ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

Karp schreef:Oke mooi, ontsteking aan de andere zeide van het schutbord was ook verstandig toch? Komt er dan btw niet veel water bij?
Nee, de motorkap dicht het af. En anders bij Ron effe nieuw paravent plastic bestellen
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Christiaan

Ben met wat puntjes bezig voor de APK waarvan er één de toeter is. Hij doet het niet tot nauwelijks en heb het gevoel dat het ook niet goed aangesloten is. Helaas vind ik hier niets over in het werkplaatshandboek.

Een rubber slang verdwijnt onder de koplamp door achter de voorbumper en de andere slang zit verder niets aan zoals te zien op de foto. En dan is er nog iets wat ik niet kan plaatsen, het plastic ding met het oogje eraan naast het koelvloeistofreservoir. Waar dient dit voor?

Dus hoe hoort het te zitten en kan ik eventueel ook een toeter van een ander type renault monteren? Zo ja, welke dan ga ik ff op de sloop kijken of ik wat kan vinden :)

[img]http://i69.photobucket.com/albums/i80/t ... c8ac69.jpg[/img]
tutuur
Clubsponsor

Toeter kan je van elke auto af trekken.

Die slangen vind ik maar raar overigens! Lijkt nergens op.

Dat kastje is een relais, weet zo alleen niet waar deze voor dient...
Christiaan

Bedankt! Ga ik zo ff op de sloop kijken (Y)

Heb trouwens m`n bezinemeter ook weer aan de praat. Heb even de vlotter uit de tank gehad maar daar zag ik niets raars aan. Ik hoorde hem ook gewoon bewegen. Daarna alles weer gemonteerd en nu werkt alles weer prima :)
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

Waarschijnlijk is compressor gaar en levert deze niet genoeg druk om nog enig geluid uit de hoorn te produceren. Bij de dealer kost dat ding iets van 150 euro.

De slang waar niets aan zit is de aanvoer. Daar hoort nog een filter aan. De slang richting onder de koplamp gaat naar de hoorn.

Plastic ding is een relais, alleen ik weet niet waarvan. Ik zou heel die compressor en hoorn eruit gooien. En een claxon van Hella ofzo erzin zetten, te koop bij de brezan. Misschien kun je nog ergens een goede tweedehande compressor scoren en dan alleen de compressor vervangeen, alleen ik weet niet op welke andere renaults ook dit systeem zit.
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Relais is van je mistlampen als ik het goed heb.

Kijken of je een plus hebt op de claxon, zo ja, deze gebruiken voor een gewone van Hella o.i.d.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Allartino

bij mij deed de orignele toeter met compressor het ook niet een paar jaar geleden. Compressor deed het perfect direct op de accu, maar aan de originele bedrading kwam er nog maar een klein zuchtje uit... Heb de hele handel eruit gedaan en vervangen door een standaard electrische Hella toeter van de Brezan en die doet het nog steeds perfect (Y)
5GTT & clio II 1.6 16v
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Er gaat niks boven de originele GTT-toeter! :D
Allartino

degene die ik eerst krreg van mr Brezan was stuk, en toen hadden ze alleen nog een maatje groter liggen. En die doet zeker niks onder voor de originele!! (~)
5GTT & clio II 1.6 16v
Merijn
Über-Spammer

Die dubbele hoorn van een GT is toch wel iets speciaals, he... :)
Abel
Über-Spammer

gt een dubbele hoorn? gewoon een lucht hoorn is het.

ik zou eerst checken of de genoeg power hebt op de toeter, zo nee is het vast een massa probleem. meestal is dat het met het orginele exemplaar.

beetje wd40/siliconen spay in de compressor doet ook wonderen

suc6
Christiaan

Heb flink getoeterd tijdens een blokkie om en nu lijkt het het wel weer aardig te doen :lol: Mocht het niet voldoende zijn voor de apk ga ik wel ff met wd40 aan de slag en anders zo`n hella ding van de Brezan :)
ARNO16V
Contacteer:

Had ik destijds ook al last van, alstie een langere tijd stil had gestaan, deed ie het niet tot nauwelijks, na een paar keer gebruiken, gaat hij het vanzelf weer beterder doen. :)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Andrews (supercinq)

iemand een exploided vieuw
van een phase1 gtt schokdemper??

met name de opbouw van de topschotel.
alvast bedankt.
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Merijn
Über-Spammer

Wat wil je precies weten??
tutuur
Clubsponsor

Hoe hij z'n golf 1 schroefset kan plaatsen.
Andrews (supercinq)

vanaf de schokdemperstang
tot bovenkant topschotel.

dus eigenlijk simpel gezegd
de volgorde vanaf dat punt
heb meerdere schotels liggen
en weet even niet meer hoe of wat :(
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Steven(stk)

Andrews (supercinq) schreef:vanaf de schokdemperstang
tot bovenkant topschotel.

dus eigenlijk simpel gezegd
de volgorde vanaf dat punt
heb meerdere schotels liggen
en weet even niet meer hoe of wat :(
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 53#2232453
martijn williams

Iemand een idee waar je in Nederland een schroefset van een GTT kan bestellen?
Clio Williams '95 & 5 GT Turbo '90 & Vw transporter '80
Okkie

Hey,

heeft iemand een idee hoe het kan dat de turbo vanuit continu 0.6 bar te leveren in eens uit het niets 1.9 bar gaat leveren?

