Ik wil toch even de meningen peilen hier.
Lees nu verschillende verhalen.
Ik was altijd van mening dat een oliekoeler MET thermostaat aan te raden is vanwege het koude weer (= olie niet op temperatuur zonder de koeler af te dekken met karton ofzo...).
Maar nu lees ik dat een thermostaat problemen kan opleveren (vaak defect, drukverlies, etc.).
Ik heb het dan over een thermostaat in een sandwichplate
dussss.... wat is nu wijsheid?
Mèt of zonder???
Oliekoeler (met of zonder thermostaat?!)
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
Ik rij al jaren zonder, nooit problemen, ook swinters niet.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Mijn motor draait 330pk met oliekoeler incl. Thermostaat. Druk geen id, temperatuur geen id, het blijft heel.
Heb een mocal met thermostaat, druk in orde, temperatuur in orde. Zou niet weten waarom je zonder thermostaat zou willen rijden. ..
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Enige voordeel van een thermostaat is dat die wat eerder op bedrijfstemperatuur is, als je geen olietemperatuurmeter hebt weet je ook niet of je temperatuur op orde is.
Bij mij duurt het swinters maximaal 10 tot 15 min voordat de olie op 80 a 85 graden is, zal met thermostaat misschien iets eerder zijn, nadeel van een thermostaat is dat die ook dicht kan blijven staan, zonder thermostaat heb je dat risico niet.
Overigens meet ik de olietemperatuur in de bak.
Bij mij duurt het swinters maximaal 10 tot 15 min voordat de olie op 80 a 85 graden is, zal met thermostaat misschien iets eerder zijn, nadeel van een thermostaat is dat die ook dicht kan blijven staan, zonder thermostaat heb je dat risico niet.
Overigens meet ik de olietemperatuur in de bak.
Sja als je geen temp of betrouwbare drukmeter hebt..ach dat moet je dan ook zelf weten
Ik weet wel dat mn olie voorheen altijd ca 100 graden of hoger was, met oliekoeler blijft het stabiel op 90.
Luco meet je de temp van je bakolie dan?

Ik weet wel dat mn olie voorheen altijd ca 100 graden of hoger was, met oliekoeler blijft het stabiel op 90.
Luco meet je de temp van je bakolie dan?

-
- Über-Spammer
- Contacteer:

in het carter dan

Als ik echt ga trappen loopt die toch echt wel op.
-
- Car: 5 GT Turbo
- Contacteer:
En in het geval dat je met een (redelijk) standaard GTT rijdt...
En je niet echt langdurig loopt te knallen...
Is zo'n oliekoeler zn centen dan waard?
Of is een goeie dikke alu rad. met interne oliekoeling prima voldoende?
Ik snap dat een externe koeler beter werkt.
En dat een goede olietemp. belangrijk is.
Maar vraag me toch af of het niet een beetje overdreven is voor een dagelijkse tuffert zoals ik.
Ik bedoel ik rij al 10 jaar lang met de standaard rad./oliekoeling rond...
En je niet echt langdurig loopt te knallen...
Is zo'n oliekoeler zn centen dan waard?
Of is een goeie dikke alu rad. met interne oliekoeling prima voldoende?
Ik snap dat een externe koeler beter werkt.
En dat een goede olietemp. belangrijk is.
Maar vraag me toch af of het niet een beetje overdreven is voor een dagelijkse tuffert zoals ik.
Ik bedoel ik rij al 10 jaar lang met de standaard rad./oliekoeling rond...
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Tja, dan zou ik een dikkere (50mm) radiateur nemen met interne koeling. Temp.sensor voor de olie in het gat onder de dynamo (M14) en je weet het meteen of je naderhand nog een kleine upgrade moet / wilt doen ... 

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
gewoon die standaard van Joost kopen.. Als je een nieuwe monteert die koelt natuurlijk beter als een oude van tig jaar he!
en daarbij is het origineele systeem geen olie koeler maar een warmte wisselaar, water verwarmt de olie en als de olie heet is koelt het water weer de olie
en daarbij is het origineele systeem geen olie koeler maar een warmte wisselaar, water verwarmt de olie en als de olie heet is koelt het water weer de olie

-
- Car: 5 GT Turbo
- Contacteer:
Ik ben er voor mij wel uit denk ik.
Vind die oliekoelers gewoon erg veel geld voor iets dat ik niet als noodzakelijk zie.
Natuurlijk werkt het veel beter als de interne oliekoeling (inderdaad een warmtewisselaar...), maar ik denk dat ik met een 50mm alu rad. prima vooruit kan.
En mocht het nodig zijn dan kan ik er altijd later nog een extern koelertje bij zetten.
Wil niet zeggen dat ik niet nogsteeds geïnteresseerd ben in de verhalen over problemen met thermostaten...
Vind die oliekoelers gewoon erg veel geld voor iets dat ik niet als noodzakelijk zie.
Natuurlijk werkt het veel beter als de interne oliekoeling (inderdaad een warmtewisselaar...), maar ik denk dat ik met een 50mm alu rad. prima vooruit kan.
En mocht het nodig zijn dan kan ik er altijd later nog een extern koelertje bij zetten.
Wil niet zeggen dat ik niet nogsteeds geïnteresseerd ben in de verhalen over problemen met thermostaten...
ik heb op mijn gt en op mijn cup clio een mocal koeler met thermostaat .
beide super.
beide super.

lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Car: 95-PZ-KJ
- Contacteer:
laminova maakt warmetewisselaars....zijn alleen net zo duur.... 

