Nieuwe dynodagen Goes 17 September

Alles over de meetings.
Nieuwe topics mogen alleen door moderators aangemaakt worden. PM 1 van de mods hier om er 1 aan te laten maken.
Plaats reactie
TymenJ
Berichten: 48
Lid geworden op: do 20 jan 2011 14:55
Car: Megane 3 RS
Locatie: Rotsterhaule

Die van mij is bij 184pk adw en 346nm gekomen, waar er eerst 186pk en 292nm was met Henk's Stage 1 erop. Enkele runs hadden zelfs 195pk adw dacht ik, maar de injectoren liepen toen op 125% :D en ging dus veel te arm lopen.

Al met al heel tevreden. Koppeltoename is erg aangenaam :).

Overigens Patrick, liep hij bij die oude dyno uitdraai van mij op een andere mapping, waar ook duidelijk te zien is dat bij 5000rpm de druk omhoog werd geschroefd. Op dat moment werd de wastegate geheel dichtgegooid om maximale druk te halen, maar ook daar liepen de injectoren op zo'n 120%... Slechte tuning dus. Ik heb die mapping toen ook snel vervangen door Henk's stage 1.
Laatst gewijzigd door TymenJ op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
indolicious1980
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 6 aug 2007 6:41
Locatie: Vlaardingen

Jongens de metingen zijn allemaal in BHP en 1 BHP = 1.014 hp=pk
Dus reken maar uit!
Laatst gewijzigd door indolicious1980 op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Henk net weer even op bezoek gehad, program ietsjes terug gezet omdat er storing optrad.
Desalniettemin toch nog steeds content met de winst die behaald is.

Met drie personen aan boord is versnellen in 6 van 130 naar 150 voelbaar aanwezig.

106pk wordt 109 pk
256nm wordt 265nm.

met tijdens een run een uitschieter van 272 nm en 110pk.
Laatst gewijzigd door Arno17 op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
kris clio 16v
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 17 nov 2008 18:04
Locatie: (Pijpelheide) Booischot

-jo- schreef: Joost, Jochem, Kris, Arno, bedankt om de schade te beperken ! ;)


graag gedaan nu weet ik ook nog is wa de motor van de clio deed

[img]https://lh4.googleusercontent.com/-Trb1 ... C00262.JPG[/img]
Laatst gewijzigd door kris clio 16v op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Onderstaande grafiek na de update, later iets terug gezet omdat management in storing sloeg, maar nog altijd meer dan wat het was.

[img]http://img153.imageshack.us/img153/1278/img0002jg.jpg[/img]

Onderstaande de grafiek zoals het was in standaard meting.

[img]http://img98.imageshack.us/img98/3203/img0001nu.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Arno17 op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

filmpje Joost R5GTT



Wie verteld me even hoe ik dit beeldje op de site hier krijg.....
Dus dat je al youtube venster ziet.

Jochem komt eraan, staat nog even te uploaden..........grrr wat duurt de aanleg van glasvezel hier toch lang... |:

EDIT BY MODERATOR:
Heb even het filmpje zichtbaar gemaakt. Alles na het '=' teken tussen de YouTube haakjes zetten.
Laatst gewijzigd door Arno17 op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

-jo- schreef:wat doen die dingen std ??

We hebben het al 1001x gezegd maar bij turbomotoren de cat vervangen :) Een catback systeem is leuk maar daar houd het ook mee op. Decatten !!!!
Kom je met een decat door de apk, of moet je dan elke keer de std cat er onder zetten?
Dat is volgens mij niet zo simpel bij een Megane rs?
Laatst gewijzigd door Christiaan op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
TymenJ
Berichten: 48
Lid geworden op: do 20 jan 2011 14:55
Car: Megane 3 RS
Locatie: Rotsterhaule

Ik heb gelezen dat mensen in de UK met een Megane RS + Decat gewoon daar door de MOT komen (=APK).

