Fritsie's Volvo 340 GTE drifter (dikke video!)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Steven
Car: M536

Hehe koel hoor, al vraag ik me af offie niet stiekum wel heel erg rood is, kep bij m'n GT toch ook wel es zitten kijken na een stuk vlammen, maar zag meestal niet echt een dikke rooie bonk ofzo.

Nu is dat ook een flinke klomp gietijzer en das natuurlijk anders als jouw bord spagetti :D
Rwd-student
Contacteer:

Er is een heel logische verklaring hoor :wink: Met het blote oog zie je niks roodgloeiend staan. Alleen de camera van m'n telefoon maakt er een spectaculair plaatje van :lol: neemt vooral hitte op ofzo. Hoewel het volgens mij geen infrarood camera is.

Ik was gisteren dus even aan het sleutelen geweest. Het goede nieuws is: turbo is goed/perfect. Bougi's zagen er allemaal nog goed uit. Ook mooie kleur, waaruit ik kan opmaken dat het mengsel zeker in de goede richting zit. Ook heb ik nog in de bougi-gaten gekeken, alles zag er goed uit voor zover ik kon zien. (geen putten in zuigers etc) Gelijk nieuwe bougi's (van MB-) erin.

Dus vol moed testrijden: Het geluid is nog steeds aanwezig. Nu weet ik wel zeker dat het geen pingelen is. Ik heb het idee dat er ergens een scheurtje in een slangetje zit waardoor er een vreemd geluid onder de motorkap vandaan komt.

Als ik met m'n neus onder de motorkap ga hangen en met de hand gas geef kan ik nauwelijks turbodruk opbouwen natuurlijk. Ik heb de oorzaak dus nog niet gevonden.

Volgend weekend stoterstangen en klepspeling ook nog even controleren. Dan de gesmolten bedrading repareren en verschillende hitteschildjes maken. :smoke:
canonballman

Intercooler die het begeven heeft?
Rwd-student
Contacteer:

(Y) Die ga ik checken! Ik had er al wel een spanband omheen zitten voor de zekerheid
Rwd-student
Contacteer:

Gisteren nog even gesleutelt, maar echt veel verder ben ik niet gekomen. De intercooler is iig zo lek als een mandje..

Dus gauw even de intercoolerslangen doorgelust en zonder intercooler testrijden. Geluid nog steeds aanwezig.... :( nog wat slangetjes gechecked, slangklemmen aangedraait, maar niets gevonden. Testrijden> geluid nog steeds aanwezig..

Klepspeling/ stoterstanden nog niet gecontroleerd. Maar ik denk niet dat daar het probleem zit. Zou dit ook een vreemd geluid kunnen geven dat alleen onder boost voordoet? Als ik onbelast en zonder druk een versnelling doortrek en toeren maak hoor ik niks.... Zogauw ik druk maak begint het geluid, zowel bij hoge toeren als bij lage toeren.

Ik denk nog steeds iets van een slangetje oid..
mark 5t
Contacteer:

lagerschade?
kromme stoterstang(en)?
kantellende zuiger?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

open lucht fiter geluid?
net als of er een opgevoerde stofzuiger huishoud?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Rwd-student
Contacteer:

mark 5t schreef:lagerschade?
kromme stoterstang(en)?
kantellende zuiger?
-Oliedruk koud is 4 bar. 3 bar warm. (bij toeren maken hé) lagerschade is taktak geluid toch?
-Geen id wat een kromme stoterstang voor geluid geeft, maar zodra ik tijd heb ga ik die controleren.
kantelende zuiger is een tikkend geluid toch? Dat is het niet. Het geluid is echt moelijk te omschrijven.. :p soort piepend/krakend geluid.

open lucht fiter geluid?
net als of er een opgevoerde stofzuiger huishoud?
Dat geluid is het zeker niet. Overigens heb ik wel een open luchtfilter, maar het is zeker ook geen surge.
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Dumpvalve er ook af?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Abel
Über-Spammer

kraken, ritselen is vaak een pingel iig.

druk terugdaaien, doet hij het dan nog?
Rwd-student
Contacteer:

Dumpvalve is de volgende die ik ga checken (Y)

Als ik gas terug hou, zodat hij op 0.2 bar draait hoor ik het ook. Eigenlijk zodra er druk opgebouwd wordt.

Pingelen is het volgend mij niet.. Hoewel ik dat nooit echt gehoord heb eigenlijk :p
Rwd-student
Contacteer:

Rwd-student
Contacteer:

Weer een dagje sleutelen achter de rug.

Het vreemde geluid kwam van het spruitstuk. Een boutje waarmee de turbo aan het spruitstuk vastzit, was losgetrilt. Nu speciale uitlaatmoeren met veerringetjes erop.

Daarnaast bleek tijdens een testritje dat de koppeling het vermogen ECHT NIET aankan. Er zat een nieuwe plaat in en een zgan drukgroep. Vandaag de boel even opengeschroeft, plaat zag er nog goed uit. Het koppel is simpelweg te groot voor deze koppeling. Nu zit er een SACHS sinterplaat in, let's hope it's a solution.

Andere intercooler was vrijdag al binnen. Prima service van Danny hier op het forum.

Morgen cardanas eronderbouwen. En dan begint het fabriceren van hitteschildjes. Tevens wat bedrading verleggen en de temperatuurmeter fixen. De kromme stoterstang heb ik zo netjes mogelijk terug gebogen. Na de wedstrijd van donderdag de boel nog even controleren om te kijken of alles nog recht is. Nog wat rubber en olie verversen en knallen maar!

Ohja, m'n vriendin heeft de hele middag de bitumen uit de achterbak gebikkeld (Y) :D Weegt behoorlijk wat kg's, die shit.

Nu maar zorgen dat ik me weer kan kwalificeren voor de finale!
Steven

Goed werk, als je nog tijd overhebt moet je die intercooler ff openpeuteren en dichtkitten met ruitenkit en daarna 2 fikse slangenklemmen eromheen trekken. Dan houden ze het iets beter.
En na volgende maar ff op zoek naar iets mooiers, die originele IC's zijn niet zo heel efficient

En check je boost ff, meer dan 0.6/7 moet je eigenlijk niet hebben, dan issie wel pingelgevoelig namelijk.

Heb je nog wel een standaard drukgroep? Als die dingen te heet worden neemt de veerkracht af en sta je weer.
Rwd-student
Contacteer:

Ik heb denk niet genoeg tijd om de intercooler helemaal hufterproof te maken. effe gauw een spanbandje er omheen, en we zien wel voor donderdag.

Ik heb 0.6 onder de gasklep. Iets terug draaien maar?

Heb je weleens de volvo 340 1.4 vliegwiel/ drukgroep combinatie gezien? Daar is echt niks anders voor te krijgen. Overigens ziet de drukgroep er heel netjes uit, niet heet geweest.

Volgens mij had volvo aandelen in de ijzerhandel:

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... nklein.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... lklein.jpg[/img]

Zooooooooo ontzettend overdimensioneren, en dan een 180mm koppelingsplaat erin douwen |: |: |: En er is gewoon niks anders voor te krijgen. (ja, die SACHS plaat....)

De drukgroep moet dus ook in dat enorme gat vallen.
Steven

Die dikke hompen ijzer heb ik wel es eerder gezien ja, moet op zich nog wel wat af te draaien zijn hier en daar.... :)
Waarom issie eigenlijk zo achterlijk lang, tis zeker lastig om het zo te fabrieken dat de as naar voren komt zodat je bijv. dat GT vliegwiel met de hele rambam ertegenaan kan fietsen zeker?

Er is ergens een adresje in Alkmaar die drukgroepen extra kunnen
opspannen, -Ray- moet dat nog wel weten geloof ik, mocht dit niet werken.

Turbodruk kan nog wel, al is het mooier om de sproeier naar 1,35mm op te boren. Dan kan er nog wel 1-2 tiende bij...

Naja, vriend van me zegt altijd: 'Als het niet stukgaat, ist ooknie leuk'
Of zoals Menno ooit zei: 'If it ain't broke, you don't go hard enough' ;)
Rwd-student
Contacteer:

Over dat afdraaien.. Ik zat eens na te denken. Als je alleen die opstaande rand van het vliegwiel een stukkie afdraait, dan span je de veer van de drukgroep toch ook "harder" op?

GTT vliegwiel/ combinatie heb ik naar gekeken. Probleem één is dat het toplager in het vliegwiel zit. Daarnaast zou er idd een andere prise-as moeten komen en het druklager verlengt/ aangepast moeten worden. Niet iets dat je in één avondje doet. Ik hoop dat die sinterplaat genoeg wrijving heeft om de rest van het jaar uit te zingen. Wordt geen clutch-kicking meer denk ik (D)
Steven

Nee niet de dikte van het vliewiel uitdraaien, maar de diameter buiten en binnen van dat uitstekende deel. Kan toch zeker wel een halve cm dunner, en de zwaarste massa zit altijd op de grootste straal he :) J = M * r^2 ken je vast wel...
Rwd-student
Contacteer:

Ik weet wat je bedoeld Steven, alleen hebben motorische upgrades momenteel geen prioriteit. Het betrouwbaar krijgen daarintegen wel.

