Tikken in motor 1.5 dCI
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Nieuwe pakking en bouten zal het geld niet zijn, maar wat kost kop vlakken bij de reviseur?
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Ik zie de flappen van 100 alweer wegwaaien... *snik* En de teller staat al op 1100... zucht...
Ben blij dat ik via dit forum mensen ken die verstand van auto's hebben, zodat ik niet naar een dealer hoef om daar te horen dat ik een nieuwe motor van 5k nodig heb!
Ben blij dat ik via dit forum mensen ken die verstand van auto's hebben, zodat ik niet naar een dealer hoef om daar te horen dat ik een nieuwe motor van 5k nodig heb!
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Persoonlijk zou ik ook voor een diesel kiezen. rijd zelf met een Polo SDI die opzich niet vooruit te branden is maar wel lekker veel koppel onderin heeft. bijna iedere bocht in de 3e versnelling, drempel over rijden de straat in gewoon lekker in de 2 en door laten hobbelen. bij een benzinemotor wordt je door je auto heen geschud en slaat ie in het slechtste geval ook nog eens af als je de koppeling niet intrapt.
Daarbij de actieradius, ik heb geen zin om 2 of 3x in de week te tanken. ik rijd gewoon 900km op 45liter als ik me gedraag. verder weinig onderhoud tegenover LPG.
Ik ben opzich ook niet echt fan van LPG auto's, gewoonweg omdat ik er teveel problemen mee zie. belabberd stationair lopen, uitvallen bij koppeling intrappen en inhouden tot je er ziek van wordt, evenals de LPG specialist die er soms zelf ook niet meer uit komt. De enige auto die bij mij op gas loopt is mn Dodge, maar da's meer omdat het op benzine gewoon niet te betalen is.
Als ik moest kiezen werd 't gewoon weer een diesel, m'n zwager rijd al 100.000 km met een Laguna II 1.9 DCI zonder problemen, de juiste olie en op tijd verversen. ben niet zo bang dat dat mis gaat. Ik heb zelf ook nog aan een Clio 1.5 DCi gedacht maar wat bij anderen stuk gaat gaat bij mij meestal net zo stuk en als ik die verhalen steeds weer lees ben ik blij dat ik gewoon zo'n trage Polo gekocht heb (die het overigens alweer 17.000km prima doet vanaf half Mei 2011)
Daarbij de actieradius, ik heb geen zin om 2 of 3x in de week te tanken. ik rijd gewoon 900km op 45liter als ik me gedraag. verder weinig onderhoud tegenover LPG.
Ik ben opzich ook niet echt fan van LPG auto's, gewoonweg omdat ik er teveel problemen mee zie. belabberd stationair lopen, uitvallen bij koppeling intrappen en inhouden tot je er ziek van wordt, evenals de LPG specialist die er soms zelf ook niet meer uit komt. De enige auto die bij mij op gas loopt is mn Dodge, maar da's meer omdat het op benzine gewoon niet te betalen is.

Als ik moest kiezen werd 't gewoon weer een diesel, m'n zwager rijd al 100.000 km met een Laguna II 1.9 DCI zonder problemen, de juiste olie en op tijd verversen. ben niet zo bang dat dat mis gaat. Ik heb zelf ook nog aan een Clio 1.5 DCi gedacht maar wat bij anderen stuk gaat gaat bij mij meestal net zo stuk en als ik die verhalen steeds weer lees ben ik blij dat ik gewoon zo'n trage Polo gekocht heb (die het overigens alweer 17.000km prima doet vanaf half Mei 2011)
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Nee na 100000 km gaat die Laguna dCi nog niet stuk nee... maar dat zal waarschijnlijk niet lang meer duren. Die dCi motoren zijn gewoon bagger... feit...
De 1.9 motoren zijn wel sterker.
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Zoals ik al zei... 2 collega's van me kregen rond de 2 ton dezelfde drijfstanglagerproblemen met hun 1.9dCi's... kregen beiden een nieuw blok aangesmeerd door de dealert...
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
En als ik nou zeg dat dat van 150.000 tot 250.000 is?Jan Theeven schreef:Nee na 100000 km gaat die Laguna dCi nog niet stuk nee... maar dat zal waarschijnlijk niet lang meer duren. Die dCi motoren zijn gewoon bagger... feit...

