ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
m1n1 (Jasper)
Car: R5 GT Turbo PH1
Contacteer:

martijn williams schreef: Ik heb een Ktr250 turbo, fmic en een groep A carb.
Turbo is nog niet gemonteerd. Dat wil ik van de winter gaan doen. Icm met een nieuwe koppakking.
Met die turbo kun je voor beide nokkenassen gaan lijkt me aangezien die waarschijnlijk toch wel eerder opspoelt als de MB pro.
Met de 270 zul je eerder in toeren aan je vermogen zitten dan met de 285, maar die heeft weer meer top vermogen. Net wat je wil :beer:
tutuur
Clubsponsor

Als ik zie wat die gt van Andy er uit gooit lijkt me een 270 meer dan zat!
Florus

tutuur schreef:Wel leuk hoe je reageerd Florus! Ik denk namelijk dat je zelf maar eens goed na moet gaan denken :lol:
Tuurlijk....WTF is een "dogbonxe" ?? :lol:

Maargoed, Dennis had 't over Motorsteunen en niet over kantel steunen :p
mark 5t
Contacteer:

zo zit ik nog steeds te dubben om een nokkenstok van een atmo 1,4 te gaan monteren.

gewoon om eens te kijken wat daar uit te halen valt als test zeg maar.
echter heb ik geen idee hoeveel graden die zijn en een chronisch tijdgebrek (N)

en hoeveel graden is een originele gtt as eigenlijk?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
martijn williams

m1n1 (Jasper) schreef:
martijn williams schreef: Ik heb een Ktr250 turbo, fmic en een groep A carb.
Turbo is nog niet gemonteerd. Dat wil ik van de winter gaan doen. Icm met een nieuwe koppakking.
Met die turbo kun je voor beide nokkenassen gaan lijkt me aangezien die waarschijnlijk toch wel eerder opspoelt als de MB pro.
Met de 270 zul je eerder in toeren aan je vermogen zitten dan met de 285, maar die heeft weer meer top vermogen. Net wat je wil :beer:
Loopt het nog wel een beetje fatsoenlijk stationair met een 285?

En daar heb ik niet perse het verstelbare tandwiel voor nodig toch?
Clio Williams '95 & 5 GT Turbo '90 & Vw transporter '80
m1n1 (Jasper)
Contacteer:

Mijn piper 300 loopt op 1500 toeren prima stationair, 1200 kan ook nog wel denk ik en ik heb er geen verstelbaar tandwiel opzitten, wel de klepveren veranderen natuurlijk!

Mark hier is een linkje met een verhaaltje over het verschil tussen een GTL en Alpine nokkenas. Niet echt wat je zoekt helaas, maar misschien ook leuk...
tutuur
Clubsponsor

Shit man! Door een typfoutje lul ik natuurlijk meteen uit m'n nek? :(

Als je een denkfout maakt geef het dan gewoon toe ;-)
DennisT
Moderator

Florus schreef:
tutuur schreef:Wel leuk hoe je reageerd Florus! Ik denk namelijk dat je zelf maar eens goed na moet gaan denken :lol:
Tuurlijk....WTF is een "dogbonxe" ?? :lol:

Maargoed, Dennis had 't over Motorsteunen en niet over kantel steunen :p
Ja sorry ik bedoel die kantelsteun :) Dan zit die goed in ieder geval, alleen fuseekogeltje wisselen, schroefset vastzetten en gele platen monteren en dan afmelden die hap :D
martijn williams

tutuur schreef:Als ik zie wat die gt van Andy er uit gooit lijkt me een 270 meer dan zat!
Is dit met de 270 wat op de doos staat?
Want 270 op de doos is toch 260?
En 285 is dan 270?
Clio Williams '95 & 5 GT Turbo '90 & Vw transporter '80
m1n1 (Jasper)
Contacteer:

Ja dat klopt, 270=260 en 285=270 waarom weet ik ook niet. Ik zou aan Andy of -jo- vragen wat er in zit.
Jackson
Contacteer:

Ik heb een poosje geleden de schakelstang van mijn R5GTT krom getrokken. Ik versleepte de auto met de stang op de grond hangend en die bleef ergens achter hangen :/ Ik weet het, erg stom.