Born Grippy
Mocht de warmtewisselaar te hoog zijn, dan heb ik nog een iets plattere warmtewisselaar uit een Renault 21 Nevada. Die wil ik dan wel ruilen voor de clio ww. Hij is ongeveer dezelfde dikte als een sandwichplaat.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Car: Megane RS Grand Tour
Volgens mij zit er op een B18FT ook een warmtewisselaar. Hoe precies weet ik niet meer.
-
- Contacteer:
Zou dit ook kunnen met een F4R?Abel schreef:ik zelf zat te denken voor mijn gt een warmte wisselaar van een clio 16V te monteren. Maar ik heb geen idee of dat past naast de dynamo. De clio heeft een water circuit achter de olie filter.
Born Grippy
Die zit er toch standaard op?
-
- Contacteer:
geen idee, ben nog niet zo thuis in de details van mijn autotutuur schreef:Die zit er toch standaard op?

zit echter geen sandwichplate oid bij het oliefilter (doe maandag weer een beurtje...zal weer eens kijken)
Born Grippy
In de radiator van een GTT zit standaard een warmtewisselaar... Je olieleidingen moeten ook op de radiator aangesloten worden en worden (een beetje) gekoeld door het water wat door je radiator stroomt. Dus ja, da's standaard. 
Overigens snap ik echt niet dat mensen problemen hebben met de koeling van hun 5. Zowel mijn olie als mijn watertemperatuur blijven netjes. Ja, hij wordt wel warm als je voor het stoplicht staat, maar daarvoor heb je een mooie ventilator (upgrade naar Spal is wel aan te raden). Als je auto warmloopt, dan heb je een ander probleem. Een 'koelere' thermostaat is een lapmiddel overigens... Totaal nutteloos en pakt de oorzaak van het probleem niet aan.
Als je een oliekoeler wilt monteren, monteer dan ook een goede olietemperatuurmeter. De kans is aanwezig dat je olie in winterse omstandigheden niet op temperatuur komt. Dat is misschien wel net zo slecht als te hete olie.
Als je een (fors) opgefokte 5 hebt en niets anders doet dan trappen, dan is het trouwens een heel ander verhaal!

Overigens snap ik echt niet dat mensen problemen hebben met de koeling van hun 5. Zowel mijn olie als mijn watertemperatuur blijven netjes. Ja, hij wordt wel warm als je voor het stoplicht staat, maar daarvoor heb je een mooie ventilator (upgrade naar Spal is wel aan te raden). Als je auto warmloopt, dan heb je een ander probleem. Een 'koelere' thermostaat is een lapmiddel overigens... Totaal nutteloos en pakt de oorzaak van het probleem niet aan.
Als je een oliekoeler wilt monteren, monteer dan ook een goede olietemperatuurmeter. De kans is aanwezig dat je olie in winterse omstandigheden niet op temperatuur komt. Dat is misschien wel net zo slecht als te hete olie.
Als je een (fors) opgefokte 5 hebt en niets anders doet dan trappen, dan is het trouwens een heel ander verhaal!
Ligt ook heel erg aan je gebruik, maar ik denk dat je met een externe oliekoeler puur je betrouwbaarheid een stukje opschroeft, net als een aftermarket rad fan. En een aftermarket oliedruk sensor+meter. En een olie temp meter. En alles onder de kap afzekert. En...en...en.. 

-
- Contacteer:
heb nog ff gekeken, Maar een Ph3 heeft niets wat op een warmtewisselaar lijkt....
Born Grippy
-
- Contacteer:
elke 5 GTT heeft een warmte wisselaar in de radiateur.....
zelf rij ik met een iets opgevoerd 5je met grotere radiateur en externe oliecooler (met thermostaat) met standaard thermostaat en thermocontact en die van mij heeft nergens last van......
zelf rij ik met een iets opgevoerd 5je met grotere radiateur en externe oliecooler (met thermostaat) met standaard thermostaat en thermocontact en die van mij heeft nergens last van......
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Phase 3? iedere gt heeft olie leidingen aan een sandwich plate achter de olie filter! en die zitten aan de radiatorbozothenutter schreef:heb nog ff gekeken, Maar een Ph3 heeft niets wat op een warmtewisselaar lijkt....

-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Leest dan niemand terug?!
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi