Tikken in motor 1.5 dCI
Beste mensen,
heb vandaag een distributie gerepareerd van een 1.5dCI waarbij ook de krukaskeerring vervangen moest worden. Bovendien zat er een tik in de bovenkant van het motorblok, maar het leek uit de distributie te komen.
De multiriem was namelijk gesprongen. Delen multiriem hadden zich achter de krukaspoeli verzameld waardoor de keerring naar binnen gedrukt werd en de olie er aan de onderkant uit zeikte, en verder door de gehele distributie vloog. De multiriem was bij de dealer vervangen, maar de persoon kreeg hem van de dealer zo terug... :/ De distributieriem zelf was gedeeltelijk aan het rafelen en hongen flarden aan. Vandaar dat het tikken redelijk verklaarbaar was.
Alles vervangen en schoongemaakt, auto starten, lopen, maar altijd nog de tik. Lastig te lokaliseren, maar we verdenken een klepstoter. Overigens, hoe kan dit gebeuren ná het springen van de multiriem? En, wat heeft een 2006 megane 1.5 dCI voor klepstoters? Hydraulisch? Kan dat slecht vinden.
heb vandaag een distributie gerepareerd van een 1.5dCI waarbij ook de krukaskeerring vervangen moest worden. Bovendien zat er een tik in de bovenkant van het motorblok, maar het leek uit de distributie te komen.
De multiriem was namelijk gesprongen. Delen multiriem hadden zich achter de krukaspoeli verzameld waardoor de keerring naar binnen gedrukt werd en de olie er aan de onderkant uit zeikte, en verder door de gehele distributie vloog. De multiriem was bij de dealer vervangen, maar de persoon kreeg hem van de dealer zo terug... :/ De distributieriem zelf was gedeeltelijk aan het rafelen en hongen flarden aan. Vandaar dat het tikken redelijk verklaarbaar was.
Alles vervangen en schoongemaakt, auto starten, lopen, maar altijd nog de tik. Lastig te lokaliseren, maar we verdenken een klepstoter. Overigens, hoe kan dit gebeuren ná het springen van de multiriem? En, wat heeft een 2006 megane 1.5 dCI voor klepstoters? Hydraulisch? Kan dat slecht vinden.
-
Volgens mij heeft ie geen hydraulische klepstoters, van wat ik nog van mijn falende Clio weet...
Wat een pech met die Renaults...
Wat een pech met die Renaults...

-
*gaat in de foetushouding liggen en stopt z'n duim in z'n mond*
edit: poging tot boer-met-kiespijn-humor
edit: poging tot boer-met-kiespijn-humor

Laatst gewijzigd door Jan Theeven op do 11 aug 2011 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Car: R19.R
De 1.5 dci heeft gewoon hydraulische stoters en het komt zelden voor dat er wat mee is. Maar het zou wel het tikken kunnen verklaren natuurlijk. Heb je het kleppendeksel al gelicht?
Bizar trouwens dat de dealer niet even controleerd hoe de distributie riem erbij staat als er olie uitzeikt en de multiriem gesprongen is!
@Jan, wat een bijzondere antwoorden? De K9K is de meeste verkochte dieselmotor van Renault, alleen in 2010 zijn er al bijna een miljoen verkocht(!). Mag er dan 1 van die vele miljoenen een keer wat stuk gaan?
Bizar trouwens dat de dealer niet even controleerd hoe de distributie riem erbij staat als er olie uitzeikt en de multiriem gesprongen is!
@Jan, wat een bijzondere antwoorden? De K9K is de meeste verkochte dieselmotor van Renault, alleen in 2010 zijn er al bijna een miljoen verkocht(!). Mag er dan 1 van die vele miljoenen een keer wat stuk gaan?

issie niet van tijd heen en weer versprongen, doordat er een stuk multiriem tussen de distributie is gekomen ; een hobbeltje ind e loop zeg maar en toch een klep heeft geraakt?
Die springende multiriemen hoor ik erg vaak de laatste tijd. Dealer in waalwijk had het er over dat dat komt doordat de poelie van de dynamo een gevulcaniseerde verbinding heeft ivm de airco en dat deze vaak niet vervangen wordt, waardoor hoge trekspanning op de multiriem komen te staan door in- en uitschakelen van de airco?
Die springende multiriemen hoor ik erg vaak de laatste tijd. Dealer in waalwijk had het er over dat dat komt doordat de poelie van de dynamo een gevulcaniseerde verbinding heeft ivm de airco en dat deze vaak niet vervangen wordt, waardoor hoge trekspanning op de multiriem komen te staan door in- en uitschakelen van de airco?
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Controleer de verstuivers maar eens, die willen ook wel eens wat gaan rammelen in de kop wat nogal wat getik opleverd.
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Zowel koud als warm? Mijne tikt ook en vooral als ie nog koud is. Bij mij verdenk ik de verstuivers. Op de snelweg hoor je ze ook in de verte licht tikken. ANWB heeft ook eens de klepstoters aangewezen maar daar geloof ik niet echt in.
Ik ga binnenkort waarschijnlijk een verstuivertest (laten) doen.
Ik ga binnenkort waarschijnlijk een verstuivertest (laten) doen.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
Als die dynamo dezelfde vrijlooprol heeft als de 1.9 motoren dan moet die inderdaad elke 120k vervangen worden. Doe je dat niet dan kun je er op wachten.
-
hmm eergisteren de distributie vervangen maar was vergeten een nieuwe multiriem te bestellen, toch maar even wisselen dan dat dingHaas schreef:issie niet van tijd heen en weer versprongen, doordat er een stuk multiriem tussen de distributie is gekomen ; een hobbeltje ind e loop zeg maar en toch een klep heeft geraakt?

Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Stukje multiriem:
[img]http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 5735_n.jpg[/img]
En de distributie:
[img]http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3226_n.jpg[/img]
Overigens is dit netjes hersteld nu. Punt is de tik. Ik kan mij niet voorstellen dat een klep geraakt is of op tijd gesprongen.
Het is ook geen constante tik. Het tikkelt stationair, bij 1600 toeren lijkt het weg, maar vanaf 3000 begint het mee te tikkelen. Geen tok, maar een tik, en best luid. Frequentie lijkt gewoon één cilinder te zijn.
[img]http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 5735_n.jpg[/img]
En de distributie:
[img]http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3226_n.jpg[/img]
Overigens is dit netjes hersteld nu. Punt is de tik. Ik kan mij niet voorstellen dat een klep geraakt is of op tijd gesprongen.
Het is ook geen constante tik. Het tikkelt stationair, bij 1600 toeren lijkt het weg, maar vanaf 3000 begint het mee te tikkelen. Geen tok, maar een tik, en best luid. Frequentie lijkt gewoon één cilinder te zijn.
-
Wat Ronald zegt zit wel een kern van waarheid in. Luister eens met een schoevendraaier op een verstuiver/injector.
Van dat beetje gerafeld is die echt niet van tijd geweest.
Van dat beetje gerafeld is die echt niet van tijd geweest.
-
Mijn antwoorden waren naar aanleiding van het feit dat ik betrokkene ben... 

