Tikken in motor 1.5 dCI

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Kop eraf (distr. los)
kop naar revisiebedrijf
kop monteren met nieuw pakkingset en bouten
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Nieuwe pakking en bouten zal het geld niet zijn, maar wat kost kop vlakken bij de reviseur?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

of vlakken nodig is is maar de vraag. Maar dat zal het revisiebedrijf weten.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Ik zie de flappen van 100 alweer wegwaaien... *snik* En de teller staat al op 1100... zucht...
Ben blij dat ik via dit forum mensen ken die verstand van auto's hebben, zodat ik niet naar een dealer hoef om daar te horen dat ik een nieuwe motor van 5k nodig heb!
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Persoonlijk zou ik ook voor een diesel kiezen. rijd zelf met een Polo SDI die opzich niet vooruit te branden is maar wel lekker veel koppel onderin heeft. bijna iedere bocht in de 3e versnelling, drempel over rijden de straat in gewoon lekker in de 2 en door laten hobbelen. bij een benzinemotor wordt je door je auto heen geschud en slaat ie in het slechtste geval ook nog eens af als je de koppeling niet intrapt.

Daarbij de actieradius, ik heb geen zin om 2 of 3x in de week te tanken. ik rijd gewoon 900km op 45liter als ik me gedraag. verder weinig onderhoud tegenover LPG.

Ik ben opzich ook niet echt fan van LPG auto's, gewoonweg omdat ik er teveel problemen mee zie. belabberd stationair lopen, uitvallen bij koppeling intrappen en inhouden tot je er ziek van wordt, evenals de LPG specialist die er soms zelf ook niet meer uit komt. De enige auto die bij mij op gas loopt is mn Dodge, maar da's meer omdat het op benzine gewoon niet te betalen is. :)

Als ik moest kiezen werd 't gewoon weer een diesel, m'n zwager rijd al 100.000 km met een Laguna II 1.9 DCI zonder problemen, de juiste olie en op tijd verversen. ben niet zo bang dat dat mis gaat. Ik heb zelf ook nog aan een Clio 1.5 DCi gedacht maar wat bij anderen stuk gaat gaat bij mij meestal net zo stuk en als ik die verhalen steeds weer lees ben ik blij dat ik gewoon zo'n trage Polo gekocht heb (die het overigens alweer 17.000km prima doet vanaf half Mei 2011)
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Nee na 100000 km gaat die Laguna dCi nog niet stuk nee... maar dat zal waarschijnlijk niet lang meer duren. Die dCi motoren zijn gewoon bagger... feit...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

De 1.9 motoren zijn wel sterker.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Zoals ik al zei... 2 collega's van me kregen rond de 2 ton dezelfde drijfstanglagerproblemen met hun 1.9dCi's... kregen beiden een nieuw blok aangesmeerd door de dealert...
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Jan Theeven schreef:Nee na 100000 km gaat die Laguna dCi nog niet stuk nee... maar dat zal waarschijnlijk niet lang meer duren. Die dCi motoren zijn gewoon bagger... feit...
En als ik nou zeg dat dat van 150.000 tot 250.000 is? ;)
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Onzin inderdaad, die van mij staat nu op 255.000 en is zelfs gechipt.
Mijn vader heeft een II phase I probleemloos 100k verder gereden, en de II phase II die hij nu heeft is ook alweer 40k probleemloos.

Op het laguna forum is er iemand die bijna op 6 ton zit, en hij gebruikt zelfs de originele turbo nog. Zo ken ik er nog wel een paar die hier in de garage langskomen met exotische standen die alleen regulier onderhoud nodig hebben.

(allen 1.9 dci's)

Dat er bij de 1.5 dci wat onvolkomenheden in zitten is een feit.
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Maarten-Jan schreef:Dat er bij de 1.5 dci wat onvolkomenheden in zitten is een feit.
En ook daar genoeg verhalen van hoge kilometerstanden zonder noemenswaardige problemen. Mijn toenmalige Clio dCi had 360.000 km, met alleen nieuwe verstuivers. Verder nooit problemen gehad.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Het kan ook een smering/onderhoudsprobleem zijn. Wat moet daar voor olie in? Bij andere merken gooien ze daar dunne olie in om aan een A-label te komen...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

@Willem-Jan, dat is ook weer waar. Zoals al eerder vermeld, wordt die 1.5 dci heel erg veel verkocht. Dus je zal daar absoluut gezien sowieso de meeste problemen zien. Terwijl het procentueel volgens mij wel meevalt, want inderdaad, er zijn er ook genoeg met hoge km. standen.

En wat Riel zegt, olie en verversingstermijn is ook belangrijk.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Dunne olie om aan een A label te komen? Volgens mij is 5w30 tegenwoordig wel veel gebruikt. Let altijd wel op bij auto's met roetfilter. Daar mag je niet alles in mikken.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Je hoort idd altijd alleen maar de negatieve verhalen, maar ja... ik ben nu al voor de tweede keer de sjaak en ik hoor om mij heen veel dezelfde klachten, dus jullie begrijpen hopelijk mijn standpunt ;)
Ik heb altijd netjes volgens het boekje de onderhoudsintervallen aangehouden en dus ook iedere 20 dkm de olie ververst, 5W40, zoals voorgeschreven door Renault (geen roetfilter).
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ja, maar wie zegt dat dat voor jou ook is gebeurd? :~
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Tom schreef:Dunne olie om aan een A label te komen? Volgens mij is 5w30 tegenwoordig wel veel gebruikt. Let altijd wel op bij auto's met roetfilter. Daar mag je niet alles in mikken.
Juist. Ik ken minstens één merk waarbij fabrieksaf erg dunne olie gebruikt wordt om die 2 gram CO minder te halen. Wellicht dat met een 10w40 zo'n dieseltje langer mee gaat. Wie zegt het?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Haas schreef:ja, maar wie zegt dat dat voor jou ook is gebeurd? :~
Ex-lease bak met volledige historie...
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

kijk daar gaat het vaak al fout ,. de meeste leaserijders rijden als bezetenen omdat het toch niet hun eigen auto is.. koude motor flink doortrekken geen olie peilen. .. vaak zijn het ook de leaseauto's die de geest geven kwa lagers/. op een of andere manier vaak de particuliere nagenoeg nooit..
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Tja... dat kan...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

