ACT: Algemeen Chat Topic deel 2

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Gesloten
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

las wel zoiets in een of ander autoblad
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

als motoren ervoor gemaakt zijn toch? management t aankan zeg maar

volgens mij zijn er saab's en volvo's op de markt die op bioethanol tot 50pk meer leveren
Een motor met variabele compressie dan? Saab heeft hem op de plank liggen, maar in plaats van die complexe techniek te gebruiken koos Saab bij de 9-5 BioPower voor een veel eenvoudiger oplossing. Als turbomerk bij uitstek gebruikt het de turbodruk. In de benzineversie van de 2.0t levert de turbo maximaal 0,4 bar overdruk. De BioPower-versie daarentegen herkent de brandstofsamenstelling en bepaalt aan de hand daarvan wanneer de wastegate opengaat. Bij E85 gebeurt dat pas bij 0,95 bar overdruk. Dat levert een betere vulling van de cilinders en daarmee 30 extra pk’s op.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Je kan het dus niet zomaar in elke auto met turbo gooien?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Als een milieuvriendelijke auto dezelfde prestaties levert als zijn meer vervuilende evenknie, vinden we dat al heel wat. Maar Saab gaat nog een stapje verder. Als het moet rijdt zo'n bio-ethanol 9-5 rondjes om zijn benzinebroertje. Saab noemt zijn groene 9-5 dan ook: BioPower.



Met de nieuwe neus daalde de Cw-waarde van de 9-5 Estate tot 0,31 (Sedan: 0,29). Dat maakt zowel de BioPower als de benzineversie weer net een fractie groener.Bio-ethanol in Europa is E85. Dat is een mengsel van 85% ethanol en 15% benzine. In Brazilië wordt veelal op E100 gereden, maar bij ons is een beetje benzine wel handig om bij extreme koude het starten te vergemakkelijken. Ethanol heeft een veel hoger octaangetal dan euro 95-benzine. E85 komt aan 104 en met E100 loopt de klopvastheid op tot zelfs 106. Dat zijn cijfers waar motorconstructeurs hun vingers bij aflikken. Maar om ervan te kunnen profiteren zou eigenlijk de compressieverhouding omhoog moeten. Naast een toename van het motorvermogen brengt die optie ook een vervelend nadeel met zich mee: de motor gaat pingelen als hij op benzine rijdt. Met nog geen handvol bio-ethanolpompen in ons land is een auto die alleen op ethanol en niet op benzine rijdt op zijn zachtst gezegd een beetje onpraktisch.



Milieuvriendelijk autorijden hoeft geen straf te zijn. Saab’s BioPower-turbomotor levert 30 pk en 40 Nm extra.Turbodruk
Een motor met variabele compressie dan? Saab heeft hem op de plank liggen, maar in plaats van die complexe techniek te gebruiken koos Saab bij de 9-5 BioPower voor een veel eenvoudiger oplossing. Als turbomerk bij uitstek gebruikt het de turbodruk. In de benzineversie van de 2.0t levert de turbo maximaal 0,4 bar overdruk. De BioPower-versie daarentegen herkent de brandstofsamenstelling en bepaalt aan de hand daarvan wanneer de wastegate opengaat. Bij E85 gebeurt dat pas bij 0,95 bar overdruk. Dat levert een betere vulling van de cilinders en daarmee 30 extra pk’s op.

Meer vermogen op E85
Het vermogen van de benzine 9-5 2.0t blijft steken op 150 pk bij 5500 t/min, terwijl de BioPower met E85 in de tank het bij datzelfde toerental tot 180 pk schopt. Vertaald in acceleratie: 0 tot 100 in 8,5 in plaats van 9,8 seconde en dankzij een koppel van 280 Nm in plaats van 240 Nm verloopt de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h ook een stuk vlotter. Winst voor de BioPower: ruim 2 seconden. Kille cijfertjes, maar achter het stuur komen ze echt tot leven. De 9-5 BioPower gaat echt als de brandweer, onvoorstelbaar dat rijplezier en milieuvriendelijkheid zo goed samen kunnen gaan!



Helaas, voorlopig is dit in Nederland nog een uiterst zeldzaam plaatje. Gelukkig rijdt Saab’s BioPower 9-5 ook gewoon op benzine.Verstandige Zweden
In Zweden kiezen alle 9-5 2.0t-kopers voor de BioPower. En voor de Zweed die 180 pk nog niet genoeg vindt, levert Saab daar ook de 210 pk 2.3t BioPower. Maar ja, de Zweden kunnen al op meer dan 300 plaatsen bio-ethanol tanken. Dat is mede te danken aan de Zweedse overheid. Die doet er echt alles aan om het rijden op het milieuvriendelijke bio-ethanol aantrekkelijk te maken. Men heft geen accijns op ethanol als transportbrandstof, ethanolauto’s parkeren gratis in een aantal grote steden, ze zijn vrijgesteld van de Stockholmse ‘Congestion Charge’ en zakelijke ethanol-automobilisten genieten bovendien een 20% lagere fiscale bijtelling.

Accijnsprobleem
Het beleid van de Nederlandse overheid tekent daar nogal milieuvijandig bij af. Een liter bio-ethanol wordt hier fiscaal net zo behandeld als een liter benzine. Daardoor kost die aan de Argos-pomp in Rotterdam ruim 1,90 euro. En het octaangetal van bio-ethanol mag dan hoger zijn, de energie-inhoud is lager. Op zo’n liter kom je ongeveer een kwart minder ver.

De eerste 9-5 BioPower-koper in Nederland was de Zweedse ambassadeur. Reden voor zijn keuze: “Laten zien wat Zweden voorstaat op het gebied van milieubescherming.” Wilt u zijn voorbeeld volgen? Bedenk dan wel dat de Saab-importeur 1000 euro extra vraagt voor de BioPower-uitvoering.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)
als ik t zo lees zou je dan je auto moeten laten afstellen/mappen voor bioethanol, dan is er meer uit te halen?
ben bang dat er nog wel haken en ogen aan zitten
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

De leidingen moeten ook aangepast worden, niet alle materialen zijn bestand tegen E85.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Er komt genoeg bij kijken inderdaad :)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
rasit..
Berichten: 2762
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam

Patrick.B:

zow rasit is van ze clio v6 af zo te zien:
Nee hoor, staat droog en veilig in de garage :beer:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Luco/Alpine-racer schreef:Je kan het dus niet zomaar in elke auto met turbo gooien?
Lijkt mij niet.
Ik neem aan dat de lucht/branstofverhouding van bio-ethanol gewoon anders is dan op benzine.

Je kan e.e.a. wel afstellen natuurlijk. De extra power zit hem in het hogere octaangetal, je kan gewoon meer boosten. Bio-ethanol levert minder energie dan benzine, maar je kan er wel 'verder' mee gaan mbt tuning en pingelgrens.

Weet iemand dan hoe het zit met verbrandingstemperatuur?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Volgens mij is het gewoon heel simpel gezegd benzine met een hoog octaangehalte. Je kunt er een stuk meer overdruk mee draaien en dus meer vermogen tot je beschikking hebben. De verbrandingstemperatuur zal ongeveer gelijk zijn aan die van benzine.
Hier in Nederland is het natuurlijk veel te duur en slecht te verkrijgen, net als alle andere milieuvriendelijkere brandstoffen. (N)
In Zweden betaalt men aanzienlijk minder voor E85 omdat de overheid daar het gebruik ervan stimuleert.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

zometeen op ned3 de laatste nieuwe show van najib amhali!
Immer wieder die verdammte Holländer
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

En vanavond om 11 uur op SBS de K1 Final! :D
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Even kijken inderdaad! :D
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Merijn schreef:En vanavond om 11 uur op SBS de K1 Final! :D
ook kijken!:D
Immer wieder die verdammte Holländer
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

-Ray- schreef:zometeen op ned3 de laatste nieuwe show van najib amhali!
"hoenderdachtenviertieg".....
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Arco schreef:
-Ray- schreef:zometeen op ned3 de laatste nieuwe show van najib amhali!
"hoenderdachtenviertieg".....
neeeeee

honda-atta-vieta :p
Immer wieder die verdammte Holländer
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

"kalenda vol meneel ??"

Ik ben benieuwd zometeen na de aftrap van de Top 2000. (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Voor de Apple-gebruikers:

[img]http://www.nu.nl/mmbase/images/1872780.jpeg[/img]

:D
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Christiaan B.
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 21 jan 2008 18:39
Locatie: Nieuwleusen

:bang:
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

:~

Je bent toch niet zo'n Mac sl*t he!? ;)

:lol:
dennisvr
Über-Spammer
Berichten: 10115
Lid geworden op: za 20 apr 2002 0:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

nix mis mee zeg ik ;)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Sinds 1990 ofzo al. :wink:
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Bleh :P

Ach, wij windows gebruikers blijven toch in de meerderheid :D ;)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Good for you, scheelt ons virussen. >-)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Ik ben voor Martijn :p
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Durven jullie wel, 3 tegen 1... Anders roep ik m'n Windows matties erbij hoor!

[img]http://cdntn.madison.com/images/article ... /80676.jpg[/img]
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

whehehehe :D vette bril :p
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Zekers 8)

Al zijn die Mac gebruikers ook niet helemaal fris...
Zal eens even een plaatje zoeken!
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Ik kon alleen een plaatje vinden van 1 die verstandig geworden zijn en hun Mac ingeleverd hebben voor wat beters ;)

[img]http://www.jimwcoleman.com/photoblog/10 ... 20nerd.gif[/img]
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

(0) Allemaal jaloezie!

Al moet ik zeggen dat dit wel een gaaf Macbook is!
http://www.youtube.com/watch?v=PPWWbFozb_I
Christiaan B.
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 21 jan 2008 18:39
Locatie: Nieuwleusen

jaloezie op zo'n zuurstok GUI... :lol:

Mac +1
Windows -1
Ferdy
Über-Spammer
Berichten: 14304
Lid geworden op: di 6 mei 2003 15:40
Locatie: Grave

+ 1 kudo voor alle Mac users hier :P
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ben jij ineens ook zo'n Mac-fons geworden?? :P
Ferdy
Über-Spammer
Berichten: 14304
Lid geworden op: di 6 mei 2003 15:40
Locatie: Grave

yep, wist je toch ?
Nenad1916v
Berichten: 364
Lid geworden op: di 17 apr 2007 6:09
Locatie: Hoogersmilde

Is Jean-Paul-S nog actief op dit forum??
Gesloten