5 TR-T [400K!!!]

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

zit een andere IC op (zo'n double capacity ding op de org. plek). Downpipe/uitlaat zit er onder van Ktec. Zo'n slash-cut-einddemper geval. Is geloof ik 2,25" (?).

Andere turbo wil ik sowieso.
Andere carb. ook graag!

Maar mijn grootste zorg zit m in het blok zelf.
Ding heeft er behoorlijk wat km's opzitten en ik wil het liefst dat het torretje gewoon helemaal fris is voordat ik met verhoogde drukken en turbo's en weet ik wat niet allemaal ga lopen spelen...
En een revisie spookt al langer door mn hoofd....

Daarom zeg ik ook STEL.
Ken dat ondertussen wel. Allemaal grootse, wilde plannen maar uiteindelijk gaat al je geld zitten in het in orde maken/vervangen van die ouwe zooi.
Dus....
First things first.
Ben stukje bij beetje wat ouwe rommel aan het vervangen.
Om eerst te zorgen dat de basis gewoon echt goed is.
Dan zien we daarna wel wat er uiteindelijk van die 150wpk's terecht komt.
:D
Steven
Car: M536

Ik draaide ook 150 wpk op een blok van 250k, if it ain't broke, don't fix it!

Een revisie van een blok is namelijk ook geen garantie tegen stuklopen.
Gewoon in de juiste stappen investeren en lekker genieten, de beurs opentrekken kan je ook uitstellen tot het echt stuk gaat.

Alleen ff een brandblussertje van schuim of CO2 achterin en Krijn is de man ;)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

steven wat was je setup ongeveer? gr.a carb. andere intercooler. en een hybride t2 turbo toch? druk op 1,5 bar of zo? toch

edit;wel een andere koppakking natuurlijk ;-) omdat de standaard koppakking het maar houdt tot een 1.2 bar
Laatst gewijzigd door Gerald op do 29 mar 2012 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
spir@l
Contacteer:

hmmm, ja....
Zo kan je het natuurlijk ook bekijken....
Ben er wel altijd zuinig mee omgegaan in de 10jaar dat ik er mee rij.
Maar goed. Dat zegt natuurlijk ook niet alles.

Ik slaap dr rustig nog wat nachtjes over.
Zijn ook allemaal geen dingen die ik volgende week al wil doen.
Ben gewoon even rustig aan het oriënteren naar de opties.

Wat had je dr eigenlijk allemaal opzitten om die 150 te verkrijgen, Steven?
Of heb je die kraan gewoon net zolang open lopen draaien totdat er 150pk uit kwam schreeuwen?.... ;-)
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

standaart turbo houdt het boven de 1.2 bar voor gezien net als de koppakking dus vandaar mijn bovenstaande dingen.
spir@l
Contacteer:

Heb er zelf trouwens zo'n T2 van Jeroen Lubking op zitten. (Noemde die dat een "180" ofziets? weet het allemaal niet meer)
Zou iets op aangepast meoten zijn, maar ik zou je mijn god niet kunnen vertellen wat dat precies allemaal inhoud...

Maar goed, die zit er nu ook al aardig wat km's op, en ik vind dat ik mezelf wel weer eens mag verwennen met een nieuwe blazert... :D
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Volgens mij klapt die koppaking er niet per se uit bij 1.2 bar hoor. Het is gewoon lekker om de compressie wat te verlagen bij hogere drukken, vooral om eventuele detonatie te voorkomen. Andere koppaking en versterkte kopbouten zijn daarentegen nooit verkeerd :P
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Maarten-Jan
Car: R19.R

En dan kun je gelijk even kijken hoe het er van binnen uit ziet :)
Abel
Über-Spammer

spir@l schreef:ok, stel...
STEL, ik wil +-150pk aan de wielen. (vind ik een mooi getal)
Zou ik dan nog kunnen volstaan met de standaard carb. (+grotere sproeiers)?
Of moet ik dan toch een maatje groter denken? (Gr.A/etc)

Ik ga sowieso eerst even verder met de originele carb.
Zodra we op een punt beland zijn waarop de carb de boel in de weg gaat zitten dan kijken we wat we verder doen.
dat is serieus tuning al idd.

