Lambo Orange - Black GTT

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Joost van der Hammen
Contacteer:

Of loopt veel te rijk gaat die ook erg van stinken

Die van mij heeft er ook nog last van......
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
joostmeijers

Hij liep idd erg rijk. Vorige week in Goes afgesteld en het is veel minder. Daarnaast heb ik geen achterbank dus trekt ie idd beetje naar binnen met raam open. Ik denk dat t ook wel zal schelen als ik zo'n scuttle cover heb in motorruimte. Overigens iemand hierboven schreef dat hij via kachel naar binnen trekt, maar als je kachel aanzet gaat dat lijkt me vanzelf vanwege de fan! Hij trekt dus altijd al lucht weg uit motorruimte, wat ik altijd al enigszins vreemd heb gevonden.

Overigens is de auto nu nagenoeg 100% af. Zal gauw weer wat foto's plaatsen. Achter staat ie nu iets hoger (lag teveel op zijn kont), rijdt veel beter zo, interieur zit er bijna helemaal in, deels overtrokken met leer en deels zwart gespoten, rammel bij ophanging is weg (was schokbreker die niet helemaal aangedraaid was).

Heb nig kleine lekkage bij onderste aansluiting oliekoeler en daarnaast ben ik bezig met de laadvloer, wordt teak hout met daartussen zwarte naden (zoals je wel op schepen en in dure badkamers ziet).

Als er binnenkort meeting is hoor ik t graag, wordt dan de eerste meeting na 3,5 jaar knutselen, zal de 5 wel leuk vinden :)
emil

Zo joost allemaal+punten hoorde ik net van jouw.
Wees er zuinig op en lekker naar de meetings toe met de 5 gt turbo
En die van mij is er binnen kort ook weer bij
Abel
Über-Spammer

als je schutbord heel is en je hebt die rubber er boven op niet afgehaald, dan zuigt de kachel motor echt niet de motorruimte leeg. de kachel motor die haalt de lucht tussen de voor raam en de motorkap weg,
Joost van der Hammen
Contacteer:

(Y) nog een beetje vermogen gedraaid?
joostmeijers

Ja hij liep heel mooi. Motor loopt als zonnetje, Zit denk slechts op iets van 0,8 bar nu(gok ik: bijna tot streepjes die dicht bij elkaar staan?). Draait 120 wielpk, ongeveer 137 krukas. 15% vermogenswinst dus tov Origineel blok. Gewoon netjes en toch sneller als origineel zonder alles te veel te belasten, precies zoals ik wil. Bij hogere druk vermoedelijk tot over 150 pk gaf Ruud aan.

Het valt me op dat mijn brandstof pomp erg goed te horen is binnen, nu heb ik geen achterbank maar toch. Zit er verschil in per soort pomp wellicht qua geluid? Daarnaast valt mij op dat uit middelste twee luchtroosters op dash enkel koude lucht komt. Klopt dit of is er dan iets verkeerd aangesloten?
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Dash bord meter meet boven de gasklep...
Maar als je bij de dicht op elkaar staan de streepjes zit draai je zo'n 1 bar.
Niet elke meter is hetzelfde....
Maar als ie brandstof en lucht technisch goed loopt prima toch...
Of ie dan op 1 of 0,9 staat.
joostmeijers

Hi allen,

ben de laatste cosmetische puntjes op de I aan het zetten met de 5, dan is echt alles eraan gedaan. Loop nog tegen paar vraagjes aan, gaarne jullie hulp:

*ik heb nog steeds last van stankoverlast in de cabine, garage gaf aan dat het wss de kachel rad is die ik ruik, schijnt te kunnen zijn om dat hij nieuw is. Klinkt dit iemand bekend/logisch in de oren? Ik wil zeker weten dat het toch geen uitlaatgassen zijn die binnenkomen;

*Bij optrekken rond 4000 toeren hoor ik geratel onderin danwel achter dash, klinkt metalig alsof uitlaat rammelt? turbo is het niet volgens mij, is trouwens gloednieuw dus lijkt ook wat onlogisch;

