Beslagen ramen Megane 2 RS

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
ackten

RTC'ers,

Ik heb een probleempje. Ik heb erg last van beslagen ramen in mijn Megane, uiteraard nog meer bij vochtig weer.

Nu heb ik al wat dingen gelezen:
- Airco 10 minuten voor uitzetten motor uitdoen
- Vochtvreter in de auto leggen
- Verstopte paravan
- Verstopte deuren
- Verstopte sideskirts
- Interieurfilter vervangen
- Pollenfilter vervangen
- Airco afvoer verstopt
- Verroeste accubak

Nu ben ik benieuwd of jullie bij voorbaat al zeggen daar ligt het aan. Nog 1 toevoeging die wellicht ermee te maken heeft. De megane heeft sporadisch last van weigerende elektrische ramen en de vergrendelingsknopjes op de deuren. Na een tijd doen ze het weer.

Help help want met dit weer gruwelijk irritant. Ik heb er alvast een vochtvreter in gelegd maar dat is niet de oplossing voor het probleem.
Tom
Moderator
Car: MB

alle deurrubbers heel? ook de kofferbak?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Die ramen die het niet doen is vaak vocht in de connector op de motor , verder is het hele rijtje een onderdeel van de zoektocht naar je oplossing..
Kan allemaal !
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
bozothenutter
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

kattebakgrind in een oude sok (gebruik de halfdoorzichtige soort grind) heb ik nu ook in de auto liggen, geen vocht meer!
dubbele sok gebruiken dan heb je ook geen last van evt stof.
Born Grippy
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Heb je de bodem in de hele auto al eens gecheckt op vochtigheid? Vocht moet ergens binnenkomen... De door jezelf aangedragen mogelijkheden zijn zeker het checken waard!

Een vochtvreter erin zetten heeft vast resultaat, maar als je binnen een week daarna weer dezelfde problemen hebt, dan is dat natuurlijk geen oplossing. :)
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Probs met ramen en vocht ? Check eens onder bestuurdersmat het bakje en de mat. Die zullen wel nat zijn. Daar ligt dacht ik ook een stekkerverbinding... Boosdoener ? Portierbakken of verstopte afvoer airco/kachelbak.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
ackten

Die bakjes zijn denk ik droog voor zover ik kan voelen.

Geen mensen die deze klachten hebben gehad met megane 2 (RS)?
Jacob Priem

Ik heb dit ook gehad bij mijn Megane 2, was een verstopte parafaan (en daarna bij clio 3 weer zelfde probleem).
AnthonyR
Moderator
Contacteer:

Aan de linkerzijde achter de wielkuip zit een afvoerbuisje voor de parafan. Hier zit een dopje op, dit zou ik sowieso eens controleren.
ackten

OK top en paravaan is de 2 ruitenwissers eraf en dan kun je erbij? Voor eventuele verdwaald blad en dergelijke?
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

Bij mijn 2 RS zat destijds ook de paravan verstopt. Vanaf de onderzijde kun je bij de twee afvoerbuisjes. Daar hebben ze een klepje ingebouwd. Trek die er maar af.
Rommel gaat daarin verstopt zitten met een verstopte paravan tot gevolg. Het water kan zo naar binnen lopen.
Ik heb bij mij toen beide dopjes eraf gelaten. Het nut van die dingen heb ik nooit gesnapt. :p

Heb je geen water bij de matjes?
Controleer ook de reservewielruimte.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
DennisT
Moderator

Ha Tom,

Ik heb de paravan al een keer schoon gemaakt, die zat verstopt waardoor er een beetje water binnenkwam bij de voetenruimte rechtsvoor. Voor de rest heb ik er nooit last van gehad, maar schijnt wel vaker voor de komen bij de Mégane II. Deurfolies/speakers zijn ook vaak de oorzaak hiervan. Geen water in de bakjes in de bodem?
ackten

Nee vooralsnog niet zover dat ik het hoor soppen. Ik moet nog wel de bekleding wegklikken maar dan moet het eerst beter weer zijn. Jullie gaan het horen ondertussen hoor ik natuurlijk graag de tips.
ackten

Nou update. In ieder geval geen water in de parafan, deze was nog keurig schoon, ook even getest met een gietertje water door het afvoerbuisje. Liep prima door. Wat mij dan wel weer opviel is dat het water ergens midden onder de motor net boven het subframe vrij komt.

Dus wat AnthonyR bedoelt met linkerzijde achter de wielkuip een afvoerbuisje snap ik niet, dit was bij de Clio RS wel zo maar bij mijn Megane RS kan ik die niet vinden.

Daarnaast was het leuke dat met het mooie weer mijn linkerachterraam bleef open staan, weer zo'n vervelende storing. 's Avonds maar de deurbak opengemaakt connector opengemaakt, schoongemaakt en ingespoten met wd40 en hij deed het weer. Even goed afgeplakt en nu hopen dat hij het blijft doen. Dit moet ik ook nog doen bij de overige ramen, leuk met dat systeem van de deurbekleding verwijderen haha. In deze deur stond overigens geen water en het afwateringsgaatje was ook mooi open.

Is er ook nog een truukje voor de vergrendelingsknopjes? Aangezien die ook op onverklaarbare redenen het soms niet doen en dan weer wel?

Ik heb daarnaast het idee dat nu mijn airco stuk is omdat hij geen koude lucht meer blaast, wellicht is dat beslaan een teken geweest van een kapotte airco en waar zit de afvoer van de airco?

