Arthur's F7R LPT: bijna af!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Ik zou hem ook gewoon afbouwen met de huidige nokkenassen, vermogen krijg je toch al teveel, zou ik liever het geld steken in een goede bak met een goed sper, alles boven de 200pk met een turbo in een 5 is gewoon wielspin met accelereren in de eerste drie versnellingen.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

jaques das in het frans wat is het verschil nu precies?
tussen willie nok en megane nok?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

mark 5t schreef:jaques das in het frans wat is het verschil nu precies?
tussen willie nok en megane nok?
Zo wie zo zijn is het nokprofiel breder, dus is de openingstijd langer. Ik weet niets van de ligthoogte.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Het nokkenas verhaal is in deze set up gewoon kaka. Bekijk gewoon het totaal plaatje ipv je zorgen te maken over die halve mm meer of minder lift. Ga er gewoon vanuit, hoe stomper de nokkenas, hoe sneller je je max koppel bereikt. Nadeel, het kakt ook weer snel in. Naar mijn bescheiden mening zijn de P-nokkenassen de meest geschikte voor turbo gebruik. Deze zullen 2 a 300 toeren later inkomen maar het bereik is dan weer optimaler.

Er werd nog een bijkomende terechte opmerking gemaakt, namelijk, het vermogen kwijtraken. De ervaring gebied ons te zeggen dat in jouw opstelling de meeste geblazen P's om en bij de 200 adw draaien. Daar is zelfs een kant en klaar programma voor. Zelfs met dit vermogen zwerf je alle kanten van de weg op. Ik kan me best voorstellen dat Jochem moet vechten in die auto, zelfs bij Andy heb ik dit met 176 adw. Het blijft een 5je, vergeet dat niet.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Luco/Alpine-racer schreef:Ik zou hem ook gewoon afbouwen met de huidige nokkenassen, vermogen krijg je toch al teveel, zou ik liever het geld steken in een goede bak met een goed sper, alles boven de 200pk met een turbo in een 5 is gewoon wielspin met accelereren in de eerste drie versnellingen.
terechte opmerking, alleen is het zo dat de gebruikte bakken (JB-JC5) geen deftig koppel aankunnen...met of zonder sper. Met deftig koppel bedoel ik dan ook alles boven de 300. Ze zullen het wel een tijdje houden maar bij lomp gebruik, trackday of iets dergelijks ga je met een fluwelen voetje moeten rijden.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik laat het ook wel in elkaar zitten (Y)

Kant en klare chip is alleen voor P's toch? Ik heb een R met P kop er op...
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

gefeliciteerd, dat heb ik ook :p

Programma is er zeker.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

ligt het nu aan mij of mis ik een "edit" knop ???

Het programma kan je gebruiken van een P. Dan pas zien wat er eventueel moet aangepast worden. Moet je maar even aanmelden voor april. Je kan ook mijn programma gebruiken maar dan raad ik je toch een andere set zuigers aan. :D
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Lowboost programma van een P en dan maar zien hoe het draait? Tis ook maar 50cc/cilinder verschil dus valt wel mee.

Ik zie wel even, eerst maar eens afbouwen en dan in een auto hangen...
Heeft Henk persé de obd nodig of kan ie em ook tussen de computer pakken?
Ivm inbouw in een niet Clio heb ik de obd namelijk niet...
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

obd ???
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Of xr25 oid?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

hmm, als je wil weten wat er precies gebeurd sluit Henk zijn apparatuur op jouw auto aan en kan je alles volgen bij hem. Een XR25 gebruiken we niet op de bank.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
MaLa
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 3 apr 2009 15:47
Locatie: Heerhugowaard

tutuur schreef:Lowboost programma van een P en dan maar zien hoe het draait? Tis ook maar 50cc/cilinder verschil dus valt wel mee.

Ik zie wel even, eerst maar eens afbouwen en dan in een auto hangen...
Heeft Henk persé de obd nodig of kan ie em ook tussen de computer pakken?
Ivm inbouw in een niet Clio heb ik de obd namelijk niet...
Hee Tutuur,

Scoor ff van een sloopauto de diagnose stekker
rode draadje + erop
Zwarte draadje massa
Blijft er nog 1tje over die naar ecu moet (moet ff kijken voor pen nr.s)

Heb ik bij mij 5 ook, die kan ik met Clip gewoon uitlezen
Storingen, parameters,alles
Heb er me tps ook mee afgesteld
:p
MaLa
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 3 apr 2009 15:47
Locatie: Heerhugowaard

diagnose stekker
pen 2 Massa
pen 6 +
pen 9 Naar pen 18 van ecu
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Stelt niks voor dus :p alle draden die van de ecu komendie ik niet gebruikt heb ik opgebost bij de stekker hangen dus dat moet wel goed komen dan :)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

er is niet heel veel extra gebeurt tot nu toe, ben een donor blok verder aan het demonteren geweest zodat deze naar het oud ijzer kan.

ben ook aan het informeren geweest voor injector rubbers maar nog geen succes.... iemand een part nr. voor mij?

ook is er uit Engeland een downpipe gekomen:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... t/foto.jpg[/img]

deze gebruiken heel veel met een turbo ombouw, het viel me echter wel op dat deze dezelfde diameter heeft als de standaard uitlaat :(

ook heb ik de actuator wat aangepast ivm de verdraaide hoek van de compressor, en tevens het lagerhuis verdraaid zodat de aansluitingen op de goede plek komen en daarna gemonteerd:

