Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een Renault Clio 1.2 uit 1996.
Sinds een paar dagen heeft de auto een vreemd probleem. Na ongeveer 5 a 10 min gereden te hebben gaat het waarschuwingslampje van de koeling branden en blijft branden voor 1 a 2 minuten daarna gaat hij uit en komt het niet meer terug. Laatst heb ik hem direct stilgezet en de motor wordt echt te warm.
Ook merkte ik vandaag dat de kachel eerst geen warme lucht blaast (als het lampje brand) maar dan opeens wel warmte geeft en 1 a 2 seconden later gaat het waarschuwingslampje uit.
Wat kan het probleem zijn? ik dacht zelf aan de thermostaat maar echt veel verstand heb ik er niet van.
Bij voorbaat dank voor de reacties!
Vreemd koelingsprobleem
Allereerst welkom hier
Als ik het zo lees lijkt het idd wel of de thermostaat blijft hangen.
Makkelijk op te lossen

Als ik het zo lees lijkt het idd wel of de thermostaat blijft hangen.
Makkelijk op te lossen

Lijkt mij dat hij de boel moet ontluchten 
Er zit een ontluchtingsschroef op de radiator (plastic schroefje). Bij koude motor losdraaien, koelvloeistof vullen tot het eruit loopt, eventueel motor even laten lopen.

Er zit een ontluchtingsschroef op de radiator (plastic schroefje). Bij koude motor losdraaien, koelvloeistof vullen tot het eruit loopt, eventueel motor even laten lopen.
Dat zou ook goed kunnen idd!
en doe voorzichtig met dat plastic dopje die gaan snel gaar (been there, done that, got the t-shirt...
)

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
Bedankt voor de antwoorden!
Ik ga hem vanmiddag even ontluchten. Kijken of dat helpt.
Ik ga hem vanmiddag even ontluchten. Kijken of dat helpt.
Hmmz, 1.2 is dat nog een C-motortje? Dan zitten die ontluchtingsschroefjes op de koelslangen, toch?
Nog ieler
Nog ieler

Heb hem ontlucht er zit een schroef op de radiator en op de slang naar de kachelradiator. Uit de radiator kwam geen lucht alleen koelvloeistof uit de slang kwam raar genoeg niks, de slang werd wel warm tijdens het stationair lopen. De slangen van en naar de radiator werden niet warm (zoals het hoort toch bij een "koude" motor?
Op de terugweg van mijn werk weer hetzelfde na iets van 10min gaat het lampje aan en na 1 a 2 minuten gaat die weer uit 1 a 2 seconden nadat de kachel ineens warme lucht gaat blazen.
Op de terugweg van mijn werk weer hetzelfde na iets van 10min gaat het lampje aan en na 1 a 2 minuten gaat die weer uit 1 a 2 seconden nadat de kachel ineens warme lucht gaat blazen.
Thermostaat 

-
simpele test,. laat je motor warm draaien, voel aan de slangen van het blok naar radiateur en van radiateur naar blok, die moeten op een gegeven moment erg warm worden,. je kunt gelijk ook aan de slangen voelen die naar je kachelradiateur gaan of die allebei warm worden.. als het koelsysteem goed ontlucht is en je pot mooi op peil, dan zou hij zelfs zonder dop warm kunnen lopen. als het koelsysteemreservoir steeds blijft borrelen of ontzettend druk opbouwen is wrschijnlijk je koppakking kapot.
Er komt geen water uit de kachelslang dus hij is nog niet ontlucht
Als die waterpomp in de lucht staat te draaien gebeurt er niet veel.
Kachel of slang wellicht verstopt? Eerst ontluchting, en die Thermostaat kun je er dan ook meteen bij doen. Ik denk dat hij in de dikke, bovenste slang van radiator naar motorblok gemonteerd zit.

Kachel of slang wellicht verstopt? Eerst ontluchting, en die Thermostaat kun je er dan ook meteen bij doen. Ik denk dat hij in de dikke, bovenste slang van radiator naar motorblok gemonteerd zit.
-
anders ff wat druk op je expansievatje zetten tijdens ontluchten, komt vaker voor dat er niks uitstroomt. (natuurlijk zorgen dat er voldoende vloeistof inblijft)
Het is raar dat er geen water uit de kachel slang komt terwijl die wel warm wordt en de kachel dan ook iets warmte geeft. Ik heb dus niet het idee dat er ergens lucht zit. Na 10 min doet alles het namelijk perfect zowel de koeling als de kachel.Riël schreef:Er komt geen water uit de kachelslang dus hij is nog niet ontluchtAls die waterpomp in de lucht staat te draaien gebeurt er niet veel.
Ik zal morgen alles nog eens grondig nakijken. Als ik dan niks vind vervang ik de thermostaat, kosten toch niet zo veel dacht ik en is een simpel klusje.
Thybaut schreef:Het is raar dat er geen water uit de kachel slang komt terwijl die wel warm wordt en de kachel dan ook iets warmte geeft. Ik heb dus niet het idee dat er ergens lucht zit. Na 10 min doet alles het namelijk perfect zowel de koeling als de kachel.Riël schreef:Er komt geen water uit de kachelslang dus hij is nog niet ontluchtAls die waterpomp in de lucht staat te draaien gebeurt er niet veel.
Ik zal morgen alles nog eens grondig nakijken. Als ik dan niks vind vervang ik de thermostaat, kosten toch niet zo veel dacht ik en is een simpel klusje.
Als er geen water uit komt zit er lucht, dat moge duidelijk zijn

Het kan toch dat er hete lucht, of water met beetjes door heen gaat, je pmpt dan een luchtbel rond en dat doet gekke dingen.
Ik snap wat je bedoelt
, maar er komt ook geen lucht uit wat je dan wel zou verwachten. Misschien zit het verstopt zal er morgen nog eens goed naar kijken.
Bedankt voor de tips.

Bedankt voor de tips.
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Heerlijk toch die typische Hessel opmerkingen.Hessel schreef:Het is pas goed als er water uit komtSucces!

Ik zou gewoon even het koelsysteem goed doorspoelen incl. de kachelradiateur en er een nieuwe thermstaat in zetten en het spul even goed ontluchten. ergens zit een luchtbel of de zooi zit gewoon goed verstopt. voor een paar tientjes ben je de man en weet je zeker dat het goed zit.

-
precies wat ronald zegt., (bij de basis beginnen)Ronald1916V schreef:Heerlijk toch die typische Hessel opmerkingen.Hessel schreef:Het is pas goed als er water uit komtSucces!
![]()
Ik zou gewoon even het koelsysteem goed doorspoelen incl. de kachelradiateur en er een nieuwe thermstaat in zetten en het spul even goed ontluchten. ergens zit een luchtbel of de zooi zit gewoon goed verstopt. voor een paar tientjes ben je de man en weet je zeker dat het goed zit.
wat hij zegt ^^^^the reaper schreef:precies wat ronald zegt., (bij de basis beginnen)Ronald1916V schreef:Heerlijk toch die typische Hessel opmerkingen.Hessel schreef:Het is pas goed als er water uit komtSucces!
![]()

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
Ga er vanmiddag aan beginnen, de thermostaat ligt om 14:30 klaar. Laat jullie weten hoe het afloopt.