Dat zou ik pas doen met een nieuw opgebouwd blok. En if zou je adviseren om daar Jo voor te vragen. Iedergeval nieuwe zuigers en bussen en een t2/t25 hybride met idd een 2.5"downpipe

en die 99pond voor een complete group a carburateur is echt niet duur hoor. Je eigen aanlaten passen is 125 pond dus he!

een tweedehands voor 85 pond, standaard vind ik wat duur.

Ik heb eens een carb laten aanpassen (alleen de venturie) door bcccp dat was ook iest van 400 gulden |: dat ding ligt hier ook nog op de plank voor mijn r5 tl ombouw.. al dik 10 jaar dus (S) (was eerst voor mijn gt bedoeld maar nooit aantoegekomen)
spir@l
Contacteer:

Tja, Abel, zo denk ik er in eerste instantie dus ook wel over.
Blok netjes opbouwen zodat het op een degelijke manier meer geweld aan kan.
Maar ja.... dan kijk je dus aan tegen een eurootje of...?? 1000...1500...??
Het liefst doe ik het ook eigenlijk wel op die manier.

MAar ja, dan heb je ook nog de Steven-if-it-ain't-broke-don't-fix-it-manier.....
Waar ik opzich ook wel van hou... :)
Gewoon lekker fun hebben en die 1500e achter de hand houden voor als er uiteindelijk toch iets "breakt"....
Abel
Über-Spammer

Piere heeft 450K gereden met zijn Gt orginele blok! Dus je kunt nog wel ff hoor.

ik heb een gt staan met 125K op de teller, eerst wou ik die gebruiken voor een ombouw. Maar ik heb ook nog 2 blokken staan. Ik wou eerst een kijken wat er bruikbaar is van die blokken.

Ik was dan van plan om met Mark5t een standaard blokje te bouwen en die dan lekker optimaal laten draaien op een t2, 1 bar met iets hogere compressie. (gewone koppaking ipv een gt) en daar van genieten. Voor meer vermogen lekker geld opzij voor een megane rs. Die oude 5jes zijn mij voor zoveel vermogen echt niet veilig genoeg meer (gezin ea)

suc6 en stuur gewoon een pm naar Jo wat een standaard blokje kost die later flink getuned kan worden
mark 5t
Contacteer:

setje bussen en zuigers kost geen drol en de lagers ook niet en heb je een compleet vers blok.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Abel
Über-Spammer

mark 5t schreef:setje bussen en zuigers kost geen drol en de lagers ook niet en heb je een compleet vers blok.
wat hadden die van jou gekost mark?
tutuur
Clubsponsor

waarom zou je in godsnaam je zuigers en bussen gaan vervangen als het gewoon goed werkt?

als de compressie nog goed is lekker je koppakking vervangen voor een versterkte, 12.9 kopbouten er in die je op 80nm vast trekt, grp.a carbje en omhoog met die druk!
mark 5t
Contacteer:

@ tutuur das waar ook idd :D

@abel prijs weet ik niet meer 100%uit mijn hoofd maar meende toen iets van €400,- voor alles of zo?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Abel
Über-Spammer

tutuur schreef:waarom zou je in godsnaam je zuigers en bussen gaan vervangen als het gewoon goed werkt?

als de compressie nog goed is lekker je koppakking vervangen voor een versterkte, 12.9 kopbouten er in die je op 80nm vast trekt, grp.a carbje en omhoog met die druk!
oude gt meuk gaat echt wel stuk bij meer druk opeens. Gewoon goed in de basis met die oude dingen. Zo'n gt blok geeft erg veel meer te lijden dan een f7r. 120Pk uit een antiek blok uit de jaren 60 nog, moet je echt niet gaan denken dat de zuigers niet versleten zijn bij 250K laat staan dat de bussen geen groeven hebben, Ik heb meerdere blokken aan de binnekant gezien iedergeval een stuk of 7 allemaal oud en zeker 180K alles was aan die dingen vaak versleten. lagers met groeven, bussen gegroeft en de zuigers bijna allemaal ovaal. En de veerringen echt van allemaal af slotspeling minimaal 4 a 5 mm dus geloof me dat je met die oude meuk echt niet lang blij blijft als je de druk opeens naar 1.2 bar zet. Dan merk je pas hoe versleten alles is. En als 1 onderdeel stuk gaat, is bij zo'n gt blok alles stuk inclusief de turbo..