En inderdaad, een decat bij de Meg. RS plaatsen is zo simpel nog niet (lees: erg tijdrovend).
Laatst gewijzigd door TymenJ op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

hoeveel bar draaide je daar joost?
Laatst gewijzigd door mark 5t op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Joepie, kat in het bakkie..........ook Jochem op de rollers.
Enne mensen sorry voor het soms bibberende beeld....:p
.....moest even de bril opzetten anders kon ik niet zien of de opname liep...

Laatst gewijzigd door Arno17 op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Christiaan schreef:
-jo- schreef:wat doen die dingen std ??

We hebben het al 1001x gezegd maar bij turbomotoren de cat vervangen :) Een catback systeem is leuk maar daar houd het ook mee op. Decatten !!!!
Kom je met een decat door de apk, of moet je dan elke keer de std cat er onder zetten?
Dat is volgens mij niet zo simpel bij een Megane rs?
tuurlijk wel, sportcat (cell 100 of iets dergelijks).
Laatst gewijzigd door -jo- op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

K-tec heeft een 200 cell sportcat. Beetje jammer dat zo'n ding 522pond moet kosten. Dat is ruimschoots meer dan bijvoorbeeld een Milltek catback systeem :~
Laatst gewijzigd door Christiaan op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

jah, catback..nog steeds geen decat. Bij Jetex zijn ze de helft goedkoper.
Laatst gewijzigd door -jo- op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Nee, snap ik. Was meer om het verschil in prijs aan te geven tussen een catback systeem en "slechts" een sport cat.
Catback, sportcat en decat is dus een flink pak geld ;-)

Nu weer terug naar de rollers van zaterdag :smile:
Laatst gewijzigd door Christiaan op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Laatst gewijzigd door -jo- op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

mark 5t schreef:hoeveel bar draaide je daar joost?
1,2 bar op de map sensor 153 WPK en ongeveer 240 NM na kleine aanpassing van Henk.
Laatst gewijzigd door Joost van der Hammen op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Joost van der Hammen schreef:
mark 5t schreef:hoeveel bar draaide je daar joost?
1,2 bar op de map sensor 153 WPK en ongeveer 240 NM na kleine aanpassing van Henk.
Geen 1,8 bar meer? :)

Of moet de druk nog omhoog?
Laatst gewijzigd door Roy op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '88 GT5
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

omhoog die druk!!! :D
Laatst gewijzigd door mark 5t op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

maakt geen hol uit, hij haalt hetzelfde resultaat. Joost moet gewoon gaan werken aan de ontsteking icm brandstof. Pas dan kan de druk geleidelijk mee omhoog. Er valt zeker nog wat te halen maar denk niet dat, zoals Henk al zei, er topvermogens gaan uitkomen.

Ik vind het knap dat Joost iets apart doet (standalone) maar ik vraag me steeds af waarom je het wiel wederom probeert uit te vinden. De fenix heeft toch al lang zijn functie bewezen ? (clio/19 ecu met kabelboom)
Laatst gewijzigd door -jo- op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik lees op cliosport dat ze allemaal een Omex 600 computer gebruiken omdat de originele computer niet lekker werkt met MAP correcties icm turbo ombouw.

Is dit dan anders bij de f4 clio computers of is Henk gewoon de enige die er goed mee om weet te gaan?
Laatst gewijzigd door tutuur op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Er is niemand in UK die het kan/wil mappen, dat heb je toch al op het williams forum gelezen ook ?
Laatst gewijzigd door -jo- op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ze zijn er wel...
Alleen niet veel!
Laatst gewijzigd door tutuur op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

ik betwijfel het, onlangs vroeg die ene kerel die daar wat mapt of ik nog programmas had voor de turbo conversies. Maar goed, dat terzijde, betwijfel ik aan de kwaliteit van de programmas aangezien ze alles stuk rijden. En met stuk doel ik op ernstige pingelschade enz.