Maargoed.. Nu is mijn vraag eigenlijk. Past elke stang van een een Renault 5 of dient deze specifiek van een GTT te komen? Of wellicht van een Express?
"Le creature de vette shit"
Andrews (supercinq)

alles past
of het nu een 1.1 of een express is.
maakt niks uit.
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Abel
Über-Spammer

clio is ook het zelfde en misschien die van een twingo ook
-jo-

m1n1 (Jasper) schreef:Mijn piper 300 loopt op 1500 toeren prima stationair, 1200 kan ook nog wel denk ik en ik heb er geen verstelbaar tandwiel opzitten, wel de klepveren veranderen natuurlijk!
Kan ook niet anders met zo'n scherpe stok ;-)

Ik heb de piper 270 gemonteerd, die is dus 260° MAAR...je moet verdomd goed opletten met die spullen. Zoals de meesten wel weten zijn al deze assen op ruilbasis en worden ze geslepen van gebruikte assen. Als je even goed gaat nameten kan hier wel wat verschil opzitten. Tenzij je beslist om een blank te kopen.

Als er naar een mening gevraagd wordt zeg ik heel simpel, probeer het wiel niet opnieuw uit te vinden en houd het simpel. Onderblok revisie, std kop (GEEN GEZEIK MET POORTEN-FLOWEN-ANDERE ONZIN), std spruitstukken (GEEN GEZEIK MET GEPOLIJSTE RVS DINGEN), piper 270 + versterkte klepveren, geen verniers gewoon std poulie, grA carb, fmic en goeie turbo.

Even op de bank afstellen, KLAAR ! En met die KTR krijg je een heel leuke vlotte gtt.

@Mark, gewoon doen, meestal zit er een 10° verschil tussen atmo's en drukvulling. (ongeveer)

En als iemand zich moest afvragen waarom de bijhorende klepveren die niet eens aangeraden worden bij een 270 ? Ik ben een beetje vooruitziend en heb er rekening mee gehouden dat de druk wel eens omhoog zou kunnen van zodra de injectie erop komt. Hoef ik het blok niet open te maken.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-

en voeg daar nog een versterkte koppeling aan toe want de std red het echt niet.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Abel schreef:clio is ook het zelfde en misschien die va
n een twingo ook
schakelstang van een coo
clio is zeker weten anders
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Abel schreef:clio is ook het zelfde en misschien die va
n een twingo ook
schakelstang van een
clio is zeker weten anders
Laatst gewijzigd door Gerald op di 18 okt 2011 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
DennisT
Moderator

Kan je een 285 zonder verdere aanpassingen monteren (op de klepveren na dan)?
m1n1 (Jasper)
Contacteer:

DennisT schreef:Kan je een 285 zonder verdere aanpassingen monteren (op de klepveren na dan)?
Dat kan! Ik zou voor een paar tientjes extra wel de distibutieketting en spanner mee vervangen.
DennisT
Moderator

Volgens mij zijn die bij revisie ook vervangen (40.000km geleden ofzo), maar eens oude facturen raadplegen :) Verder nog tips?
m1n1 (Jasper)
Contacteer:

Je moet de nokkenas ook insmeren met een bepaald vet voor tijdens het inlopen, 20 minuten op 2500 toeren (dit straat ook in de instructie die je krijgt mee geleverd). Ik had dit vet niet besteld en heb er molycote vet voor gebruikt en dit lijkt goed te gaan.
Je wilde meteen je koppakking vervangen toch? Dat is wel handig want je kop moet er toch af om de klepveren te vervangen. Aangezien ik hier geen speciaal gereedschap voor had heb ik een boorkolom gebruikt om de klepveren te lossen.
Als je de kop van je blok af hebt kun je ook gemakkelijk de nokvolgers uit je blok vissen. Ik wist niets van die nok volgers dus die knikkerde allemaal naar beneden toen ik mijn nokkenas eruit trok |:.
Dit zijn m’n sleutel tips zo’n beetje :D
DennisT
Moderator

Kop hoeft er toch niet vanaf geloof ik?
m1n1 (Jasper)
Contacteer:

Er zijn schijnbaar manieren om je klepveren te vervangen zonder je kop te lichten (ff zoeken op 't forum, ik heb 't ooit gevonden hier).
Maar het leek mij eenvoudiger om de kop eraf te halen.
PS je weet dat je blok eruit moet om de nokkenas te vervangen toch :p
DennisT
Moderator