Dus tuning aan een gt blok okay, maar hou het wel fris. kost je anders veel meer als je had verwacht.
-jo-

wat ^^^^^^ zegt. Starten op een oud blok is zowieso een aanvraag op beperkte duurzaamheid.

-koppakking niet verder dan 1.2 bar ? Das ook weer iets nieuw. Als je brandstof/ontsteking goed kan je daar 2 bar opzetten, die geeft geen krimp.

-Wat Martijn zegt, verlagen van de compressie icm hogere druk en pingelen is helemaal juist. Houd in je achterhoofd dat een verlaagde compressie minder snel aan de gang gaat dan bij een normale compressie. Eens hij gaat, gaat hij vanwege de verhoogde druk.

-Tarabusy zuiger/bussenset zit momenteel rond de 400-420 €. Aanrader, std compressie en coated zuigers. Kwaliteit voor weinig geld.

-Zoals ik al zei in de pm, hoog vermogen met een carb heeft ook zijn nadelen. Cruisen op lage toeren kan maar een beperkte tijd vanwege de hoge brandstofconsumptie. Zoals bij Andy, hoofdsproeier 165, dat gaat er vlotjes in en de bougies hebben dat niet zo graag.

-Er zullen er ook niet veel zijn die het onderblok balanceren. (krukas-vliegwiel-drijfstangen-zuigers) Dit heeft bij deze oude meuk een uiterst positief resultaat.

-verlichte vliegwielen, geflowde koppen, kanalen poorten,rvs spruitstukken...allemaal praat tegen de vaak. Als je een goeie basis hebt en de juiste samenstelling komt het vermogen vanzelf.

-Probeer het wiel niet opnieuw uit te vinden, hou het simpel en gezond. Hou de kosten beperkt tot de essentiëlle dingen.

-Een fmic heeft op een gtt wel een uiterst positieve invloed. De std ic of double core/twin capacity enz zit gewoonweg op een ellendige plaats en het design werkt ook niet bevorderlijk om de inlaattemp. te verlagen.

-Dit is "mijn" persoonlijke mening en wanneer je de vraag aan 10 mensen steld zal je waarschijnlijk 10 verschillende antwoorden krijgen. Het is aan jou om de juiste keuze te maken.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Maarten-Jan
Car: R19.R

-jo- schreef: -Probeer het wiel niet opnieuw uit te vinden, hou het simpel en gezond. Hou de kosten beperkt tot de essentiëlle dingen.
Dit! Kijk hoe anderen tot een mooi betrouwbaar resultaat zijn gekomen.

Of het spul versleten is bij 250k hangt er ook vanaf hoe het onderhoud in het verleden geweest is. Meestal is het inderdaad wat Abel zegt maar ik heb ze ook gezien waarbij de hoonsporen nog netjes zichtbaar waren en er eigenlijk niets op aan te merken was/is. Maar dat laatste is een zeldzaamheid, meestal is het teveel afgetrapt i.c.m. lekker lang doorrijden op dezelfde olie en dan krijg je inderdaad wat Abel beschrijft.
spir@l
Contacteer:

Bedankt allemaal weer voor het meedenken.
Ben altijd blij met de vele respons hier op het forum.

Zoals ik ook al tegen Jo heb gezegd ben ik niet van plan wielen uit te gaan vinden.
Er is ondertussen al zoveel "tried and tested", dat dat nergens voor nodig is.
Dat is ook precies de reden dat ik hier altijd zoveel mogelijk vragen stel.

Ik ben al een hoop informatie wijzer.
Nu hangt het even van het financiële plaatje af wat we gaan doen.
Ben van plan nog wel even rond te blijven rijden in dat gebakkie, dus een investering in degelijkheid/duurzaamheid/betrouwbaarheid is natuurlijk nooit verkeerd.
GerryTT

Voila, Tarabusi zuigers voor weinig op e-bay

http://www.ebay.co.uk/itm/RENAULT-5-GT- ... 35baea76ef
spir@l
Contacteer:

Volgens mij zijn dit de bussen...
Maar hoe dan ook. thanks. :)
GerryTT

Bussen en zuigers. Let wel op:dit is voor 1 zuiger en 1 bus. Dit heb je dus 4 maal nodig. Maar dan nog steeds een stuk goedkoper dan elders.
spir@l
Contacteer:

ik zie echt nergens zuigers.....

