Jochem's 5 TURBO 2...

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Jack Quaak
Car: 2*Baccara Biturbo

Maar zijn die merktekens nou 't precieze BDP of zijn die tekens al de 10 graden voorontsteking?
Dat is wel 10 graden voorontsteking want je moet met de lamp tijdens draaien van de motor gewoon de merktekens tegenover elkaar zetten (middels verdraaien van het ontstekingshuis). Meer is het niet. :grin:

Enne Jochum weet je het nog ? Je rotor draait rechtsom, dus als je het huis rechtsom draait gaat hij later, als je het huis linksom draait gaat hij vroeger de vonk geven.
Ik ben benieuwd of hij momenteel te vroeg of te laat staat.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

We gaan het a.s vrijdag zien ...dan gaan we aan de slag met het probleem.

Ja Jack wees niet bang ik luister meestal wel :p :smile:

Geen idee hoe ie precies stond ...hij draaide vrij gemakkelijk.
Maakt verder ook niet uit als we hem zo meteen maar goed hebben staan.

Ik haal zoiezo ff de bougies 1 en 2 eruit dan kunnen we het bdp zien dan zijn we altijd zeker.
Florus

Best warm zo'n ritje zonder "motorkap".....

[img]http://i306.photobucket.com/albums/nn26 ... Afb056.jpg[/img]

:p :smile:
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Nou goed aan het begin van de avond maar eens aan de slag gegaan met de Dikke 5 ..
Eerst maar eens de olieleiding aangepakt ..die lekte licht op de aan sluiting bij de turbo omdat het opgetrompte stuk een beetje misvorm is geraakt in de loop van de jaren met als gevolg dat ie niet meer 100% afsloot.
En das best kritisch op een hete turbo :(

Nou had ik een kleine brain wave jaja.... in de koeltechniek gebruiken we koperen afsluit ring tussen de koppelingen..ik denk hee misschien past dat wel....en jahoor een 1/4 ring paste en sloot de leiding weer 100% af.
Dat scheelt weer een hoop gemiep met een andere leiding laten maken.

Goed het volgende probleem ..het pingelen.
Florus had zijn strobolamp meegenomen en ik het werkplaats handboek ( in het frans maar ach)..

Euh dat ie niet helemaal goed liep dat klopte idd wel..hij stond echt behoorlijk van tijd........een bevestingingsmoertje wat los is gelopen |: |: |:
Die ga ik maar regelmatig tjecken in het vervolg, al kom je er niet fantastisch bij maarja waar wel.

Goed, even de streepjes op het vliegwiel en de bak duidelijk wit gemaakt zodat ze goed te zien zijn met het stroboscoopje.
Gelukkig zit het uitlaatspruitstuk niet in de weg met de lamp richten :-(
Na wat heen en weer getrek en geduw van de auto het bdp bepaald door een staafje in het gat van de 1ste bougie te steken.

En toen afstellen met de lamp....tjeck tkeck dubbeltjeck.
Meteen ook maar een markerings stip gezet op de verdeler mocht ie ooit los lopen onderweg dan weet ik zonder lamp hoe ie zou moeten staan.....je zal maar ergens in la france zitten op een mooie bergpas...

Goed tijd voor een proefritje....alle afdek kappen verwijdert zodat ik tijdens het rijden goed kon horen ofdat ie pingelde.
Gelukkig is het niet zo warm en heb je niet zoveel herrie in de auto.... :~
Maar goed ramen op en niet miepen.....
Florus even mee zodat hij het ff in de gaten kon houden...
Eerst ff rustig aan rijden en langzaam het gas erop de temperatuur liep lekker op binnen in de auto.....poeh poeh.
Maar geen gepingel meer te horen....wel 50 andere geluiden, wat een herrie bak.
Her en der nog een pluim uit de uitlaat ....en omdat er geen afdek kappen in zaten....stond af en toe de auto ook binnen blauw ...kuche kuche kuche

Na wat rondje rijden werd het gelukkig minder....tot nagenoeg niets.
Er zat her en der nog wel wat in de IC en uitlaat hebben gezetten.

