Stefan's Mégane 2.0 dCi 150 [GROOT onderhoud]

Vertel hier alles over je project.
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Pure porno bak! Gaaf!!
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

verkoop je de oude knop? zo ja pm me dan eens je prijs?
Stefan85
Berichten: 236
Lid geworden op: za 2 feb 2013 20:45
Car: Volvo 945 2.3 Turbo
Locatie: Heesch
Contacteer:

Die hou ik zelf, mocht ik ooit nog willen switchen.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

he jammer :p
MgHammer
Berichten: 292
Lid geworden op: do 17 mar 2011 10:22
Car: Megane Cabrio F4R746
Locatie: Melkweg

ff een gerelateerd vraagje tussendoor inzake omzetten stuurwiel: past een Clio2 RS ph.3(182)-stuur met cc in een Megane1 Coupe/Cabrio ph2 (evt. met aanpassing cc)?
Megane Cabrio 2.0 16V F4R746 Privilege VGI Bi-Fuel :worship:
Stefan85
Berichten: 236
Lid geworden op: za 2 feb 2013 20:45
Car: Volvo 945 2.3 Turbo
Locatie: Heesch
Contacteer:

Geen idee.
Ik heb geen verstand van die ouwe meuk ;)
Stefan85
Berichten: 236
Lid geworden op: za 2 feb 2013 20:45
Car: Volvo 945 2.3 Turbo
Locatie: Heesch
Contacteer:

Afbeelding
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

(L)
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Mooi!!!!!!!
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Heerlijk dikke station (L)
Racing is the best way to convert money into noise
Stefan85
Berichten: 236
Lid geworden op: za 2 feb 2013 20:45
Car: Volvo 945 2.3 Turbo
Locatie: Heesch
Contacteer:

Lekkere kontjes (L)

Afbeelding
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Hey Stefan, er is een jongere broer in de club (van je auto ;-) )

[img]http://i61.tinypic.com/2luck28.jpg[/img]
Stefan85
Berichten: 236
Lid geworden op: za 2 feb 2013 20:45
Car: Volvo 945 2.3 Turbo
Locatie: Heesch
Contacteer:

Netjes.
Is dat die van Marktplaats met ca. 150.000 op de klok?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ja 137000. was al bijna een jaar in de handel bij deze garage ;-) gewoon een nette auto met 6maand garantie.
Hij stond in Ulrum, noordelijker kan haast niet
Stefan85
Berichten: 236
Lid geworden op: za 2 feb 2013 20:45
Car: Volvo 945 2.3 Turbo
Locatie: Heesch
Contacteer:

17-11-2014

Aangezien ik de 16" Laguna-velgen verkocht had, was ik op zoek gegaan naar mooie 17" velgen die als winterset mogen dienen.
Op MP kwam ik een set van 17" Louxors van een Laguna II tegen voor het belachelijk lage bedrag van 70 Euro.
Ze hebben aardig wat stoeprandschade, maar voor die paar tientjes hoor je mij niet klagen.
Vooral niet als je weet dat ik de oude (bijna) versleten banden voor 60 Euro aan een halve Pool verkocht heb.
Ik heb de velgen dus praktisch voor een tientje!
Voor een prikkie heb ik Vredestein Wintrac Xtreme winterbanden gekocht met 1 seizoen ervaring.
Montage en balanceren doe ik zelf, dus ik was voor ca. 150 Euro voorzien :)

Wielen wisselen
Afbeelding

Winter modus
Afbeelding
Stefan85
Berichten: 236
Lid geworden op: za 2 feb 2013 20:45
Car: Volvo 945 2.3 Turbo
Locatie: Heesch
Contacteer:

01-03-2015

Even fast-forward naar het jaar 2015.

De afgelopen maanden heb ik als een malle onderdelen gehamsterd, zodat ik de complete voortrein op kan frissen en het gebruikelijke onderhoud kan plegen.
Zo is de motorolie + filter vervangen, zit er een nieuw interieurfilter in (actief koolstof) en is de oude accu vervangen door een nieuwe, krachtige Varta Blue Dynamic accu (74Ah - 680A).

