5 TR-T [400K!!!]

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

Ja dat besef ik me. Ultrasoon heb ik ook nog naar gekeken, maar dat is lastig als je de carb nodig hebt...in je auto...om ergens te komen waar ze dat doen.... :~
Heeft er eigenlijk niemand van RTC zo'n ultrasoon geval staan?
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

Ik had ongeveer dezelfde problemen nadat ik mijn carbu uit elkaar had gehaald en in elkaar had gezet. Nu bleek er een konische veer verkeerd om te zitten. Veer omgedraaid, nu loopt de 5 weer goed stationair.
Abel
Über-Spammer

De Carburateur in een bak benzine mikken en schoon maken met een tandenborstel en kanaaltjes doorspuiten met remreiniger en perslucht wil ook heus wel hoor :D
spir@l
Contacteer:

Johan, deze veer?

[img]https://lh5.googleusercontent.com/-Y2hp ... C01120.JPG[/img]

Als het goed is heb ik die weer op deze manier teruggezet.
Alpine
Contacteer:

Die zit zo goed.
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
spir@l
Contacteer:

Mooi.
En deze veer is volgens mij toch gewoon recht? En het maakt dan toch niet uit hoe die zit?

[img]https://lh5.googleusercontent.com/-v5rE ... C01113.JPG[/img]
Alpine
Contacteer:

Die is linksom of rechtsom te monteren.
Renault Rodeo 6 '77
spir@l
Contacteer:

(Y)
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

spir@l schreef:Johan, deze veer?

Als het goed is heb ik die weer op deze manier teruggezet.

die was het ja.
Steven
Car: M536

spir@l schreef:Ja dat besef ik me. Ultrasoon heb ik ook nog naar gekeken, maar dat is lastig als je de carb nodig hebt...in je auto...om ergens te komen waar ze dat doen.... :~
Heeft er eigenlijk niemand van RTC zo'n ultrasoon geval staan?
Dude je woont in Rotterdam, daar ben je overal sneller met een fiets dan met de auto ;)
En die fiets leen je gewoon van de buurman, zonder te vragen.

Of je doet 't net als Steven Stk, als je je fiets kwijtbent bel je gewoon bij je buurmanjunk aan om 'm te bedanken voor de overdekte stalling van jouw rode fiets, maar je hebt 'm nu toch echt nodig. :D
spir@l
Contacteer:

:lol:

Ik kon in mijn (korte) zoektocht niet 1-2-3 een adresje in Rotterdam vinden waar ze ultrasoon konden reinigen voor me...
Heb nu ondertussen al wel een adresje... Ik zal daar binnenkort eens langs gaan.

Vanmiddag weer even getest.
Nog steeds beroerd stationair. Stuk gereden. Viel daarna vaak helemaal uit zonder gas te blijven geven.
Alle vaccumslangen nagelopen en stukjes geknipt/vervangen en weer even netjes gemaakt.
Daarnaast wat met de CO-schroef zitten spelen en op dit moment heb ik hem goed lopend weten te krijgen.
Even kijken of dit zo blijft.
Steven

Als ie eindelijk goed loopt zoek jij gewoon weer iets om stuk te maken toch? :D
spir@l
Contacteer:

Jazeker! :p
Anders ga ik me ook zo vervelen...
Niks saaier dan een auto die het gewoon altijd maar doet en niks aan mankeert.
spir@l
Contacteer:

Heeft iemand toevallig nog een originele pookknop liggen? Die zwarte met rode opdruk.
Had die eigenlijk nog nooit gezien (niet echt naar gekeken ook...) en toen ik mijn 5 kocht zat er al een andere op.
Heb er nu zelf al tijden een simpel Sparco bolletje opzitten. Werkt prima, maar vind die originele stiekem wel erg fraai eigenlijk.
Kan hem alleen niet makkelijk vinden... (krijg ook een beetje het idee dat het een uitstervend item is...)
Wellicht dat iemand zo'n ding nog ergens in een kast/bak/doos/trommel/la heeft liggen.....

