Dennis' Gtt --- VERKOCHT

Vertel hier alles over je project.
Gesloten
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

de druk op de wastegate gaat via de actuator. In principe is dit niet meer dan een veer die de gewenste druk regelt. Als je insteld op 1.1/1.2 bar zou hij dit moeten vasthouden of zelfs afzwakken in hogere toeren.

Wat gebeurd er als je plots meer druk krijgt in die hogere toerentallen ? Je wastegate wordt weer iets dichter getrokken waardoor je meer druk krijgt. Minder opening = meer druk. Meer open = minder druk.

In sommige gevallen krijg je "chatter", wat evenveel betekent dat je wastegate begint te klapperen omdat de veer in de actuator de druk niet kan vasthouden. Simpel gezegd, de veer kan de druk niet aan en de wastegate klep begint open en dicht te kletsen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

mijn renaultmeter doet dat ook, de externe meter niet...
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Dacht eerder aan 'boost-creep'. De wastegate is te klein om de uitlaatgassen af te voeren zodat er meer uitlaatgassen over de turbine heen worden geleidt waardoor de turbodruk toeneemt...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

das ook een mogelijkheid, maar dan zou hij eigenlijk gelijk moeten doorschieten ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

is ook best mogelijk ja... maar wat jo zergt: ten gevolge van de meer boost meer power en daardoor weer meer boost dus zal dan wss gewoon kapotlopen....
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Bij 6500 toeren zit ie op 1,4 bar, als ik nog verder ga gaan de klepjes zweven en loopt de druk sowiezo niet meer op ;)

Die boost-creep klinkt wel logisch, je turbo gaat dan dus gewoon nog harder spoelen? Is dit gewoon een eigenschap van de turbo door de vorm van het turbinehuis/wastegate?

Ik zou eigelijk niet weten of de laatste 1000 toeren nog een extra boost geven, echte terugval merk ik iig niet na 5500 toeren.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Als de actuator staat afgesteld op 1,2 bar, dan staat de wastegate volledig open bij 1,2 bar. Dus de stijging naar 1,4 bar zou moeten komen doordat de wastegate gaat sluiten....dat kan dus niet.

Dus ik zou eerder zeggen dat de wastegate te klein is om alles af te voeren. Dit gebeurd naar mijn weten pas bij hogere toerentallen/maximaal vermogen omdat dan de energie in de uitlaatgassen het hoogst is.

Een andere oorzaak is misschien wat arm lopen op hogere toeren? Hetere uitlaatgassen, meer uitlaatgasenergie en dus hogere turbodruk (wastegate staat al volledig open). Maar dit vindt ik wel wat onwaarschijnlijk, dan krijg je ook last van pingelen...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

je kan het wastegate-gat iets vergroten. Dat wordt wel meer gedaan.

Martijn, ik denk dat je gelijk hebt maar ben nog niet overtuigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

MartijnG schreef:Als de actuator staat afgesteld op 1,2 bar, dan staat de wastegate volledig open bij 1,2 bar. Dus de stijging naar 1,4 bar zou moeten komen doordat de wastegate gaat sluiten....dat kan dus niet.

Dus ik zou eerder zeggen dat de wastegate te klein is om alles af te voeren. Dit gebeurd naar mijn weten pas bij hogere toerentallen/maximaal vermogen omdat dan de energie in de uitlaatgassen het hoogst is.

Een andere oorzaak is misschien wat arm lopen op hogere toeren? Hetere uitlaatgassen, meer uitlaatgasenergie en dus hogere turbodruk (wastegate staat al volledig open). Maar dit vindt ik wel wat onwaarschijnlijk, dan krijg je ook last van pingelen...
Ik denk niet dat ie te arm loopt, pingelen lijkt me ook erg onwaarschijnlijk omdat er een pingelsensor op zit.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

DennisT schreef:Als ik de gt even flink doorjaag tot een 6000-6500 toeren loopt de druk door tot zeker 1,4 bar onder de gasklep.
Martijn Kool schreef:mijn renaultmeter doet dat ook, de externe meter niet...
Misschien rare fratsen door de prehistorische Solex? Venturi-werking wat invloed heeft op de druk die daarachter gemeten wordt?

Sluit de turbodruk meter eens aan BOVEN de gasklep en kijk eens of je hetzelfde waarneemt (Y)

Edit: Dat er een pingelsensor opzit wil niet zeggen dat ie niet pingelt :smile: (maar ik snap je punt)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

MartijnG schreef:
DennisT schreef:Als ik de gt even flink doorjaag tot een 6000-6500 toeren loopt de druk door tot zeker 1,4 bar onder de gasklep.
Martijn Kool schreef:mijn renaultmeter doet dat ook, de externe meter niet...
Misschien rare fratsen door de prehistorische Solex? Venturi-werking wat invloed heeft op de druk die daarachter gemeten wordt?