Komt ook van deze site af namelijk.
en daar zie ik toch ook echt alleen de bussen.
Of een set met bussen en zuigers.

http://www.gt-turbo-spares.co.uk/cart/i ... =21&page=2

Met hier de hele set zuigers, bussen en toebehoren voor 325 pond (kleine 400 euro)
http://www.gt-turbo-spares.co.uk/cart/i ... prod_id=82
GerryTT

|: Idd, lezen is ook een kunst.
Word tijd dat ik me nest op ga zoeken :D
spir@l
Contacteer:

Hahahahha!
Dacht al dat Ik scheel aan het kijken was.... :D
spir@l
Contacteer:

Ben op zoek naar het relais dat de radiateurfan aanstuurt.
Heb nu alleen een schakelaar waarmee ik hem handmatig aan kan zetten, maar ik wil dat hij ook weer automatisch aanslaat.

Weet iemand of je die nog ergens kan kopen?
Of heeft iemand er toevallig nog ergens eentje liggen?
En is dat relais nog apart, of is hij hetzelfde als de andere relais onder de motorkap?
Abel
Über-Spammer

zelfde als de meeste, is een simpel circuit. Je kunt er ook een losse van maken.

+ van de dynamo naar de fan en de het thermo contact, andere pool thermo contact naar spoel relais. andere pool spoel relais naar de min op de dynamo(deze ook door verbinden naar maak contact relais) common contact (andere kant van de maak contact) naar de min van de fan

klaar (D)
sieger everts
Contacteer:

[img]http://www.class-cartaxatie.demon.nl/sc ... oeling.gif[/img]

die 85 tegenover nr 30 moet 87 zijn
B18FT... what else ?
spir@l
Contacteer:

Heb ondertussen een relais kunnen regelen.
Kachel heb ik ondertussen ook. (beiden met dank aan Andrews)
Bedankt allemaal voor de berichten.
Kennelijk hebben erg veel mensen zo'n ding (in de weg) staan... :D

Kan ik straks fijn weer het dashboard eruit trekken...
Altijd een gezellig klusje..... :~
spir@l
Contacteer:

Nog een puntje waar ik mn hoofd al een tijdje over loop te breken:

Het GTT-verbredingsspul (wielkasten/skirts) op de 5 monteren.

Heeft iemand dit ooit op een niet-gtt-5 gemonteerd?
En zo ja...hoe?
De wielkasten zie ik nog wel lukken, maar die skirts..... :(

- Originele popnagels monteren en dan op de originele manier met de klemmetjes monteren? (lijkt me tricky aangezien die popnagels dan echt perfect gemonteerd/geplaatst moeten worden. Plus ik ben al niet zo'n fan van het originele-klemmetjes-montage-systeem...)
- Simpelweg kitten? (meestal niet de favoriete optie...)
- Of...???

Iemand die ervaring/ideeën/tips heeft, ik hoor het graag! (PM mag ook)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Dan worden het luchtankers :p

Je ontkomt niet aan iets van een beugeltje vast gemaakt aan de dorpel.
Tuurlijk je kan kitten her en der een klodder kit ....
Merijn
Über-Spammer

Ik zou er eerst even over nadenken of je dat echt wel wilt, die kit er omheen. Misschien een idee om er een dikke set 15 inch lichtmetaal en een schroefset onder te zetten. Ik vind dat zeker zo vet op een, oorspronkelijk non-turbo 5je. Zie bijvoorbeeld de Clio van Niels van Dijk... Echt een vet ding om te zien! Misschien nog wel mooier dan een GTT... :shame:
-jo-

Jochem de Haas schreef:Dan worden het luchtankers :p
gegalvaniseerde mag ik hopen ? :worship:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

waren de achterschermen van een gewone 5 niet net anders als die van een GT? Dat heb ik iig in mn hoofd zitten.

Verder heb ik bij mijn GT de klips van de skirts vastgezet met een parkertje ipv een popnagel. Voordeel is dat je ze een stuk beter kunt afstellen.

Kitten kan opzich ook wel, maar mocht je ooit bij je dorpels moeten heb je een uitdaging. ;-)
Merijn
Über-Spammer

De achterschermen van een GTT zijn inderdaad anders.

Klik
Plaats reactie