Ik ben druk bezig met het opknappen van mijn 5 gtt en heb rond het raam roest gevonden, na het verwijderen van de kunstof rand zag ik dat ze onder dit deel de auto niet meegespoten hebben.
ik heb op de sloperij in wassenaar een voorruit uit een 5 gehaald die nog helemaal mooi is. (de auto staat er nog steeds had een PH1 bumperset maar die is gedemonteerd door iemand anders er staan er trouwens 2 voor de liefhebber een witte en een rode.)
Nou moet mijn oude ruit eruit overspuiten en andere erin, wie kan mij daarbij helpen of weet iemand die dit kan doen?
de ruit moet gekit worden en er moet een nieuwe lijst omheen.
Is dit een klus om zelf te doen?
ik hoor graag van jullie hoe verder te gaan?
p.s. auto staat bij mijn ouders in Lelystad.
groeten lars
voorraam vervangen
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: za 29 okt 2011 17:25
- Car: Renault 5 GTT
- Locatie: Den Haag
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Is het niet slimmer dit gewoon te laten doen door de schadehersteller ofzo. Een ruit vervangen is meestal niet zo heel gek duur met de korting via de verzekering. En ik neem aan dat je het spuiten ook niet zelf gaat doen. Eventueel zelf de oude eruit halen, strak maken en de rest laten doen?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Dat is toch zo’n oudere auto met een raamsponning. Je moet dit zo wie zo niet bij te lage temperatuur doen, want dan is het raamrubber te hard.
Hoe te handelen: Je drukt in een hoek van binnenuit met je hand tegen het raam en ligt het rubber op. Dan komt de voorruit los. Duw je een einde verder to de hele ruit eruit is. Monteren doe de met een vliegertouw. Je doet een touwtje in het raamrubber, zet de ruit met rubber en touwtje erin op de raamsponning van je carroserie. Ruit van buitenaf iets aanduwen en van binnenuit aan het touwtje trekken. Het rubber vouwt zich dan om de raamlijst van de carroserie. Zo deden we dat vroeger.
(Ik woon niet zo ver bij je vandaan.)
Hoe te handelen: Je drukt in een hoek van binnenuit met je hand tegen het raam en ligt het rubber op. Dan komt de voorruit los. Duw je een einde verder to de hele ruit eruit is. Monteren doe de met een vliegertouw. Je doet een touwtje in het raamrubber, zet de ruit met rubber en touwtje erin op de raamsponning van je carroserie. Ruit van buitenaf iets aanduwen en van binnenuit aan het touwtje trekken. Het rubber vouwt zich dan om de raamlijst van de carroserie. Zo deden we dat vroeger.
(Ik woon niet zo ver bij je vandaan.)
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Vergeet het maar, de voorruit is gelijmt bij een GTT.jacques schreef:Dat is toch zo’n oudere auto met een raamsponning. Je moet dit zo wie zo niet bij te lage temperatuur doen, want dan is het raamrubber te hard.
Hoe te handelen: Je drukt in een hoek van binnenuit met je hand tegen het raam en ligt het rubber op. Dan komt de voorruit los. Duw je een einde verder to de hele ruit eruit is. Monteren doe de met een vliegertouw. Je doet een touwtje in het raamrubber, zet de ruit met rubber en touwtje erin op de raamsponning van je carroserie. Ruit van buitenaf iets aanduwen en van binnenuit aan het touwtje trekken. Het rubber vouwt zich dan om de raamlijst van de carroserie. Zo deden we dat vroeger.
(Ik woon niet zo ver bij je vandaan.)