Sluit de turbodruk meter eens aan BOVEN de gasklep en kijk eens of je hetzelfde waarneemt (Y)

Edit: Dat er een pingelsensor opzit wil niet zeggen dat ie niet pingelt :smile: (maar ik snap je punt)
Nee okee, maar de kans is wel aanzienlijk kleiner. Als ik het me goed herinner gaat de turbo wel harder fluiten naarmate de druk de laatste 0,2 bar toeneemt.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Zou logisch zijn, aangezien de turbo harder moet draaien om de hogere druk te halen.

Heb je de mogelijkheid om boven de gasklep te meten? Of misschien de turbodruk was lager zetten rond de 1,0 bar, dan zou de druk niet mee moeten stijgen omdat er dan nog genoeg reserve is. Of heb je geen bleedvalve erop zitten?

Nu ben ik het alleen ff kwijt...waar meet de standaard meter normaal? Boven of onder de gasklep?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Standaard meter zit boven de gasklep Martinus, anders moet ie ook vacuum meten ;)

Ik had hetzelfde met die T2 hybrid die ik had (Sfen/Mark5t/Martijn Kool), dat was ook een 180pk spec, nagenoeg gelijk aan de KTR180 destijds. Volgens mij ook hetzelfde als de BB180, als je het mij vraagt :p

Daar de mijne op de bank het prima deed, nooit echt aandacht aan besteed, vond die extra druk bovenin wel handig. Zal misschien die grafiek bij mij daarom ook wel wat uitvlakken in hogere toeren. Ik gok het trouwens ook op boostcreep.

Gewoon even een A/F metinkje doen en lekker genieten zou ik zeggen :D
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Ik heb ook niet echt het idee dat het kwaad kan, als het kapot zou gaan was dat al wel gebeurd denk ik. Misschien een keer de meter anders aansluiten, al denk ik dat het nog wel even kan gaan duren voordat ik weer ga rijden met de 5 gezien de vooruitzichten voor het weer... :beer:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

lekker warm binnen zetten!
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

tutuur schreef:lekker warm binnen zetten!
Dat staat ie het hele jaar door ;)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

aahhh beter! lekker laten staan tot het voorjaar (Y)
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Er komt weer een mooie upgrade als het goed is, moet er alleen nog een keer aan gaan beginnen :D
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

vertel :D
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Nee :D
leeroy
Berichten: 527
Lid geworden op: zo 5 nov 2006 15:59
Locatie: brabant

is het wat ik denk dat het is...?
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Ik denk het wel ;)
leeroy
Berichten: 527
Lid geworden op: zo 5 nov 2006 15:59
Locatie: brabant

dan neem ik aan dat je bent weze kijken of gewoon meteen gedaan
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

hmmmm ik ben benieuwd :smile:
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Oh dat, nee dat niet. Dat andere wat ik al 2 jaar roep ;) :lol:
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Is het normaal dat je een OMP rolkooi pas moet maken? Dat heb ik het eigelijk vooral over de deurstangen en de stang onderaan de B-stijl. De uiteindes zijn ook niet volledig rondom afgelast namelijk... Ook het voorste deel komt op 3 cm na niet helemaal lekker uit. Ik kan het best aanpassen allemaal, maar vind het wel een beetje vreemd omdat ik er wel een certificaat bij heb...
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Sjit, nu weten jullie trouwens mijn plannetje :lol: Vooruit dan, hier een foto tot nu toe. Tapijt was onderhand bruin en zwart, na een reinigingsbeurt weer mooi rood! Goed nieuws trouwens, ik ben geen roest tegen gekomen!!!!! pompomhappy :pomskirt: :pompomcrazy: :dance: :super: :banaan: Dat gaan we vieren met een :beer: Prut mensen!

[img]http://img442.imageshack.us/img442/6650/afbeelding227.jpg[/img]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Maak eens fotos?

Er zit wel vaker wat paswerk in ja, vergeet ook niet dat 20 jaar oude carroserien ook niet 100% recht meer zijn he.
Maar niet 100% afgelast klinkt wel heel slordig..
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Ik heb het alleen over de verbindingsstangen. Ik heb het nog een keer nagekeken, 3 zijn er aan 1 kant alleen gepuntlast. Er zijn er ook 3 te lang... Toeval of hoort dat zo?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Hoort het certificaat wel bij deze kooi? :)
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Lijkt me wel, het deel wat op mijn wielkasten/B-stijl zit past namelijk perfect.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dat certificaat heeft OMP standaard op zak, ware het niet dat ze dus wel dit soort steken kunnen laten vallen.

Klinkt alsof het niet hoort, terug met die hap!
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Is het een NIEUWE kooi!?
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Gloedjenieuw uit 2002 :lol:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Gewoon aanpassen dus (Y) leuke mod overigens :D
Gesloten