Florus' Blauwe 5gt turbo
klopt als een bus 

-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
volgens mij klopt dat redelijk ja 

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
kort gezegd is het het volume boven je zuiger op ODP gedeeld door het volume boven je zuiger op BDP 
Als je kop uitgefreest is en een dikkere koppakking is je volume boven de zuiger op BDP groter en dus de verhouding lager, waardoor je om dezelfde waarde te bereiken meer lucht erin zal moeten gooien en dus kortweg hogere turbodruk.

Als je kop uitgefreest is en een dikkere koppakking is je volume boven de zuiger op BDP groter en dus de verhouding lager, waardoor je om dezelfde waarde te bereiken meer lucht erin zal moeten gooien en dus kortweg hogere turbodruk.
Normaal is voor een GTT 8-10 bar op de cilinder, kan best zijn dat jouw kop met vlakken en/of een dunnere pakking is gemonteerd (1,6mm bijv.) en de compressie dus verhoogd is. Houd ff plat gezegd in dat je met minder druk meer koppel kunt draaien.
Om meer druk en dus meer eindvermogen te draaien moet je dus compressie verlagen (dikke pakking of nieuwe minder gevlakte kop of duur met nieuwe zuigers).
Om meer druk en dus meer eindvermogen te draaien moet je dus compressie verlagen (dikke pakking of nieuwe minder gevlakte kop of duur met nieuwe zuigers).
Steven schreef:Normaal is voor een GTT 8-10 bar op de cilinder, kan best zijn dat jouw kop met vlakken en/of een dunnere pakking is gemonteerd (1,6mm bijv.) en de compressie dus verhoogd is. Houd ff plat gezegd in dat je met minder druk meer koppel kunt draaien.
http://www.bbperformancetuning.co.uk/pr ... p?id=15281
Deze koppaking ligt er nu tussen,staat alleen niet vermeld hoe dik ie is

Feit is dat ik meer turbodruk nodig heb om wat vermogen te halen,maar komt dat nu door compressieverhoging of door verlaging?
Wel k#t als je niet zeker weet wat er pcies aan je blok gedaan is

-
- Car: renault 5 gt turbo
- Contacteer:
ok, ik heb geen hts auto techniek gedaan, dus je moet ff zeggen als ik het fout heb. Leer ik er ook nog wat vanHaas schreef:kort gezegd is het het volume boven je zuiger op ODP gedeeld door het volume boven je zuiger op BDP

volgens mij halen we nu 2 dingen door elkaar:
- het volume van het mengsel dat in de cilinder geperst moet worden.
- de druk waarmee dit gebeurd.
als je met een compressie rijdt van 8:1 en een druk van 0.8 bar en je vergelijkt dit met een lagere compressie van 7:1 (dmv. lage compressie zuigers of wat uitfrezen hier en daar) en een zelfde druk van 0.8 bar. Dan heb je met die lage compressie toch meer mengsel boven je zuiger dan als met die hogere compressie. Waardoor je dus meer mengsel verbrand en daardoor meer vermogen verkrijgt. De einddruk tijdens de compressie slag op TDC, is wel verschillend. Die zal bij de lage compressie cilinder lager zijn. Het enige waar ik mee zit is die einddruk, als die niet hoog genoeg is dan zal de verbranding niet helemaal goed zijn. Ik ga wel even wel vanuit dat de turbo de lucht voor de lage compressie kan leveren.
Laatst gewijzigd door Johan op do 8 jun 2006 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Flinke denkfout maak je!!
Hoe kom je er bij dat de hoeveelheid brandbare mengsel boven je zuiger groter is???
Je wijzigt nix aan je niks aan je motor behalve de compressie verlagen. Resultaat is minder vermogen!
Als je je compressie verlaagd, doe je dit met maar 2 redenen!!! namelijk. De compressie is te hoog, de motor pingelt of je wil met meer torbo druk gaan rijden en dit lukt op geen andere manier meer dan je compressie te verlagen. dwz boven de 1.2 bar ongeveer!!!
Dus conclusie, lage compressie zuigers, dikkere koppaking of uitgevreesde kop doe je alleen als je compressie te hoog is, En hoge compressie is meer vermogen
Hoe kom je er bij dat de hoeveelheid brandbare mengsel boven je zuiger groter is???
Je wijzigt nix aan je niks aan je motor behalve de compressie verlagen. Resultaat is minder vermogen!
Als je je compressie verlaagd, doe je dit met maar 2 redenen!!! namelijk. De compressie is te hoog, de motor pingelt of je wil met meer torbo druk gaan rijden en dit lukt op geen andere manier meer dan je compressie te verlagen. dwz boven de 1.2 bar ongeveer!!!
Dus conclusie, lage compressie zuigers, dikkere koppaking of uitgevreesde kop doe je alleen als je compressie te hoog is, En hoge compressie is meer vermogen
Jaaahhh, dan weet je wel dat je goed op weg bent,nadeel ervan is dat je de hele T#ringzooi er weer uit kan gaan takelenSteven schreef:Welnee als de bak en koppeling eraan gaan weet je tenminste dat je goed op weg bent
Ik zou het heerlijk vinden als ik m'n bak uit elkaar kon laten ploffe

Heb maar weer een staatslot gekocht vandaag...........

