Dennis' Gtt --- VERKOCHT
de druk op de wastegate gaat via de actuator. In principe is dit niet meer dan een veer die de gewenste druk regelt. Als je insteld op 1.1/1.2 bar zou hij dit moeten vasthouden of zelfs afzwakken in hogere toeren.
Wat gebeurd er als je plots meer druk krijgt in die hogere toerentallen ? Je wastegate wordt weer iets dichter getrokken waardoor je meer druk krijgt. Minder opening = meer druk. Meer open = minder druk.
In sommige gevallen krijg je "chatter", wat evenveel betekent dat je wastegate begint te klapperen omdat de veer in de actuator de druk niet kan vasthouden. Simpel gezegd, de veer kan de druk niet aan en de wastegate klep begint open en dicht te kletsen.
Wat gebeurd er als je plots meer druk krijgt in die hogere toerentallen ? Je wastegate wordt weer iets dichter getrokken waardoor je meer druk krijgt. Minder opening = meer druk. Meer open = minder druk.
In sommige gevallen krijg je "chatter", wat evenveel betekent dat je wastegate begint te klapperen omdat de veer in de actuator de druk niet kan vasthouden. Simpel gezegd, de veer kan de druk niet aan en de wastegate klep begint open en dicht te kletsen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
mijn renaultmeter doet dat ook, de externe meter niet...
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Dacht eerder aan 'boost-creep'. De wastegate is te klein om de uitlaatgassen af te voeren zodat er meer uitlaatgassen over de turbine heen worden geleidt waardoor de turbodruk toeneemt...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
is ook best mogelijk ja... maar wat jo zergt: ten gevolge van de meer boost meer power en daardoor weer meer boost dus zal dan wss gewoon kapotlopen....
Bij 6500 toeren zit ie op 1,4 bar, als ik nog verder ga gaan de klepjes zweven en loopt de druk sowiezo niet meer op
Die boost-creep klinkt wel logisch, je turbo gaat dan dus gewoon nog harder spoelen? Is dit gewoon een eigenschap van de turbo door de vorm van het turbinehuis/wastegate?
Ik zou eigelijk niet weten of de laatste 1000 toeren nog een extra boost geven, echte terugval merk ik iig niet na 5500 toeren.

Die boost-creep klinkt wel logisch, je turbo gaat dan dus gewoon nog harder spoelen? Is dit gewoon een eigenschap van de turbo door de vorm van het turbinehuis/wastegate?
Ik zou eigelijk niet weten of de laatste 1000 toeren nog een extra boost geven, echte terugval merk ik iig niet na 5500 toeren.
-
- Über-Spammer
Als de actuator staat afgesteld op 1,2 bar, dan staat de wastegate volledig open bij 1,2 bar. Dus de stijging naar 1,4 bar zou moeten komen doordat de wastegate gaat sluiten....dat kan dus niet.
Dus ik zou eerder zeggen dat de wastegate te klein is om alles af te voeren. Dit gebeurd naar mijn weten pas bij hogere toerentallen/maximaal vermogen omdat dan de energie in de uitlaatgassen het hoogst is.
Een andere oorzaak is misschien wat arm lopen op hogere toeren? Hetere uitlaatgassen, meer uitlaatgasenergie en dus hogere turbodruk (wastegate staat al volledig open). Maar dit vindt ik wel wat onwaarschijnlijk, dan krijg je ook last van pingelen...
Dus ik zou eerder zeggen dat de wastegate te klein is om alles af te voeren. Dit gebeurd naar mijn weten pas bij hogere toerentallen/maximaal vermogen omdat dan de energie in de uitlaatgassen het hoogst is.
Een andere oorzaak is misschien wat arm lopen op hogere toeren? Hetere uitlaatgassen, meer uitlaatgasenergie en dus hogere turbodruk (wastegate staat al volledig open). Maar dit vindt ik wel wat onwaarschijnlijk, dan krijg je ook last van pingelen...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Ik denk niet dat ie te arm loopt, pingelen lijkt me ook erg onwaarschijnlijk omdat er een pingelsensor op zit.MartijnG schreef:Als de actuator staat afgesteld op 1,2 bar, dan staat de wastegate volledig open bij 1,2 bar. Dus de stijging naar 1,4 bar zou moeten komen doordat de wastegate gaat sluiten....dat kan dus niet.
-
- Über-Spammer
DennisT schreef:Als ik de gt even flink doorjaag tot een 6000-6500 toeren loopt de druk door tot zeker 1,4 bar onder de gasklep.
Misschien rare fratsen door de prehistorische Solex? Venturi-werking wat invloed heeft op de druk die daarachter gemeten wordt?Martijn Kool schreef:mijn renaultmeter doet dat ook, de externe meter niet...
Sluit de turbodruk meter eens aan BOVEN de gasklep en kijk eens of je hetzelfde waarneemt

