Trial and error raammechanisme Megane II?
Aangezien het elektrisch raam niet werkt bij mijn Megane II uit 2007, wil ik gaan uitzoeken waar dat aan ligt. Iemand die mij kan zeggen waar en hoe te testen waar het aan schort?
Het is een bekend euvel, mijn RS had het ook. Die viel nog in de coulancetermijn van 5 jaar. Deze helaas (net) niet meer, vandaar dat ik het zelf wil gaan proberen.
Het is een bekend euvel, mijn RS had het ook. Die viel nog in de coulancetermijn van 5 jaar. Deze helaas (net) niet meer, vandaar dat ik het zelf wil gaan proberen.
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Heel veel valt er niet aan te meten, de rekeneenheid zit in de raammotor en dat is allemaal CAN-bus aangestuurd. Meestal gaat de rekeneenheid zelf stuk en zit je dus vast aan een nieuw mechanisme. Ik zou niet zomaar wat gaan prikken en overal 12V op zetten, voor je het weet heb je een CAN Hi of Lo lijntje te pakken en ben je nog verder van huis.
Je zou de motor kunnen losschroeven en kijken of hij 12V geeft vanuit de rekeneenheid, als hij dat niet geeft is gewoon je rekeneenheid stuk.
Je zou de motor kunnen losschroeven en kijken of hij 12V geeft vanuit de rekeneenheid, als hij dat niet geeft is gewoon je rekeneenheid stuk.
-
trek de stekker er eens af en doe hem er dan weer op
kan allemaal via de speaker opening hoef je niet heel je deur paneel te demonteren,als hij het dan weer doet heeft er water in je stekker gestaan en is het heel waarschijnlijk opgelost met een nieuwe stekker,is een een modificatie stekker voor te krijgen (nummer van sm weet ik ff niet meer)
kan allemaal via de speaker opening hoef je niet heel je deur paneel te demonteren,als hij het dan weer doet heeft er water in je stekker gestaan en is het heel waarschijnlijk opgelost met een nieuwe stekker,is een een modificatie stekker voor te krijgen (nummer van sm weet ik ff niet meer)
-
- Contacteer:
hey,
hallo iedereen ben nieuw op dit forum, sinds kort trotse eigenaar van een megane 2 phase 1 rs
ik ken dit probleem heb dit al vaker moeten oplossen, als de mechaniek niet kapot gedraaid is ligt het meestal aan de stekker, er komt water op en het is meer bepaald denk ik de 3e connector, de dikke zwarte kabel, als je de stekker eraf neemt zal je zien dat deze een beetje groen ziet, je kan dit oplossen door er wat contact cleaner op te spuiten, en daarna even het gele gedeelte er met een kleine schroevendraaier eraf te halen, en die connectoren 1 voor 1 te demonteren, voor dan de pinnetjes die erin zitte iets aan te duwen zodat ze beter contact maken, je zult hiervoor een dikke naald nodig hebben, let wel niet te hard duwen op die pinnetjes want dan duw je de connector kapot
hallo iedereen ben nieuw op dit forum, sinds kort trotse eigenaar van een megane 2 phase 1 rs

ik ken dit probleem heb dit al vaker moeten oplossen, als de mechaniek niet kapot gedraaid is ligt het meestal aan de stekker, er komt water op en het is meer bepaald denk ik de 3e connector, de dikke zwarte kabel, als je de stekker eraf neemt zal je zien dat deze een beetje groen ziet, je kan dit oplossen door er wat contact cleaner op te spuiten, en daarna even het gele gedeelte er met een kleine schroevendraaier eraf te halen, en die connectoren 1 voor 1 te demonteren, voor dan de pinnetjes die erin zitte iets aan te duwen zodat ze beter contact maken, je zult hiervoor een dikke naald nodig hebben, let wel niet te hard duwen op die pinnetjes want dan duw je de connector kapot
De 2e is wel voor rekening Renault geloof ik, maar dan moet de eerste wel op jouw naam vervangen zijnAllepinie schreef:Echt? Maar dan is het nog 50% zelf betalen.

Ik heb een paar maanden geleden nog coulance gehad op een nieuwe stekker

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Nee die van de buurman verderop in de straat is ook goedAllepinie schreef:Ja, ik ook. Maat ik neem aan dat de tweede dan bij dezelfde auto moet zijn.

Nou, eigenlijk vandaag pas tijd gemaakt ernaar te kijken, het ging me toch vervelen. Om Michael360 te antwoorden, via de speakeropening gaat echt niet. Moest bijna mijn onderarm amputeren om 'm er weer uit te krijgen. Kon echt niets bereiken. Ws heeft de rs ph1 das een andere layout. Anyway, heb alle schroeven en bouten en handgrepen erafgehaald, maar de doorboard komt er echt niet vanaf. Kan wel het stuk lederen bekleding naar boven klappen en dan nog meer boutjes losdraaien, maar de doorboard zat nig steeds muurvast.
Dus toch maar 50% coulance betalen, denk ik.
Dus toch maar 50% coulance betalen, denk ik.
-
je moet het iets vaker gedaan hebben,doe het ongeveer dagelijks en er is nog geen 1 megane geweest rs of niet waar ik het deur paneel eraf heb hoeven halen voor de stekker
deurpaneel is als alle boutjes eruit zijn je knieen eronder zetten en dan trekken,dus een beetje om hoog en dan trekken,zitten altijd onbeschoft vast en voordat je hem terug monteert even de lipjes die aan je raammechanisme zitten en waar je deur invalt ombuigen
succes
deurpaneel is als alle boutjes eruit zijn je knieen eronder zetten en dan trekken,dus een beetje om hoog en dan trekken,zitten altijd onbeschoft vast en voordat je hem terug monteert even de lipjes die aan je raammechanisme zitten en waar je deur invalt ombuigen
succes
Ja, ik ken dat van mezelf. Even kracht zetten en er breekt altijd wel iets doormidden waardoor ik uiteindelijk duurder uit ben...
Maar via de speakeropening was echt geen stekkertje te zien of te voelen. Zou dan graag zien waar dat zit...?

Maar via de speakeropening was echt geen stekkertje te zien of te voelen. Zou dan graag zien waar dat zit...?
-
voor de stekker los te halen gebruik ik altijd een (niet lachen) theelepeltje die zijn mooi dun en toch stevig door de ronding van het lepel gedeelte. die zet je tussen het lipje vd stekker en je schuift m er zo vanaf. bij de dealers hebben ze tegenwoordig een testmethode met een losse stekker die je ff op je raammechaniek kunt schuiven en m kunt aansturen met een losse accu . tegenwoordig 9vd 10 x zijn het de stekkers ... het zijn dezelfde stekkers als van je smoorklephuis...
succes!!
succes!!
Ben nu bij de dealer... Had een afspraak gemaakt, receptioniste kende het probleem en zei dat ik maar even langs moest komen. Dan zouden ze kijken of het dát probleem was wat onder de coulance valt. Hier gekomen tref ik een monteur die er niets van weet, die niet bekend is met het falen van het raammechanisme van de Mégane, maar hij zou wel even gaan kijken. Hij staat nu al 5 minuten aan mijn deurpaneel te hengsten. Hele auto gaat op en neer. Ow wacht, ik zie dat ie net nog een schroefje heeft ontdekt aan de zijkant...
Wordt vervolgd.
Hij is nu het stekkertje aan het testen, het deurpaneel hangt nog aan de deur. Nou deurpaneel gaat er terug op... Ben benieuwd wat zijn conclusie is.
Wordt vervolgd.
Hij is nu het stekkertje aan het testen, het deurpaneel hangt nog aan de deur. Nou deurpaneel gaat er terug op... Ben benieuwd wat zijn conclusie is.
Dus, volgens de monteur is de module kapot. Maandag bellen ze me wzat het gaat kosten. Thuisgekomen nog even gekeken of alles er nog netjes uitzag. Buiten dat het vol zit met zwarte vingerafdrukken op het creme-leer, mist er aan de onderzijdevan de deur nu een schroef. Bovendien sluit aan de bovenzijde het leer niet mooi meer aan op het plastic. Je kijkt er zo tussendoor en ziet dat de schroeven waarmee het leer op het plastic zit geschroeft uit hun voegen zijn gerukt.
Kan niet wachten tot het maandag is om in de telefoon te klimmen.
Kan niet wachten tot het maandag is om in de telefoon te klimmen.
Dus, even een update. Het nieuwe raammechanisme heeft drie maanden gewerkt. Gisteren ging ie bij iedere druk op de knop 3cm omlaag en stopte dan. Weer indrukken, weer 3cm, weer indrukken, weer 3cm, etc... Vanochtend gaf ie alleen een kraakje, maar ging helemaal niet meer open...
Denk dat ik dus weer terug mag naar Ome Renault, ben benieuwd wat ze te melden hebben.
Denk dat ik dus weer terug mag naar Ome Renault, ben benieuwd wat ze te melden hebben.
-
- Moderator
- Car: Megane
Dit is gewoon je stekker man. Ik had dit ook door de slechte waterafvoer komt er vocht in de stekker. En dan doet ie het even wel even niet.
Nieuwe stekker er op en probleem op gelost. En met platic oid de steker inpakken. probleem opgelost
Nieuwe stekker er op en probleem op gelost. En met platic oid de steker inpakken. probleem opgelost

