Martijns cup clio

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Wouter
Über-Spammer
Contacteer:

(Y) netjes weer

(nu wel netjes houden he :p )
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
DennisT
Moderator

Ziet er weer mooi uit!
Martijn Kool

Auto gewassen (jaja) en naar uitlijnbedrijf gebracht vandaag

[img]http://img718.imageshack.us/img718/4426 ... 164414.jpg[/img]

[img]http://img88.imageshack.us/img88/7607/2 ... 164353.jpg[/img]

Woensdag waarschijnlijk regen, ben benieuwd hoe dat gaat!
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
mark 5t
Contacteer:

staat er weer geil bij (Y)
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
tutuur
Clubsponsor

Poetser :D

Staat er weer strak bij! Succes Woensdag!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Uitlijnen kan je beter zelf doen, weet je zeker dat die staat zoals jij wilt.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Martijn Kool

Zo helemaal klaar en opgeladen voor morgen! Heb er zin in!

Tevens een set nieuwe Michelin banden aangeschaft vandaag, uiteraard nog niet binnen maar hopelijk de volgende keer op Michelin!
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Banjo RS

Staat er weer super bij.....suc6 (Y)
Daan2D
Car: M2GTRS + R25 + C3RS

Nice martinus! vergeet je danoontje power morgen vroeg niet ;-) (Y)
Succes zal weer duimen voor je :p ;-) (Y)
Racing is the best way to convert money into noise
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

succes, en hou hem uit de vangrail.
r5alpine
Contacteer:

ging wel mooi vandaag
Martijn Kool

Gisteren om 7.15u aangekomen op het TT circuit van Assen om mij in te schrijven voor de wedstrijd. Er vanuit gaande dat ik weer in de toerklasse moest rijden was dit ruim op tijd. Echter bij het inschrijven kreeg ik de mededeling dat ik in de sportklasse geplaatst was omdat mijn beste rondetijd te snel was voor de toerklasse. Gelukkig hadden we genoeg tijd over. Overigens is het dan erg jammer dat ze niet iedereen overplaatsen, dus echt een harde grens, maar goed.
Onderweg naar Assen regende het al flink (goed voorspellen kunnen ze niet meer tegenwoordig, het zou pas in de middag gaan regenen), maar goed, regenbanden eronder en de vrije training in de stromende regen op regenbanden gereden. Een erg leuke ervaring, toch wel even wat anders dat rijden in de regen!

Vervolgens de kwalificatie gereden (nog altijd op regenbanden) en een 19e tijd neergezet. Het was inmiddels al weer droog en de voorspelling zag er aardig goed uit voor de middag. De eerste race kon dan ook op slicks gereden worden, het was inmiddels behoorlijk lekker weer geworden!
Vervolgens begon race 1 om 13.00, de baan was inmiddels helemaal opgedroogd. Ik stond links opgesteld en had een redelijke start, maar door gebrek aan ervaring en lef, durfde ik hem er niet naast te houden en vervolgens nam ik de bocht ook te ver buitenom waardoor ik te ver rechtdoor schoot. Vervolgens rustig opgebouwd en steeds harder gaan rijden, we reden een heel stuk met zijn 3en op(erg leuk was dat, elke keer elkaar inhalen :) ), totdat ik steeds meer vetrouwen kreeg en mijn rondetijden omlaag gingen. Uiteindelijk reed ik dan ook bij ze weg. Langzaam kwam het vertrouwen terug (ik rij nog altijd op dezelfde slicks en kan er maar niet lekker mee rijden). Uiteindelijk als 20e geindigd.

Race 2 dus als 20e gestart, dit maal aan de rechter kant. Helaas had ik dit maal een heel slechte start, de auto voor mij stelde verkeerd op, ik was daardoor afgeleid en miste zelfs het startsignaal, oeps. Vervolgens stabiele rondetijden gereden tot aan ronde 6 of 7, ook dit keer met dezelfde auto's opgereden, erg leuk was dat. Helaas schoot er een motorkap-pin los (moer losgelopen) waardoor mijn motorkap op 1 hoek omhoog kwam, om schade te voorkomen ben ik toen maar gestopt. Jammer van het einde, maar de dag zelf was geslaagd.

Op naar 10 juni, Zandvoort.

