Clio 16v rijklaar maken - Waar let ik op?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
SheikValver

na een jaartje op stal te hebben gestaan (na motorbrandje van vorig jaar), wil ik terug mijn clio op de baan brengen

Sinds de stalling staat de clio mooi droog, handrem los, omhoog gekrikt.

Waar moet ik op letten als ik hem terug rijdend wil krijgen?

* Motor heeft in het jaar niet meer gedraaid *

Eerst de olie en benzine verwijderen en vervangen door verse vloeistofjes voor ik de motor start?
Wat met de koelvloeistof?
Zal de batterij RIP zijn? (was een goeie 6maand oud) Of zal ik die nog kunnen opladen?

Nog iets anders waar ik moet op letten?
~thijs~
Contacteer:

Het zou kunnen dat je batterij wel op is jah. De rest kan geen kwaad. Zou wel wat olie over de nokkenstokken gieten en zodra die loopt de olie verversen. Bezine kan geen kwaad.

Suc6
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

...Maar voor hetzelfde geld is het een kwestie van opladen en lopen.

Daarna ff laten testen bij de betere automaterialenzaak/garage, kunnen ze heel makkelijk zien wat er nog aan capaciteit in zit.

Het beste was natuurlijk geweest als je de accu ook bij stilstand geregeld aan de lader had gehad..
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Mrtn
Car: R5GTT

benzine is zeker wel belangrijk, die verouderd vrij snel in de tank. Dus als er niet zoveel meer inzit, nieuwe bijtanken. Is de tank nog te vol daarvoor, dan even afwachten hoe de motor erop loopt.

Als de accu geen rest spanning meer heeft, even een zware lader in traditionele stand erop zetten (14,8V, min. 35A laadcap.) , of een lader die de spanning naar 15,6V kan brengen tegen het sulfatieproces.
Mrtn = Maarten
SheikValver

~thijs~ schreef:Het zou kunnen dat je batterij wel op is jah. De rest kan geen kwaad. Zou wel wat olie over de nokkenstokken gieten en zodra die loopt de olie verversen. Bezine kan geen kwaad.

Suc6
je bedoelt dan waarschijnlijk het kleppendeksel effe opengooien? Of volstaat het een beetje olie langs boven bij te gieten?

Koelvloeistof is niet nodig om te verversen?

Er zat nog 1/4 benzine in, dus gewoon wat verse erbij kappen en klus is geklaard?
Bart V

Gewoon de auto even rondstarten zonder ontsteking. De meest essentiele onderdelen worden dan wel voorzien van wat olie.
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

Ik denk eigenlijk dat het met de benzine ook wel meevalt, een gas rijder gebruikt z'n benzine ook nooit en dat zit er dan ook gerust een jaar in...

Hoewel het z'n "kracht" wel zal kwijtraken na al die tijd ongebruikt te zijn.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
PaulM

ik neem aan dat je je auto ook niet wegzet met een volle tank voor 1 jaar :) zal er wel nieuwe in goeie als ik jou was, die paar liter boeit dan ook niet meer en misschien start ie dan er beter door. net zoals de rest van de vloeistoffen
Calle

Edward(ForeverYoung) schreef:Ik denk eigenlijk dat het met de benzine ook wel meevalt, een gas rijder gebruikt z'n benzine ook nooit en dat zit er dan ook gerust een jaar in...

Hoewel het z'n "kracht" wel zal kwijtraken na al die tijd ongebruikt te zijn.
Als je dat als gasrijder doet ben je niet slim bezig, want dan heb je erg veel kans dat je benzine systeem niet erg goed meer functioneert na zo'n tijd. De meeste gasrijders (zeker die met een modern g3 systeem, waarbij het automatisch gaat) starten op benzine en schakelen even later over op gas.

Wat gebeurt er met benzine dan als het in de tank opgeslagen zit? Als het "kracht" zou moeten verliezen dan zou het moeten oxideren en dat doet het niet spontaan bij normale temperaturen (zou wel erg gevaarlijk worden), hooguit verdampt er wat.
SheikValver

als ik nu de "oude" benzine meng met nieuwe, voorkom ik dan problemen met de benzinetoevoer? of toch liever de oude eruitzuigen en vervangen door verse ...
Tom
Moderator
Car: MB

als je filter nog goed is kan het niet zo gek veel kwaad denk ik. Mischien wel binnenkort eens dat filter vervangen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie