dat zo'n 6 uur achter elkaar gedaan! moet nu de borgpin eruit halen om alles mee te nemen naar renault monteur zodat hij een potje vet erin kan mikken en het in elkaar zetten! heb een priempje er tegenaan gezet maar ga eerder door de pin heen dan dat ik hem eruit mep! Doorslaan of iets anders?
Tom
Moderator
Car: MB

je moet ook geen priem nemen, een priem is namelijk puntig van voren. Gebruik een doorslag of als je die niet hebt een spijker waar de punt de vanaf is in die diameter ofzo. Dan tik je hem er zo uit, maar met een priem zul je hem alleen verder open duwen. het is nameljk een opgerold pennetje met een holle binnnenkant.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
PtrGte
Contacteer:

SpiNd0o schreef:als je een beetje goed terug leest hebben we dat zo'n 6 uur achter elkaar gedaan! moet nu de borgpin eruit halen om alles mee te nemen naar renault monteur zodat hij een potje vet erin kan mikken en het in elkaar zetten! heb een priempje er tegenaan gezet maar ga eerder door de pin heen dan dat ik hem eruit mep! Doorslaan of iets anders?

Als je een beetje goed terug leest dan vertel ik alleen hoe IK het DESTIJDS opgelost heb... :wink:

Als zo'n ding er toch uitkomt zonder hulpmiddelen dan kennie er toch ook weer in, was da nou weer :)
Jordi

kijk, dat zijn de betere oplossingen :worship:
ga het proberen! bedankt!
Jordi

PtrGte schreef:
SpiNd0o schreef:als je een beetje goed terug leest hebben we dat zo'n 6 uur achter elkaar gedaan! moet nu de borgpin eruit halen om alles mee te nemen naar renault monteur zodat hij een potje vet erin kan mikken en het in elkaar zetten! heb een priempje er tegenaan gezet maar ga eerder door de pin heen dan dat ik hem eruit mep! Doorslaan of iets anders?

Als je een beetje goed terug leest dan vertel ik alleen hoe IK het DESTIJDS opgelost heb... :wink:

Als zo'n ding er toch uitkomt zonder hulpmiddelen dan kennie er toch ook weer in, was da nou weer :)
ja dat dachten wij ook maar toch komt het er met geen mogelijkheid in haha nu maar eens los halen die boel en op de werkbank leggen!
Jordi

ding zit nog muurvast, begin het een beetje irritant te vinden dat niks lukt :@
Plaats reactie