Florus' Blauwe 5gt turbo

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

klopt als een bus :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

volgens mij klopt dat redelijk ja (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

kort gezegd is het het volume boven je zuiger op ODP gedeeld door het volume boven je zuiger op BDP :)
Als je kop uitgefreest is en een dikkere koppakking is je volume boven de zuiger op BDP groter en dus de verhouding lager, waardoor je om dezelfde waarde te bereiken meer lucht erin zal moeten gooien en dus kortweg hogere turbodruk.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Normaal is voor een GTT 8-10 bar op de cilinder, kan best zijn dat jouw kop met vlakken en/of een dunnere pakking is gemonteerd (1,6mm bijv.) en de compressie dus verhoogd is. Houd ff plat gezegd in dat je met minder druk meer koppel kunt draaien.
Om meer druk en dus meer eindvermogen te draaien moet je dus compressie verlagen (dikke pakking of nieuwe minder gevlakte kop of duur met nieuwe zuigers).
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Steven schreef:Normaal is voor een GTT 8-10 bar op de cilinder, kan best zijn dat jouw kop met vlakken en/of een dunnere pakking is gemonteerd (1,6mm bijv.) en de compressie dus verhoogd is. Houd ff plat gezegd in dat je met minder druk meer koppel kunt draaien.
Om meer druk en dus meer eindvermogen te draaien moet je dus compressie verlagen (dikke pakking of nieuwe minder gevlakte kop of duur met nieuwe zuigers).

http://www.bbperformancetuning.co.uk/pr ... p?id=15281

Deze koppaking ligt er nu tussen,staat alleen niet vermeld hoe dik ie is (N)

Feit is dat ik meer turbodruk nodig heb om wat vermogen te halen,maar komt dat nu door compressieverhoging of door verlaging?


Wel k#t als je niet zeker weet wat er pcies aan je blok gedaan is :@ (N)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

waarschijnlijk de staandaard 1.9 gokje dat dit de meillor (oid) koppakking is. Dus de aftermarket die gewoon beter als renault is
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Haas schreef:kort gezegd is het het volume boven je zuiger op ODP gedeeld door het volume boven je zuiger op BDP :)
Als je kop uitgefreest is en een dikkere koppakking is je volume boven de zuiger op BDP groter en dus de verhouding lager, waardoor je om dezelfde waarde te bereiken meer lucht erin zal moeten gooien en dus kortweg hogere turbodruk.
ok, ik heb geen hts auto techniek gedaan, dus je moet ff zeggen als ik het fout heb. Leer ik er ook nog wat van :).

volgens mij halen we nu 2 dingen door elkaar:
- het volume van het mengsel dat in de cilinder geperst moet worden.
- de druk waarmee dit gebeurd.

als je met een compressie rijdt van 8:1 en een druk van 0.8 bar en je vergelijkt dit met een lagere compressie van 7:1 (dmv. lage compressie zuigers of wat uitfrezen hier en daar) en een zelfde druk van 0.8 bar. Dan heb je met die lage compressie toch meer mengsel boven je zuiger dan als met die hogere compressie. Waardoor je dus meer mengsel verbrand en daardoor meer vermogen verkrijgt. De einddruk tijdens de compressie slag op TDC, is wel verschillend. Die zal bij de lage compressie cilinder lager zijn. Het enige waar ik mee zit is die einddruk, als die niet hoog genoeg is dan zal de verbranding niet helemaal goed zijn. Ik ga wel even wel vanuit dat de turbo de lucht voor de lage compressie kan leveren.
Laatst gewijzigd door Johan op do 8 jun 2006 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Flinke denkfout maak je!!

Hoe kom je er bij dat de hoeveelheid brandbare mengsel boven je zuiger groter is???

Je wijzigt nix aan je niks aan je motor behalve de compressie verlagen. Resultaat is minder vermogen!

Als je je compressie verlaagd, doe je dit met maar 2 redenen!!! namelijk. De compressie is te hoog, de motor pingelt of je wil met meer torbo druk gaan rijden en dit lukt op geen andere manier meer dan je compressie te verlagen. dwz boven de 1.2 bar ongeveer!!!


Dus conclusie, lage compressie zuigers, dikkere koppaking of uitgevreesde kop doe je alleen als je compressie te hoog is, En hoge compressie is meer vermogen
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Maar als 'k dan toch vermogen zou willen,zou 'k denk eerder injectie erop bouwen,hoef je niet je hele blok vol te proppen met turbodruk om hetzelfde vermogen te halen,en 't wordt het ook nog eens iets betrouwbaarder :)
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Florus schreef:Maar als 'k dan toch vermogen zou willen,zou 'k denk eerder injectie erop bouwen
Of en compressie verlagen voor hogere turbodruk en injectie :p
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Ja,en een andere bak,andere koppeling..................,andere spaarpot......

