MartijnG; Renault 5 GT Turbo (5-2021)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
paratroeper
Berichten: 993
Lid geworden op: za 24 jan 2009 18:49
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Huizen

:worship: :worship: :worship:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

kun je het chassis nummer nog wel lezen? ik zie niets meer op de foto's
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Uiteraard, perfect zichtbaar (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Martijn, ben je nog verder gekomen zaterdag? :)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Weer een stapje verder gekomen de afgelopen paar weekenden.

Heb besloten om de motor zo snel mogelijk op te tuigen om de eerste start mogelijk te gaan maken (heb ik tenminste nog het gevel dat ik dit jaar iets bereikt heb). Niet alles komt uiteindelijk ook definitief op de auto, maar dat is puur afwerking voor later.

Zo gezegd, zo gedaan. Alles luchtdicht gemaakt en alle vloeistoffen er nieuw in (bakolie/motorolie/kvs). En toen maar eens de sleutel om gedraaid...

Eerst zonder bougies en gewoon puur ronddraaien zonder compressie om alle kanalen vol olie te krijgen. Duurder wel lang, maarja het is dan ook een compleet lege motor geweest dus er zat geen drup olie meer in. Oliedrukmeter helaas verkeerd aangesloten dus was wel ff spannend. De aanvoer van de turbo maar even losgehaald om te kijken of er zeker weten olie zou worden rondgepompt, wat dus uiteindelijk het geval was (altijd fijn om te zien). Brandstofpomp hoorde ik ook zoemen dus dat was ook een goed teken (Y)

Bougies erin en nog maar eens wat rond gestart. Uiteindelijk de bobinekabel aangesloten en een poging gedaan om alles tot leven te wekken.

Afbeelding

Echter, zonder resultaat :beer: Hij gaf gelukkig af en toe wel een plofje alsof ie bijna aan zou slaan, maar echt van harte ging het niet. Hij heeft misschien 2 tellen gelopen maar viel weer vrij hard uit. Hij heeft dus in elk geval benzine en een vonk, alleen zit er toch ergens wat mis in de ontsteking denk ik.

Heb het rondsel van de verdeler al geprobeerd 180 graden te draaien maar toen deed ie helemaal niks meer dus die had ik toch de eerste keer al goed :p Heb nog eens naar de bougiekabels gekeken en aan de hand van mijn oude verdelen en kabels kwam ik erachter dan 1 en 4 verkeerd om aangesloten zaten, maar daarna wilde hij nog steeds niet starten...

Heeft iemand een duidelijk plaatje van de verdeler met daarbij de aansluitpositie van de bougieskabels. Misschien dat ik daar toch nog een aansluit foutje heb gemaakt...

Al met al een redelijk positief weekend. Nog een aantal RTC-ers op bezoek gehad (Gerald, JP en Daniël) en nog een aantal hulptroepen uit het Westen (Y) Hopelijk krijg ik het zooitje nog aan de gang voor het eind van het jaar...maar April 2014 de auto af krijgen ga ik niet halen ben ik bang (0)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Werkplaats handboek?

Heb hem eventueel digitaal kan via de we transfer.....
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Zal eens kijken in het handboek, maar kan me zo niet herinneren dat daar de aansluitvolgorde in staat.

Terugkijkend op oude foto's van de PD-DJ-70 lijk ik toch de goede volgorde te hebben van de bougiekabels...
Zal binnenkort eens terug gaan naar oude verdelerkap en rotor (heb nu een verdelerkap met aansluitingen aan de zijkant ipv bovenkant en misschien zit daar toch een verschil in ook al heb ik het opgemeten). Zal misschien ook de ontsteking zelf eens uitwisselen, die is ook 'nieuw' namelijk en ken ik de staat niet van.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
maartenlientje
Berichten: 437
Lid geworden op: vr 9 mar 2007 18:07
Locatie: Groningen

Ziet er allemaal wel keurig uit! Complimenten (Y) Nu alleen nog even laten lopen... :beer:
Hoezo haat - liefde verhouding?!
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

tandwiel van de oliepomp/verdeler haaks op de nokkenas gezet? dan de verdeler ongeveer in het midden van het sleufgat
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

als je een handje, of onderdeel nodig hebt weet je me wel te vinden. :)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Joost van der Hammen schreef:tandwiel van de oliepomp/verdeler haaks op de nokkenas gezet? dan de verdeler ongeveer in het midden van het sleufgat
Volgens het handboek;

Afbeelding
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

(Y)

brandstof toevoer en retour niet gedraaid?
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Het is altijd genieten om je projecten te volgen Martijn :worship: :beer: Alles in concoursstaat. Succes met je start issue (F)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Joost van der Hammen schreef:(Y)

brandstof toevoer en retour niet gedraaid?
Zou kunnen, maar dan zou er toch helemaal geen brandstof naar voren komen?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

verdeler monteren, kap er af en de motor op bdp zetten. merkteken vliegwiel midden op kapje nokkenas.

nu moet de rotor naar de 1e cylinder wijzen, dat is dan ook meteen op de kap rechts achter als je voor de auto staat. (1)

volgorde ontsteking 1342

plof is vonk, dus ontsteking is goed genoeg om de auto te laten lopen

(Y) heb er zelf ook veel troubles mee gehad en uitendelijk de volgorde van de kabels 180graden gedraaid.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ff gekeken naar een verdeler, en zo als die nu staat is het niet goed. als het goed is wijst de verdeler nu naar de radiateur (I) ik gok dat dat zo'n 135 graden te ver is
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Verdeler past maar op één manier in het rondsel. Rondsel staat naar mijn idee goed (grootste deel van het rondsel aan vliegwielzijde) en rotor kan er dan ook maar op één manier op? (wijst naar mijn weten ook naar cilinder 1 vliegwielzijde).

