ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Wat is dat voor carb?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Da's gewoon de originele Solex, alleen met een andere inlaatbocht....
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

och die is zwart gespoten of wa
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Lijkt er wel op idd. Gereviverfd :lol:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zeg start die neger al?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Nee, morgen ff het injectoren a la tik trucje uitproberen...
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Trefwoord Sjonnie mist :p
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Andrews, ben je hem nu alweer zat...?

http://link.marktplaats.nl/413992561
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

die zwarte van hem ???
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Staat geen foto bij...
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

zal die nieuwe rooie wel zijn. gok ik zo.
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

jullie zijn gotver nog erger dan mij
ik dacht dat ik al veel deed aan speurwerk :lol:

gaat enkel weg voor een oldtimer
anders blijft hij lekker staan :wink:
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Kwam er toevallig achter, maar volgens mij klopt dit niet een draaibaar compressorhuis...

http://s1101.photobucket.com/albums/g42 ... MG1522.mp4

Iemand de oplossing?
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

toen ik mijn nwe turbo een paar jaar geleden monteerde, merkte ik ook dat je het huis kon verdraaien, ben er maar vanuit gegaan dat het zo hoorde? :~
5GTT & clio II 1.6 16v
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Even aandraaien misschien (I)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Allartino schreef:toen ik mijn nwe turbo een paar jaar geleden monteerde, merkte ik ook dat je het huis kon verdraaien, ben er maar vanuit gegaan dat het zo hoorde? :~
Oh al een paar jaar en je rijd nog steeds met die turbo, zal we goed zijn dan :smile:
Tom schreef:Even aandraaien misschien (I)
Tja, maar wat...
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

tuurlijk, je kan elke compressor draaien. M8 boutjes lossen en je kan draaien. Als de turbo al wat ouderdom heeft kan dit wel eens tegenvallen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
martijn williams
Berichten: 564
Lid geworden op: ma 10 dec 2007 9:35
Locatie: Leiden

Klopt het nou dat een schroefset van een golf I past op een GTT?

Je moest iets aanpassen maar wat ookalweer?
Clio Williams '95 & 5 GT Turbo '90 & Vw transporter '80
Karp
Berichten: 366
Lid geworden op: vr 27 jul 2007 17:28
Locatie: Gouda

FK Toplager en de gaten wat uitruimen.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

martijn williams schreef:Klopt het nou dat een schroefset van een golf I past op een GTT?

Je moest iets aanpassen maar wat ookalweer?
Iemand dit toevallig ook al eens met een set van een golf 2 geprobeerd? Dit aangezien een golf 2 eigenlijk ook zowat een 1 is? :wink:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

als ik het zo bekijk ga je geen ruimte hebben voor je fusee...

[img]http://www.volksforum.com/albums/files/ ... C_1208.JPG[/img]
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

klopt , heb ook een polo setje gepast, maar die gaten staan te dicht op elkaar
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Ik wil binnenkort wat spulletjes bestellen voor m`n gtt. Waaronder een alu intercooler met een setje mooie slangen.
Maar ik kan natuurlijk ook voor een FMIC gaan voor iets meer. Heeft dit voordelen? En ook niet onbelangrijk, kan ik de originele radiateur behouden?

Verder rij ik nu op 0,9 bar. Kan ik dit zonder aanpassingen verhogen naar 1,0 bar, of moet ik dan het eea aanpassen? Wat is uberhaupt de max druk met de standaard turbo? Zoals jullie merken ben ik nog niet helemaal thuis in de techniek dus wat uitleg zou niet gek zijn :lol: :beer:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

0.9 is wel ongeveer de mac met originele turbo, en een fmic kan je gewoon je radiateur behouden al is het wel aan te raden een diesel radiateur te monteren en een losse oliekoeler...

fmic haal je wel wat uit overigens (Y)
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Daar was ik al een beetje bang voor. Dus wellicht is een alu intercooler met een setje samco`s oid toch de beste oplossing voor mij. :)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dat kan ook maar kost ook een stuk meer! Ik heb nog wel een jonggebruikte dieselrad liggen :)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Komop tutuur,

als ie goed koelt is die dieselradiator + oliekoeler niet direct nodig.