Moet ook nog rijdbaar en leuk blijven :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Welnee als de bak en koppeling eraan gaan weet je tenminste dat je goed op weg bent :D

Ik zou het heerlijk vinden als ik m'n bak uit elkaar kon laten ploffe 8)
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Steven schreef:Welnee als de bak en koppeling eraan gaan weet je tenminste dat je goed op weg bent :D

Ik zou het heerlijk vinden als ik m'n bak uit elkaar kon laten ploffe 8)
Jaaahhh, dan weet je wel dat je goed op weg bent,nadeel ervan is dat je de hele T#ringzooi er weer uit kan gaan takelen :nopom: :p

Heb maar weer een staatslot gekocht vandaag........... :D
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

@ Steven; Je mist je GT wel hé...... :wink:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dat japanse rothok rijd ook nog steeds niet en die 19 is zo saai (S)
Maar idd, dat ik de 25e op dodare de witte Skyline van supras.nl een 14.6 zag rijden zag ik mezelf in gedachten er wel ff naast staan ja ;)

Maargoed, i'll be back 8)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Als die japanner klaar is, heb je wel weer een vette bak volgens mij :worship:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Mwah tis een ouwe aftandse kar.. moet iig nog een hoop aan gebeuren en zal ook wel z'n tijd nemen...
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Steven schreef:Maar idd, dat ik de 25e op dodare de witte Skyline van supras.nl een 14.6 zag rijden zag ik mezelf in gedachten er wel ff naast staan ja ;)
30 juli ist weer,mischien sta 'k dan ook weer eens a/d start :)

Is dat die Skyline die deze maand in de auto&tuning staat?
Laatst gewijzigd door Florus op za 24 jun 2006 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jep, was een turbopakking lek ofzo, dus niet alle 500paarden waren thuis :~

30 Juli ben ik ws. wel weer in de buurt, kom ik ook wel weer ff langs :)
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Hmmm, als het nou is mezit met mn PH I...., hoop ik ook is een keer aan de start te staan.... :D
Is kijken wat een std. GTT doet :p
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Steven schreef:Dat japanse rothok rijd ook nog steeds niet en die 19 is zo saai (S)
Maar idd, dat ik de 25e op dodare de witte Skyline van supras.nl een 14.6 zag rijden zag ik mezelf in gedachten er wel ff naast staan ja ;)

Maargoed, i'll be back 8)
ik heb tyoch het leuke merk en een leuke drift auto straks :lol:
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef: ik heb tyoch het leuke merk en een leuke drift auto straks :lol:

Zal wel lekker driften met dat blok achterin.............. :p
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Idd vergeet het maar, die dingen keren zo snel om :p
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Florus schreef:Ja,en een andere bak,andere koppeling..................,andere spaarpot......

Moet ook nog rijdbaar en leuk blijven :)
Ik zal eerst s kijken of ik die van mij uberhaubt aan het rijden krijg. Op papier zou het moeten werken maar hij heeft tot nu tch nog geen meter gereden :beer:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Moet ik een x komen helpen Herry? Dat ding heb je zo afgetrapt man...
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Zooooow, de GTT heeft zojuist de temperatuurtest goed doorstaan :worship:

Tis hier nu rond de 30 graden in de schaduw :beer:

Bij provinciale weggebruik,rond de 90km/h,blijft ie 70 graden

Bij snelweg met continu rond de 120 km/h ,blijft ie op 75 graden staan.

Bij flink doortrappen,beetje flink doortrekken,150-160 km/h en een beetje heen en weer gallen,dus continu op turbodruk, blijft ie rond de 80 graden, hij 's zoiezo niet over de 85 heen geweest ^O^ :yest:

Ben dus supertevreden zo (D) ,toch blij da 'k voor deze rad. heb gekozen :)
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

(Y) Erg mooie bak!
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Als deze temperaturen van de olie zijn, super (Y)
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

En wat als ze nou niet v/d olie zijn ??
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

beetje koud voor de olie?

Nette temperaturen Florus! koudere thermostaat en thermocontact gaan er hier over een paar weken ook in :D
Vlam ze! (Y) >-)
Mike (spitsoor)
Berichten: 6419
Lid geworden op: za 10 jul 2004 10:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Strakke 5 is het ckers. In het echt is de kleur nog mooier dan op de foto (Y) Beters dat het probleem is opgelost
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Ik zou zelf liever de olie temp willen weten(heb zelf enkel een externe olie temp meter aangeschaft) omdat ik denk dat olie het blok het best koelt(daarom hebben we ook een aparte oliekoeler)
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Paul1916v schreef:beetje koud voor de olie?
Nee hoor, bij de 70-75 graden olie temp gaat bij mij straks het rechtse pedaal naar beneden.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Paul1916v schreef:beetje koud voor de olie?

Nette temperaturen Florus! koudere thermostaat en thermocontact gaan er hier over een paar weken ook in :D
Vlam ze! (Y) >-)

Olie mag gerust wat warmer worden,maar heb er geen olietemp.meter in zitten,dus zou 't niet weten,maar denk dat de mocal oliekoeler z'n werk best goed doet :)

Ga vanavond nog ff een rondje,daarnet bleef de temp v/d auto goed,alleen nu begon die v/d driver op te lopen :lol:

@Gerry; heb zoiezo de mocal externe koeler erop,dus zal zeker stukken beter zijn dan met de oude opstelling,waterkoeling lijkt me zeker zo belangrijk,anders ist 't denk zeker snel gedaan met de koppaking.

Maar i.d.d.,een olietemp.meter staat nog op de verlanglijst..............,net als zoveel anders :wink:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tuurlijk helpt de olie het blok ook koelen, maar het grootste verschil is dat de olie de koelvloeistof niet opwarmt in de radiateur zoals bij origineel.

Verder als je olietemp meet in het opgaande kanaal onder de dynamo zul je nooit temperaturen meten van 85 graden. (ook beetje afhankelijk van sensor/meter combi). Ik meette altijd 110 graden bedrijfstemp, thermostaat opende ook rond die temp.

Maareh mooi opgelost Floor, kun je weer fijn ongestoord knalle 8)
Plaats reactie