Fritsie's Volvo 340 GTE drifter (dikke video!)
-
- Contacteer:
Hallo allemaal,
Ik zal eerst even uitleggen wat ik van plan ben;
Ik heb een volvo 340 1.4 variomatic. Zoals sommige van jullie waarschijnlijk al weten ligt in deze auto een renault 1.4 blok. Ik heb vernomen dat dit blok ook in een renault 5 campus ligt.
Ik heb met het doorspitten van het forum dit topic tegen gekomen:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 56&start=0
Ik kwam deze zin tegen: Het subframe is gelijk aan een GTT
Weet iemand of het blok in mijn 340 dezelfde ophangpunten heeft zoals die van een r5 1.4 campus?
Zo ja, dan betekend dat toch dat een 1.4turbo blok zo in mijn volvo gehangen kan worden?
Is de uitgaande as van het turboblok nog anders dan die gewone 1.4?
En nog een compleet andere vraag; past een turbospruitstuk op een standaart 1.4?
Waarom ik dit wil doen:
achterwielaandrijving, in combinatie met een continu variabele transmissie
En ik denk dat de vario icm een turbomotor een heel leuk resultaat oplevert.
Ik hoop dat er een paar kenners zijn die mij willen helpen, ondanks dat ik volvo rij.
Ik heb dit trouwens in r5 deel gepost omdat de kennis van een renault 5 nodig is.
Bij voorbaad dank!
Groeten
Ik zal eerst even uitleggen wat ik van plan ben;
Ik heb een volvo 340 1.4 variomatic. Zoals sommige van jullie waarschijnlijk al weten ligt in deze auto een renault 1.4 blok. Ik heb vernomen dat dit blok ook in een renault 5 campus ligt.
Ik heb met het doorspitten van het forum dit topic tegen gekomen:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 56&start=0
Ik kwam deze zin tegen: Het subframe is gelijk aan een GTT
Weet iemand of het blok in mijn 340 dezelfde ophangpunten heeft zoals die van een r5 1.4 campus?
Zo ja, dan betekend dat toch dat een 1.4turbo blok zo in mijn volvo gehangen kan worden?
Is de uitgaande as van het turboblok nog anders dan die gewone 1.4?
En nog een compleet andere vraag; past een turbospruitstuk op een standaart 1.4?
Waarom ik dit wil doen:
achterwielaandrijving, in combinatie met een continu variabele transmissie
En ik denk dat de vario icm een turbomotor een heel leuk resultaat oplevert.
Ik hoop dat er een paar kenners zijn die mij willen helpen, ondanks dat ik volvo rij.
Ik heb dit trouwens in r5 deel gepost omdat de kennis van een renault 5 nodig is.
Bij voorbaad dank!
Groeten
Laatst gewijzigd door Rwd-student op ma 28 dec 2009 11:29, 45 keer totaal gewijzigd.
Het blok kan er op zich zo ingehangen worden.
Maar je zit met je kachelventilator, t schijnt dat je die moet slopen anders past de turbo niet.
Er loopt hier op het forum een groot volvo-project, zoek eens daar, daar vind je heel veel info!
Maar je zit met je kachelventilator, t schijnt dat je die moet slopen anders past de turbo niet.
Er loopt hier op het forum een groot volvo-project, zoek eens daar, daar vind je heel veel info!
Die van Andries?
Tijdje niets meer van gehoord trouwens, die heeft er een 1.4 5 alpine blok ingehangen trouwens met wat lichte modificaties. Standaard 93pk.
Kep ook wel es gelezen over een Daf/Volvo 66 met GTT blok erin, die sprintte altijd in Drachten. Alleen hadden die continu problemen met het platslaan van de vacuumslangen van de vario.
Tijdje niets meer van gehoord trouwens, die heeft er een 1.4 5 alpine blok ingehangen trouwens met wat lichte modificaties. Standaard 93pk.
Kep ook wel es gelezen over een Daf/Volvo 66 met GTT blok erin, die sprintte altijd in Drachten. Alleen hadden die continu problemen met het platslaan van de vacuumslangen van de vario.
-
- Contacteer:
Zooww... ik had het topic van andries al gevonden..
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... sc&start=0
Ik heb werkelijk alle 15 pagina's doorgelezen..
Maarrrr, Met alle respect voor hem; hij gooit echt geld over de balk, en uiteindelijk rijdt hij voor 3500 euro met een standaart 1.4 blok met andere nokkenas.... met een vermogens winst van ongeveer 10 pk
Maar zoals hij zelf zegt, het is wel een leerproces geweest....
Maar om even terug te komen op het turboblok, als ik mijn kachelventilator moet verbouwen/aanpassen vindt ik dat zo erg nog niet.
Ik denk dat ik wel wat kan verzinnen op het platslaan van de vacuum slangen, en ik zal zeker nog meer problemen tegen komen.
Maar als de turbo op zo'n onhandige plaats zit, dan kan ik toch altijd nog zelf een spruitstuk (laten) maken?
Ik heb ook de 205gti site flink doorgespit, en daarbij kwam ik op deze link: http://www.student.ru.nl/p.oonincx/205xs.html
Maar het r5 1.4 turboblok past dus zo op de standaart motorsteunen, en op de drukgroep?
Want als dat niet past dacht ik eraan om net zoals die peugeot op mijn standaart blok een turbo te bouwen.
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... sc&start=0
Ik heb werkelijk alle 15 pagina's doorgelezen..
Maarrrr, Met alle respect voor hem; hij gooit echt geld over de balk, en uiteindelijk rijdt hij voor 3500 euro met een standaart 1.4 blok met andere nokkenas.... met een vermogens winst van ongeveer 10 pk