Toch als ik ook terug kijk naar het filmpje, ik was wel heel voorzichtig, vooral de eerste race. Gelukkig kan ik straks de huidige banden aan de kant leggen en hopelijk heb ik dan meer vertrouwen in die michelins. de huidige banden blijven niet lekker aanvoelen.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
DennisT
Moderator

Mooi stukkie (Y) Fijn dat het allemaal goed gegaan is en ook wel gaaf om te horen dat je te goed bent voor de normale klasse :D Nu andere bandjes eronder en het vertrouwen terug krijgen, dan ga je zeker mooie tijden neerzetten! (Y)
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

Goed verslag Martijn (Y) Ga ik nu weer even verder met je onboard filmpje :D
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Martijn Kool

Zondag weer richting zandvoort! Heb er zin in!

Weer zou slecht worden maar op dit moment is de voorspelling juist super op buienradar.nl. Hopelijk blijft het zo!

Mochten er nog mensen willen komen kijken, ik zit in pitbox 7!
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Veel succes, dikke! (Y)
LuukRS
Car: Meerderen Renault's

Waar lees je dat dan :p

[img]http://img233.imageshack.us/img233/5469 ... 12060z.png[/img]

hoelaat ben je op Zandvoort denk dat ik wel even kom kijken :worship:
Haas
Car: Megane RS

Veel succes !! :smoke:
Wouter
Über-Spammer
Contacteer:

Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Willeon de Zoete

Lege tribune, lege baan....?

Toen iedereen weg was, durfde hij de baan op? :p ;-) (F)
Martijn Kool

zo thuis.

verslag volgt wel, ik blijf aan het kutten met de banden.

kwali 2:05,05 maar hij begon in de laatste twee ronden wat meer te glijden achter, dus de druk iets omlaag gebracht.

race 1: slechte start, wat ingehaald en na ronde 6/7 begon hij weer te glijden, moest weer een plek inleveren. bandendruk bij binnenkomst 2,15bar

race 2: druk 0,3 omhoog. erg veel mensen ingehaald op het begin, zelfs nog iemand geraakt lichtjes, maar nu ook weer na ronde 4-5 glijden. bandendruk bij binnenkomst 2,3 bar. het werd zo erg dat ik zelfs als laatste geeindigd ben.

ik weet het niet meer hoor, wat doen we in godsnaam fout? waarom gaat hij zou glijen? aanremmen op een bocht wordt gewoon angstig zo erg is het. misschien uitlijning? toch bandendruk? heel vervelend dit..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Kan je de achterkant niet een stukje naar beneden zetten? Ietwat meer druk op de achterbanden?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
heine hut
Contacteer:

Dit is mooi k*t.
Maar heb je de remdruk niet te hoog achter.
Martijn Kool

MartijnG schreef:Kan je de achterkant niet een stukje naar beneden zetten? Ietwat meer druk op de achterbanden?
het is niet de achterkant die lastig gaat doen, het zijn alle 4 de banden, de achterkant gaat glijden maar bij aanremmen gaat de auto zijn eigen gang.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Maarten-Jan
Car: R19.R

Heb je de temperatuur nog gemeten van de banden bij binnenkomst?
Ik denk namelijk dat je te hoog zit kwa druk, je banden werken het best bij een bepaalde druk. In het begin zit je goed maar na 4 a 5 ronden zit er zoveel warmte in de banden dat de druk te hoog is geworden en de grip merkbaar afneemt. Daardoor ga je glijden en neemt de temperatuur nog meer toe terwijl je al boven de ideale bandenspanning zit. Als je dan de 2e race ook nog de spanning 0,3 omhoog doet wordt het nog erger.

Met welke slicks heb je gereden trouwens? De michelins al?

btw, ken je de truc met het krijtstreepje op de wang zetten?
Marcel
Contacteer:

Ik ga ervan uit dat er nog wel meer mensen zijn die meerijden met een Clio RS, als je daar eens aan vraagt met welke bandenspanning hun rijden ?
Martijn Kool

nee geen echte referentie helaas. 2 clio's (type 2), de andere rijdt op toyo r888.

bandentemperatuur hebben we geprobeerd, maar ga een infrarood meter kopen want dat ding werkte niet fijn.

ja met michelins. en nee, ik ken dat trucje niet, verklaar u nader :p

edit-

we dachten op een gegeven moment, hoe minder spanning des te meer wrijving en des te meer temperatuuropbouw. bij binnenkomst waren de slicks 2,1 bar ongeveer (warm dus) en zodoende hebben we de druk opgevoerd.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Ik heb je al eerder gezegd dat je een bandentemperatuurmeter moet kopen,(eentje met een pin, geen infrarood, en buiten-midden-binnen meten) waarschijnlijk klopt gewoon je uitlijning niet en wordt je band op plekken te warm en op andere plekken te koud, anders kan die na 4 a 5 ronden al niet gaan smeren.