*wat zijn de exacte maten van een wiel voor GTT? Welke ET waardes zijn mogelijk, naafgat 60,1 volgens mij? steek 4x100?;

*ik heb een bestel dus geen achterbank, de wielkasten blijven dan vrij, daar zijn toch nooit kappen of iets dergelijks voor geweest, maar was met een opgeplakt matje toch?;

*mijn CO schroef is uitgetrilt, nu is hij moeilijk af te stellen, stationair valt snel uit bij terugschakelen en bij lage toeren wat schokkerig, ik rij nog naar Tovami Goes (is hij al afgesteld) om opnieuw te laten doen, maar garage gaf aan dat het ook kan komen dat hij te veel lucht krijgt (ik heb grotere IC en de klep uit de luchtfilter gehaald. Zijn er meerdere met dit probleem?

*de v-snaar hoor je best goed (gloednieuw), is dit gebruikelijk?

Thanx allen en tot ziens op de openingsmeeting!
joostmeijers

[img]http://imageshack.com/a/img560/5214/3ts4.jpg[/img]

[img]http://imageshack.com/a/img607/1778/q5a2.jpg[/img]

Nu het project zo goed als af is zal ik eens een korte samenvatting geven wat er allemaal gebeurd is:

*volledig gestript en opnieuw opgebouwd;
*dorpels vervangen;
*bumpers gladgemaakt, deursloten en antennegat dichtgemaakt, booskijkers ingelast;
*complete respray in mica orange (kleur Lamborghini);
*alle onderdelen vernieuwd of opgeknapt;
*metalen onderdelen opnieuwe geel gepassiveerd;
*zwarte onderdelen zoals subframe etc opnieuw gecoat;
*verlaagd;
*nieuwe koplampen en mistlampen;
*sportvelgen 15 inch;
*motor volledig gereviseerd;
*carb volledig gereviseerd;
*gereviseerde versnellingsbak met nieuwe koppeling;
*nieuwe aandrijfas;
*nieuwe T25 turbo;
*nieuwe dubbele cap. alu IC;
*nieuwe alu radiateur met oliekoeler;
*nieuw K&N luchtfilter in origineel luchtfilterhuis;
*allerhande klein spul vernieuwd: kvl vaatje, bougiekabels, bekabeling, remleidingen etc etc
*volledige Phase 2 slangenset kleur orange van Venair;
*nieuwe schijfremmen, blokken etc originele maat;
*nieuwe voorruit, zijruitjes nieuwe klemmen;
*interieur deels overtrokken zwart leer, rest zwart gespoten, hemel en vloerkleed zwart;
*nieuwe sportstoelen two-tone zwart-orange;
*professioneel afgesteld, vermogen getest en getaxeerd;
*teakhouten laadvloer met zwarte kitnaden (work in progress).

Op naar het volgende project ;) :smile:
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Errug dik geworden! :worship:
Leuk gedaan die zwarte spiegels en phase1 grille. (Y)

Gaan we hem dit jaar op een meeting tegen komen?!

Graag wat meer foto's! :foto:
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Daniël W.
Car: 5TL-T

Netjes, die ph1 grille is echt (Y)

Nieuwe kachelrad stinkt wel voor een km of duizend. Die CO schroef moet je gewoon vervangen, 6 euro oid. Afstellen en daarna een beetje kit in het gat. De dopjes die Renault ervoor bedacht heeft zijn waardeloos...15 euro ps, en die ben je sneller kwijt dan de schroef zelf... Standaard ET is overigens 36, de rest klopt. Last van aanlopen?
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Willem-Jan
Bestuurslid
Car: Megane RS Grand Tour

Super mooi geworden (Y) wat betreft de achter wielkasten, de gtx heeft hier wel volledige kappen op gehad. Misschien dat Artvo die wel heeft.
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

Potverdikkie dik zeg (Y)

Ik zou er persoonlijk wel zwarte velgen onder doen. maar dat is een smaak dingetje.
Abel
Über-Spammer

de v-snaar niet te strak? dan is je dynamo binnen no-time ook stuk.
joostmeijers

Thans voor de compliments :grin:

Hoe weet ik of de v snaar op juiste spanning staat?