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... /turbo.jpg[/img]

nu snel weer verder gaan! de helix koppeling, turbo toevoer en afvoerslangen en adapters voor op de compressor zijn onderweg....
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Injector rubbers. Wat voor kop gebruik jij. Ik neem aan een F7P. Die rubbers voor de injectoren heb ik gewoon via een bosch service punt gekocht. Geen probleem. Bij Revon in Hillegom.
Ik vraag welke kop je gebruikt, want de megane F7R heeft kleinere o-ringen aan de kopzijde. Beide rubbers zijn via revon leverbaar.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

F7P kop, er zijn complete kitjes van te leveren, de onderste rubbers moeten 17mm zijn en de bovenste 14,5mm
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Tuur, als ik jou was zou ik die compressor naar onder draaien. Dan kom je weg met 1x 90° bocht. Dit gaat echt te warm worden zo tegen het spruitstuk aan. Die downpipe...tjah, ik kende ze en wou ze bewust niet. Gewoon even zelf maken.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

sja, ik heb ook al zitten twijfelen hoe ik hem zou doen maar was bang dat ik niet weg zou komen tussen het spruitstuk en de startmotor+ de slangen die daar zitten....

ik heb ook een gemodificeerde gtt actuator die ik evt. kan monteren dus het zou wel kunnen....
zodra ik de flenzen voor op de turbo binnen heb kan ik ook wat makkelijker passen met bochtjes enzo :)

ik heb van een goede bekende een mooie formule gekregen waarbij je kan uitrekenen bij welke uitlaatdiameter je welk vermogen kunt draaien:
diameter=3.06Xwortel krukas PK.

met deze diameter zou 250pk net aan mogelijk zijn, daarna treed de weerstand in de uitlaatpijp toe....
wellicht in de toekomst wel wat fabrieken maar nu moet het gewoon zsm draaien :)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

die had ik ook gevonden, daar zitten dan weer geen seal suppert rings en pintle caps bij :p

toch maar besteld, dan heb ik de rubbers iig...
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

het word wel weer eens tijd voor een update!

inmiddels staat het blok toch al een stuk meer in elkaar!

ik had een chargecooler set voor een Gtt gekocht via ebay maar deze ga ik toch nog wel een stuk aanpassen.
ook heb ik een throttle body adapter gemaakt voor turbo gebruik, nu nog hopen dat Mark aankomende week tijd over heeft dan kan hij het alu voor me lassen:

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... lok005.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... lok006.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... lok007.jpg[/img]


het apparaatje die het allemaal leuk gaat maken incl. flenzen:

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... lok002.jpg[/img]

aangezien een f7r-710 niet zo'n mooi olieretour vlakje heeft als een f7r-700 en f7p heb ik wat anders gefixt:

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... lok010.jpg[/img]

dit is de olieretour van een volvo 440 turbo die ik na wat aanpas en buigwerk toch aardig netjes pas heb gekregen:

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... lok018.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... lok019.jpg[/img]

toen deze er eenmal goed op zat kon ik ook pas de oliepomp, kappen en carterpan monteren en zit het blok eindelijk dicht (Y)

om het vermogen allemaal over te brengen heb ik een Helix paddle besteld welke samen met een Valeo 801015 tot ruim 280 pk zou moeten houden (volgens UK gasten):

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... lok013.jpg[/img]

na het monteren van de injectoren ben ik verder gegaan met monteren van de fuelrail, slangen, bedrading etc. met dit als resultaat:

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... lok014.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... lok020.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... lok016.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... lok017.jpg[/img]

en ook weer dezelfde opstelling van dynamo als ik nu al heb alleen deze keer met een originele Renault beugel:

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... lok021.jpg[/img]

morgen weer verder knutselen :)
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Lekker knutselwerk hoor! :)

Doe ik je niet na! (Y)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Mijn handen jeuken als ik dit zie :smile:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Hoezo, doet Arthur het niet goed dan? :p
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

netjes ! (Y)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Netjes, je gaat een stuk sneller als ik.

Die olie retour, is die niet een beetje te klein? Heb bij mij een grotere diameter genomen.
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

Mooi hoor :)
Olieretour van Volvo geleend zo te zien
B18FT... what else ?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Willeon de Zoete schreef:Hoezo, doet Arthur het niet goed dan? :p
Nee joh, zo bedoel ik het niet...maar ik wil ook graag met mn eigen (oude C1J) zooi aan de gang :smile: Ik moet alleen nog ff geduld hebben...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

MartijnG schreef:
Willeon de Zoete schreef:Hoezo, doet Arthur het niet goed dan? :p
Nee joh, zo bedoel ik het niet...maar ik wil ook graag met mn eigen (oude C1J) zooi aan de gang :smile: Ik moet alleen nog ff geduld hebben...
Ik snapte 'm wel hoor...stond ook een smiley achter... :smile:

Maar nog geen update Martijn? Of ff te druk met het organiseren van de seizoensopening?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

GerryTT schreef:Die olie retour, is die niet een beetje te klein? Heb bij mij een grotere diameter genomen.
De binnendiameter is 9mm, dit werkt op een Volvo ook dus zou niet weten waarom het hier niet zo werken :p

Bedankt voor de complimenten! Ivm wachten op onderdelen etc. Duurt het zelfs nog lang, hetzelfde met alles zelf maken, mensen verkijken zich er op hoeveel tijd het kost om een flensje te maken ed.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

tutuut, nice hoor, ben benieuwd hoe dit af gaat straks :)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Willeon de Zoete schreef: Maar nog geen update Martijn? Of ff te druk met het organiseren van de seizoensopening?
Wachten op delen en dat laatste komt er ook bij inderdaad...morgen gaan de handen weer uit de mouwen (Y)

Chargecooler ziet er goed uit trouwens, waar ga je die plaatsen? Op de plek van het luchtfilter?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Plaats reactie