[img]http://img148.imageshack.us/img148/6929 ... turbo1.jpg[/img]
maartenlientje

Succes... Een strakke is inderdaad roofgoed helaas.
Hoezo haat - liefde verhouding?!
Steven

Je kunt die stickers met die cijfers erop nog nabestellen bij Ktec of anders ebay oid.
Dus je kan ook een mooie weggevaagde zoeken.
spir@l
Contacteer:

Makkelijker gezegd dan gedaan, Steven.... :~
Is kennelijk bij Renault niet meer te krijgen en is dus inderdaad een uitstervend item aan het worden.
Kom er hier en daar nog eentje tegen...voor de hoofdprijs...
Dat is het me ook niet waard.
Ik dacht ik probeer het hier gewoon. Wie weet heeft iemand zo'n ding liggen en wordt-ie toch niet gebruikt...
Mag inderdaad best "gebruikt" zijn hoor. Kwam die stickertjes ook al tegen inderdaad. (Y)
Alpine
Contacteer:

Kijk vanavond ff voor je.
Renault Rodeo 6 '77
Merijn
Über-Spammer

Die stickers schijnen verre van goed te werken... Leuk geprobeerd, maar de uitkomst is niet best. Correct me if I'm wrong. :)
Willeon de Zoete

Ligt eraan welke soort stickers.

Die transfer stickers zijn wel mooi. Dat je de sticker erop aanbrengt en dan de topfolie eraf trekt. De cijfers blijven dan zitten. Lijkt het meeste OEM.

Maar ik heb vanuit Engeland via een groupbuy van Arthur (Tutuur) een sticker gekocht die je op de pookknop plakt. Ten eerste glimt deze stickers als een tiet. Ten tweede klopt de ronding niet met de ronding van de pookknop en ten derde plakt hij niet goed, waardoor hij door de spanning van de knik weer los komt.

Ik heb nog wel een nette pookknop liggen, compleet met pook en kunststof behuizing.
Merijn
Über-Spammer

Ah, dat wist ik dus niet. :) Thanks for clarifying. (Y)

Ik ga mijn shortshifter eraf halen en weer terug naar origineel... Blijft toch verreweg het mooist!
spir@l
Contacteer:

Die stickers verdiep ik me later eventueel nog wel in...
Eerst maar eens een knop vinden...

Willeon, verkoop je die pookknop ook?
Willeon de Zoete

Ik maak van t weekend ff een foto.
PM me je nr. maar ff, app ik 'm door.
Alpine
Contacteer:

Heb er 2 gevonden in nette staat maar zonder leesbare cijfers.
Renault Rodeo 6 '77
spir@l
Contacteer:

Allright, die pookknop gaat wel goed komen denk ik.
Kunnen we weer verder met interessante(re) zaken...

Nog maar even verder met de carburateur.
Binnenkort laat ik het ding ultrasoon reinigen zodat ik zeker weet dat hij brandschoon is.
Nu ben ik ook van plan een keer nieuwe sproeiers te bestellen. Ik vraag me nu alleen af wat aan te raden is.
Standaard hoofdsproeier is geloof ik 120.
Is het handig om een grotere bezetting te nemen? Ook wat de andere sproeiers betreft?
Of voldoet de standaard bezetting prima?
Vraag me af wat jullie gebruiken/aanraden. Draai nu standaard druk. Maar wellicht wil ik dat ooit nog wel weer verhogen...
spir@l
Contacteer:

Klopt onderstaande?

12 = Air compensating jet. Standaard: 125
13 = Main jet. Standaard: 120
16 = Enrichener. Standaard: 100

[img]https://lh4.googleusercontent.com/-Pby5 ... oeiers.jpg[/img]
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Neem eens contact op met Arco, die heeft er een heel mooie uiteenzetting ervan.
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Standaard druk met standaard turbo & intercooler ?

Gewoon een hoofdsproeier van 122,5 of max 125 nemen. Dan kan je druk nog iets hoger zetten richting de 1 bar.

Deze sproeiers zijn te koop via Paruzzi : http://www.paruzzi.com/webwinkel/?klant ... ubgroup=29&

En dan moet die van Solex/Brosol hebben : http://www.paruzzi.com/webwinkel/?zoekt ... ubgroup=29&

Ga je verder upgraden d.m.v. andere turbo bv, dan is het ook wijs om bv je 2e stage uit te boren (van 120mm naar bv max 2mm daarmee verkrijgt je carburateur meer brandstof bij meer turbodruk) en daarna moet je ook het air corrector sproeiertje naast de venturi aan passen naar een kleinere om het leegtrekken van de vlotterkamer op hogere toerentallen te voorkomen. Standaard is 120 en max kleine maat is 90.
Deze sproeiertjes heb ik in Frankrijk besteld bij Jett Autosport : http://jettautosport.e-monsite.com/bout ... ateur.html

Op diverse Franse fora's staat het e.e.a. duidelijk beschreven. Zoeken op "gicleur solex 32 Renault 5 GT Turbo" b.v.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Merijn
Über-Spammer