Edit: Dat er een pingelsensor opzit wil niet zeggen dat ie niet pingelt

Nee okee, maar de kans is wel aanzienlijk kleiner. Als ik het me goed herinner gaat de turbo wel harder fluiten naarmate de druk de laatste 0,2 bar toeneemt.MartijnG schreef:DennisT schreef:Als ik de gt even flink doorjaag tot een 6000-6500 toeren loopt de druk door tot zeker 1,4 bar onder de gasklep.Misschien rare fratsen door de prehistorische Solex? Venturi-werking wat invloed heeft op de druk die daarachter gemeten wordt?Martijn Kool schreef:mijn renaultmeter doet dat ook, de externe meter niet...
Sluit de turbodruk meter eens aan BOVEN de gasklep en kijk eens of je hetzelfde waarneemt
Edit: Dat er een pingelsensor opzit wil niet zeggen dat ie niet pingelt(maar ik snap je punt)
-
- Über-Spammer
Zou logisch zijn, aangezien de turbo harder moet draaien om de hogere druk te halen.
Heb je de mogelijkheid om boven de gasklep te meten? Of misschien de turbodruk was lager zetten rond de 1,0 bar, dan zou de druk niet mee moeten stijgen omdat er dan nog genoeg reserve is. Of heb je geen bleedvalve erop zitten?
Nu ben ik het alleen ff kwijt...waar meet de standaard meter normaal? Boven of onder de gasklep?
Heb je de mogelijkheid om boven de gasklep te meten? Of misschien de turbodruk was lager zetten rond de 1,0 bar, dan zou de druk niet mee moeten stijgen omdat er dan nog genoeg reserve is. Of heb je geen bleedvalve erop zitten?
Nu ben ik het alleen ff kwijt...waar meet de standaard meter normaal? Boven of onder de gasklep?
Standaard meter zit boven de gasklep Martinus, anders moet ie ook vacuum meten 
Ik had hetzelfde met die T2 hybrid die ik had (Sfen/Mark5t/Martijn Kool), dat was ook een 180pk spec, nagenoeg gelijk aan de KTR180 destijds. Volgens mij ook hetzelfde als de BB180, als je het mij vraagt
Daar de mijne op de bank het prima deed, nooit echt aandacht aan besteed, vond die extra druk bovenin wel handig. Zal misschien die grafiek bij mij daarom ook wel wat uitvlakken in hogere toeren. Ik gok het trouwens ook op boostcreep.
Gewoon even een A/F metinkje doen en lekker genieten zou ik zeggen

Ik had hetzelfde met die T2 hybrid die ik had (Sfen/Mark5t/Martijn Kool), dat was ook een 180pk spec, nagenoeg gelijk aan de KTR180 destijds. Volgens mij ook hetzelfde als de BB180, als je het mij vraagt

Daar de mijne op de bank het prima deed, nooit echt aandacht aan besteed, vond die extra druk bovenin wel handig. Zal misschien die grafiek bij mij daarom ook wel wat uitvlakken in hogere toeren. Ik gok het trouwens ook op boostcreep.
Gewoon even een A/F metinkje doen en lekker genieten zou ik zeggen

Ik heb ook niet echt het idee dat het kwaad kan, als het kapot zou gaan was dat al wel gebeurd denk ik. Misschien een keer de meter anders aansluiten, al denk ik dat het nog wel even kan gaan duren voordat ik weer ga rijden met de 5 gezien de vooruitzichten voor het weer... 

lekker warm binnen zetten!
aahhh beter! lekker laten staan tot het voorjaar 

hmmmm ik ben benieuwd 

Is het normaal dat je een OMP rolkooi pas moet maken? Dat heb ik het eigelijk vooral over de deurstangen en de stang onderaan de B-stijl. De uiteindes zijn ook niet volledig rondom afgelast namelijk... Ook het voorste deel komt op 3 cm na niet helemaal lekker uit. Ik kan het best aanpassen allemaal, maar vind het wel een beetje vreemd omdat ik er wel een certificaat bij heb...
Sjit, nu weten jullie trouwens mijn plannetje
Vooruit dan, hier een foto tot nu toe. Tapijt was onderhand bruin en zwart, na een reinigingsbeurt weer mooi rood! Goed nieuws trouwens, ik ben geen roest tegen gekomen!!!!!
Dat gaan we vieren met een
Prut mensen!
[img]http://img442.imageshack.us/img442/6650/afbeelding227.jpg[/img]

[img]http://img442.imageshack.us/img442/6650/afbeelding227.jpg[/img]
Gewoon aanpassen dus
leuke mod overigens