[offtopicvraagje] Riel, Martijn,
Hoe hebben jullie de krukas geblokkeerd? Met zo'n pen waar de kruktap tegenaandruk zeg maar?
Hoe hebben jullie de krukas geblokkeerd? Met zo'n pen waar de kruktap tegenaandruk zeg maar?
Ja, pen in krukas zo naast oliepeilstok (vastdraaien) en pen in nokkenas.
Deze motor heeft wel nog een spie en het is redelijk goed bereikbaar, dus wat dat betreft is het vervangen best een oké klusje.
Deze motor heeft wel nog een spie en het is redelijk goed bereikbaar, dus wat dat betreft is het vervangen best een oké klusje.
-
ik had geen spie, schijnt in 2002 gewijzigd te zijn. Had die pennetjes even bij Renault geleend. ook dan is het niet zo heel moeilijk..Riël schreef:Ja, pen in krukas zo naast oliepeilstok (vastdraaien) en pen in nokkenas.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Die keerring er weer uit trekken was vers twee...
-
Heb je het nu over mijn Mégane, Riël??
Jawel.
Hydraulisch? Niet dus, je mag de speling opmeten, vervolgens moet je alles weer loshalen, distributie, nokkenaskappen, nokkenas eruit, endan....Maarten-Jan schreef:De 1.5 dci heeft gewoon hydraulische stoters en het komt zelden voor dat er wat mee is. Maar het zou wel het tikken kunnen verklaren natuurlijk. Heb je het kleppendeksel al gelicht?
dan kunnen de stoters eruit. Die mag je dan opmeten om vervolgens de goede te bestellen.
Bron: http://www.uas-bg.com/meganii/eng/6006A.pdf
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Klinkt het zo?;
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Haha, ja, zoiets wel. Het is een vrij hoge tik.
Ik heb de injectoren los getrokken van de spanning, maar ik had geen overtuigend idee dat de tik weg was. Voor de motor hoor je echter niks, je moet echt in de auto zitten.
Wat me wel opviel is dat de motor duidelijk bokte bij uittrekken injector 1,2 en 3, maar bij injector 4 liep hij niet veel anders. Auto loopt verder puik. Ook geen goed (of juist wel) teken. In ieder geval nog niet klaar met zoeken. Ik ben echter een weekendje in France nu dus hij moet maar even wachten. Sorry Jan
Ik heb de injectoren los getrokken van de spanning, maar ik had geen overtuigend idee dat de tik weg was. Voor de motor hoor je echter niks, je moet echt in de auto zitten.
Wat me wel opviel is dat de motor duidelijk bokte bij uittrekken injector 1,2 en 3, maar bij injector 4 liep hij niet veel anders. Auto loopt verder puik. Ook geen goed (of juist wel) teken. In ieder geval nog niet klaar met zoeken. Ik ben echter een weekendje in France nu dus hij moet maar even wachten. Sorry Jan

-
Het tikken komt ook niet uit de verstuiver, het geluid komt van een verstuiver die waarschijnlijk loopt te rammelen in de kopRiël schreef:Haha, ja, zoiets wel. Het is een vrij hoge tik.
-
Hmmm... het klinkt (vanuit de auto) toch wel beduidend anders dan op jouw filmpje...
-
Hm I stand corrected, wel apart dat ze te bestellen zijn voor de K9K. Nou ja, zal verkeerd in het systeem staan.Ralf G60 schreef:Hydraulisch? Niet dus, je mag de speling opmeten, vervolgens moet je alles weer loshalen, distributie, nokkenaskappen, nokkenas eruit, endan....Maarten-Jan schreef:
dan kunnen de stoters eruit. Die mag je dan opmeten om vervolgens de goede te bestellen.
Bron: http://www.uas-bg.com/meganii/eng/6006A.pdf
edit: nog even in dialogys gecheckt, en inderdaad:)
[img]http://clubrenaultsportives.ath.cx/imag ... stoter.jpg[/img]
@Jan, ah oké, dat had ik niet door

-
- Moderator
- Car: MB
Heb er geen ervaring mee bij reno maar zomaar verstuivers lostrekken is bij MB een no-go! Die kun je niet altijd maar lostrekken en zomaar weer vastsjorren. Raakvlakken (kop en verstuiver) vlak maken met een speciaal stukje gereedschap en een nieuw brandplaatje ertussen voor de afdichting (koper ringetje). Boutje ook vervangen waarmee hij vast zit en bij MB hebben ze speciale potjes vet voor om de verstuiver.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Het had dus weer allemaal niks met elkaar te maken, die riem, oliezooi en tikken...
Het is gevonden:
[img]https://lh4.googleusercontent.com/-yuEP ... AG0239.jpg[/img]
Jammer, met nog geen 150.000km.
Schijnt dat je de zuiger boventegen hoort tikken ipv de lagers zelf??
Jammer van de krukas
[img]https://lh5.googleusercontent.com/-9vZF ... AG0240.jpg[/img]
Het is gevonden:
[img]https://lh4.googleusercontent.com/-yuEP ... AG0239.jpg[/img]
Jammer, met nog geen 150.000km.
Schijnt dat je de zuiger boventegen hoort tikken ipv de lagers zelf??
Jammer van de krukas

[img]https://lh5.googleusercontent.com/-9vZF ... AG0240.jpg[/img]
-
crappy lagers dus. Hoe ga je dat oplossen met de krukas? Overmaat lagers?
-
Eerst maar eens kijken of die krukas niet vervangen hoeft te worden, toch?
-
Ik wou zeggen, ik heb een tijdje terug nog een krukas laten slijpen waarbij de lagers er volledig tussenuit gesjouwd waren. eerste overmaat laten slijpen. 8 tientjes ofzo.
Wel even checken of de drijfstang niet ovaal is geworden.