Dat japanse rothok rijd ook nog steeds niet en die 19 is zo saai
Maar idd, dat ik de 25e op dodare de witte Skyline van supras.nl een 14.6 zag rijden zag ik mezelf in gedachten er wel ff naast staan ja
Maargoed, i'll be back

Maar idd, dat ik de 25e op dodare de witte Skyline van supras.nl een 14.6 zag rijden zag ik mezelf in gedachten er wel ff naast staan ja

Maargoed, i'll be back

-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Als die japanner klaar is, heb je wel weer een vette bak volgens mij 

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
30 juli ist weer,mischien sta 'k dan ook weer eens a/d startSteven schreef:Maar idd, dat ik de 25e op dodare de witte Skyline van supras.nl een 14.6 zag rijden zag ik mezelf in gedachten er wel ff naast staan ja

Is dat die Skyline die deze maand in de auto&tuning staat?
Laatst gewijzigd door Florus op za 24 jun 2006 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
ik heb tyoch het leuke merk en een leuke drift auto straksSteven schreef:Dat japanse rothok rijd ook nog steeds niet en die 19 is zo saai![]()
Maargoed, i'll be back

Ik zal eerst s kijken of ik die van mij uberhaubt aan het rijden krijg. Op papier zou het moeten werken maar hij heeft tot nu tch nog geen meter geredenFlorus schreef:Ja,en een andere bak,andere koppeling..................,andere spaarpot......
Moet ook nog rijdbaar en leuk blijven

Zooooow, de GTT heeft zojuist de temperatuurtest goed doorstaan
Tis hier nu rond de 30 graden in de schaduw
Bij provinciale weggebruik,rond de 90km/h,blijft ie 70 graden
Bij snelweg met continu rond de 120 km/h ,blijft ie op 75 graden staan.
Bij flink doortrappen,beetje flink doortrekken,150-160 km/h en een beetje heen en weer gallen,dus continu op turbodruk, blijft ie rond de 80 graden, hij 's zoiezo niet over de 85 heen geweest

Ben dus supertevreden zo
,toch blij da 'k voor deze rad. heb gekozen 

Tis hier nu rond de 30 graden in de schaduw

Bij provinciale weggebruik,rond de 90km/h,blijft ie 70 graden
Bij snelweg met continu rond de 120 km/h ,blijft ie op 75 graden staan.
Bij flink doortrappen,beetje flink doortrekken,150-160 km/h en een beetje heen en weer gallen,dus continu op turbodruk, blijft ie rond de 80 graden, hij 's zoiezo niet over de 85 heen geweest

Ben dus supertevreden zo

-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
beetje koud voor de olie?
Nette temperaturen Florus! koudere thermostaat en thermocontact gaan er hier over een paar weken ook in
Vlam ze!

Nette temperaturen Florus! koudere thermostaat en thermocontact gaan er hier over een paar weken ook in

Vlam ze!

-
- Contacteer:
Strakke 5 is het ckers. In het echt is de kleur nog mooier dan op de foto
Beters dat het probleem is opgelost

Clio in progress http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=18853
Paul1916v schreef:beetje koud voor de olie?
Vlam ze!![]()
Olie mag gerust wat warmer worden,maar heb er geen olietemp.meter in zitten,dus zou 't niet weten,maar denk dat de mocal oliekoeler z'n werk best goed doet

Ga vanavond nog ff een rondje,daarnet bleef de temp v/d auto goed,alleen nu begon die v/d driver op te lopen

@Gerry; heb zoiezo de mocal externe koeler erop,dus zal zeker stukken beter zijn dan met de oude opstelling,waterkoeling lijkt me zeker zo belangrijk,anders ist 't denk zeker snel gedaan met de koppaking.
Maar i.d.d.,een olietemp.meter staat nog op de verlanglijst..............,net als zoveel anders
Tuurlijk helpt de olie het blok ook koelen, maar het grootste verschil is dat de olie de koelvloeistof niet opwarmt in de radiateur zoals bij origineel.
Verder als je olietemp meet in het opgaande kanaal onder de dynamo zul je nooit temperaturen meten van 85 graden. (ook beetje afhankelijk van sensor/meter combi). Ik meette altijd 110 graden bedrijfstemp, thermostaat opende ook rond die temp.
Maareh mooi opgelost Floor, kun je weer fijn ongestoord knalle
Verder als je olietemp meet in het opgaande kanaal onder de dynamo zul je nooit temperaturen meten van 85 graden. (ook beetje afhankelijk van sensor/meter combi). Ik meette altijd 110 graden bedrijfstemp, thermostaat opende ook rond die temp.
Maareh mooi opgelost Floor, kun je weer fijn ongestoord knalle