Ja weet ik, maar als het blok droog is en er al een versterkte pakking etc in zit ga ik niet onnodig werk zoeken :) En iemand wil het voor me doen, dit gaat me net een stapje te ver voorlopig :)
-jo-

Kop eraf, kleppen nakijken, vaccumdruktest op de kleppen, eventueel fijn inslijpen, kop afpersen, eventueel een pasvlakking (indien nodig)

@Jasper, ivm dat vet, gewoon smeervet voldoet. Gewoon een filmpje erop, niet met de kwast inkwakken zoals sommigen nu wel zullen denken :lol:

En zoals ik eerder al zei, het blok eruit halen stelt niet zoveel voor (als je over het juiste materiaal beschikt)
m1n1 (Jasper)
Contacteer:

Inderdaad dat vet hoeft er niet op als een laag pindakaas :D
-jo-

gewoon goed doen zoals het hoort :) Ik vraag me trouwens af of alle kleppen wel afdichten als je met de klepveren begint te klooien als de kop er nog opzit ?

klepjes erin en zuigen maar (push & suck ! ) (0)

[img]http://i83.photobucket.com/albums/j320/ ... ing011.jpg[/img]
tutuur
Clubsponsor

Chris uit de UK (Scoff) heeft er weer een schepje bovenop gedaan met zijn 5. van 670pk naar 750pk :worship:

hier de uitdraai van de dyno:
http://i428.photobucket.com/albums/qq4/ ... img027.jpg
Willeon de Zoete

Leuk, maar wat heb je daar eigenlijk aan dan? Is zo'n ding nog wel enigszins rijdbaar?

Ik ken filmpjes van een Polo I met 1100 pk ofzo. Kon alleen maar sprinten. Zelfs dan was het nog lastig om dat ding in een rechte lijn te houden.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Je ziet het wel aan die kromme... Daar is echt niks mee te beginnen! Als de turbo erin komt, schiet de lijn omhoog en rook je je banden wel op, lijkt me.

Leuk voor op papier, useless for the road. :) Toch wel een (Y) waard, begrijp me niet verkeerd. Het is alleen niet zo mijn ding.
tutuur
Clubsponsor

hij gebruikt hem dan ook voor sprinten idd. met 670pk staat zijn record op 10.2s. nu zal hij dus wel onder de 10s gaan komen (Y)

overigens rijd hij er wel mee op straat. met sticky tires heeft hij een 0-100 tijd van ong. 2,5s en op semi's is dit rond de 5. het zal hard werken zijn maar blijkbaar kan het :D

hij heeft in het verleden ook een RWD 5 sprinter gehad maar de uitdaging ligt voor hem in het FWD de snelste te zijn.....
Willeon de Zoete

Nou, dat bedoel ik. Wel mooi dat je het eruit weet te krijgen, dat wel.

Maarja, ieder z'n ding. Mijn kameraad heeft een Corrado in nieuwstaat staan waar tigduizend in geïnvesteerd is, maar hij rijdt er nooit mee! Vindt 'ie zonde! Maar wel de staatskas spekken door netjes wegenbelasting te betalen... |: :grin:

(sorry René (F) )
tutuur
Clubsponsor

Een auto is gemaakt om te rijden! :D (alhoewel ik inmiddels ook bij het clubje hoor :lol: )

Maar zoals je zegt: Het is leuk dat het kan toch :D
R.C.G60
Contacteer:

Willeon de Zoete schreef:Nou, dat bedoel ik. Wel mooi dat je het eruit weet te krijgen, dat wel.

Maarja, ieder z'n ding. Mijn kameraad heeft een Corrado in nieuwstaat staan waar tigduizend in geïnvesteerd is, maar hij rijdt er nooit mee! Vindt 'ie zonde! Maar wel de staatskas spekken door netjes wegenbelasting te betalen... |: :grin:

(sorry René (F) )
Geeft niks,jij mag dat zeggen :D :grin: :smile:
DennisT
Moderator

Dat is gewoon uit het houtje-touwtje 1.4 blokkie gekomen? Dat is toch wel flink re5pect :D

Ben wel benieuwd naar foto's van het gebeuren (L)
Plaats reactie