Maar zoals hij zelf zegt, het is wel een leerproces geweest....
Maar om even terug te komen op het turboblok, als ik mijn kachelventilator moet verbouwen/aanpassen vindt ik dat zo erg nog niet.
Ik denk dat ik wel wat kan verzinnen op het platslaan van de vacuum slangen, en ik zal zeker nog meer problemen tegen komen.
Maar als de turbo op zo'n onhandige plaats zit, dan kan ik toch altijd nog zelf een spruitstuk (laten) maken?
Ik heb ook de 205gti site flink doorgespit, en daarbij kwam ik op deze link: http://www.student.ru.nl/p.oonincx/205xs.html
Maar het r5 1.4 turboblok past dus zo op de standaart motorsteunen, en op de drukgroep?
Want als dat niet past dacht ik eraan om net zoals die peugeot op mijn standaart blok een turbo te bouwen.
Goezzo wijffie 
Je kan idd dat GT blok erin prakke, is gewoon een C-blok net als de jouwe.
En waarom het wiel opnieuw uitvinden? Pak gewoon lekker een GTT blokkie.
Spruitstuk zul je idd zelf moeten maken, die van de GT loopt opzij weg en zal bij jou dus door je schutbord heenboren. De site van Pieter is idd bekend en een mooie houvast voor doe-het-zelf turbo projectjes.

