Prestaties Megane 3 coupe 1.6 16V

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
martijn_me

Hallo mede forummers,

Even een paar vragen over mijn megane coupe 1.6 16v uit 2009.

Ik heb deze auto een maandje geleden gekocht en vraag me af wat anderen van de prestaties van deze 1.6 vinden, ik vind hem vooral met invoegen op de snelweg net ff wat traag, je moet nogal doortrekken wil je een beetje vlot invoegen.
Ik heb hiervoor een Clio 3 1.6 gehad die toch heel wat feller was met invoegen, deze heeft dan wel 5 pk meer en is iets lichter maar scheelt wel aardig qua prestaties.

dus mijn vragen:

Ervaren jullie deze motor ook als niet al te vlot?
Zijn er mensen onder jullie die deze hebben laten chiptunen en wat was het gevoel voor en na?

Alvast bedankt voor de reacties..
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Volgens mij is de Megane 3 aanzienlijk zwaarder dan de Clio. En ja, hij is niet al te vlot. Zeker niet voor een auto met zo'n gewicht. Ik heb dezelfde motor in een Clio II en daar vindt ik m ook al niet zo vlot. Voor een auto als een Megane is een 2.0 16v eigenlijk de beste optie (nieuwe Tce motoren daar gelaten).

Chiptuning gaat je niks helpen. Die enkele pk's doen niks.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven
Car: M536

Dit is nog steeds het K4M blok toch? Was vroeger in de Laguna ook al flink leuren om vooruit te blijven komen inderdaad :D
Wat vaker terugschakelen en lekker in de toeren blijven hangen, dan is het nog wel te doen, maar is niet bepaald rustgevend hehe.

Mogelijk als er een sportcatalysator wordt gemonteerd met een inlegfilter (Green/K&N) en laat customchippen met bij voorkeur Octaan98 (investering van €1000-1500 en geen garantie meer), dat er nog wel te winnen valt. Maar veel meer dan 10pk/20Nm zou ik niet verwachten. Je zou hierover Henk van Fastchip eens kunnen mailen wat zijn visie hierop is.
martijn_me

Bedankt voor de reacties, zijn er hier op het forum ook mensen met dezelfde auto en motor die hem hebben laten chippen?
Gaat me buiten de cijfers even voornamelijk om de rij ervaring/beleving voor en na het chippen.

groeten...
Abel
Über-Spammer

niet veel, om dat de prijs winst verhouding natuurlijk verte zoeken is ;-)

als je je geld goed wilt besteden is gewoon kijken naar een 2.0 16V of een tce en dan inruilen ;-)
AnthonyR
Moderator
Contacteer:

Ik adviseer altijd de 1.4 tCe als de stap naar een GT te groot is :) Fijne motor en ook leuk voor een chip.
martijn_me

Mja heb deze net dus ga ff niet voor een tce of een 2 liter.
ik denk dat ie gewoon wat lui is, heeft niet zoveel gelopen, alleen kleine stukkies dus.
Hij komt al wat los door goed warm rijden en dan af en toe ff lekker door trekken.
Maar even kijken welke kant dit op gaat.
Bedankt voor de reacties zover, niemand die deze versie heeft en hem heeft laten chippen?
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

Niemand hier zal het denk ik in zijn hoofd halen een atmosferische motor te chippen, de 1.6-16v in de Twingo RS daar gelaten.
Dus eh, nee.

En het meeste is denk ik ook al wel uitgelegd en gezegd. De Mégane is een stuk zwaarder dan een Clio en dat merk je, zeker bij accelereren.
Het geld wat je in tuning wil steken kun je beter in een mooi potje doen en t.z.t. een Mégane met 1.4TCe (maar dat is een zuipschuit), 1.2TCE (115 of 130) of natuurlijk een GT stoppen.
Voordeel van de TCe blokken is dat je lekker wat koppel hebt. Prima om met het het verkeer mee te komen en vlot genoeg om mee in te voegen.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
bowldave
Car: Renault Megane MK 3

Mijn Tce130 had zelfs voor de tuning op de tussensprints bv van de 80 naar de 120 lekker veel kracht.
Toevallig heb ik ook in een 1.6 gereden.
Het is niet te vergelijken!
Dus 1.4 tce is absoluut een aanrader.
En voor 400 euro laten chiptunen naar 160 pk ,zit je al dichtbij de tce motor met 180 pk.

Dus dan ken je er 'goedkoop' nog wat vermogen bijkopen..
Plaats reactie