Ik ga binnenkort wat sproeiertjes bestellen daar... Misschien handig om samen een bestelling te doen. Scheelt niet de wereld, maar op zo'n klein bedrag is €4,95 toch best flink voor het verzenden. :)
spir@l
Contacteer:

Bedankt, Arco voor je uitgebreide reactie.
Heb ondertussen inderdaad al veel engelse en franse sites af lopen struinen voor info.
Deze is ook wel handig, uitgebreid en duidelijk: http://renault5gtturbo.com/forum/index.php?topic=1471.0

Daarnaast kwam ik deze site tegen en was van plan hier mijn spullen te bestellen.
http://www.team-5gt-furious.com/base_Ca ... aspx#liste

Na alles wat ik heb gelezen hou ik het voorlopig gewoon even op de standaard sproeierbezetting.
Voorlopig ben ik toch niets geks van plan voor wat betreft de turbodruk. Wil die hele carb eerst gewoon even in optimale staat krijgen.
Daarnaast lees ik ook dat die standaard hoofdsproeier een heel eind komt. Er wordt inderdaad eerder een standaard 120 hoofdsproeier icm een kleinere correctiesproeier gebruikt met een eventueel uitgeboorde 2e stage.

Je zegt dat de correctiesproeier (air compensating jet. Die naast de venturi. 12 op de afbeelding) standaard 120 is. Maar in Haynes staat dat die 125 is...
En die link hierboven (renault5gtturbo.com) geeft dat ook aan.
Ik wil niet de verbeterende wijsneus uithangen..., maar ik wil gewoon zeker weten dat we het over hetzelfde hebben en dat ik het straks allemaal goed begrijp.
Ben al de hele dag bezig met carburatie, sproeierbezettingen en franse benamingen/termen te begrijpen/vertalen... en een foutje is zo gemaakt.
renault5gtturbo.com schreef: this is the a/c jet & as standard is 1.25mm
[img]http://i70.photobucket.com/albums/i96/2 ... 007312.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door spir@l op ma 15 dec 2014 20:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Arco
Über-Spammer

Yup, is 125. Sorry. Die engelse site geeft de info prima weer (Y)

Voor jou is een iets grotere hoofdsproeier (122,5, max 125) voldoende voor safe rijden met een iets hogere druk.

Die andere aanpassingen doe je alleen als je verder gaat met grotere turbo, intercooler.

FuRouge is ook prima, iets duurder dan Jett ;-) Die hoofdsproeiers bestellen bij Paruzzi. Ik had ze tot 2 maal toe binnen 3 dagen thuis (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
spir@l
Contacteer:

Ok top.
Dan hebben klopt het ook wat ik nu aan sproeiers en bijbehorende getallen heb staan... (Y)
Ik zie inderdaad dat Jett een paar euro cheaper is. Maar ik vind de uitgebreide revisiesets van Furouge wel erg mooi.
Daar zit dan meteen alles bij om die carb compleet te reviseren. Heb ik meteen alles in één keer in huis.

Tzt ga ik nog wel weer met sproeieraanpassingen aan de slag als de druk wellicht weer omhoog gaat.
Eerst de boel maar eens standaard gewoon goed werkend/rijdend krijgen.
Maarten-Jan
Car: R19.R

Niet om lullig te doen maar met standaard druk zou ik gewoon origineel aanhouden. Ga je met de druk spelen dan zou ik het gewoon op de bank afstellen zodat je zeker weet dat je de juiste sproeier bezetting hebt.
Abel
Über-Spammer

ik heb nog een carburateur liggen die de venturie door bccp maximaal is vergroot naar 28,5 alleen zijn de sproeiers nog origineel.
ik wilde die toen op mijn gt zetten met een turbodruk van 1 bar. er zitten al nieuwe pakkingen in, maar ik had niet de kennis van de juiste sproeiers. de GT van Luco en Jolanda was ook door bccp aangepakt en die draaide ook op 1 bar. en Luco had alle maten er bij gezet. Die wil ik nog altijd eens in deze carburateur maken. Misschien kunnen we gewoon een pakketje naar bccp sturen en die past de sproeiers zo voor ons aan voor een leuker prijsje als nieuw kopen bij die Franse sites denk ik.
MartijnG
Über-Spammer

Ik wil ook wel meedoen met een bestelling van verschillende sproeiers tzt. Ik weet namelijk nog niet wat mijn huidige setup gaat betekenen voor fueling.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Plaats reactie