Nieuwe accu
Afbeelding

Het oude interieurfilter en een halve boom
Afbeelding

Voor de voortrein-overhaul heb ik de volgende parts verzameld, te weten:
- Draagarmen
- Buitenste stuurkogels
- Binnenste stuurkogels
- Stuurhuishoezen
- Stabilisatorstang drop-links
- Stabilisatorstang rubbers
- Topmounts voor de veerpoten
- Steekas links
- Nylon bushing van het stuurhuis

Genoeg klusjes om lekker een weekendje bezig te zijn, samen met m'n BFF (de eigenaar van de 89-GH-DB - Sunflower Yellow ph1 Clio 172 @ 182 specs)
Wat een verschil maakt het om alles vers en nieuw te hebben zeg!
Vooral nu de vooras lekker strak is voel je pas hoe los de achteras aanvoelt.
Binnenkort maar eens de achteras er onder vandaan halen om de achterasrubbers te vervangen.

De Mégane is tevens uitgelijnd en voorzien van een verse APK :)

De bij elkaar gehamsterde onderdelen
Afbeelding

De nylon stuurhuis bushing (rechts oud, links nieuw)
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Stefan85 op za 7 mar 2015 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Dat zijn klusjes die je niet vaak ziet gebeuren... (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Keurig man, idd groot onderhoud!

Het wordt alweer bijna tijd voor de zomerwielen 8)
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Goed bezig (Y)
Zal wel een stuk strakker sturen nu ;-)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Hoeveel heb je nu gereden in de Meg? wel goed van je dat je hem zo goed aanpakt. (Y) rijd je trouwens nog met de orginele koppeling?
Stefan85
Berichten: 236
Lid geworden op: za 2 feb 2013 20:45
Car: Volvo 945 2.3 Turbo
Locatie: Heesch
Contacteer:

Ongeveer 20.000km pas in 2 jaar.
Ik ben goedkoper af met een benzinemotor, maar deze diesel is te lekker om 'm in te ruilen :)

Volgens mij is dit, na 314.000km, nog de originele koppeling.
Er zijn vroeger bijna alleen maar snelwegkilometers mee gemaakt, dus dan slijt het ding ook niet (Y)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Zo, dat is niet veel idd. Ik rijd ook niet heel veel maar wel tussen de 15 en 20K privé. En hij rijd idd geweldig. Je hebt op weg niet echt een dieselauto gevoel. Alleen qua trekkracht he. De mijne heeft net 143K gereden, maar als jij klaar bent rijd die vast weer strakker als die van ons.

Goed bezig :beer:
Laatst gewijzigd door Abel op ma 9 mar 2015 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
LuukRS
Berichten: 910
Lid geworden op: do 3 mei 2012 19:27
Car: Meerderen Renault's
Locatie: Beverwijk NH

Lekker bezig Stefan dit soort dingen houden je auto lekker fris. (Y)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

wat blijft het toch een heer-lij-ke auto!! :bang:
Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

Netjes inderdaad! Wat was de reden dat je de stuurhuis bushing hebt vervangen, hoe merk je dat die vervangen 'moet' worden?
Stefan85
Berichten: 236
Lid geworden op: za 2 feb 2013 20:45
Car: Volvo 945 2.3 Turbo
Locatie: Heesch
Contacteer:

Ik had het idee dat er een 'rammel' in de besturing zat.
Dat bleek destijds ook bij m'n oude MR2 het geval te zijn, kwam ik achter nadat er nog steeds een rammel in de besturing zat nadat ik alle andere stuurdelen al vervangen had.
Bij een versleten bushing kan de lange staaf in je stuurhuis (ik weet even de correcte benaming niet) ook verticaal bewegen i.p.v. alleen maar horizontaal zoals het hoort.

Renault verkoopt de bushing bij mijn weten niet los, dus ik heb er één via via uit oost-Europa laten komen.
Als iemand er ook interesse in heeft kan ik wel een PB sturen met daarin een e-mailadres van de verkoper in kwestie.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

handig om te weten. hij is wel wat roest bruin die oude. Was een stuurhuis rubber lek? En is die rammel nu weg is de vraag ;-)
Stefan85
Berichten: 236
Lid geworden op: za 2 feb 2013 20:45
Car: Volvo 945 2.3 Turbo
Locatie: Heesch
Contacteer:

Origineel is de bushing oker-kleurig en er zit nog oud vet op.
En ja, de rammel is inderdaad weg :)
Plaats reactie