Je kan idd dat GT blok erin prakke, is gewoon een C-blok net als de jouwe.
En waarom het wiel opnieuw uitvinden? Pak gewoon lekker een GTT blokkie.
Spruitstuk zul je idd zelf moeten maken, die van de GT loopt opzij weg en zal bij jou dus door je schutbord heenboren. De site van Pieter is idd bekend en een mooie houvast voor doe-het-zelf turbo projectjes.
-
- Contacteer:
Ik ben al een beetje aan het onderhandelen om een compleet turboblokje (alleen turbo is niet goed meer) tot mijn eigen te maken. Maar wat kost een compleet redelijk/goed blok?
Het zelf maken van dat uitlaatspruitstuk zie ik ook nog wel zitten, alleen heb ik mijn twijfels over het lassen. Ik snap niet dat die zelfgemaakte spruitstukken niet scheuren over/langs de lasnaden.
Die jonge met die 205 XS, heeft hij het spruitstuk met een electrode apparaat gelast? weet jij dat toevallig?
Heb je enig idee wat het lassen van zo'n spruitstuk kost? (alleen lassen uitbesteden dus, het ontwerpen doe ik dan zelf)
vast bedank..
rwd
Het zelf maken van dat uitlaatspruitstuk zie ik ook nog wel zitten, alleen heb ik mijn twijfels over het lassen. Ik snap niet dat die zelfgemaakte spruitstukken niet scheuren over/langs de lasnaden.
Die jonge met die 205 XS, heeft hij het spruitstuk met een electrode apparaat gelast? weet jij dat toevallig?
Heb je enig idee wat het lassen van zo'n spruitstuk kost? (alleen lassen uitbesteden dus, het ontwerpen doe ik dan zelf)
vast bedank..
rwd
Pieter heeft het gewoon met een mig gelast zover ik weet.
En als het goed gelast is en het ontwerp zit goed in elkaar, kan het best lang meegaan. En vaak kun je em nog wel een paar x opnieuw lassen
Meestal scheuren spruitstukken na een tijd toch, ook de 'professionele' van bijv grote merken. Komt puur door de ingewikkelde vormen die alle bochtjes hebben en de krachten die ontstaan door uitzetting.
Kijk bijvoorbeeld naar een normaal atmosferisch spagetti spruitstuk, daarbij lopen alle pijpen lang, in dezelfde richting en die scheuren veel minder snel.
It aint easy.. eigenlijk zou je een 3Dsimulatieprog moeten hebben en een temprun moeten maken
En als het goed gelast is en het ontwerp zit goed in elkaar, kan het best lang meegaan. En vaak kun je em nog wel een paar x opnieuw lassen
Meestal scheuren spruitstukken na een tijd toch, ook de 'professionele' van bijv grote merken. Komt puur door de ingewikkelde vormen die alle bochtjes hebben en de krachten die ontstaan door uitzetting.
Kijk bijvoorbeeld naar een normaal atmosferisch spagetti spruitstuk, daarbij lopen alle pijpen lang, in dezelfde richting en die scheuren veel minder snel.
It aint easy.. eigenlijk zou je een 3Dsimulatieprog moeten hebben en een temprun moeten maken

-
- Car: 5 GTT phase 1; R14
Ey weer een 340 CVT in de club
De C1J turbo motor zelf past er gewoon in naar mijn weten, alleen kom je niet uit met het uitlaatspruitstuk. Verder moet je ook niet vergeten dat je aandrijsaf en riemen van de CVT ontworpen zijn voor 70 pk. Aan de andere kant, de race daf 66 (90+ pk nu....lees verder
) heeft al 4-5 keer zandvoort/zolder-circuitdagen overleefd, dus waarschijnlijk kan ie het wel aan
. Misschien dat de riemen gaan slippen als de turbo erin komt, maar dat moet je maar zien 
Maargoed hier nog even een foto van het nieuwe projectje: hopelijk kunnen we volgende week vrijdag de auto ff proberen op zandvoort
[img]http://www.automatenrevisie.nl/foto/turbo.jpg[/img]
iets wat onduidelijkere:
[img]http://www.automatenrevisie.nl/foto/turbo1.jpg[/img]
Verder is er genoeg ruimte in de motorruimte, dus als je wat creatief bent met de uitlaats enzo moet het wel lukken
Hou me op de hoogte, want wie weet lepel ik me GTT blokkie ook nog in me 343

De C1J turbo motor zelf past er gewoon in naar mijn weten, alleen kom je niet uit met het uitlaatspruitstuk. Verder moet je ook niet vergeten dat je aandrijsaf en riemen van de CVT ontworpen zijn voor 70 pk. Aan de andere kant, de race daf 66 (90+ pk nu....lees verder