Velgen twijfel ik idd ook over, zit aan zwarte te denken of eventueel witte. Suggesties altijd welkom! Overigens zit ik ook aan gewrapt dakje te denken, kleur zwart of mat metallic grijs (zelfde kleur 'frozen grey' heb ik op mijn BMW echt geel gaaf, zie vorige foto).

Kachelrad kan dus echt zo stinken? Ik heb er nu zo ongeveer 2000 mee gereden en je rijke het nog behoorlijk, lijkt wel uitlaat lucht.

Meer foto's volgen!
Abel
Über-Spammer

vsnaar moet je nog wel een cm of 2 naar beneden kunnen duwen. liever iets te slap dan te strak (Y)

en stinken? je hebt geen co schroef!
Daniël W.
Car: 5TL-T

Velgen zijn echt een kwestie smaak...zwart of gunmetal lijkt me het mooist onder deze kleur, wit zou vloeken imho.

En als je uitlaatlucht in de auto ruikt dan zal het wel uitlaatlucht zijn en niet de kachelrad :P
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
joostmeijers

Abel schreef:vsnaar moet je nog wel een cm of 2 naar beneden kunnen duwen. liever iets te slap dan te strak (Y)

en stinken? je hebt geen co schroef!
Co. Schroef is al vervangen..
joostmeijers

Balen:

Onderweg naar openingsmeeting (auto volledig gepoetst, houten laadvloertje klaar, alles tip top conditie) is wss de koppakking eruit geknald. Ik zal even alle symptomen van de laatste tijd onder elkaar zetten, zodat ik wellicht met jullie hulp de oorzaak kan achterhalen. De koppakking wordt namelijk wel vervangen momenteel maar belangrijker is dat het niet nog een keer gebeurt. Het vreemde namelijk is dat alles aan deze auto nieuw of gereviseerd is en er nu iets van 4000 km op staat..

Terugdenkend zijn er de volgende symptomen geweest (sommigen hebben wellicht andere oorzaak maar zet alles maar neer):

Paar weken terug zaten er blauwe stukjes in koelvloeistof, leek binnenkant slangen of stukjes pakking te zijn
Koelvloeistof ook niet meer helemaal helder
Maakt af en toe wat fluitend geluid (lijkt op v snaar, maar is afgesteld dus denk nu aan zuigen van valse lucht?)
Paar weken terug na wat sprintjes trekken was de koelvloeistof eruit gespoten via de dop en wat olie eruit gespoten tegen de motorkap
Daarna met rustig en normaal rijden leek niks aan de hand
Onderweg naar de meeting liep hij ineens warm (lampje ging branden), gestopt en wederom koelvloeistof en olie eruit gespoten, omgekeerd naar huis
Terugreis niks aan de hand, kachel aan en liep niet meer warm. Vlak bij huis paar keer gas gegeven en toen begon hij te roken uit uitlaat en onder kap. Wederom (veel) water ennolie eruit gegooid (olie zat overal, lijkt midden uit motor te komen, tegen motorkap aan gespoten), witte rook en hij klinkt rauw.
Na kort stukje rijden (straat uit) staat meter nu al op max en lampje brandt, kachel wordt niet warm (lucht in systeem waardoor koelvloeistof niet meer overal komt?), het borrelt in het vaatje, dus volgens mij duidelijk koppakking eruit.

Vraag is natuurlijk waarom dit kan gebeuren? Ik heb geen idee. Het zwarte vaatje van onlcuhting olie sloot niet helemaal goed aan,maar daar kan het niks mee te maken hebben. Ik heb omgebouwd naar fase 2 koeling, maar dat moet toch alleen maar eter koelen, kan daar wellicht iets fout gaan? Turbo staat niet overdreven hoog. Enige wat ik nog niet kan verklaren is dat ik al een tijdje een soort rammel hoor bij doortrekken, garage kon het niet lokaliseren, maar is metalig geluid en lijkt uit voorste stuk uitlaat te komen, net onder je voeten zeg maar. Ik heb het idee dat het de flexibele koppeling is (zit rvs systeem van PM onder) of een plaatje/steuntje dat los zit ofzo, het lijkt niet direct uit de turbo te komen, die spoelt gewoon mooi op en als ik wat rustiger doortrek hoor je de rammel niet. Maar ik denk vermeld het toch maar.

