lesmoutas schreef:Het valt me trouwens op en dat geldt voor bijna elk automerk, dat zodra er een nieuwe versie van een bestaand model komt, deze meestal zwaarder en groter wordt dan de vorige. B.v. de nieuwste VW Polo is nu net zo groot als de Golf van jaren geleden.
Wat hier nu precies de reden van is, is mij onduidelijk, verkoop technische motieven? Ik heb in ieder geval liever een lichte dan een zware wagen met hetzelfde vermogen, scheelt ook nog eens in het verbruik
Dit is te verklaren doordat mensen heel vaak bij hetzelfde merk en model blijven. Als je vroeger een Clio kocht is de stap klein om hierna weer een Clio te kopen. Uiteraard wil Renault echter steeds meer verdienen en de consument stelt ook hogere eisen. Daarom laten ze het model groeien (qua maten, uitrusting, motor, etc.). Zo loopt het model als het ware mee met de consument en is de kans het grootst dat je bij het merk blijft.
Overigens zijn er meer redenen. Meer veiligheidsaccessoires geven het gewicht een grote impuls, waardoor er een motor met meer pk in moet, waardoor vaak ook de buitenmaten een beetje groeien en in eider geval het gewicht.
Ter compensatie komen er wel kleinere modellen bij (zie Citroen C1 bijvoorbeeld) soms.
Ik ben in ieder geval blij dat je de RS in zijn waarde laat. Ik vind het volledig terecht dat je zegt:
lesmoutas schreef:Beiden zijn spannende auto's.
En volledig anders, maar allebei zeer begeerlijk!