Maargoed hier nog even een foto van het nieuwe projectje: hopelijk kunnen we volgende week vrijdag de auto ff proberen op zandvoort

[img]http://www.automatenrevisie.nl/foto/turbo.jpg[/img]
iets wat onduidelijkere:
[img]http://www.automatenrevisie.nl/foto/turbo1.jpg[/img]
Verder is er genoeg ruimte in de motorruimte, dus als je wat creatief bent met de uitlaats enzo moet het wel lukken

Hou me op de hoogte, want wie weet lepel ik me GTT blokkie ook nog in me 343

-
- Contacteer:
Dit project gaat doorgang krijgen.. Morgenvroeg haal ik een compleet r5 turboblok op.
Het wordt trouwens geen CVT, maar een handbak. De automaat kan het koppel van een turbo blokje niet aan.
Meer info + Foto's volgen
Het wordt trouwens geen CVT, maar een handbak. De automaat kan het koppel van een turbo blokje niet aan.
-
- Contacteer:
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0RADnAgkS ... G_2554.JPG[/img]
Dat is hem dan...
Nou heb ik een vraagje aan de kenners: Bij een r5 zit de brandstofpomp in de tank?
Bij mijn 340 zit de brandstofpomp op het motorblok, ik moet dus nog een pomp hebben. Er zit wel een opvoerpompje in de tank. Zou een Externe pomp voor een 2 liter injectie volvo blok voldoen voor dit blokje? Ja toch?
En een andere vraag: Warmtewisselaar van koelwater en olie. De originele olieslangen gaan niet passen. ivm andere plaatsing radiateur.
Kan ik beter slangen laten maken zodat ik de originele warmtewisselaar kan gebruiken? Of beter een externe (aparte) oliekoeler aansluiten?
Alvast bedankt
Dat is hem dan...
Nou heb ik een vraagje aan de kenners: Bij een r5 zit de brandstofpomp in de tank?
Bij mijn 340 zit de brandstofpomp op het motorblok, ik moet dus nog een pomp hebben. Er zit wel een opvoerpompje in de tank. Zou een Externe pomp voor een 2 liter injectie volvo blok voldoen voor dit blokje? Ja toch?
En een andere vraag: Warmtewisselaar van koelwater en olie. De originele olieslangen gaan niet passen. ivm andere plaatsing radiateur.
Kan ik beter slangen laten maken zodat ik de originele warmtewisselaar kan gebruiken? Of beter een externe (aparte) oliekoeler aansluiten?
Alvast bedankt
Externe is wel beter en ik denk ook makkelijker.
Die pomp zou moeten werken, het komt van een 2 liter multipoint af neem ik aan? Die draaien normaal op 3 bar en zo'n pomp trekt t wel op een gtt blok. Monopoint pompen van de 1.7's willen nog wel problemen geven namelijk.
Die pomp zou moeten werken, het komt van een 2 liter multipoint af neem ik aan? Die draaien normaal op 3 bar en zo'n pomp trekt t wel op een gtt blok. Monopoint pompen van de 1.7's willen nog wel problemen geven namelijk.
-
- Contacteer:
Ja, de benzinepomp van een 2liter volvo blok is voor multipoint.
Kan het niet zijn dat hij bv TE sterk is? (Ik weet ook nog niet alles van motoren,...) Ik ga nog even opzoeken wat voor druk hij levert, mocht hij op 3 bar werken dan weet ik welke pomp ik moet hebben. Hij is namelijk extern.
Nog even voor de zekerheid, de pomp van de r5 zit IN de tank toch? dus kan ik die niet gebruiken?
Kan het niet zijn dat hij bv TE sterk is? (Ik weet ook nog niet alles van motoren,...) Ik ga nog even opzoeken wat voor druk hij levert, mocht hij op 3 bar werken dan weet ik welke pomp ik moet hebben. Hij is namelijk extern.
Nog even voor de zekerheid, de pomp van de r5 zit IN de tank toch? dus kan ik die niet gebruiken?
Laatst gewijzigd door Rwd-student op ma 8 mei 2006 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
En dat ging over de oliekoeler toch?Riël schreef:Externe is wel beter en ik denk ook makkelijker.
Zo ja, dan ga ik denk idd voor een losse oliekoeler.
-
De benzinepomp van een GTT hangt gewoon onder de auto, net naaast de tank met de filter
dus zo te gebruiken 