Wij doen het zeker niet slecht aan deze kant van het water, als je de resultaten vergelijkt vind ik het super meevallen. Daarbij komt ook de kwaliteit van de dyno's.

Op 8 oktober heb ik wat vergelijkingsmateriaal gelevert door Amrit, een engelse 21 eigenaar die naar eigen zeggen de boost opendraait tot 2.3 bar. Ondanks de kwaliteit van de motor (cosworth internals) kwam er op een engelse bank maar 240 pk uit (krukas).

Om daar even dieper op in te gaan, er zit een std 21 mapsensor op (200kpa). Hoe kan je dan in godsnaam 2.3 bar rijden ??? Volgens hem blijft de brandstof goed omdat hij nog steeds in de groene zone zit op de afr meter. Het eerste wat we gaan doen is hem rollen zoals hij binnenkomt op dezelfde druk die hij op de engelse bank heeft gedraaid. Aan de hand daarvan hebben we wat vergelijkingsmateriaal en kan er van daaruit gemapped worden door Henk.
Laatst gewijzigd door -jo- op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

wat joost doet heb ik idd ook respect voor (Y)

echter valt het vermogen mij ietsjes tegen als ik kijk wat ik draaide met mijn lancia carb toendertijd.

(moet wel zeggen dat ik toen 1,4a 1,5 bar draaide)

lijkt me dat er nog wel wat wist te behalen valt voor joost zijn setup.
Laatst gewijzigd door mark 5t op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

heb ik zaterdag nog gezegd. Andy's gt loopt 176 adw bij 1.2 bar met een grA carb. Ik twijfel er niet aan dat het wel goed komt met die van Joost :)
Laatst gewijzigd door -jo- op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

-jo- schreef:
Ik vind het knap dat Joost iets apart doet (standalone) maar ik vraag me steeds af waarom je het wiel wederom probeert uit te vinden. De fenix heeft toch al lang zijn functie bewezen ? (clio/19 ecu met kabelboom)
het moet gewoon gaan werken...... en wat uit eindelijk het vermogen gaat zijn ga het wel zien.
Laatst gewijzigd door Joost van der Hammen op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Over een ander zijn werk valt idd moeilijk te oordelen als je het niet gezien hebt! Ik twijfel er niet aan dat Henk vakwerk levert!

176adw op 1.2 met grp.a :worship:

Dikke nokkenstok er in ofzo?
Laatst gewijzigd door tutuur op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

neej, 270 pipercam met bijhorende klepveren.

Blok is gewoon nieuw opgebouwd met tarabusy zuigers en bussen. Met nieuw bedoel ik ook nieuw.

Std spruitstukken, MB300, 2.5" downpipe & uitlaat. Fmic maar wel met 2.5" slangenwerk. Niet leuk om dat weg te krijgen maar het is uiteindelijk gelukt.

Rs bak (de 089) hangt er sinds een week of 2 ook achter.

Motor werd afgesteld op de carbafsteldag in goes.
Laatst gewijzigd door -jo- op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

We gaan wel een beetje off-topic maar 2,5" fmic piping lijkt me wel wat overdreven...
Laatst gewijzigd door tutuur op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

ik luister ... ?
Laatst gewijzigd door -jo- op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

According to Corky Bell, Maximum Boost pg 61, 304 MPH or 0.4 mach is the point at which airflow meets increased resistance (drag) and flow losses are experienced.