Ik bedoel, het lichter maken van een vliegwiel terwijl ik met m'n drifter nog op orgiginele vering rij snap je'm?

Met het afdraaien van een klein deel (enkele mm?) van die opstaande rand dacht ik de veerkracht van de drukgroep te kunnen vergroten. Of heb ik dat mis? Dus niet voor een fellere motor, maar voor een fatsoenlijk werkende koppeling :p

Overigens bevalt de souplesse en het vermogen van de GTT me echt uitstekend!

M'n prioriteitenlijst ziet er, naast het zoveel mogelijk rijden, ongeveer zo uit:
-Motor betrouwbaar
-Wegligging upgraden
-Interieuraanpassingen (stuur, hydrau, stoel, etc)
-veiligheidsmateriaal (kooi, hoofdstroom, etc)
-motor upgraden
-looks..

Nog een lange weg te gaan zegmaar..
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

dat adresje in alkmaar is :
leeuwenkamp-van langen rem en frictie techniek
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Rwd-student
Contacteer:

(U) (U) (U)

Het lot lijkt niet echt mee te zitten.. Aantal dagen keihard gesleuteld, alles weer perfect... maar nu

M'n oliedruk is tijdens rijden/toeren maken maximaal 2.5 bar (U)

Morgen iemand zoeken die een mechanische meter heeft. Mechanisch meten= weten..

Als de oliedruk echt laag is, valt er voor donderdag weinig meer te redden denk ik.. :(

Welke idioot hangt er ook een GTT blok in z'n volvo :p :lol:
Hessel
Über-Spammer
Car: renault 5gt turbo
Contacteer:

eeeeeeeeehhhhhhhhhh jij (0) sterkte kerel!!!
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Steven

Die drukmeters in de GT is ook altijd drama, ik kon als ik het goed deed stationair minder dan 0 bar hebben en dat ook op andere tellerbakken.

Dus maak je niet te sappel, klinkt het blok goed, gewoon gaan met dat ding.
Tom
Moderator
Car: MB

had mijn GTT destijds ook. Die meters doen het enkel wanneer ze zin hebben :lol: . De willi laat me ook wel eens raden....
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
DennisT
Moderator

altijd het zelfde hè met die dingen :p Bij de 5 was het net een stuiterbal dat wijzertje en bij de williams valt hij bij sommige snelheden op de snelweg ook spontaan weg :)

Niet te veel waarde aan hechten dus :lol:
Rwd-student
Contacteer:

Weer een geslaagde dag!

http://www.hendrickxmotorsport.blogspot.com

en een setje velgen gekregen van een belgische driftvriend!

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... G_5689.jpg[/img]
Rwd-student
Contacteer:

achter 6 cm omlaag, achteraf gezien had het nog wel een aantal cm extra kunnen zijn, maargoed :D (heb 8 cm blokken ook nog liggen) Hij staat achter en voor nu even hoog (achter nog een cm hoger)

Fatsoenlijke voorveren hoop ik binnenkort ook aan te schaffen. (intrax oid)

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... G_5707.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... G_5712.jpg[/img]
DennisT
Moderator

Wat doet ie nie meer dan? (U)
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Meen je niet (N) Heb je al gekeken wat er is?
cyberdanny
Car: Renault 5 GT Turbo

En Frits was de intercooler goed? :wink:
-PAZ-
Über-Spammer

Flinke motorschade?? Of valt het mee?
R5GTT. Drive it like you stole it
Rwd-student
Contacteer:

@ danny: intercooler is (Y)

Zaterdagavond plofte het blokje. Koppakking ligt er zoiezo uit. Aan de hoeveelheid water die uit de uitlaat komt ben ik bang dat er ook iets flink gescheurd is :@

Donderdag blokje opentrekken

Fototje, 17"achter

[img]http://i302.photobucket.com/albums/nn10 ... C_0848.jpg[/img]
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Waar staat je auto? In etten-leur of in Arnhem? Als je sleutelruimte in arnhem zoekt voor een paar dagen/ weekend, kan ik je misschien wat hulp bieden. Ruimte incl. brug, :wink:

GR.Gerald
Steven

Hahahaa meesterlijk hoe dat ouwe lijk zo door de bocht heenzeilt :klop:

Loopt ie nog op 4 cilinders? Best een kans dattie gepingelt heeft.
Snel opengooien die zooi...
Plaats reactie