Wel even checken of de drijfstang niet ovaal is geworden.
-
Kreeg net van Riel het goede nieuws dat de krukas nog binnen de toleranties valt en niet gereviseerd hoeft te worden... Verder schijnt het dat deze 1.5dCi blokken ontzettend vaak falen op dit vlak! Kreeg zelfs het advies om de drijfstanglagers weer te laten vervangen bij de volgende distributieriem, over zo'n 100k dus.
Dusss...
Dusss...
Is het met die stoters echt zo dat je de hele stoter moet vervangen?
Bij motorfietsen word dit concept ook gebruukt maar dan ligt er gewoon een shim boven in de stoter.
Stuk handiger dan dat je de hele nokkenas moet gaan demonteren!!
Bij motorfietsen word dit concept ook gebruukt maar dan ligt er gewoon een shim boven in de stoter.
Stuk handiger dan dat je de hele nokkenas moet gaan demonteren!!
Binnen toleranties is geen schade/geen maatverschil. De kras wordt wel nog weggepolijst maar dan kan gemonteerd gebeuren.Jan Theeven schreef:Kreeg net van Riel het goede nieuws dat de krukas nog binnen de toleranties valt en niet gereviseerd hoeft te worden... Verder schijnt het dat deze 1.5dCi blokken ontzettend vaak falen op dit vlak! Kreeg zelfs het advies om de drijfstanglagers weer te laten vervangen bij de volgende distributieriem, over zo'n 100k dus.
Dusss...
En inderdaad, als je ziet dat zoveel motoren de geest geven rond de 150k kun je het maar beter voor zijn voor die relatief kleine investering eens in de ton.
-
Jammer dat ze dit niet even vermelden bij de dealert als je een Reno met zo'n blok kooptRiël schreef:Binnen toleranties is geen schade/geen maatverschil. De kras wordt wel nog weggepolijst maar dan kan gemonteerd gebeuren.
En inderdaad, als je ziet dat zoveel motoren de geest geven rond de 150k kun je het maar beter voor zijn voor die relatief kleine investering eens in de ton.

-
maar dat is toch een algemeen bekend probleem? of wil je mij vertellen dat dit de eerste keer is dat je dit hoort? "onze "renaults staan er juist om bekend dat die lagers er om de haverklap uitslijten,. hetzelfde blok ligt ook in de nissan en daar heb ik het ook vaker van gehoord dat ze eruit slijten,.
het grappige is .. toen ze de interval van distribibutie vanaf 2006 ongeveer, verlengd hebben naar 160.000, verschillende monteurs met mij al gelijk riepen .. oke dus dat word dan tegelijk riem en lagers vervangen dan.. nu heb ik al verschillende 1500tjes gehad die met langere intervaltermijn .. die totaal geen problemen hebben zelfs niet boven 2ton.. misschien een verbetering van smering of andere lagers?.
ik ging er eigenlijk vanuit ,, toen ik het probleem las , de drijfstanglagers al uitgesloten waren.. aangezien niemand het hier over die lagers had ..
in ieder geval fijn dat het opgelost is hoor!!!
het grappige is .. toen ze de interval van distribibutie vanaf 2006 ongeveer, verlengd hebben naar 160.000, verschillende monteurs met mij al gelijk riepen .. oke dus dat word dan tegelijk riem en lagers vervangen dan.. nu heb ik al verschillende 1500tjes gehad die met langere intervaltermijn .. die totaal geen problemen hebben zelfs niet boven 2ton.. misschien een verbetering van smering of andere lagers?.
ik ging er eigenlijk vanuit ,, toen ik het probleem las , de drijfstanglagers al uitgesloten waren.. aangezien niemand het hier over die lagers had ..
in ieder geval fijn dat het opgelost is hoor!!!