-
- Contacteer:
Weet je dat zeker? Ik heb er namelijk wel een pomp bijgekregen. (waarschijnlijk die pomp die jij beschrijft dus..)
Iemand anders vertelde me dat dat niet de pomp is die het zaakje op druk brengt... Maar als het hem wel is dan hoef ik niet verder te zoeken.
BVBD
Iemand anders vertelde me dat dat niet de pomp is die het zaakje op druk brengt... Maar als het hem wel is dan hoef ik niet verder te zoeken.
BVBD
-
Bij een GTT zit ook een brandstofdrukregelaar, wordt geregeld door de turbodruk. Er moet dus ook een retour naar de tank.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
TE sterk komt niet voor, er zit bij het gttblok een benzinedrukregelaar, zo niet moet je die even ergens ritselen. Die houdt 2,5 bar op de carb en de rest gaat retour de tank in.Rwd-student schreef:Ja, de benzinepomp van een 2liter volvo blok is voor multipoint.
-
- Contacteer:
Ik denk dat je een grotere retourleiding gaat moeten nemen ! Er gaat namelijk veel meer retour dan dat je nodig hebt (tenminste, dat hoop ik voor je). Als de retourleiding te dun is wordt de druk te hoog en loopt de carb over. Dan loopt de hele auto niet.
Origineel had ik ook een retour. Ik denk alleen dat ik wel een andere aanvoerleiding moet nemen ivm de brandstofdruk.
Als je een pomp van een gt turbo of de gte hebt, dan gaat het wel werken.
Als je een pomp van een andere 5 hebt, dan gaat het waarschijnlijk niet werken.
Als je een pomp van een andere 5 hebt, dan gaat het waarschijnlijk niet werken.
Kut, sorry, heb bij je post op edit gedrukt i.p.v. quote 

Rwd-student schreef:Ik denk dat je een grotere retourleiding gaat moeten nemen ! Er gaat namelijk veel meer retour dan dat je nodig hebt (tenminste, dat hoop ik voor je). Als de retourleiding te dun is wordt de druk te hoog en loopt de carb over. Dan loopt de hele auto niet.
Origineel had ik ook een retour. Ik denk alleen dat ik wel een andere aanvoerleiding moet nemen ivm de brandstofdruk.
-
- Contacteer:
Aha ik zie het.. geeft niet.
Ik heb een pomp van een 5 turbo. Dus die moet voldoen.
Echter mischien is het makkelijker om toch de pomp van de volvo 360 te pakken + aanvoer +retourleidingen? Die retourleiding van een 360 zal toch wel voldoen? (ik snap iig wel waarom de originele retour onvoldoende is
)
Ik heb een pomp van een 5 turbo. Dus die moet voldoen.
Echter mischien is het makkelijker om toch de pomp van de volvo 360 te pakken + aanvoer +retourleidingen? Die retourleiding van een 360 zal toch wel voldoen? (ik snap iig wel waarom de originele retour onvoldoende is
ik geloof dat ie 5 of 6mm moet zijn.
-
6mm inwendig is ruim voldoende voor de retour. ik heb zelf koperleiding gebruikt.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
-
- Contacteer:
Foto een dag later dan beloofd, maar hier issie dan:
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0RACFAg4S ... G_2595.JPG[/img]
Kan iemand zo aan het plaatje zien of het de goede is? (die 2.5 bar levert)
Overigens heb ik verder niet stil gezeten.. Nog een mooie actiefoto:
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QAAAAC8R ... G_2607.JPG[/img]
En jah... Ik ben moe.. truste
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0RACFAg4S ... G_2595.JPG[/img]
Kan iemand zo aan het plaatje zien of het de goede is? (die 2.5 bar levert)
Overigens heb ik verder niet stil gezeten.. Nog een mooie actiefoto:
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QAAAAC8R ... G_2607.JPG[/img]
En jah... Ik ben moe.. truste
Gezien het prutsfilter wat eraan hangt gok ik erop dat je met deze pomp niets kunt 

