Trial and error raammechanisme Megane II?

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Aangezien het elektrisch raam niet werkt bij mijn Megane II uit 2007, wil ik gaan uitzoeken waar dat aan ligt. Iemand die mij kan zeggen waar en hoe te testen waar het aan schort?

Het is een bekend euvel, mijn RS had het ook. Die viel nog in de coulancetermijn van 5 jaar. Deze helaas (net) niet meer, vandaar dat ik het zelf wil gaan proberen.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zou beginnen met de zekering controleren. En dan gewoon je deurpaneel eraf halen en kijken maar.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Heel veel valt er niet aan te meten, de rekeneenheid zit in de raammotor en dat is allemaal CAN-bus aangestuurd. Meestal gaat de rekeneenheid zelf stuk en zit je dus vast aan een nieuw mechanisme. Ik zou niet zomaar wat gaan prikken en overal 12V op zetten, voor je het weet heb je een CAN Hi of Lo lijntje te pakken en ben je nog verder van huis.

Je zou de motor kunnen losschroeven en kijken of hij 12V geeft vanuit de rekeneenheid, als hij dat niet geeft is gewoon je rekeneenheid stuk.
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Oké, gaan we vanavond proberen. (Y)
michael360
Berichten: 7
Lid geworden op: di 29 mei 2012 19:22

trek de stekker er eens af en doe hem er dan weer op
kan allemaal via de speaker opening hoef je niet heel je deur paneel te demonteren,als hij het dan weer doet heeft er water in je stekker gestaan en is het heel waarschijnlijk opgelost met een nieuwe stekker,is een een modificatie stekker voor te krijgen (nummer van sm weet ik ff niet meer)
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

en mocht het toch een mechaniek zijn dan is de coulance regeling verlengt tot 8 jaar :D
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Echt? Maar dan is het nog 50% zelf betalen.
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Jep (Y)
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
boostcruizer
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 19 sep 2012 19:21
Contacteer:

hey,

hallo iedereen ben nieuw op dit forum, sinds kort trotse eigenaar van een megane 2 phase 1 rs :)

ik ken dit probleem heb dit al vaker moeten oplossen, als de mechaniek niet kapot gedraaid is ligt het meestal aan de stekker, er komt water op en het is meer bepaald denk ik de 3e connector, de dikke zwarte kabel, als je de stekker eraf neemt zal je zien dat deze een beetje groen ziet, je kan dit oplossen door er wat contact cleaner op te spuiten, en daarna even het gele gedeelte er met een kleine schroevendraaier eraf te halen, en die connectoren 1 voor 1 te demonteren, voor dan de pinnetjes die erin zitte iets aan te duwen zodat ze beter contact maken, je zult hiervoor een dikke naald nodig hebben, let wel niet te hard duwen op die pinnetjes want dan duw je de connector kapot
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Allepinie schreef:Echt? Maar dan is het nog 50% zelf betalen.
De 2e is wel voor rekening Renault geloof ik, maar dan moet de eerste wel op jouw naam vervangen zijn :)

Ik heb een paar maanden geleden nog coulance gehad op een nieuwe stekker (Y)
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Ja, ik ook. Maar ik neem aan dat de tweede dan bij dezelfde auto moet zijn.
Laatst gewijzigd door Allepinie op do 20 sep 2012 8:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Allepinie schreef:Ja, ik ook. Maat ik neem aan dat de tweede dan bij dezelfde auto moet zijn.
Nee die van de buurman verderop in de straat is ook goed :p ;-)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

:lol:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Jochem de Haas schreef:
Allepinie schreef:Ja, ik ook. Maat ik neem aan dat de tweede dan bij dezelfde auto moet zijn.
Nee die van de buurman verderop in de straat is ook goed :p ;-)
:beer:
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Nou, eigenlijk vandaag pas tijd gemaakt ernaar te kijken, het ging me toch vervelen. Om Michael360 te antwoorden, via de speakeropening gaat echt niet. Moest bijna mijn onderarm amputeren om 'm er weer uit te krijgen. Kon echt niets bereiken. Ws heeft de rs ph1 das een andere layout. Anyway, heb alle schroeven en bouten en handgrepen erafgehaald, maar de doorboard komt er echt niet vanaf. Kan wel het stuk lederen bekleding naar boven klappen en dan nog meer boutjes losdraaien, maar de doorboard zat nig steeds muurvast.

Dus toch maar 50% coulance betalen, denk ik.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Deurpaneeltje kan nooit heel veel werk zijn?
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Dacht ik ook... :D :(
michael360
Berichten: 7
Lid geworden op: di 29 mei 2012 19:22

je moet het iets vaker gedaan hebben,doe het ongeveer dagelijks en er is nog geen 1 megane geweest rs of niet waar ik het deur paneel eraf heb hoeven halen voor de stekker

deurpaneel is als alle boutjes eruit zijn je knieen eronder zetten en dan trekken,dus een beetje om hoog en dan trekken,zitten altijd onbeschoft vast en voordat je hem terug monteert even de lipjes die aan je raammechanisme zitten en waar je deur invalt ombuigen

succes
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Ja, ik ken dat van mezelf. Even kracht zetten en er breekt altijd wel iets doormidden waardoor ik uiteindelijk duurder uit ben... :lol:

