Bij LPG kun je ook genoeg gedonder hebben, dat begint al met de kwaliteit van de inbouw van de installatie. Dat is al de grootste impact op de betrouwbaarheid.
De verdamper installatie's laat ik maar even buiten beschouwing, als je veel km's maakt en betrouwbaar wil rijden kies je voor een installatie die vloeibaar injecteert.
Met vloeibare injectie heb je in elk geval niet het nadeel meer dat je geen verkoelende werking meer hebt zo als bij een verdamper, ook is lpi toepasbaar op turbo motoren en directe injectie.
Nadelen zijn er uiteraard ook, je zit vast aan dure bougies die regelmatig vervangen moeten worden (Als je het onderhoudsschema volgt wat wel verstandig is).
Lpi wordt aangestuurd door de originele computer, dus er moet wat in de kabelboom aangepast worden, dit kan vreemde storingen veroorzaken.
Het benzine deel v/d motor kan verstaft en vervuild raken door weinig gebruik (bij vloeibare injectie wordt er weliswaar gestart op benzine maar dit is max 30 seconden voor er over geschakeld wordt).
Voor de rest moet de motor er ook tegen kunnen, dat zit bij Renault wel goed (in elk geval de F en K motoren kunnen er goed tegen, hoe het zit met de in samenwerking met Nissan ontwikkelde blokken weet ik niet).
Verder, brandstofpomp gaat ook bij gas wel eens kapot (bij Vialle wat vaker bij de rest komt het ook voor), EGR zit tegenwoordig ook op veel benzine's dus dat is niet specifiek diesel.
Een dubbel massa vlieg wiel vind je ook steeds vaker terug op benzine motoren, zeker de turbo varianten. Brandstof systemen die vervuilen is ook niet specifiek diesel, enige nadeel is dat de hoge druk pomp er stuk van kan gaan.
Ik heb z'n ouwe 1e generatie 1.9 dci (nog in de laguna 1) in 2,5 jaar van 214k naar 370k gereden, enige wat ik eraan vervangen heb is de opvoerpomp (zit op een kut plek maar kost de wereld niet) en de retour leidingen van de verstuivers die op een gegeven moment verstaft waren en dus lekten. En dat was ook nog een auto die ik opnieuw heb laten mappen (van 95 pk aan de wielen naar 129 pk aan de wielen en ruim 310 Nm).
Mijn pa heeft een laguna 1 op lpi van 0K naar 200K gereden, geheel probleemloos (ook op alle andere gebieden trouwens).
Dus ja, mijn mening is dat het om het even is, zo wel met lpg als diesel kun je genoeg problemen hebben maar dat hoeft uiteraard niet.
Ik zou de keuze niet baseren op potentiële problemen maar puur op of je lpg / diesel wil rijden.
Diesel heeft als plus lekker veel koppel bij weinig toeren en rijdt echt heel relaxed, en je rijdt makkelijk 900 km op een tank, zo niet meer.
LPG heeft als voordeel dat het omslagpunt wat lager ligt en als je plots wat minder km's rijdt hakt dat er niet zo in kwa HSB. Daarnaast kun je dan ook uiteraard een R.S. rijden, die willen ook prima op lpg