hoezo??
gewoon nieuw filterhalen en deze pomp monteren.. Doet hij het, prima, Niet? ander scoren en monteren.
Heb je de benzine druk regelaar er ook bij van de gt?? deze zit tussen de pomp en de carburateur.
[img]http://i13.photobucket.com/albums/a293/GT5/114_1405.jpg[/img][/quote]
[img]http://i13.photobucket.com/albums/a293/GT5/131_3176.jpg[/img][/quote]
gewoon nieuw filterhalen en deze pomp monteren.. Doet hij het, prima, Niet? ander scoren en monteren.
Heb je de benzine druk regelaar er ook bij van de gt?? deze zit tussen de pomp en de carburateur.
[img]http://i13.photobucket.com/albums/a293/GT5/114_1405.jpg[/img][/quote]
[img]http://i13.photobucket.com/albums/a293/GT5/131_3176.jpg[/img][/quote]
-
- Contacteer:
Volgens de vorige eigenaar van het blok kwam deze pomp onder de gtt vandaan. Ik heb de benzinedrukregelaar nog niet. Ik gok dat dezefde persoon de benzinedrukregelaar op de carroserie heeft laten zitten.. En die is naar de sloop. Ik ga hem nog even bellen.
Bedankt voor de foto's

Bedankt voor de foto's

-
- Contacteer:
Oke.. drukregelaar heb ik dus niet...
Overigens is het blokje ready to go. Alleen ik zit te twijfelen om een belastingvrije koets aan te schaffen, en daar het blok in te leggen.
Mwa. weer wat om over na te denken
Overigens is het blokje ready to go. Alleen ik zit te twijfelen om een belastingvrije koets aan te schaffen, en daar het blok in te leggen.
Mwa. weer wat om over na te denken

-
- Car: 5 GTT phase 1; R14
Je zou nog versteld staan wat de CVT aan kanRwd-student schreef:Dit project gaat doorgang krijgen.. Morgenvroeg haal ik een compleet r5 turboblok op.

-
- Contacteer:
Ja.. Bij volvo hebben ze me ook al gewezen op de aandrijfas.. hehe
Wellicht dat ik het gewoon probeer, een cvt. Handbak kan altijd nog. Ik weet nu vrij zeker dat ik het blok in een 343 ga hangen. De meerprijs van een 343 heb ik er wegens de wegebelasting zo uit.
Wellicht dat ik het gewoon probeer, een cvt. Handbak kan altijd nog. Ik weet nu vrij zeker dat ik het blok in een 343 ga hangen. De meerprijs van een 343 heb ik er wegens de wegebelasting zo uit.
-
- Contacteer:
Weet iemand wat een normale prijs is voor een brandstofdrukregelaar? plz?
Morgen ga ik een volvo 343 ophalen. Hij is over een half jaar belasting vrij, en dat is mooi
Ook is hij handgeschakeld. Hij gaat zwaar aan de annorexia, lose weight bitch!
En mischien achteras sperren
Morgen ga ik een volvo 343 ophalen. Hij is over een half jaar belasting vrij, en dat is mooi

En mischien achteras sperren

Laatst gewijzigd door Rwd-student op ma 29 mei 2006 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
Hehe.. goed geraden, CO2. Ik vraag me alleen af of je dan uberhaupt nog kan inparkeren ed.
Wie wil er een krat bier?

Wie wil er een krat bier?