Project: GTT Blue Sport
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Kan prima, zo'n raam eruit halen. Heb ik al een paar keer gedaan. Je moet gewoon zo'n draadzaag halen.
Buitenste rubber eruit halen, draadzaag om een hoek heen zetten en dan zagen. Wil eigenlijk alleen maar met 2 man. En oppassen dat je op een gegeven moment niet de plastic binnenkappen mee doorzaagt.
Je kan wel makkelijk je lak beschadigen.
Buitenste rubber eruit halen, draadzaag om een hoek heen zetten en dan zagen. Wil eigenlijk alleen maar met 2 man. En oppassen dat je op een gegeven moment niet de plastic binnenkappen mee doorzaagt.
Je kan wel makkelijk je lak beschadigen.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: za 29 okt 2011 17:25
- Car: Renault 5 GTT
- Locatie: Den Haag
het raam demonteren gaat mij wel lukken daar heb ik op mijn werk wel rubbersnij apparatuur voor alleen monteren wordt lastiger.
de zijkant van de auto word zoiezo gespoten(vangrailtje meegenomen).
dus volgens jullie kan de schade hersteller (waarschijnlijk care) een nieuwe omlijsting (kunstof geen rubber) krijgen en de ruit weer terug monteren?
de zijkant van de auto word zoiezo gespoten(vangrailtje meegenomen).
dus volgens jullie kan de schade hersteller (waarschijnlijk care) een nieuwe omlijsting (kunstof geen rubber) krijgen en de ruit weer terug monteren?
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Volgens mij kan iedere fatsoenlijke schade hersteller dat prima doen. Persoonlijk zou ik kiezen voor een wat kleiner bedrijf waar nog met plezier gewerkt wordt. En niet voor een (te) grote keten waar ze alleen (contract/lease) wagens weer in een moordtempo in elkaar peren.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: za 29 okt 2011 17:25
- Car: Renault 5 GTT
- Locatie: Den Haag
iemand een adresje in de buurt van lelystad of den haag?Tom schreef:Volgens mij kan iedere fatsoenlijke schade hersteller dat prima doen. Persoonlijk zou ik kiezen voor een wat kleiner bedrijf waar nog met plezier gewerkt wordt. En niet voor een (te) grote keten waar ze alleen (contract/lease) wagens weer in een moordtempo in elkaar peren.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: za 29 okt 2011 17:25
- Car: Renault 5 GTT
- Locatie: Den Haag
hier een paar fotos van de situatie.
zoals je ziet is de ruit tot 10cm van de rand wit geworden waarschijnliojk door vocht in de ruit.
![Afbeelding]()
dit is de originele raam omlijsting wat uit 2 delen bestaat
![Afbeelding]()
![Afbeelding]()
en zo staat het beestje lekker warm in de garage
![Afbeelding]()
zoals je ziet is de ruit tot 10cm van de rand wit geworden waarschijnliojk door vocht in de ruit.
dit is de originele raam omlijsting wat uit 2 delen bestaat
en zo staat het beestje lekker warm in de garage
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Er zit al een tijd een flinke barst in mn voorruit.
Geen APK afkeur, dus ik had er niet echt haast mee om hem te vervangen...
Laatst dan toch maar eens aangegeven bij mn garage dat ze hem mochten vervangen.
Krijg daar net een belletje over.........
Ruit niet meer te krijgen. Moet dan vanuit Engeland komen. Kosten: 400euro ex.
!!!
Ik dacht dat het een simpel ruitje zou zijn van misschien een euro of 150 a 200....
Dit wordt dus gewoon dubbel dat!
Is dit normaal? Of loont het om nog even rond te shoppen. (Dit is dus niet bij een grote ruitvervanger, maar bij mn lokale kleine garage.)
En is er een andere manier om aan een vooruit te komen? Sloop?
Zelf eruit halen kan ik (waarschijnlijk) niet.
Of heeft iemand er eentje staan voor een schappelijke prijs???
Pfffff, effe een tegenslag weer dit.....
Geen APK afkeur, dus ik had er niet echt haast mee om hem te vervangen...
Laatst dan toch maar eens aangegeven bij mn garage dat ze hem mochten vervangen.
Krijg daar net een belletje over.........
Ruit niet meer te krijgen. Moet dan vanuit Engeland komen. Kosten: 400euro ex.
!!!

Ik dacht dat het een simpel ruitje zou zijn van misschien een euro of 150 a 200....
Dit wordt dus gewoon dubbel dat!
Is dit normaal? Of loont het om nog even rond te shoppen. (Dit is dus niet bij een grote ruitvervanger, maar bij mn lokale kleine garage.)
En is er een andere manier om aan een vooruit te komen? Sloop?
Zelf eruit halen kan ik (waarschijnlijk) niet.
Of heeft iemand er eentje staan voor een schappelijke prijs???
Pfffff, effe een tegenslag weer dit.....
Ik denk dat de dealer het goedkoopst is...
Ik heb het al eens meegemaakt dat als je een voorruit bij een glasboer bestelt, dat ze de rubbers niet kunnen leveren.
Effe een belletje naar de dealer doen voor een complete set en kijken wat dat kost, evt. incl. montage.

Effe een belletje naar de dealer doen voor een complete set en kijken wat dat kost, evt. incl. montage.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
+1
Krijn,
Onderdeelnummer is :
77 01 468 537 (zonwerend, compleet met binnen & buitenlijst)
6006001970 (afdekkapje voor buitenlijst)
Krijn,
Onderdeelnummer is :
77 01 468 537 (zonwerend, compleet met binnen & buitenlijst)
6006001970 (afdekkapje voor buitenlijst)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Ik heb onlangs van MartijnG begrepen dat de binnenste rubbers op dit mon
ment een probleem zijn om geleverd te krijgen. Ruit zelf en buitenrubbers waren nog wel leverbaar via de onderdelen handel. Dus bij de dealer maak je de beste kans om hem compleet te vinden.
ment een probleem zijn om geleverd te krijgen. Ruit zelf en buitenrubbers waren nog wel leverbaar via de onderdelen handel. Dus bij de dealer maak je de beste kans om hem compleet te vinden.

