Oliekoeler (met of zonder thermostaat?!)

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik wil toch even de meningen peilen hier.
Lees nu verschillende verhalen.
Ik was altijd van mening dat een oliekoeler MET thermostaat aan te raden is vanwege het koude weer (= olie niet op temperatuur zonder de koeler af te dekken met karton ofzo...).
Maar nu lees ik dat een thermostaat problemen kan opleveren (vaak defect, drukverlies, etc.).

Ik heb het dan over een thermostaat in een sandwichplate

dussss.... wat is nu wijsheid?
Mèt of zonder???
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Ik rij al jaren zonder, nooit problemen, ook swinters niet.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Mijn motor draait 330pk met oliekoeler incl. Thermostaat. Druk geen id, temperatuur geen id, het blijft heel.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

:D
eerste twee reacties...meteen twee verschillende...
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Heb een mocal met thermostaat, druk in orde, temperatuur in orde. Zou niet weten waarom je zonder thermostaat zou willen rijden. ..
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Oja en ik gebruik de auto gewoon als daily. Geen probleem ermee
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Enige voordeel van een thermostaat is dat die wat eerder op bedrijfstemperatuur is, als je geen olietemperatuurmeter hebt weet je ook niet of je temperatuur op orde is.
Bij mij duurt het swinters maximaal 10 tot 15 min voordat de olie op 80 a 85 graden is, zal met thermostaat misschien iets eerder zijn, nadeel van een thermostaat is dat die ook dicht kan blijven staan, zonder thermostaat heb je dat risico niet.

Overigens meet ik de olietemperatuur in de bak.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Sja als je geen temp of betrouwbare drukmeter hebt..ach dat moet je dan ook zelf weten :P

Ik weet wel dat mn olie voorheen altijd ca 100 graden of hoger was, met oliekoeler blijft het stabiel op 90.

Luco meet je de temp van je bakolie dan? :P
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

:grin: :grin:

in het carter dan :D
Als ik echt ga trappen loopt die toch echt wel op.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

En in het geval dat je met een (redelijk) standaard GTT rijdt...
En je niet echt langdurig loopt te knallen...

Is zo'n oliekoeler zn centen dan waard?
Of is een goeie dikke alu rad. met interne oliekoeling prima voldoende?

Ik snap dat een externe koeler beter werkt.
En dat een goede olietemp. belangrijk is.
Maar vraag me toch af of het niet een beetje overdreven is voor een dagelijkse tuffert zoals ik.
Ik bedoel ik rij al 10 jaar lang met de standaard rad./oliekoeling rond...
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Tja, dan zou ik een dikkere (50mm) radiateur nemen met interne koeling. Temp.sensor voor de olie in het gat onder de dynamo (M14) en je weet het meteen of je naderhand nog een kleine upgrade moet / wilt doen ... (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

gewoon die standaard van Joost kopen.. Als je een nieuwe monteert die koelt natuurlijk beter als een oude van tig jaar he!

en daarbij is het origineele systeem geen olie koeler maar een warmte wisselaar, water verwarmt de olie en als de olie heet is koelt het water weer de olie :D
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik ben er voor mij wel uit denk ik.
Vind die oliekoelers gewoon erg veel geld voor iets dat ik niet als noodzakelijk zie.
Natuurlijk werkt het veel beter als de interne oliekoeling (inderdaad een warmtewisselaar...), maar ik denk dat ik met een 50mm alu rad. prima vooruit kan.
En mocht het nodig zijn dan kan ik er altijd later nog een extern koelertje bij zetten.

Wil niet zeggen dat ik niet nogsteeds geïnteresseerd ben in de verhalen over problemen met thermostaten...
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ik heb op mijn gt en op mijn cup clio een mocal koeler met thermostaat .

beide super. (Y)
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

laminova maakt warmetewisselaars....zijn alleen net zo duur.... :grin:
Born Grippy
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik zelf zat te denken voor mijn gt een warmte wisselaar van een clio 16V te monteren. Maar ik heb geen idee of dat past naast de dynamo. De clio heeft een water circuit achter de olie filter.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Mocht de warmtewisselaar te hoog zijn, dan heb ik nog een iets plattere warmtewisselaar uit een Renault 21 Nevada. Die wil ik dan wel ruilen voor de clio ww. Hij is ongeveer dezelfde dikte als een sandwichplaat.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Volgens mij zit er op een B18FT ook een warmtewisselaar. Hoe precies weet ik niet meer.
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

Abel schreef:ik zelf zat te denken voor mijn gt een warmte wisselaar van een clio 16V te monteren. Maar ik heb geen idee of dat past naast de dynamo. De clio heeft een water circuit achter de olie filter.
Zou dit ook kunnen met een F4R?
Born Grippy
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Die zit er toch standaard op?
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Koelsysteem van een GT heeft toch genoeg te lijden :P

Aparte oliekoeler + diesel rad + fmic = :gitar:
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

tutuur schreef:Die zit er toch standaard op?
geen idee, ben nog niet zo thuis in de details van mijn auto :grin:
zit echter geen sandwichplate oid bij het oliefilter (doe maandag weer een beurtje...zal weer eens kijken)
Born Grippy
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

In de radiator van een GTT zit standaard een warmtewisselaar... Je olieleidingen moeten ook op de radiator aangesloten worden en worden (een beetje) gekoeld door het water wat door je radiator stroomt. Dus ja, da's standaard. :)

Overigens snap ik echt niet dat mensen problemen hebben met de koeling van hun 5. Zowel mijn olie als mijn watertemperatuur blijven netjes. Ja, hij wordt wel warm als je voor het stoplicht staat, maar daarvoor heb je een mooie ventilator (upgrade naar Spal is wel aan te raden). Als je auto warmloopt, dan heb je een ander probleem. Een 'koelere' thermostaat is een lapmiddel overigens... Totaal nutteloos en pakt de oorzaak van het probleem niet aan.

Als je een oliekoeler wilt monteren, monteer dan ook een goede olietemperatuurmeter. De kans is aanwezig dat je olie in winterse omstandigheden niet op temperatuur komt. Dat is misschien wel net zo slecht als te hete olie.

Als je een (fors) opgefokte 5 hebt en niets anders doet dan trappen, dan is het trouwens een heel ander verhaal!
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Ligt ook heel erg aan je gebruik, maar ik denk dat je met een externe oliekoeler puur je betrouwbaarheid een stukje opschroeft, net als een aftermarket rad fan. En een aftermarket oliedruk sensor+meter. En een olie temp meter. En alles onder de kap afzekert. En...en...en.. :P
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

heb nog ff gekeken, Maar een Ph3 heeft niets wat op een warmtewisselaar lijkt....
Born Grippy
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

elke 5 GTT heeft een warmte wisselaar in de radiateur.....

zelf rij ik met een iets opgevoerd 5je met grotere radiateur en externe oliecooler (met thermostaat) met standaard thermostaat en thermocontact en die van mij heeft nergens last van......
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

bozothenutter schreef:heb nog ff gekeken, Maar een Ph3 heeft niets wat op een warmtewisselaar lijkt....
Phase 3? iedere gt heeft olie leidingen aan een sandwich plate achter de olie filter! en die zitten aan de radiator ;-)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Leest dan niemand terug?!
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Plaats reactie