Piepend geluid

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Renault turbojet injectie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 10 apr 2006 12:55

Ik heb al een tijdje last van een piepend geluid in de motorkap. Dit geluid begint meestal pas na een stuk gereden te hebben. Het geluid is niet continu. De ene keer is het vaker dan de andere keer.
Tevens wanneer het geluid zich voordoet, begint meestal het lampje van de accu te branden en neemt de sterkte van de koplampen af of toe. Die zijn ook al een aantal keer doorgebrand.
Zou dit met de waterpomp te maken kunnen hebben? Of heeft iemand een idee wat het mogelijk zou kunnen zijn.

Alvast bedankt!
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ik zou eerder denken aan de dynamo...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

hee hallo
leuk dat je hier ook eens komt kijken
hier op de site stellen we ons eerst altijd even voor als nieuwkomer .......
daar hebben we het topic wie is wie voor

als antwoordt op je vraag ...
meer gegevens over welk type auto en welke motor is wel handig

als je acuu lampje gaat branden en je hebt een stroom probleem (verkeerd afgeregelde spanning??)dan lijkt het mij handig om eerder eventjes naar de dynamo te kijken
Frank van Hees
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 29 apr 2005 15:34
Locatie: Druten

misschien ook maar eens naar de v-snaar kijken.. misschien slipt deze....
dan komt daar ook dat geluid vandaan, (I) wat je hoort
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

of de lagers in de dynamo zijn verrot
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

T is bijna pasen, dus een kuikentje onder de motorkap? ;) :lol:

sorry, kon t echt niet laten :p :beer:
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

kan zijn dat het geluid komt van het aanslaan van de koelvin welke piept, deze trekt stroom hierdoor gaan de lampen miinder fel branden.

het feit dat het acculampje brandt duidt op een defekte dynamo.
Renault turbojet injectie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 10 apr 2006 12:55

Het gaat om een R5 uit 1986.
Het accu lampje brand niet continu, maar alleen wanneer het piepende geluid zich voordoet. Je hoort eerst een piepend geluid, wat soms langer aanhoudt dan de andere keer en dan even daarna gaat het accu lampje branden. Ik zat te denken aan een niet meer soepel lopende waterpomp, wanneer die dan hapert, dat de dynamo tijdelijk ook hapert.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

How obvious can it be?
V-snaar.
rev it like a rental
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

effe spannen helpt vaak al genoeg (met de dynamo) en anders wellicht een nieuwe.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Renault turbojet injectie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 10 apr 2006 12:55

Menno schreef:How obvious can it be?
V-snaar.
Vsnaar lijkt het niet aan te liggen.

En wat zou dan het doorbranden van de koplampen te weeg brengen? En de overige lampen niet? Zijn die extra gevoelig of is er iets mis met de spanningsverdeler?
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

ik zeg het nog 1 keer, je dynamo is aan vervanging toe
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Renault turbojet injectie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 10 apr 2006 12:55

Gerard race GT schreef:ik zeg het nog 1 keer, je dynamo is aan vervanging toe
Indien het de dynamo is, waarom start het dan niet meteen bij het wegrijden en pas bijvoorbeeld na een kwartier?
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

omdat de dynamo dan pas warm is en er diverse onderdelen uitzetten.
je lampen branden waarschijnlijk door, door een te hoge spanning, veroorzaakt door een defecte spanningsregelaar (onderdeel van je dynamo) bij veel te hoge spanning kan zelfs je accu overladen worden, het zuur gaat dan koken en je accu kookt over met alle nare gevolgen van dien.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Renault turbojet injectie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 10 apr 2006 12:55

Gerard race GT schreef:omdat de dynamo dan pas warm is en er diverse onderdelen uitzetten.
je lampen branden waarschijnlijk door, door een te hoge spanning, veroorzaakt door een defecte spanningsregelaar (onderdeel van je dynamo) bij veel te hoge spanning kan zelfs je accu overladen worden, het zuur gaat dan koken en je accu kookt over met alle nare gevolgen van dien.
Oke bedankt, zal daar eens naar gaan kijken!
Plaats reactie