-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Onzin inderdaad, die van mij staat nu op 255.000 en is zelfs gechipt.
Mijn vader heeft een II phase I probleemloos 100k verder gereden, en de II phase II die hij nu heeft is ook alweer 40k probleemloos.
Op het laguna forum is er iemand die bijna op 6 ton zit, en hij gebruikt zelfs de originele turbo nog. Zo ken ik er nog wel een paar die hier in de garage langskomen met exotische standen die alleen regulier onderhoud nodig hebben.
(allen 1.9 dci's)
Dat er bij de 1.5 dci wat onvolkomenheden in zitten is een feit.
Mijn vader heeft een II phase I probleemloos 100k verder gereden, en de II phase II die hij nu heeft is ook alweer 40k probleemloos.
Op het laguna forum is er iemand die bijna op 6 ton zit, en hij gebruikt zelfs de originele turbo nog. Zo ken ik er nog wel een paar die hier in de garage langskomen met exotische standen die alleen regulier onderhoud nodig hebben.
(allen 1.9 dci's)
Dat er bij de 1.5 dci wat onvolkomenheden in zitten is een feit.
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
En ook daar genoeg verhalen van hoge kilometerstanden zonder noemenswaardige problemen. Mijn toenmalige Clio dCi had 360.000 km, met alleen nieuwe verstuivers. Verder nooit problemen gehad.Maarten-Jan schreef:Dat er bij de 1.5 dci wat onvolkomenheden in zitten is een feit.
Het kan ook een smering/onderhoudsprobleem zijn. Wat moet daar voor olie in? Bij andere merken gooien ze daar dunne olie in om aan een A-label te komen...
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
@Willem-Jan, dat is ook weer waar. Zoals al eerder vermeld, wordt die 1.5 dci heel erg veel verkocht. Dus je zal daar absoluut gezien sowieso de meeste problemen zien. Terwijl het procentueel volgens mij wel meevalt, want inderdaad, er zijn er ook genoeg met hoge km. standen.
En wat Riel zegt, olie en verversingstermijn is ook belangrijk.
En wat Riel zegt, olie en verversingstermijn is ook belangrijk.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Dunne olie om aan een A label te komen? Volgens mij is 5w30 tegenwoordig wel veel gebruikt. Let altijd wel op bij auto's met roetfilter. Daar mag je niet alles in mikken.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Je hoort idd altijd alleen maar de negatieve verhalen, maar ja... ik ben nu al voor de tweede keer de sjaak en ik hoor om mij heen veel dezelfde klachten, dus jullie begrijpen hopelijk mijn standpunt 
Ik heb altijd netjes volgens het boekje de onderhoudsintervallen aangehouden en dus ook iedere 20 dkm de olie ververst, 5W40, zoals voorgeschreven door Renault (geen roetfilter).

Ik heb altijd netjes volgens het boekje de onderhoudsintervallen aangehouden en dus ook iedere 20 dkm de olie ververst, 5W40, zoals voorgeschreven door Renault (geen roetfilter).
ja, maar wie zegt dat dat voor jou ook is gebeurd? 

Juist. Ik ken minstens één merk waarbij fabrieksaf erg dunne olie gebruikt wordt om die 2 gram CO minder te halen. Wellicht dat met een 10w40 zo'n dieseltje langer mee gaat. Wie zegt het?Tom schreef:Dunne olie om aan een A label te komen? Volgens mij is 5w30 tegenwoordig wel veel gebruikt. Let altijd wel op bij auto's met roetfilter. Daar mag je niet alles in mikken.
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Ex-lease bak met volledige historie...Haas schreef:ja, maar wie zegt dat dat voor jou ook is gebeurd?
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
- Locatie: stapelmoor
kijk daar gaat het vaak al fout ,. de meeste leaserijders rijden als bezetenen omdat het toch niet hun eigen auto is.. koude motor flink doortrekken geen olie peilen. .. vaak zijn het ook de leaseauto's die de geest geven kwa lagers/. op een of andere manier vaak de particuliere nagenoeg nooit..
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Tja... dat kan...
[img]https://lh5.googleusercontent.com/-8GR6 ... WA0001.jpg[/img]
Stoters? Vanaf de rand naar binnen naar het midden voel je vlak-kuil-berg. Beetje zo,vanaf de zijken. |--__-----__--|
Stoters? Vanaf de rand naar binnen naar het midden voel je vlak-kuil-berg. Beetje zo,vanaf de zijken. |--__-----__--|
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Stoters er al uitliggen ja? Was er nog iets gekomen uit die compressietest?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Compressie was prima. Ralf komt net terug van het revisiebedrijf met de stoters en nokkenas. (Toch fijn zo iemand die nog tot half tien werkt...).MartijnG schreef:Stoters er al uitliggen ja? Was er nog iets gekomen uit die compressietest?
Ralf belt Jan eerst op met de uitkomst en dan volgt het hier vast wel.
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Ik volg het hier ook hoor... 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Ben inderdaad ook wel benieuwd 

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Slijtage nokkenas, is scherp geworden. Heeft klepstoters beschadigd.
Resultaat: nieuwe nokkenas + stoters nodig ...
Vraag me alleen af hoe je die maat van de stoters nu handig gaat bepalen? Stoters erin, de boel monteren, riem erom, meten, boel weer los, stoters eruit en de juiste kopen? Van deze stoters kun je qua maat niet veel jus meer maken lijkt me.
Overigens werdt de meest voor de hand liggende oorzaak toch hoge belasting op koude motor. Een andere verklaring is moeilijk te vinden. Leaserijders?
Resultaat: nieuwe nokkenas + stoters nodig ...
Vraag me alleen af hoe je die maat van de stoters nu handig gaat bepalen? Stoters erin, de boel monteren, riem erom, meten, boel weer los, stoters eruit en de juiste kopen? Van deze stoters kun je qua maat niet veel jus meer maken lijkt me.
Overigens werdt de meest voor de hand liggende oorzaak toch hoge belasting op koude motor. Een andere verklaring is moeilijk te vinden. Leaserijders?
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard

-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Helaas niet...Abel schreef:tja lijkt me zeer aannemelijk, een dichte olie kanaal door slecht onderhoud is ook een optie omdat het precies in het midden is.
is het geen zelfstellende meganisme?
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Lijkt me een gevalletje van niet lekker meedraaiende stoters. waarschijnlijk door te lang doorrijden met dezelfde olie. als die rommel vast gaat zitten en de stoter niet meer meedraait heb je in no-time de nokken aan gort. mijn 2.0 had een hydraulische stoter die niet meer gevuld werd. is gewoon vrolijk 15.000 km mee doorgereden met meerdere malen 7500 RPM. er zat een heel keurig kommetje in de stoter alsof die zo uit de CNC-machine kwam. de betreffende nok was overigens ook af.Riël schreef:Slijtage nokkenas, is scherp geworden. Heeft klepstoters beschadigd.
Resultaat: nieuwe nokkenas + stoters nodig ...
Vraag me alleen af hoe je die maat van de stoters nu handig gaat bepalen? Stoters erin, de boel monteren, riem erom, meten, boel weer los, stoters eruit en de juiste kopen? Van deze stoters kun je qua maat niet veel jus meer maken lijkt me.
Overigens werdt de meest voor de hand liggende oorzaak toch hoge belasting op koude motor. Een andere verklaring is moeilijk te vinden. Leaserijders?
Wat betreft de stoters. gewoon de nokkenassen monteren en de zuigers tussen ODP en BDP zetten (krukastandwiel met het pijltje naar rechts of naar links zitten) en de nokkenassen draaien en spelingen meten. daar uit bepalen wat de maat voor de nieuwe stoters moet zijn.

Nou één stoter is wel stil blijven staan, de rest is toch mooi rondom dichtgetikt, niet? ( zie 7 en 8 t.o.v. de rest).
Ahja, die oplossing klinkt logisch,thanks
Maar dan moet ik minstens één 'referentiestoter' hebben toch?
Ahja, die oplossing klinkt logisch,thanks

-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
@Jan, we begrijpen uiteraard je standpunt, het is K. met P.
@Tom, nogal een ongefundeerde uitspraak, welke staalsoort is de nokkenas van gemaakt?
Daarnaast maakt het weinig uit van wat voor soort staal je de nokkenas maakt als de betreffende lease jup de motor elke keer koud vol openplankt, die gaat er dan toch wel aan.
(nog even buiten het verhaal van Ronald om wat ook erg aannemenlijk is!).
@Tom, nogal een ongefundeerde uitspraak, welke staalsoort is de nokkenas van gemaakt?
Daarnaast maakt het weinig uit van wat voor soort staal je de nokkenas maakt als de betreffende lease jup de motor elke keer koud vol openplankt, die gaat er dan toch wel aan.
(nog even buiten het verhaal van Ronald om wat ook erg aannemenlijk is!).