Ik weet haast zeker dat de turbo nu dood is omdat ik er bij gasgeven pas achter kwam. hij rookt/lekt nu tussen het in en uitlaatdeel van de turbo.
Maar is de wastgate nu heengegaan waardoor de turbodruk ineens zo hoog kon komen?

Ik hoop dat het blok geen verdere schade heeft want het moment dat hij ineens zoveel druk gaf ben ik meteen van het gas gegaan en heb hem naar huis gereden(op een slakkengang).

Groetjes peter
Joost van der Hammen
Contacteer:

retour van de wastgate vestopt als de stalen pijp nog aangesloten zit zit die dicht
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Okkie

dat zou dus de oorzaak zijn waardoor hij nu zoveel druk kon opbouwen?
Ik dacht al dat het iets met een verstopping te maken kon hebben maar had er niet op gerekend
MartijnG
Über-Spammer

Kijk even of je de stang van je actuator nog kan bewegen. Misschien zit die wel gewoon vast, dan gaat je wastegate ook niet open en loopt de druk dus veel te hoog op...motorschade zou ik niet raar van staan te kijken bij 1.9 bar.

Als hij verstopt zit wordt hij niet meer aangestuurd door de inlaatdruk maar wordt dan uiteindelijk nog steeds begrensd door de veerspanning van de actuator. Maar als die dus vastzit, blijft de wastegate écht dicht. Denk dat de veerspanning van de actuator zo laag is dat deze eerder dan 1.9 bar zal openen...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Okkie

Zou het dan kunnen zijn dat het stangetje door het boutje met moertje verkeerd is komen te zitten waardoor hij klem zit of iets?

ik ga weer verder zoeken!

Dank je
MartijnG
Über-Spammer

Het membraan in de actuator is ook egwoon van rubber. Die kan ook verouderen of vervuilen o.i.d. Verkeerde montage kán, maar dan moet dan wel lomp anders zijn. Heb je zelf een andere actuator ofzo gemonteerd dan?

Nouja, wat ik zei, snelste controle is of je de stang van de actuator nog kunt uittrekken (gaat vrij zwaar, als ie maar beweegt).
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Okkie

hey, ik ben achter het probleem gekomen stom genoeg was het me eerder niet opgevallen dat het zo was.
Het boutje waarmee de actuatorstang op de turbo zit is los gekomen, de moer is losgetrilt daardoor is de bout los gekomen en heeft klem gezeten, dit zorgde er voor dat de stang in zijn geheel bleef vast zitten en mijn druk zo hoog kon worden.

Nu een nieuw boutje en een borg moertje er op gezet, en nu draait hij weer op goede druk.

Helaas heeft het toch zijn (krassen) nagelaten. Turbo is echt olie inwendig gaan lekken, en hij lekt koelvloeistof bij mn kop, zal morgen een foto online zetten van waar hij lekt.
Groetjes peter
Abel
Über-Spammer

dat je koppaking stuk gaat bij 1.9 lijkt me logisch, de vraag is of je ook pingelschade hebt?
Joost van der Hammen
Contacteer:

heb het zelf ook een keer gehad met mijn oude 5 gtt maar daar brak de as van de turbo van dat turbotje draaide 2,3 bar
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Okkie

De motor draait wonderbaarlijk genoeg nog prima, hij rookt alleen uit zn uitlaat.

Heb geen problemen verder nu met rijden buiten dat hij stinkt (S)
hoop dat het allemaal wilt mee vallen.
binnenkort toch maar eens kijken naar de mooie optie's voor mijn turbo.

En dan wat voor turbo ik ga kiezen.

Groet peter
Florus

Joost van der Hammen schreef:heb het zelf ook een keer gehad met mijn oude 5 gtt maar daar brak de as van de turbo van dat turbotje draaide 2,3 bar
Hee, dat draai ik ook 2,3 bar.........................................

.....in m'n banden.... :lol:
Wouter
Über-Spammer
Contacteer:

:lol:
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Christiaan

Welke turbo steun(en) horen er allemaal op een gtt te zitten? Ééntje die de turbo ondersteund thv de elbow en één aan het eind van de downpipe, klopt dat? Heb er nu niet een op zitten namelijk... :-( Eventueel een plaatje zou mooi zijn.
tutuur
Clubsponsor

ik heb zo het gevoel dat zometeen het plaatje van Roy zijn gtt voorbij gaat komen.
hij zou er geld voor moeten vragen :lol:
Roy
Moderator

:lol:

Er staat idd ergens een foto. Search al gebruikt? :)
5 GT Turbo '88 GT5
Roy
Moderator

5 GT Turbo '88 GT5
Plaats reactie