Jacco's 5 Alpine Turbo ... de échte sleutels ...

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Jacob Priem

Goed bezig Jochem ! (Y)

Echt een gigantisch project zeg :worship:
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Ik heb ooit in de oude schuur de achterste stukjes van de dorpel eruit geslepen...en in een krat gelegd.
Toen moest ik verhuizen van schuur naar schuur en alles is in kratjes gegaan...om die vervolgens 8 hoog en 5 rijen dik in de schuur te hebben staan...
lang verhaal...ik was die delen dus kwijt...
Vandaag maar eens een zoektocht begonnen...en ja hoor in krat 34 ....De stukjes blik.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Op het kleinste stuk nog goed te zien hoe er nieuwe delen over de ouwe roestige delen zijn gezet. ..
Helaas hebben dit echt bijna overal gedaan....
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Goed had een vrije dag vandaag helaas toch ff moeten werken maar daarna nog ff wat gedaan.
Ik was begonnen om de dorpel stukken erin te lassen en toen keek ik van af de silent Block ff naar de voorzijde..en zag dat de gehele dorpel op was.

Ik denk dat is niet handig dus ff snel bij Wim in zijn topic gespiekt...aha er zit halverwege een "schotje" in...
Dat was dus bij Chris volledig verroest en had ik blijkbaar er al tussen uit geslepen...

Oftewel de stukjes dorpel er weer uit en de schotje gemaakt en geplaatst.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

De andere zijde ...
die ik verder af zal lassen vandaag
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Nog een plaatje gemaakt voor t middelste gedeelte ...geen foto van...
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Moet nog wat kleine gaatjes dicht lassen in dit deel ..
komt volgende x weer..
maxi dauphine
Car: dauphine

wou ik net zeggen. kleine gaatjes Worden grote gaten.
ik hou altijd een sterke lamp erachter, som zie je niet alle foutjes en met een lamp wel.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Klopt Herman...krijg hier alleen geen lamp achter..
Ik las meestal...dan ff de las afschuren en dan weer ff lassen wat ik gemist heb....
Maar was er klaar mee...Dus tijdelijk ff in de zink en vd week de gaatjes nog ff dichten.
BobA5
Car: Renault 5 Alpine Gr2

Mooi werk Jochem en leuk om te volgen.
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Goed bezig Jochem (Y) Die las van dat schotje had alleen íets warmer gekund? Lijkt er meer op te liggen dan goed ingebrand? Maar alles beter dan de oude bonk roest, begrijp me niet verkeerd :beer:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Ja had idd wat warmer gekunt. .
Sta de hele tijd op standje 1 te lassen om dat het materiaal redelijk dun is zeg maar...
Dus had hier ff naar stand 2 of 3 gemoeten...
aan de andere kant...dit is ook het ophangpunt van de achterbrug...Dus te veel warmte wil je ook niet ivm krom trekken...
En dit heeft niets te houden. .had t ook kunnen puntlassen...
Jacob Priem

Weer netjes zo ! (Y)
Maarten-Jan
Car: R19.R

Ziet er goed uit Jochem, geen half werk (Y)
Abel
Über-Spammer

Nu het scherm bijna klaar is, en het zijn zoveel lapjes. Was het niet handiger om een nieuw scherm te plaatsen? echt "smooth" ziet het er helaas niet uit.

Ik bedoel het totaal niet negatief, maar krijg je hem weer strak?
larsdijkstra

Mooi Jochem! Als je verder gaat afwerken, gebruik je dan ook eerst zinkspray en dan plamuur?
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
maxi dauphine

snap alleen die zinkspray niet.
koud verzinken heeft totaal geen zin en al helemaal niet uit een spuitbus.
zou er goede epoxy (bv ijmopox) opzetten en dan een HB epoxy
de ijssel HB bestaat voor 70% uit epoxy en daarmee krijg je het 100% water en lucht dicht.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Dit is tijdelijk...
Moet nog worden gespoten door de spuiter..
En uiteraard krijgen de dorpels en bodem zometeen een coating.

Maar ik zal eens kijken wat dat voor spul is wat jij bedoelt herman
larsdijkstra

Wat is dan met dit soort las projecten een goede opbouw qua bescherming en afwerking Herman? Ben wel benieuwd ivm mijn eigen projecten
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Abel schreef:Nu het scherm bijna klaar is, en het zijn zoveel lapjes. Was het niet handiger om een nieuw scherm te plaatsen? echt "smooth" ziet het er helaas niet uit.

Heb je helemaal gelijk in abel...Maarja keuzes..
En het werd steeds gekker met onderliggende roest.
En vind nog maar eens plaatwerk...wat goed is en betaalbaar.
Ik heb nog wel een stuk liggen....maar als je daarna kijkt is t ook krom enz
Lees t topic van Wim die heeft mooie schermen ...en her en der een kniek, deuk ,enz .
En dan is het er nog niet in gelast.....spul is zo dun en trekt snel krom..
Gevolg plamuur....
Als jij wist hoeveel plamuur er al op heeft gezeten...
Heb er denk ik een halve cm afgehaald. .
Vandaar ook dat je die spatbord rand zo goed ziet...
Die heb ik er dan niet in gelast...maar de vorige lasser..en die heeft de hoogte aan gehouden die hij dacht dat er was...plamuur.
maxi dauphine

Als ik een koets restaureer las ik eerst alles en laat sommige kokers en dergelijke open.
daarna stralen en dankzij die openingen is het makkelijker om ze schoon te maken.

daarna gelijk epoxy erop en absoluut nooit schone plaat met je blote handen aanraken.
vette vingers bevatten zuren waardoor het gaat roesten.
na de epoxy 4 lagen HB coating.
rubbercoating onder drempels en bodem gebruik ik al helemaal nooit.
dan kun je beter kunstoftoevoeging in je blanke lak mengen voor die delen waardoor de lak flexibel blijft.
de hele bodem spit ik in de lak e daarna scheepsteer erover.
smeer geen scheepsteer op lak wr het niet moet zitten want dat vreet zich in de lak waardoor je bruine vlekken krijgt.
scheepsteer is glad, flexibel en makkelijk schoon te houden.
sommige naden kun je afkitten voor het lakken maar kijk goed dat evt water weg kan.
rubbercoating lijkt mooi maar is niet altijd waterdicht en komt er vocht achter duurt het lang voor dat je dat ziet.
met mijn metode kun je gelijk zien of het begint te roesten.
Tegenwoordig gebruik ik materiaal van De Ijsel coating
heeft een hoog gehalte epoxy.
vroeger gebruikte ik HP1 primer van de Beer wat ook een hele goeie etsende primer is en daarna epoxy.
geloof dat dat tegenwoordig anders heet.
Heb al heel wat auto,s op deze manier behandeld en sommige heb ik jaren zowel zomer als Winter mee gereden.
had een 17 met 18 turbo waar ik 10 jaar mee heb gereden zonder dat ik ook maar een roestplek hoefde bij te werken. daarna heeft die jaren buiten gestaan onder een zeiltje dus die zal wel niet zo gaaf meer zijn nu.

Succes
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Jochem de Haas schreef:
Abel schreef:Nu het scherm bijna klaar is, en het zijn zoveel lapjes. Was het niet handiger om een nieuw scherm te plaatsen? echt "smooth" ziet het er helaas niet uit.

Heb je helemaal gelijk in abel...Maarja keuzes..
En het werd steeds gekker met onderliggende roest.
Abel, als het aan mij lag waren er nieuwe schermen op gegaan. Maar aangezien ik er geen verstand van heb, laat ik me leiden door de meester. Goed bezig Jochem! Begint meer en meer te kriebelen... Heb nu al zin in de vuurdoop. (L)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Ja komt ie nu mee... :p ;-)
Haha ... maar zie t verhaal hierboven.

Ik ben met deze auto begonnen om hem na t stralen op diverse plekken in de RX 5 en daarna RX 10 te zetten. .
larsdijkstra

maxi dauphine schreef:Als ik een koets restaureer las ik eerst alles en laat sommige kokers en dergelijke open.
daarna stralen en dankzij die openingen is het makkelijker om ze schoon te maken.

daarna gelijk epoxy erop en absoluut nooit schone plaat met je blote handen aanraken.
vette vingers bevatten zuren waardoor het gaat roesten.
na de epoxy 4 lagen HB coating.
rubbercoating onder drempels en bodem gebruik ik al helemaal nooit.
dan kun je beter kunstoftoevoeging in je blanke lak mengen voor die delen waardoor de lak flexibel blijft.
de hele bodem spit ik in de lak e daarna scheepsteer erover.
smeer geen scheepsteer op lak wr het niet moet zitten want dat vreet zich in de lak waardoor je bruine vlekken krijgt.
scheepsteer is glad, flexibel en makkelijk schoon te houden.
sommige naden kun je afkitten voor het lakken maar kijk goed dat evt water weg kan.
rubbercoating lijkt mooi maar is niet altijd waterdicht en komt er vocht achter duurt het lang voor dat je dat ziet.
met mijn metode kun je gelijk zien of het begint te roesten.
Tegenwoordig gebruik ik materiaal van De Ijsel coating
heeft een hoog gehalte epoxy.
vroeger gebruikte ik HP1 primer van de Beer wat ook een hele goeie etsende primer is en daarna epoxy.
geloof dat dat tegenwoordig anders heet.
Heb al heel wat auto,s op deze manier behandeld en sommige heb ik jaren zowel zomer als Winter mee gereden.
had een 17 met 18 turbo waar ik 10 jaar mee heb gereden zonder dat ik ook maar een roestplek hoefde bij te werken. daarna heeft die jaren buiten gestaan onder een zeiltje dus die zal wel niet zo gaaf meer zijn nu.

Succes
Dank je. Maar je doet dan epoxy over het gelaste deel, laat dit drogen en dan glad schuren en spuiten?
Chris
Erelid - Moderator - RvT

De meeste mensen zullen het verhaal achter dit 5je wel weten. Voor de mensen die het niet kennen, blader dan eens terug na blz 1. (L)

Ik heb zojuist de foto's opnieuw ge-upload. :beer:
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
maxi dauphine

spuit epoxy op de hele auto ja.
ook over de lassen.
Plaats reactie