@ christian,
rustig kijken naar een simpele fmic en wat siliconeslangen naar je carb toe en klaar ben je. zijn er al genoeg die dat voor elkaar hebben gekregen hier die nog met de originele radiator rijden.

ik ben het wel met tutuur eens dat je een standaard turbo niet verder op moet draaien als 0.9 bar onder de gasklep. maar goed ik kan niet zien waar jouw drukmeter is aangesloten.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

1.2 bar boven de gasklep is hetgene wat de originele turbo max aankan. Boven de 1 bar doet ie eigenlijk al niet zoveel meer. Daarbij zou ik wel voor een groep A carburateur gaan. FMIC vind ik persoonlijk een stuk verstandiger dan een alu exemplaar op de. originele plek, er komt alleen wel een hoop meer bij kijken.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Gerald schreef:Komop tutuur,

als ie goed koelt is die dieselradiator + oliekoeler niet direct nodig
Ben ik wel met je eens maar het is wel veiliger...
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Ik heb een vrij nieuwe radiateur en het koelsysteem heeft nog groot onderhoud gehad van Arno of Paul. Daar werkt dan ook gewoon prima zoals het is.
Ik heb alleen de drukmeter in het dashboard. Geen idee of die boven of onder de gasklep aangesloten is? Ik moet eigenlijk een goede meter hebben om exact de druk te kunnen bepalen.

Een FMIC met slangen is wel duurder dan een alu exemplaar met slangen toch, of niet? Nog een idee waar ik een goede FMIC + piping kan kopen die mooi achter de bumper past?
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Christiaan schreef: Verder rij ik nu op 0,9 bar. Kan ik dit zonder aanpassingen verhogen naar 1,0 bar, of moet ik dan het eea aanpassen? Wat is uberhaupt de max druk met de standaard turbo? Zoals jullie merken ben ik nog niet helemaal thuis in de techniek dus wat uitleg zou niet gek zijn :lol: :beer:
Met je originele carburateur kan je maximaal 0,95 bar boven de gasklep draaien, wil je hoger moet je de sproeiers aanpassen.

En qua koeling,.....ik heb na monteren van de FMIC eerst nog met een originele radiateur gereden, dat resulteerde toen 't een beetje zomer werd al snel in koel problemen en continu draaiende koelvin (N)
Na montage van een diesel radiateur was dit direct opgelost :wink:
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Christiaan, kijk ook eens naar de kosten en rendament.

Een zelfbouw FMIC kost je aan delen 350 tot 375 euro. en levert meer rendament op dan een alu ic op de orginele plek (Y)

En op 1,2 bar lopen ze het lekkerst :lol:
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Ik heb nu ook een FMIC op mijn rooie GTT gemonteerd (door Haas), is de ex van Steven, is een IC van een Mercedes CDI, past mooi qua breedte, alleen als je kijkt wat je nodig hebt aan slangen en alu pijp, komt er alleen al aan pijp, slangen en klemmen al een 200,- bij, dan nog een fatsoenlijke FMIC, kost gemiddelt ook wel 200,-

Ben zelf erg benieuwd, heb er nu ook een diesel rad in, en een losse Mocal oliekoeler.
Carb heb ik aangepast, en ga rond de 1 bar draaien, std turbo, en verder een dikke buis eronder met elbow en downpipe.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Wat heb je precies aangepast aan die carburateur?

Ik wil ongeveer op 1 Bar gaan draaien. Kan dat met enkel een andere sproeier? Of moet daar meteen ingrijpender aanpassingen voor gedaan worden?
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Weet ik niet precies merijn...., mn collega heeft bij Achterberg gewerkt, en de circuit 5jes opgebouwd, hij heeft wat staan rommelen, uitboren en wisselen.... :lol:
Is geen groep a carb, die heb ik ook nog liggen, en ga binnenkort wel een keer naar Goes om wat te meeten
Plaats reactie