Project: GTT Blue Sport
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Juist, gewoon ff langs de dealer. Volgens mij rond de €140-150 voor de complete set (raam + rubbers). Let er goed op dat ze het juiste binnenrubber er als eerste inzetten, ik heb al eens gevallen gehoord waarbij ze dit vergeten waren en dan mag je alles er weer uit snijden.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
ahem...vanmiddag gebeld....
Vooruit zonder montage: 325euro incl.
En dan hebben we volgens mij dus ook nog niks van rubbers.
Ik ga dit klusje dus nog maar even uitstellen...
Oftewel, het zakt weer even naar de onderzijde van mn to-do-lijstje.
Ik laat het weten als ik meer weet over de uiteindelijke oplossing/kosten.
Misschien handig voor andere mensen.
Vooruit zonder montage: 325euro incl.

En dan hebben we volgens mij dus ook nog niks van rubbers.
Ik ga dit klusje dus nog maar even uitstellen...
Oftewel, het zakt weer even naar de onderzijde van mn to-do-lijstje.

Ik laat het weten als ik meer weet over de uiteindelijke oplossing/kosten.
Misschien handig voor andere mensen.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
?? Renault ruit ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Sorry, ja... dit kreeg ik van Renault te horen....
Ik begrijp er ook niet veel van. Het gaat hier toch om een simpel stukkie glaswerk? Of ben ik nou gek....
crap....
Arco, ik zie nu pas jouw post met de onderdelennummers erin!
Dat was handiger geweest. Nu heeft iemand aan de telefoon het op zitten zoeken voor me en dan wil er soms nog wel eens iets niet helemaal goed gaan weet ik...
Ik rij er binnenkort toch nog wel een keer langs. Informeer ik er nog eens naar.
To be continued....
Ik begrijp er ook niet veel van. Het gaat hier toch om een simpel stukkie glaswerk? Of ben ik nou gek....
crap....
Arco, ik zie nu pas jouw post met de onderdelennummers erin!
Dat was handiger geweest. Nu heeft iemand aan de telefoon het op zitten zoeken voor me en dan wil er soms nog wel eens iets niet helemaal goed gaan weet ik...
Ik rij er binnenkort toch nog wel een keer langs. Informeer ik er nog eens naar.
To be continued....
-
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
2 jaar geleden ruit inclusief alle rubbers en plakken €250,-
Alles lijkt een beetje keer 2,3 te gaan
Alles lijkt een beetje keer 2,3 te gaan

Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
ff raampje op de sloop scoren en die bij ruitenboer laten monteren.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Vaaaag...ik dacht toch echt dat ik een paar maanden geleden een voorruit incl. rubbers (is één pakket in Dialogys) voor rond de €150 ex kon oppikken
Of ik vergis me gruwelijk of jou magazijnman heeft ergens verkeerd gekeken.

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
1373 G - Voorruit groen getint Pilkington - €61,63
7227 AKMH - Voorruitrubber set Pilkington - €41,00
ik heb gebeld met de dealer. nummer van arco is een voorruit kosten +_ 140euro ex btw. onbekend of er rubber bij zit volgens de verkoper.
nummers renault van de rubbers
7700778789
7700778786
de rubbers zijn bij de dealer samen al 150 euro
de weet ik niet.
7700776102
7227 AKMH - Voorruitrubber set Pilkington - €41,00
ik heb gebeld met de dealer. nummer van arco is een voorruit kosten +_ 140euro ex btw. onbekend of er rubber bij zit volgens de verkoper.
nummers renault van de rubbers
7700778789
7700778786
de rubbers zijn bij de dealer samen al 150 euro

de weet ik niet.
7700776102
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Prijs klopt. Is pakket met 2 rubbers. 1tje voor de metaalrand van de auto en 1tje voor om de ruit. Meer heb je niet nodig behalve wat kit.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Bedankt mannen voor al het uitzoek werk!
Ben er zelf helemaal niet meer aan toe gekomen.
Zal nog wel een keer langs gaan met al deze info. Volgens mij heb ik dus gewoon iets verkeerds doorgekregen.
Ben er zelf helemaal niet meer aan toe gekomen.
Zal nog wel een keer langs gaan met al deze info. Volgens mij heb ik dus gewoon iets verkeerds doorgekregen.