Bougiekabels zitten inderdaad cilinder 1 dichtsbij het blok en dan kloksgewijs 3,4,2 (geteld vanaf distributiezijde)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

cilinder 1 is BAKZIJDE en niet distrubutsie zijde.....
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

hey Martijn je had het net voor dat je ge-edit, zelf al gezegd. Dat je cilinder 1 en 4 had doorelkaar had gehaald. 1 is de vliegwiel kant. :grin:

Sluit je nu om te testen maar aan 1 op de aansluiting radiator kant, en dan distributie kant 3, blok kant 4 en vliegwiel kant 2 ik gok dat die dan wel loopt :p
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

En?
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dit heb ik al zo vaak gezegd, let er op als je de boel los haalt dat die rondsel niet verspringt!

Ben er zelf ook een flinke tijd zoet mee geweest met mijn gtt!
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Rondsel zit goed hoor Tuur. Dat is alleen het eerste wat ik geprobeerd te veranderen gezien jou problemen in het verleden, maar heeft niet geholpen bij mij.

Bougiekabels zitten toch echt aangesloten zoals hieronder te zien;
[img]http://i100.photobucket.com/albums/m16/ ... adhose.jpg[/img]

Bougiekabel dichtst bij het blok is dus cilinder 4 (distributiezijde). Buitenste bougiekabel (verst van het blok) zit dus op cilinder 1 (bakzijde). Dus daar zie ik eigenlijk geen aansluitverschillen met wat ik heb...

Heb overigens nog geen tijd gehad om dingen te controleren hoor...koud en donker in de loods :(
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

zo als je nu zit is dus 180 graden gedraait tov orgineel
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Als ik het me goed kan herinneren is het:

3
1 4
2

Vanaf voren gezien
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

dat is 270 graden gedraaid, 1 is origineel de degene die het dichts bij de kleppen deksel zit (~)

haal die verdeelkap er maar af en check of daar in het midden die veer met koolstofstiftje zit. Zo ja niet aan de hand en trek hem op zij zo dat je de rotor goed kunt zien. Zet de motor op bdp (merkteken op het vliegwiel in het venstertje op de bak) en kijk waar de rotor zit deze positie kun je nu op de verdeelkap als 1 zetten als die maar voor een bougie kabel torentje zit! 1342 is dan de volgorde met de klok mee (Y)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

idd been there done that :D
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Zie de foto van de auto nu pas, rvs boost pijpen?

Ziet er echt super netjes uit!
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Dank mannen, ik ga me er zeker binnenkort weer eens even aan wagen. Helaas de rest van de week en weekend geen tijd.

@Tutuur; indd RVS boostpipes. Komen nog van mijn Safari-5 af waar ik ze voor het eerst heb toegepast. Of ze blijven weet ik nog niet gezien ik misschien naar een FMIC wil met aansluitingen naar achter om binnen het subframe te blijven. Met deze setup kan ik heel waarschijnlijk mijn (onverzaagde) voorbumper niet monteren.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Ziet er errug fraai uit onder de kap! Gevalletje nieuwstaat! :worship:
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Foto hierboven is niet mijn motorruimte hè ;) Mijne is (op dit moment) nog niet zo superstrak, maar dat is afwerking.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Hele ontsteking nog eens nagelopen. Alles gecorrigeerd waar nodig, maar liep nog steeds niet. Vonk op alle 4 cilinders aanwezig, volgorde ook goed. Brandstof aanvoer gechecked en OK. Daarna eens de proef op de soms genomen en een bus remmenreiniger ter hand genomen...starten lopen!

Maar blijven lopen...ho maar. Puur benzine probleem lijkt het dus. Eerste stap zal zijn om de carb na te lopen. Ligt ook al een tijdje in het stof namelijk.

Zorgenpuntje blijft oliedruk. Er verschijnt namelijk niks op de meters :~ Enorm aan het twijfelen of de oliedrukzender (origineel) nou stuk is of dat er daadwerkelijk geen oliedruk wordt opgebouwd. Vandaar ook verder geen startpogingen ondernomen. Ik heb bij de allerallereerste start gewacht tot er olie bij de turbo kwam voordat ik de bougies en ontsteking had aangesloten. Toen kwam er olie maar deed de meter ook niks en ging uit van een verkeerd aangesloten meter. Maar na vandaag wat aansluitingen te hebben gewisseld ben ik er toch niet gerust over...

Morgen maar eens iets zien te verzinnen...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Zolang het olielampje maar uit gaat als hij aan slaat!

Brandstof geneuzel is altijd lekker met die dingen, aansluitingen op de drukregelaar wel goed zitten?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Als ik bij het rondstarten al geen druk op de externe meter zie komen zal ik ook niet verwachten dat het lampje uitgaat na het starten. Hoeveel oliedruk zou je ongeveer kunnen verwachten bij alleen rondstarten zonder de motor aan te laten slaan? Of hoeveel zou je bij stationair hebben, 3,5-4 bar koud?

Reden dat ik een beetje terughoudend ben is omdat ik weet dat deze oliedrukzender van mijn oude lopende motor af heb gehaald. Ook de meter heeft het hiervoor altijd gedaan. M
Misschien ben ik ook wel wat te voorzichtig, dat zou ook nog kunnen :p
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Soms moet je niet te veel weten.

Mijn 9 heeft ook geen druk of temperatuur meter...
Tevens ook geen turbodruk of afr meter meer
Plaats reactie