Tot slot heeft een Megane RS wel eens last van verstopte skirts? en hoe kom je hier bij? Daarnaast pollenfilter en interieurfilter is toch hetzelfde?
ackten

Niemand?
tutuur
Clubsponsor

Op al je voorgaande vragen heb ik geen antwoord, alleen die van de airco.

Als het koudemiddel te laag komt schakelt het systeem zich zelf uit. Ff een airco service uit laten voeren en grote kans dat ie het dan gewoon weer doet (Y)
DennisT
Moderator

Ha Tom,

Afwatering in het midden van de auto is van de aircoverdamper zover ik me kan herinneren.

Die knopjes, tjah, bekend kwaaltje van alle Mégane II's. Als je ze vervangt doen ze het wel weer even, maar ze gaan vaak kapot. Ik heb ze alle 4 al vervangen meen ik toen ik de auto net had. Ze zijn relatief goedkoop gelukkig (€ 30,- ongeveer), het vangen is alleen even wat gepriegel.

Stekkers van raammechaniek geven ook vaak problemen zoals je zelf al ondervonden hebt.

Pollenfilter en interieurfilter is hetzelfde inderdaad.

Airco heeft bij mij nooit problemen gegeven, preventief voor de eerste zomervakantie wel opnieuw gevuld, maar dat is onderhand ook al wel 3 jaar geleden.

Succes (Y)
ackten

Nou ik gooide een liter water in de parafan en die kwam rechtstreeks in het midden globaal onder het motorblok eruit. Dus hoe dit dan precies zit geen idee.

Maar wat AnthonyR zei snap ok niet.

Verder houdt ik het gewoon in de gaten het beslaan. Heb niet het idee dat er ergens water in blijft staan. Ik heb wel het idee dat er bij het wassen en hevige regenval. Veel water via de ramen de deurbakken in gaat en via de bekende gaatjes er wel weer uit. Maar dit verklaard natuurlijk al die problemen met de vergrendelingsknopjes en de raamconnectoren.
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

En je hebt wel de recirculatie van je climate control uitstaan hoop ik? :smile:

Nouja, als je paravan leeg blijkt te lopen is daar geen probleem.
Als er geen water in je vloerbakken staat zal de airco afvoer ook wel ok zijn (weet je zeker dat je die bakken hebt gevoeld nadat je de airco lang aan hebt gehad?)

Reservewielbak is droog? Vaak lekken de Megane 2's ook wel eens langs het logo in het achterklp naar binnen.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
ackten

Uiteraard Martijn haha

Ik zal de airco nog eens lang aan doen eerdaags. Morgen eerst eens even kleine beurt en airco check.

Die bak is ook droog.
DennisT
Moderator

Slaat je aircopomp nog wel aan? Als je AC indrukt moet je na 2 tellen een harde tik horen uit de motorruimte, dat is de magneetkoppeling welke aanslaat. Als je dit niet hoort werkt de airco inderdaad niet, dat kan een gevolg zijn van een leeg aircosysteem.
ackten

De pomp wordt niet geactiveerd volgens de monteur. Hij weet nog niet waardoor. Waardes met de computer zijn ok en airco vol.

Wie helpt!

Iets met de software ofzo?
DennisT
Moderator

Hmm, klinkt wel vrij complex dan. Ik weet niet hoe goed jouw monteur is met storing zoeken?
ackten

Minder complex dan ik dacht. Vrijdag mijn andere auto voor de apk gebracht en kort met de monteur gesproken. Waarschijnlijk omdat hij in de beveiliging is geschoten moet hij geactiveerd worden, kan natuurlijk alleen bij een Renault dealer, in ieder geval aan zijn computer lukte het niet. Nu even de tijd zien te vinden om langs de dealer te rijden.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Accupool er een tijdje af kan ook helpen.
Let op dat je je radio code ook moet hebben
ackten

Thanks morgen even proberen
DennisT
Moderator

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:Accupool er een tijdje af kan ook helpen.
Let op dat je je radio code ook moet hebben
Radiocode heb ik ergens in het boekje geschreven (Y)
ackten

Het is niet gelukt. De accupool is er zeker 40 min af geweest. Toch maar laten uitlezen dus?

Oja esp brandt nu ook in 1x
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Even een tip voor je monteur , niet alleen foutgeheugen airco uitlezen en wissen, maar ook die in motorsturing
Daar staat vast nog een fout in voor je airco pomp aansturing ...
Alles gewist doet het het weer,
Esp is vaak weer uit als je stuur even vol naar links draaid dan gelijk door naar rechts en weer midden, soms gevolgd door even rijden tot boven 20 km/uur
martijntje1233
Car: renault megane coupe

iets heel aparts maar scheerschuim op ramen smeren en dan weer eraf poetsen helpt meestal wel en je zier er niks van.
DennisT
Moderator

martijntje1233 schreef:iets heel aparts maar scheerschuim op ramen smeren en dan weer eraf poetsen helpt meestal wel en je zier er niks van.
Gouden tip om je airco werkend te krijgen! |: :lol:
ackten

Probleem met beslagen ramen niet weer gehad, zal wel in combinatie met die lege/slecht werkende airco zijn geweest. Belachelijk dat de airco trouwens gereset moet worden bij de dealer. Kost toch weer 35 euro.
Plaats reactie