Maar via de speakeropening was echt geen stekkertje te zien of te voelen. Zou dan graag zien waar dat zit...?
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

voor de stekker los te halen gebruik ik altijd een (niet lachen) theelepeltje die zijn mooi dun en toch stevig door de ronding van het lepel gedeelte. die zet je tussen het lipje vd stekker en je schuift m er zo vanaf. bij de dealers hebben ze tegenwoordig een testmethode met een losse stekker die je ff op je raammechaniek kunt schuiven en m kunt aansturen met een losse accu . tegenwoordig 9vd 10 x zijn het de stekkers ... het zijn dezelfde stekkers als van je smoorklephuis...
succes!!
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Ja, ook bij de kleine dealers? En nu moet ik het stekketje nog kunnen bereiken. Anyway, zaterdag even naar de dealer.
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Ben nu bij de dealer... Had een afspraak gemaakt, receptioniste kende het probleem en zei dat ik maar even langs moest komen. Dan zouden ze kijken of het dát probleem was wat onder de coulance valt. Hier gekomen tref ik een monteur die er niets van weet, die niet bekend is met het falen van het raammechanisme van de Mégane, maar hij zou wel even gaan kijken. Hij staat nu al 5 minuten aan mijn deurpaneel te hengsten. Hele auto gaat op en neer. Ow wacht, ik zie dat ie net nog een schroefje heeft ontdekt aan de zijkant...

Wordt vervolgd.

Hij is nu het stekkertje aan het testen, het deurpaneel hangt nog aan de deur. Nou deurpaneel gaat er terug op... Ben benieuwd wat zijn conclusie is.
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Dus, volgens de monteur is de module kapot. Maandag bellen ze me wzat het gaat kosten. Thuisgekomen nog even gekeken of alles er nog netjes uitzag. Buiten dat het vol zit met zwarte vingerafdrukken op het creme-leer, mist er aan de onderzijdevan de deur nu een schroef. Bovendien sluit aan de bovenzijde het leer niet mooi meer aan op het plastic. Je kijkt er zo tussendoor en ziet dat de schroeven waarmee het leer op het plastic zit geschroeft uit hun voegen zijn gerukt.

Kan niet wachten tot het maandag is om in de telefoon te klimmen.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Handige monteur als hij niet eens weet hoe een deurpaneel losgehaald moet worden..... :dSb:
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Dan heb je zeker net de pech dat er deze zaterdag veel stagaires ofzo waren (N)
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Dus, even een update. Het nieuwe raammechanisme heeft drie maanden gewerkt. Gisteren ging ie bij iedere druk op de knop 3cm omlaag en stopte dan. Weer indrukken, weer 3cm, weer indrukken, weer 3cm, etc... Vanochtend gaf ie alleen een kraakje, maar ging helemaal niet meer open...

Denk dat ik dus weer terug mag naar Ome Renault, ben benieuwd wat ze te melden hebben.
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Dit is gewoon je stekker man. Ik had dit ook door de slechte waterafvoer komt er vocht in de stekker. En dan doet ie het even wel even niet.

Nieuwe stekker er op en probleem op gelost. En met platic oid de steker inpakken. probleem opgelost (Y)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Hij moet gereset worden als ie om de 3 cm stopt. Met de raamschakelaar het raam sluiten en zodra het raam dicht is de raamschakelaar 5 seconden vasthouden naar boven. Daarna is je mechanisme gereset en zal deze gewoon weer zakken.

Dat ie vanmorgen alleen maar een kraakje gaf kan best kloppen als het heeft gevroren :p Er stond bij mij ook genoeg ijs in het raamrubber. In zo'n geval moet je het raam ook niet openen, vooral niet bij een Megane :lol:

Hopelijk is de plastic nok nu niet afgebroken, anders komt binnenkort inderdaad je raam weer naar beneden (N)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Ik probeer het vanavond even, Martijn. (Y)
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Hoefde niet eens die reset uit te voeren, raam werkt gewoon weer. Zou ik het garantietechnisch toch moeten melden bij Renault?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Allepinie schreef:Hoefde niet eens die reset uit te voeren, raam werkt gewoon weer. Zou ik het garantietechnisch toch moeten melden bij Renault?
wat wil je dan melden, hij deed het ff niet maar nu is niet aan de hand?
de dealer is ook niet gek, zeg dan gewoon: "ok niets aan de hand dus."
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Had bij mijn Megane II zojuist 't zelfde, linker voorraam deed niets meer.
Zojuist via 't speakers gat ff aan de stekker gerommeld en toen ging ie steeds zo'n 3 cm heen en weer, na resetten zoals martijn aan geeft gaat ie prima open en dicht (Y)

Maar als ik het dus goed begrijp is 't puur een kwestie van de stekker schoon maken of vervangen?

Weet iemand wat Renault hier eventueel van vergoed, of is 't volledig eigen kosten? de Megane is nu 5 jaar oud....
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ik geloof dat als een raammechanisme defect is dat hier tegenwoordig een coulance van 7(??) jaar geldt? Maar er is vast iemand die dit kan bevestigen (het staat hier wel ergens op het forum).
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

7 jaar en maximaal 150.000km (km weet ik niet zeker), eerste raam 50%, tweede raam 100%.
Plaats reactie