Afijn, mocht iemand tips hebben, hoor ik het graag!

Bij voorbaat dank en groetjes,

Joost
Joost van der Hammen
Contacteer:

Mooi balen.....

Op welk moment heb je de kop vastgezet?
Heb je ook de hoogte van de bussen nagemeten wat ze boven het onderblok uitsteken?

Succes met vervangen
mark 5t
Contacteer:

was de kop wel vlak?

ze scheuren wel eens bovenin de kop dus waar je tuimelaaras zit.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Joost van der Hammen
Contacteer:

Je kan het meestal pas zien als de kop eraf is.....
mark 5t
Contacteer:

die zal er zowiezo vanaf moeten
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Euh ....dat blok kan je wel weg gooien...
Pingelschade ...koppaking-foetsie....waterslag....lagerschade.
Pingelschade ....dat was dat metaalachtige geluid wat je hoorde, die heeft je koppakking/cilinderkop of zuigers gesloopt.
Lagerschade : olie en koelvloeistof met elkaar mengde....vervolgens nog ff door gereden , smering van de olie weg door te veel koelvloeistof.
Waterslag :cilinder of cilinders vol met koelvloeistof....
Einde motor ben ik bang...
Joost van der Hammen
Contacteer:

Zou zeggen motor uitbouwen en meenemen

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 7#p2362037
Willeon de Zoete

Ai...balen.

Maar ik heb zelf inmiddels al geleerd dat je met brandende lampjes en 'ontsnappende' kvs en olie direct moet stoppen. Niet nog ff doorrijden.
Dat verhaal van Jochem klinkt erg luguber, maar zelfs ik als leek+ vrees dat dat wel eens waar zou kunnen zijn. :-(

Succes Joost!
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Klinkt allemaal niet best nee... :-(
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Abel
Über-Spammer

heb ik ook gehad weg 180+ op de snelweg. pingelpingel PLOF blok totaal stuk
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Hoe is de motor afgesteld na revisie? Heb je ook een carburateur revisie gedaan?

Klinkt inderdaad (zo op afstand) als een pingelschade en vervolgschade. Enige manier is om z.s.m. de kop er eens af te halen.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Als tie lagerschade heeft gehad, dan kan je je carter er van af halen en even kijken of je lagerschaaltjes er in liggen..

Dit was bij mij het geval, inderdaad wat Jochem al vertelde. Koppakking doorgeslagen, te veel koelvloeistof bij de lagerschalen worden veels te warm en breken.
.:: TurboPowerr ::.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Tino schreef:Als tie lagerschade heeft gehad, dan kan je je carter er van af halen en even kijken of je lagerschaaltjes er in liggen..

Dit was bij mij het geval, inderdaad wat Jochem al vertelde. Koppakking doorgeslagen, te veel koelvloeistof bij de lagerschalen worden veels te warm en breken.
Heeeee Tino....das ff geleden :smile:
Abel
Über-Spammer

dat was ook mijn gedachte! de gt al uit het stof getrokken?
joostmeijers

Hi allen,

Thanx voor t meedenken. Morgen gaat hij naar garage dus we gaan t zien. Persoonlijk denk ik dat bovenstaand gruwelverhaal niet aan de orde is. De motor was geheel gereviseerd, de carburateur nieuw, afgesteld op de bank in goes. Er zat voor zover we nu kunnen zien geen koelvloeistof bij de olie en het ratelende geluid is enkel bij snel optrekken in de hogere toeren, als rustig doorgetrokken wordt naar hoger toerental hoor je niks, dat zou in geval van pingelen toch wel moeten zijn? Het lijkt veel meer een losse moer ofzo

Hopen dat t meevalt allemaal...
joostmeijers

Kan pingelen eigenlijk ontstaan doordat de co schroef eruit getrild is?
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Ik hoop voor je dat het mee valt Joost...
Ik ben benieuwd naar de uitslag..
Plaats reactie