Volgende week maar even met Joost mee naar Rica wateringen om op de bank te horen en zien ofdat ie nog pingelt ....dan weet je het 100% zeker.

Ook nog even mijn afdekkap op nieuw met allu bekleed....kost een rolletje tape en wat tijd.....
[img]http://i277.photobucket.com/albums/kk55 ... to1115.jpg[/img]

En dat het warm word onder de kap kan je hier mooi zien...
[img]http://i306.photobucket.com/albums/nn26 ... Afb056.jpg[/img]

Ja echt agent we hebben rustig gereden ...............
ericon
Car: Meg RS225 + diversen

Nice color 8) fijn dat je het het gevonden hebt Jochem (Y)
PatrickG

Wow, dat is pas hitte :D
Jack Quaak

Prachtig en mooie foto's, mooi zicht zo'n spruitstuk :worship:
Jochum, kon je nu eigenlijk ook merken tijdens het rijden dat de onsteking nu goed staat ? (afgezien van het feit dat hij nu niet meer pingeld) Reageerde hij beter op het gaspedaal ?
Je hebt hem in ieder geval wel goed beet gehad zo te zien aan het spruitstuk.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Nou het is nog niet optimaal....Die 10 graden zijn lastig te bepalen, het is zo verdomd weinig.
En als de motor draait en je hebt de lamp erop ....zie je wel dat er een beetje verloop in zit de ene keer zit ie exact op de lijntjes en de andere keer zit ie er net ff voor.

Het is nu zo dat ie laag in zijn toeren afentoe net niet helemaal wil, net ff inhouden al is dat een te groot word.
En als ik mijn contact nu afzet ...geeft ie ff 1 plofje na uit de uitlaat

Volgende week ff de bank op, second opinion....
Ronnie B.
Contacteer:

hij klonk prima in bodegraven!
5 GT Turbo Phase II''Bleak pearl'',Peugeot 305 GTX 105 HP
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Rondje dorp..... de bier glazen trilde op de tafeltjes :p
Jack Quaak

Wat ik eigenlijk zat te bedenken, ik ken de oude ontstekingen met contactpunten nog wel, de vervroeging gaat dus via vacuum dat de onstekingsplaat verdraaid.
Als je voelt aan de rotor kun je hem iets de kant van de draairichting in bewegen (15-20 graden), zo kun je ook controleren welke richting hij opdraait wat makkelijk is om te weten m.b.t. het vervroegen of later zetten van de ontsteking, zoals ik al eerder opmerkte. Als je de rotor loslaat gaat hij vanzelf weer terug.

Nu heb ik gemerkt dat dit bij de rotor van de T2 niet het geval is, het is dan ook geen echte oude ontsteking met contactpunten maar ik denk dat deze zijn vervangen door een elektronisch oog. Ik heb er ook nog wel eens zo een gehad op een Opel Ascona. Dus het kan zijn dat de rest gewoon "conventioneel is".
De plaat bij de T2 was wel te verdraaien zoals je zelf nog gecontroleerd hebt.
Ik weet niet meer precies wat ik voelde maar het kan zijn dat je hem iets een bepaalde kant op kan draaien en dat hij daar min of meer blijft staan ?
Je zou dat eens moeten controleren, als dat het geval is zou de rotor dan, incl. ontstekingsplaat, door trillingen of wisselende motortoerental het ontstekingstijdstip kunnen veranderen ?
Het gaat hierbij meer om het asje waar de rotor op zit, het kan zijn dat de rotor iets heen en weer kan op het asje maar ik denk niet dat hij dat tijdens het draaien doet.
Ik weet niet of je iemand kent die dit type ontstekingen kent, dan moet je die eens vragen of je bij deze ontsteking de rotor een stukje behoort te kunnen verdraaien waarna hij vanzelf terug komt in zijn ruststand (wordt als het ware door een veer teruggetrokken), als dat zo is, werkt die van jou volgens mij niet zoals hij moet werken.
De moeilijkheid is dat de bovenkant dicht zit, volgens mij zat er geen losse metalen deksel op, anders zou je er makkelijk in kunnen kijken om het geheel te bekijken/controleren.
Het zou zomaar kunnen dat dit het probleem is maar ik kan het ook helemaal mis hebben :( :(
suc6
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Helaas weer net zoveel olie in de IC als voor de revisie.........
Moeimakkers :@
Joost van der Hammen
Contacteer:

dat is echt K u D T :-( :-(
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Roald
Car: 19 16v PhII 2.0T
Contacteer:

Dat is echt zuur man! (N)
Anything worth doing is worth doing right!.
Jacob Priem

Dat is echt klote zeg :-(
Menno

Check de carterventilatie eens, is dat wel allemaal lekker open en vrij ? Als zo'n ding druk op kan bouwen, krijg je vrij snel problemen met lekkage.

Zo'n dikke turbo heeft z'n gasklep voor de turbo zitten he? Daar hoort volgens mij wel een extra degelijke seal voor in de turbo te zitten..

BTW, ontsteking afstellen wel gedaan met losgenomen vacuumslangetje? Dat maakt t doorgaans een stuk stabieler.
rev it like a rental
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Alles is open...Menno
Probleem is waarschijnlijk....hij heeft bij de back plate een teflon kering erin gezet ipv een koolstof ( nou kan ik de materialen ff verkeerd hebben ) zoals ie er origineel in zat ...
De kans is groot dat ie daar op door gelekt heeft.
Maar dat word nagekeken.

En ja het slangentje er af gehad Menno
Menno

Okay Jochem :)

Succes/sterkte!
rev it like a rental
Tom
Moderator
Car: MB

gelukkig maar dat jochem graag sleutelt (0)

Verder mooi klote natuurlijk (N)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

lekker balen ... :@
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
mark 5t
Contacteer:

1 woord fack!! (N)
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

Zit je niet mee, suc6 ermee (Y)
TOUR DE CORSE
Contacteer:

Hoe gaat het nu met de 5 jochem?

Jeroen
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Ik moet er nog ff achter aan ....weinig tijd
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Nou van de week de stoute schoenen maar eens aan getrokken en er een belletje aan gewaagd...

Me turbo lag al een tijdje bij het revisie bedrijf , maar durfde nog niet echt te informeren naar de uit eindelijke kostprijs.

Aangezien er niet veel meer heel was van de turbo zou de prijs wel schrikbarend zijn....

Lagers kapot
As zwaar ingelopen
Core ingelopen

Dat moest dus allemaal vernieuwd worden TJING TJING

Oftewel daar word je niet blijer van en dat alles enkel omdat er een verkeerde kering is ingegaan...de teflon ipv de carbon.

Dit schijnt alles te maken te hebben dat er een motor vacuum ontstaan over de turbo zodra je het gas loslaat en als dan de kering niet goed is dan zuigt ie de olie van je asje af met alle gevolgen van dien.

Maar goed hij ligt er weer ...
[img]http://i277.photobucket.com/albums/kk55 ... to1371.jpg[/img]

[img]http://i277.photobucket.com/albums/kk55 ... to1373.jpg[/img]

[img]http://i277.photobucket.com/albums/kk55 ... to1372.jpg[/img]

En ik moet zeggen het kosten wat maar ik ben zeker gemast :p

Nu nog even monteren maar dat gebeurt ergens in mijn vakantie
tutuur
Clubsponsor

Mooi dat de turbo weer klaar is om gemonteerd te worden!

Ik wil niemand een doorn in het oog steken maar het lijkt mij toch de fout van degene die hem vorige keer aangeleverd heeft? Dan is het toch niet heel raar dat diegene de schade vergoed?

Wellicht dat het anders ligt, ik ben alleen benieuwd.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Tja ...dat zou mooi zijn, helaas
Deels heeft ie dat ook echt wel gedaan...met de prijs die ik nu betaald heb komt ie echt niet mee uit ....enkel de as was al bijna duurder
Ik had hem liever in 1 x goed ..maar ik ben nog steeds gewoon tevreden.
MartijnG
Über-Spammer

Top dat ie weer klaar is (Y)

Komt die wastegate nou uit in een soort huis naast het turbinewiel? Rare constructie, nog niet eerder gezien eigenlijk. Echt optimaal is het niet volgens mij...mooi oud spul :smile:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-jo-

hoezo oud spul ? Zelfs bij nieuwe turbo's is dit zo. Ik weet waar jij je op verkijkt...die T2tjes hebben allemaal de wastegate in de turbine. Bij deftige maten (T3 en groter) zitten ze erop geschroeft. De cossie heeft het ook in de turbine maar op dezelfde plaats zoals bij Jochem.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Mrtn
Car: R5GTT

Die constructie van de wastegate heb ik ook op het Volvo blok zitten :) Wat is er vreemd dan?
Mrtn = Maarten
-jo-

maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
MartijnG
Über-Spammer

De wastegate constructie is ook niet raar. Alleen dat alle uitlaatgassen dan in zo'n kleine doorgang geperst worden voordat het de uitlaat uitgaat. Ben meer een trechter gewend van de flens naar de uitlaat.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Goed, eer gisteren de olie wederom uit de t2 laten lopen deze was naar de 400 km alweer helemaal zwart, en toen nog een x gespoeld met olie. voordat de nieuwe turbo er op zou gaan.
Ik had er vorige x een motorblok/olie spoeling in gedaan om het blok te reinigen, maar na 2 x de olie te vervangen en het filter natuurlijk en naar een tijd stationair warm draaien bleef de olie gewoon zwart al werd het wel minder en toen pas de vorige nieuwe turbo geplaatst .

Die is kapot gelopen ivm een verkeerde kering.....
Maar goed eer gisteren de nieuwe turbo eindelijk gemonteerd met assistentie van Joost.
Altijd handig een extra handje.....

Nieuw filter erop wederom nieuwe olie tjing tjing tjing...maar goed.
Alles gemonteerd dus vlammen maar ....

Tenminste als de ontsteking op tijd staat want die is los gelopen de vorige x naar goes toe ...pingelen op de rollenbank.

Her en der wat info ingewonnen over wat de afstelling zou moeten zijn en hoe dat het gemakkelijkst was om te doen.

Je moet hem afstellen bij warme motor en stationair 1050 toeren en dan 10 graden voor ontsteking.

Op de versnellingsbak staat een streepje en op het vliegwiel ook en das het bdp ( even getest met een staafje in het bougiegat tegen de zuiger aan )
Maar goed dan die 10 graden he ......op de rotor/verdeler staan geen graden.
Dus samen met Florus wat berekend doormiddel van een graden boog enz en de ontsteking zo verdraait dat ie waarschijnlijk goed stond ...

Na nog wat gebeld te hebben met wat mensen ben ik er achter gekomen dat je ook stroboscooplampen hebt waar je de graden mee in kan stellen, wist ik veel hahhaha Florus heeft er 1 zonder die optie en ik dacht dat dat het was.

Nou goed naar de winkel en een stroboscooplamp gekocht met graden instelling en toeren ......kost wat maar ja beter zeker dan dat het hele spul naar de klote loopt, dan ben je iets meer kwijt.

[img]http://i277.photobucket.com/albums/kk55 ... to1421.jpg[/img]

[img]http://i277.photobucket.com/albums/kk55 ... to1422.jpg[/img]
Gister het eerste rondje gemaakt in de regen met de T2 zonder de kappen pffff wat heet ....maar das de enige manier op te horen of ie pingelt ( als je niet op de dynobank staat) en hij pingelde niet en de turbo pluimde ook niet ....zou het dan dan toch goed gekomen zijn ?
tutuur
Clubsponsor

we moeten niet te vroeg juichen maar voor nu iig gefeliciteerd! (Y)
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Mooi dat het geregeld is, hopelijk geen verdere problemen de komende tijd. Wel een aparte plek voor je oliefilter zeg ;-) :D
Plaats reactie