2" piping
1.57 x 2 = 3.14 sq in
300 cfm = 156 mph = 0.20 mach
400 cfm = 208 mph = 0.27 mach
500 cfm = 261 mph = 0.34 mach

2.5" piping
4.90625 sq in = 2.453125 x 2
300 cfm = 100 mph = 0.13 mach
400 cfm = 133 mph = 0.17 mach
500 cfm = 166 mph = 0.21 mach
600 cfm = 200 mph = 0.26 mach
700 cfm = 233 mph = 0.30 mach
800 cfm = 266 mph = 0.34 mach
900 cfm = 300 mph = 0.39 mach

Engine RPM: 7000
Engine size: 1400 cm3
Volumetric Efficiency (between 75-100%): 85%
Boost Pressure: 1.2 Bar
Results: Pressure Ratio (used in turbo maps) = 2.2
Amount of air in CFM = 323.3331

uiteraard zijn er wel variabelen zoals temperatuur maar als ik aan de hand van deze formules de boel met elkaar vergelijk lijkt het me toch een flinke overcapaciteit. immers zal de grensweerstand van 2 of 2,5 niks verschillen dus je hebt puur te maken met de hoeveelheid die er door heen moet...

een 2,5"uitlaat kan bijv. al tot bijna 400pk flowen. in de uitlaat zal een stuk meer energie zitten dan in de inlaat en hij zit zelf nog lang niet tegen de 400pk
Laatst gewijzigd door tutuur op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

wat heb ik aan die pure theorie ??? De diameter van een std lobster is 2" (net geen 50mm), dus waarom is die 2.5" overdone ? Ik heb een verlies van 0.05 bar in het gehele traject en een perfecte inlaattemp. ,gekoppeld aan een turbo die ongeveer extra capaciteit heeft van 50% tov het std blazertje. Vertel mij nu maar even wat er overdone aan het systeem is ?

Ik moet ook nog even vermelden dat er een injectiesysteem klaar ligt voor deze auto.
Laatst gewijzigd door -jo- op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

het zou kunnen dat de turbolag minder word maar verder zal je er niet veel van merken.
pure theorie? theorie is toch echt de basis van de praktijk....

dat het wat af kan wijken is waar. maar zie de verschillen...
Laatst gewijzigd door tutuur op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Turbolag zal m.i. alleen maar iets groter worder aangezien het volume van je inlaattraject ook toeneemt.

Normaal wordt volgens mij de diameter van de gasklep aangehouden als diameter voor het inlaattraject. Maar grotere diamater heeft weer wat minder weerstand, dus het zal ook vast zn voordelen hebben :smile: Ik heb het traject in 2" gelaten. Die turbo blaast het er toch wel doorheen... :beer:
Laatst gewijzigd door MartijnG op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

tutuur schreef: het zou kunnen dat de turbolag minder word maar verder zal je er niet veel van merken.
hallo ? Minder ? Meer bedoel je !
tutuur schreef: pure theorie? theorie is toch echt de basis van de praktijk....

Neem nou van me aan dat dit precies de uitspraak is van iemand die geen ervaring heeft met het opbouwen van ouwe renaultmotoren.
tutuur schreef: dat het wat af kan wijken is waar. maar zie de verschillen...
bewuste keuze, puur gebaseerd op mijn ervaringen. Trouwens Tuur, ik snap niet waarom je hier een discussie over aangaat ? Was je op de carbdag ? Die 5 gaat als de brandweer en nog leuker...hij wordt als daily gebruikt !
MartijnG schreef: Turbolag zal m.i. alleen maar iets groter worder aangezien het volume van je inlaattraject ook toeneemt.
precies (Y)
MartijnG schreef: Normaal wordt volgens mij de diameter van de gasklep aangehouden als diameter voor het inlaattraject. Maar grotere diamater heeft weer wat minder weerstand, dus het zal ook vast zn voordelen hebben :smile: Ik heb het traject in 2" gelaten. Die turbo blaast het er toch wel doorheen... :beer:
daarom heb ik ervoor gekozen, om de weerstand/restrictie zo laag mogelijk te houden. Een verlies van 0.05 bar is aanvaardbaar en indien nodig kan ik dit compenseren met gewoon de druk te verhogen met 0.1 of meer.
Laatst gewijzigd door -jo- op ma 16 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Plaats reactie