Zonder temperaturen meten en alleen druk meten heb je niks aan.
Ook naar je slijtage kijken, slijt die veel harder aan de binnen- of buitenkant, of slijt die egaal.

En op welke druk ga je weg?
Steven
Car: M536

Nou ouwe, ga eens helpen dan :)
Martijn Kool

Luco/Alpine-racer schreef:Ik heb je al eerder gezegd dat je een bandentemperatuurmeter moet kopen,(eentje met een pin, geen infrarood, en buiten-midden-binnen meten) waarschijnlijk klopt gewoon je uitlijning niet en wordt je band op plekken te warm en op andere plekken te koud, anders kan die na 4 a 5 ronden al niet gaan smeren.

Zonder temperaturen meten en alleen druk meten heb je niks aan.
Ook naar je slijtage kijken, slijt die veel harder aan de binnen- of buitenkant, of slijt die egaal.

En op welke druk ga je weg?
we hadden zo'n pin geval op een multimeter maar dat werkte niet lekker. ik zal is ff wat gaan aanschaffen dan.

zaterdag opnieuw uitlijnen, geef hem iets uitspoor en wil het camber naar -3,2 zetten. staat nu op -3,7 en -3,9(zat iets verschil in)

achter staat nu op -1,2 en heel iets toespoor dacht ik. maar dat kan ik na het uitlijnen nog wijzigen.

ik begon met

lv 1,6
rv 1,65
la 1,7
ra 1,75

daarna iets omlaag gezet voor race 1 (alles met 0,1)

race 2 weer 0,3 omhoog gezet.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

1,6 a 1,7 moet goed zijn voor michelins, mits je hard genoeg rijdt, let wel, doe je dat niet gaat het ook niet goed.

Discussie over toe en uitspoor zijn de meningen over verdeeld, dat is net wat je prettig vind, maar het moet ook werken, daarom op drie plekken meten met een goede meter en echt een dagje aan besteden om het goed te krijgen.

Ik zou gewoon een team als verschuur of certanty bellen, die weten het precies.
Martijn Kool

Luco, waarom geen infraroodmeter? werkt dat niet?

wellicht interessant om te melden, op assen had ik geen last van smeren. enkel op zandvoort, met de dunlops en met de michelins..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Veel minder nauwkeurig dan met een pin die je in de band drukt.
Je moet namelijk echt binnen-midden-buiten meten, want daar kan je dus goed de verschillen zien.

Wordt bv alleen de binnenkant warm en de buitenkant niet, moet je misschien terug met camber.
Wordt die bv alleen buiten warm zou je zeggen, meer camber, maar je kan dan ook toe- of uitspoor geven om de binnenkant warm te krijgen.

Maar het is een combinatie van temperatuur, druk, slijtage en wat jij prettig vind.

De ene dag is de andere dag niet, assen is veel minder hard voor de banden dan zandvoort.
Maar je zal eerst een basis setup moeten hebben voor de auto zelf, dan kan je gaan fijntunen per circuit.
Maarten-Jan
Car: R19.R

Wat luco zegt, temperaturen meten is heel belangrijk. Dirk heeft 1,8 warm op zijn cup clio (michelin slicks) maar die rijdt onder de 2 minuten dus nog wel wat sneller.

Assen is sowieso wat vriendelijker voor de banden en als de temperatuur en zon op die dag (op Assen) ook nog wat minder was dan is het al helemaal geen vergelijking natuurlijk.

Krijtstreepje zet je op de wang van de band, paar rondjes goed doorrijden en kijken hoever het krijtstreepje weg is, dan weet je of je te zacht zit. Staat het streepje er nog zit je of goed of te hard. Heel primitief maar werkt wel om een basis te hebben en dan kun je vanaf daar verder gaan met temperaturen meten en eventueel sporing/camber bijstellen.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

1.8 is erg zacht vind ik
Plaats reactie