-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Hij moet gereset worden als ie om de 3 cm stopt. Met de raamschakelaar het raam sluiten en zodra het raam dicht is de raamschakelaar 5 seconden vasthouden naar boven. Daarna is je mechanisme gereset en zal deze gewoon weer zakken.
Dat ie vanmorgen alleen maar een kraakje gaf kan best kloppen als het heeft gevroren
Er stond bij mij ook genoeg ijs in het raamrubber. In zo'n geval moet je het raam ook niet openen, vooral niet bij een Megane
Hopelijk is de plastic nok nu niet afgebroken, anders komt binnenkort inderdaad je raam weer naar beneden
Dat ie vanmorgen alleen maar een kraakje gaf kan best kloppen als het heeft gevroren

Hopelijk is de plastic nok nu niet afgebroken, anders komt binnenkort inderdaad je raam weer naar beneden

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
wat wil je dan melden, hij deed het ff niet maar nu is niet aan de hand?Allepinie schreef:Hoefde niet eens die reset uit te voeren, raam werkt gewoon weer. Zou ik het garantietechnisch toch moeten melden bij Renault?
de dealer is ook niet gek, zeg dan gewoon: "ok niets aan de hand dus."
Had bij mijn Megane II zojuist 't zelfde, linker voorraam deed niets meer.
Zojuist via 't speakers gat ff aan de stekker gerommeld en toen ging ie steeds zo'n 3 cm heen en weer, na resetten zoals martijn aan geeft gaat ie prima open en dicht
Maar als ik het dus goed begrijp is 't puur een kwestie van de stekker schoon maken of vervangen?
Weet iemand wat Renault hier eventueel van vergoed, of is 't volledig eigen kosten? de Megane is nu 5 jaar oud....
Zojuist via 't speakers gat ff aan de stekker gerommeld en toen ging ie steeds zo'n 3 cm heen en weer, na resetten zoals martijn aan geeft gaat ie prima open en dicht

Maar als ik het dus goed begrijp is 't puur een kwestie van de stekker schoon maken of vervangen?
Weet iemand wat Renault hier eventueel van vergoed, of is 't volledig eigen kosten? de Megane is nu 5 jaar oud....
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Ik geloof dat als een raammechanisme defect is dat hier tegenwoordig een coulance van 7(??) jaar geldt? Maar er is vast iemand die dit kan bevestigen (het staat hier wel ergens op het forum).
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi