MartijnG: Renault 9 GTL (VERKOCHT!)

Nieuw op de site? Stel je hier voor.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Zolang je een veerspanner gebruikt moet dat wel lukken.. zonder veerspanner wordt iig je dood :lol:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Bullshit, wel es gekeken hoeveel spanning er op de gemmidelde renault-poot staat? Zeker die van 5jes kun je nog met 1 hand tegenhouden :p
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

klopt...cliootjes daarentegen willen nog wel eens verrassend ver springen ;)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Gewoon (goed!) op de schotel gaan zitten en dan de dop 21 tussen je benen laten glijden en de luchtsleutel erop.

Knappe veer als jij opeens tegen het plafond zit :p
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

klopt...

moet je alleen niet de veer in de bankschroef zetten en dan de moer losdraaien (zoals een stageloper ooit deed) :~ De schokdemper schoot er vandoor, daar is de NASA jaloers op...
De houten plank op de stelling is inmiddels vervangen, maar er zat een behoorlijk gat in :lol:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Niet elke veerpoot is hetzelfde, maar je kunt het wel aardig voelen als je de moer al een beetje los hebt gedraaid en op de schotel kunt duwen.

Maar ik heb ook wel eens vliegende schotels gezien ja ;)
Duupke (Ronald)
Berichten: 4602
Lid geworden op: zo 5 mar 2006 20:50
Locatie: Oudheusden, Noordbrabant
Contacteer:

Ik zie het bij m'n maatje in de garage nog wel eens aan.
Ik heb het er niet op.

Veerspanners en veren :mg:
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Nouja, ik ga het morgen proberen bij de garage...en daar hebben we veerspanners liggen dus dat is geen enkel probleem...

Nou maar hopen dat het met de originele schotels wel gaat passen (S)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Pff doe je nou moeilijk over het opboren van 2 gaatjes? :p
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Gewoon twee nieuwe gaten erbij boren bedoel je?
Want als ik de gaten opboor dan zit dat boutje niet zo heel goed meer vast ofwel? Of zou dat geen zak uitmaken?? :)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die bouten zitten er feitelijk alleen maar om te zorgen dat de veerpoten er niet uitlazeren als je vol over een drempel vliegt :D

Maargoed die dingen worden niet zo heel zwaar belast dus je kunt er gewoon bijboren. Ik denk niet dat die 9 schotels gaan passen, maja je kan het proberen.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Maar zou het nou aan deze schotels van de Koni's liggen dat ze niet van een GTT zijn? Of is het nu dus zo dat de schotels van een GTT sowiezo niet op de 9 gaan passen?

Want als de Koni's gewoon geen GTT poten blijken te zijn, dan ga ik gewoon op zoek naar andere GTT poten...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Martijn waar komen die veerpoten vanaf?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ja ik heb ze van Freakie (hier op het forum) overgenomen. Hij had ze gekocht voor zijn R5 Campus...hij heeft ze er echter nooit onder gehad, maar hij heeft ze dus ook gekocht als GTT Ph1 poten...

Maarja, begin nu een beetje te twijfelen of ze wel echt van een GTT afkomen :~
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

hij had t toen over PH I poten toch? zou dan moeten passen op jouw frikandel...
Maar schotels overzetten heb je nog niet geprobeerd?
anders ff wat :foto: maken :)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Foto':

Bovenaanzicht:
Afbeelding

Afbeelding

De schotel van de Koni:
Afbeelding

De afstand tussen twee boutjes (hartafstand) origineel is ongeveer 14 cm en die van de Koni 13,5 cm...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ik zeg: "Ole dremel!!"

;)

ff schotel overzetten? Ik zie 123 geen grote verschillen..
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ja, ik zal morgen eerst even van 1 poot proberen of de schotel zo over te zetten is...zo niet, dan ga ik even uitvogelen waar ik precies dat nieuwe gaatje ga boren :D
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jezus een halve cm? Gewoon links en rechts wat naar binnen slijpen, ik zou niet eens de moeite nemen om die schotels te bekijken.

kom kom...
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Denk wel dat ik meteen voor die oplossing kies ja ;) Het is indd echt weinig verschil...

Komt wel goed :)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Behalve dat je dan de geometrie van je ophanging verneukt en hij waarschijnlijk minder netjes rechtdoor gaat, je banden scheef afsluiten en bij hard remmen wel eens goed naar een kant kan trekken....

zou ik zeggen, waarom een gaatje boren als je het ook met een schroefje vast kan zetten.. :gun: :gun:
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

één schroefje ipv 2 schroeven bedoel je??
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Wat loop jij nou te raasCallen? :D

Je slijpt gewoon aan beide kanten 2,5mm naar binnen. Dat ga je echt niet merken in die dingen die jij allemaal opnoemt. Je kunt ook overdrijven. :p

En Martijn uiteraard niet met 1 bout vastzetten, dan gaat ie draaien.
Gewoon netjes inslijpen en beter wel ff langs de uitlijnboer erna, dan komt het helemaal goed.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Nou weer een paar dingen gedaan vandaag:

Ten eerste, de nieuwe velgen :D Gisterenavond overgenomen van Ivo :worship:

Afbeelding
Afbeelding

helaas loopt 1 kant nu wel licht aan bij een drempel, dus ik zal binnenkort even wat weg gaan slijpen :) Owja, en ik denk dat ik ze toch nog een keer zilver of wit ga spuiten...

Ook eindelijk alles goed gespoten aan de voorkant (de strips onder de koplampen)
Afbeelding

En toen weer verder met de veerpoten...nou dat heb ik opgegeven :) Het gaat gewoon niet passen...klaar

De originele schotels passen sowiezo al niet, en ik heb nog even goed gekeken, maar de schotel van de Koni ligt sowiezo niet vlak tegen de carrosserie aan dus gaatjes uitboren had ook geen zin want dan sluit het geheel nog niet aan. Dat zou dan denk ik toch problemen op gaan leveren...

Tsja, wat nu? Ik ga toch maar eens kijken of dit wel echt GTT poten zijn. Even vergelijken dus met een échte GTT poot. Hopen dat ie dan wel passen, want hij moet echt naar beneden nu :wink:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Ralf
Berichten: 2364
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 21:05
Locatie: Pijnacker

Mocht je kwijt willen dan moet je maar ff een pm sturen..
Living the dream... Land in Spanje gekocht!!!!!!
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Knappe wielen zeg.... :D

:wink:
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Is je tweede trap al open ? :p
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

cool G!
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Goed, de Koni's passen dus niet...

Maar de Neger moet naar beneden! Het grootste probleem bij de Ph1 schotels is het conische gedeelte. Dit past namelijk niet door het gat van de carrosserie.

Nou heb ik via het Renault9/11 Forum vernomen dat er iemand is met een Renault 11 met Ph2 veerpoten. Ik heb een plaatje opgezocht van een GTT Ph2 poot en die heeft dus niet dat conische gedeelte. Die is vlak en zou dus wel moeten passen...

Op zoek naar GTT Ph2 veerpoten dus!!

(En de Koni's maar weer de verkoop in denk ik :wink: )
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

en alleen die veerschotels overzetten lukt niet? icm camberbouten?

geen idee hoor, hoe dat zit met die ouwe meuk, ik bral ook maar wat :P
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Nee kan niet!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

waarom past de bovenste gedeelte van de r9 veerpoot niet op jou ph1 veerpoot??

Heb je geen foto van die veerpoot los? of een foto van de fusee aansluiting?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Dit is ongeveer het probleem:

[img]http://members.lycos.nl/rtcmeeting/probleem.jpg[/img]

De Ph1 schotel is hol en de schotel van de 9 niet. Daardoor kan de schotel niet bij de veer komen en daarom past het dus niet |:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

wehhee...alvast een Stevenantwoord: alsie er op staat, komt dat wel goed :P
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

is de veerpoot ook langer van de 9 als die van de GT?

Als die poot vd 9 even lang is dan zou je de veer van de 9 kunnen gebruiken en heb je dus de voordelen van de koni tov de oude meuk van de r9

Als de koni toch korter is als de 9 moet je gewoon de 9 veer gebruiken en iets verder in elkaar duwen. Dus is je auto iets lager en stugger.

Dat de veer een paar cm (2 a 3) verder inelkaar zit als orgineel kan denk ik weinig schelen.. Zelfde idee als dat er 4 man in je auto zitten.
Gesloten