Bij hard optrekken klappert mijn vering behoorlijk. De RS is verlaagd en ligt vrij stug op de weg. Volgens mijn garagehouder zit er "vering onder voor op het circuit" en "ongeschikt" voor sprints/hard optrekken, vandaar het verlies van grip tijdens het in- en uitveren.
Is hier iets aan te doen, behalve het vervangen van veren / monteren van een schroefset. zodat ik meer grip krijg en het klapperen vermindert? De vering die eronder zit is namelijk nog in erg goede staat. Zou zonde zijn om die te gaan vervangen.
Klapperende vering bij optrekken
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Hebben ze allemaal last van. Mijn standaard Clio II 1.6 16v ook, een oudere Megane I Phase 2 ook. Heeft niet direct iets te maken met welke dempers/veren.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Hard optrekken als ik een burnout? dan raad ik je gewoon aan om te leren koppelen 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Het is inderdaad bij wielspin...tenminste zo ervaar ik het wel (geen grip in de regen met mijn 11 jaar oude bandjes
)

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Dit komt vaak voor inderdaad, zit 'm veelal in het comfort van de gehele ophanging.
Als je dit echt weg wil hebben is het verstandig om alle rubbers te vervangen door bijv. powerflex en uiteraard is een nieuw onderstel ook wel gewenst, dan kun je weer een staande burnout doen zonder meteen weg te hoppen
Die opmerking van circuitvering is weer bullshit van de bovenste plank
Als je dit echt weg wil hebben is het verstandig om alle rubbers te vervangen door bijv. powerflex en uiteraard is een nieuw onderstel ook wel gewenst, dan kun je weer een staande burnout doen zonder meteen weg te hoppen

Die opmerking van circuitvering is weer bullshit van de bovenste plank

leren koppelen dus. Wielspin wil je toch gewoon voorkomen? Een launch controll systeem inbouwen is ook nog een ideeMartijnG schreef:Het is inderdaad bij wielspin...tenminste zo ervaar ik het wel (geen grip in de regen met mijn 11 jaar oude bandjes)

Allemaal vrij dure oplossingen als ik het zo lees. Jammer.
"Circuitvering" wordt toch al snel gezegd hier in Twente, aangezien het anders is dan standaard. 50mm verlaging en flink stug = geen vering voor op klinkerwegen met drempels.
Veren zijn overigens niet te slap, maar eerder te stug. Welk merk veren en dempers ik heb, geen idee. Heb ze zelf niet geplaatst. Achter heb ik standaard Monroe dempers van ± 7 maanden oud, dus die moeten nog goed zijn. Welke dempers ik voor heb, geen idee. Hoe kan ik veren herkennen?
Het plaatsen van slappere veren om het klappen beter op te vangen is dus geen oplossing?
"Circuitvering" wordt toch al snel gezegd hier in Twente, aangezien het anders is dan standaard. 50mm verlaging en flink stug = geen vering voor op klinkerwegen met drempels.
Veren zijn overigens niet te slap, maar eerder te stug. Welk merk veren en dempers ik heb, geen idee. Heb ze zelf niet geplaatst. Achter heb ik standaard Monroe dempers van ± 7 maanden oud, dus die moeten nog goed zijn. Welke dempers ik voor heb, geen idee. Hoe kan ik veren herkennen?
Het plaatsen van slappere veren om het klappen beter op te vangen is dus geen oplossing?
Verlagingsveren op gewone dempers zou ik sowieso niet meer mee willen rijden...koop dan een set met op elkaar afgestemde veren/dempers, of gelijk een schroefset (0,02) 

::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
Ik sta ook met verbazing te kijken hoe allerlei "oplossingen" worden aangeboden terwijl de oorzaak toch zo simpel is.Tim schreef:Is optrekken zonder wielspin geen optie? Dan is het probleem er toch niet? Of denk ik nu heel simpel?
En als je dan toch persee burnouts wil trekken dan zou ik eerst eens opzoek gaan naar een andere auto. De Renault versnellingsbakken zijn daar niet bepaald tegen bestand.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Je leest wat ik er in mijn geval bij vertel he...oude banden zonder grip. Heeft in mijn geval niks met koppelen te maken...koppeling heb ik allang los hoor. En aan het vermogen ligt het ook niet in mijn geval.Geert schreef:leren koppelen dus. Wielspin wil je toch gewoon voorkomen? Een launch controll systeem inbouwen is ook nog een ideeMartijnG schreef:Het is inderdaad bij wielspin...tenminste zo ervaar ik het wel (geen grip in de regen met mijn 11 jaar oude bandjes)
Allee...al met al dus geen direct oplossing. Gewoon leren rijden volgens de experts

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Dan minder gas gevenMartijnG schreef:Heeft in mijn geval niks met koppelen te maken...koppeling heb ik allang los hoor. En aan het vermogen ligt het ook niet in mijn geval.Geert schreef:leren koppelen dus. Wielspin wil je toch gewoon voorkomen? Een launch controll systeem inbouwen is ook nog een ideeMartijnG schreef:Het is inderdaad bij wielspin...tenminste zo ervaar ik het wel (geen grip in de regen met mijn 11 jaar oude bandjes)

Of mijn wielen spinnen tijdens het optrekken hoor ik niets van. Het geluid lijkt ook alleen aan de binnenkant van de auto hoorbaar te zijn. Gisteren even een GoPro geplaatst bij m'n voorwielen en de wielspin lijkt (voor zover dat je het al kan zien) toch wel mee te vallen. Nieuwe banden zijn besteld. 
https://www.youtube.com/watch?v=EVgUq-VZiYU

https://www.youtube.com/watch?v=EVgUq-VZiYU