[img]https://lh5.googleusercontent.com/-8GR6 ... WA0001.jpg[/img]

Stoters? Vanaf de rand naar binnen naar het midden voel je vlak-kuil-berg. Beetje zo,vanaf de zijken. |--__-----__--|
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Stoters er al uitliggen ja? Was er nog iets gekomen uit die compressietest?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Hmm dat is de kant van de nokken assen toch?

beetje vreemd, maar dat zijn de boosdoeners denk ik (Y)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

MartijnG schreef:Stoters er al uitliggen ja? Was er nog iets gekomen uit die compressietest?
Compressie was prima. Ralf komt net terug van het revisiebedrijf met de stoters en nokkenas. (Toch fijn zo iemand die nog tot half tien werkt...).

Ralf belt Jan eerst op met de uitkomst en dan volgt het hier vast wel.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Ik volg het hier ook hoor... ;)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ben inderdaad ook wel benieuwd (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Ralf G60
Berichten: 23
Lid geworden op: do 10 jun 2004 11:03
Locatie: Limburg

Mmm
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Slijtage nokkenas, is scherp geworden. Heeft klepstoters beschadigd.

Resultaat: nieuwe nokkenas + stoters nodig ...

Vraag me alleen af hoe je die maat van de stoters nu handig gaat bepalen? Stoters erin, de boel monteren, riem erom, meten, boel weer los, stoters eruit en de juiste kopen? Van deze stoters kun je qua maat niet veel jus meer maken lijkt me.

Overigens werdt de meest voor de hand liggende oorzaak toch hoge belasting op koude motor. Een andere verklaring is moeilijk te vinden. Leaserijders?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zou het? Gewoon een nokkenas van pisbakkenstaal denk ik (N)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tja lijkt me zeer aannemelijk, een dichte olie kanaal door slecht onderhoud is ook een optie omdat het precies in het midden is.

is het geen zelfstellende meganisme?
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

:( Tja... ik kan alleen zeggen dat ik tijdens de 40dkm die ik er nu in heb gereden de auto altijd met respect heb behandeld. En al helemaal omdat ik die R5 GTT heb gehad: ik weet dat je een turbomotor sowieso warm moet rijden... en een turbodiesel al helemaal! Dus ik heb dat wel altijd netjes gedaan, alleen de vorige eigenaar waarschijnlijk niet... balen...
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Abel schreef:tja lijkt me zeer aannemelijk, een dichte olie kanaal door slecht onderhoud is ook een optie omdat het precies in het midden is.

is het geen zelfstellende meganisme?
Helaas niet...
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Riël schreef:Slijtage nokkenas, is scherp geworden. Heeft klepstoters beschadigd.

Resultaat: nieuwe nokkenas + stoters nodig ...

Vraag me alleen af hoe je die maat van de stoters nu handig gaat bepalen? Stoters erin, de boel monteren, riem erom, meten, boel weer los, stoters eruit en de juiste kopen? Van deze stoters kun je qua maat niet veel jus meer maken lijkt me.

Overigens werdt de meest voor de hand liggende oorzaak toch hoge belasting op koude motor. Een andere verklaring is moeilijk te vinden. Leaserijders?
Lijkt me een gevalletje van niet lekker meedraaiende stoters. waarschijnlijk door te lang doorrijden met dezelfde olie. als die rommel vast gaat zitten en de stoter niet meer meedraait heb je in no-time de nokken aan gort. mijn 2.0 had een hydraulische stoter die niet meer gevuld werd. is gewoon vrolijk 15.000 km mee doorgereden met meerdere malen 7500 RPM. er zat een heel keurig kommetje in de stoter alsof die zo uit de CNC-machine kwam. de betreffende nok was overigens ook af.

Wat betreft de stoters. gewoon de nokkenassen monteren en de zuigers tussen ODP en BDP zetten (krukastandwiel met het pijltje naar rechts of naar links zitten) en de nokkenassen draaien en spelingen meten. daar uit bepalen wat de maat voor de nieuwe stoters moet zijn. :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nou één stoter is wel stil blijven staan, de rest is toch mooi rondom dichtgetikt, niet? ( zie 7 en 8 t.o.v. de rest).
Ahja, die oplossing klinkt logisch,thanks :) Maar dan moet ik minstens één 'referentiestoter' hebben toch?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

@Jan, we begrijpen uiteraard je standpunt, het is K. met P.

@Tom, nogal een ongefundeerde uitspraak, welke staalsoort is de nokkenas van gemaakt?
Daarnaast maakt het weinig uit van wat voor soort staal je de nokkenas maakt als de betreffende lease jup de motor elke keer koud vol openplankt, die gaat er dan toch wel aan.

(nog even buiten het verhaal van Ronald om wat ook erg aannemenlijk is!).
Plaats reactie