Nu alles maar meteen achter elkaar, allereerst, Hoi Martijn!

Geduld is een schone zaak, bij het lassen maar inderdaad ook bij het afwerken, dat wordt nogal weleens vergeten maar is het is vrij belangrijk om het netjes te doen, het ziet er een stuk beter uit!Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:Inderdaad netjes gelast !
Daar kan men een voorbeeld aan nemen,
Vooral bij het glad slijpen van de las verlies ik meestal snel het geduld
(duurd lang duurd lang duurd lang grrr)
Moest je daarvoor de kas wegbrengen of die die dat op locatie?
Het kan inderdaad op locatie maar in mijn eigen werkplaats (die daarvoor ingericht is) wordt het bijna altijd beter en gaat het sneller waardoor het weer goedkoper wordt.
Bovendien heb ik een brug, ook altijd handig!

Steven schreef:Je kan em ook in vaste dienst van RTC nemen

Geen probleem, ik sponsor diverse forums waaronder een aantal hele grote zoals het volksforum.MartijnG schreef:Had het al wel voorgesteld ja...wil hem eigenlijk ook wel op dit forum wijzen, maar ben bang dat ie dan moet gaan betalen als sponsor omdat ie natuurlijk zijn bedrijf wil promoten"
Dr is in elk geval genoeg werk te vinden hiero
Ondertussen dus ook dit forum.
Voor het overzicht kijk hier maar http://www.lasklus.nl/Sponsoring.htm
Als je eenmaal kan lassen en weet wat je doet komt het inderdaad allemaal op hetzelfde neer, er zit natuurlijk geen patent op lassen.Jochem de Haas schreef:Als ik het zo zie hoe het gelast is dan doen Florus en ik er niet voor onder als 2 beunhazen![]()
Ergens denk je altijd dat de profesionele lasser het meteen een stuk beter doet, maar nee .......het komt gewoon op het zelfde neer![]()
Echter zijn er veel die het denken te kunnen, marktplaats staat er vol mee.
Mijn ervaring leert dat het écht kunnen pas komt met heel veel ervaring, ik leer ook nog daegelijks bij!
Maar als professionele lasser bent behaal je dat punt van ervaring nou eenmaal sneller als als hobby lasser dat is een feit.
Dat afwerken heb ik gedaan, niet Martijn.Jochem de Haas schreef: Alleen zou ik denk ik de lassen weg hebben gehaald met een lamellen schijf ipv een afbraamschijf die je denk ik gebruikt hebt, omdat je best wel diepe sporen in het metaal ziet of lijkt dat maar zo ?
Verder suc6 je bent er bijna
Als je de foto's bekijkt zie je dat ik alleen een afbramer heb gebruikt op het chassis gedeelte, dit heeft een reden.
Dat deel mag namelijk eigenlijk niet gelast worden voor Apk/Rdw.
Om (veel) kosten te besparen zijn er echter wel trucjes om het zo onzichtbaar mogelijk te maken voor de volgende keuring.
Daar is het (grof) afbramen onderdeel van, hierna heet stoken en snel in de tectyl zodat het in de hete metaal poriën trekt (rookt lekker!).
Op die manier lijkt het (helemaal na even rijden met zand en regen) zo goed als origineel.
Ik zeg altijd bitumen, veel mensen zijn het daar niet mee eens maar de ervaring zegt dat dat het beste blijft zitten.MartijnG schreef:Jullie laswerk ziet er ook echt niet slecht uit, dat is zeker waar![]()
Ga hier alvast wat advies inwinnen;
* Ik wil alle huidige tectyl en bagger verwijderen. Wat is de slimste manier om hiermee om te gaan? Mij lijkt een boormachine met één of andere borstelkop erop het makkelijkst. Dacht eerst ook aan zo'n staalborstel voor op het boormachine maar daar krijg je ook meteen krassen in het metaal en die borstelharen vliegen ook altijd zo lekker in de rondte...tips?
* Zodra alle tectyl en bagger eraf is, wat is dan de verstandigste manier om het metaal te behandelen? Zinkspray meteen over het metaal en daarna gewoon tectyl er overheen smukken?
Tips zijn welkom
Ik krijg natuurlijk auto's waaraan ik jaren eerder gewerkt heb ook over de vloer (auto's blijven roesten), de bewerkte plekken met bitumen zijn bijna altijd ongeschonden terwijl plekken die de eigenaar zelf heeft behandeld het probleem zijn waardoor ze terug komen.
Dat is vast een perago schijf! Werkt inderdaad super en gewoon te koop!Wouter de Wit schreef:Bij die witte heb ik met een plastic achtige tol kit e.d. verwijderd. Ging erg makkelijk, maar goed dat lag daar voor handen bij dat schadebedrijf.
Google maar eens, zijn wel duur maar dan heb je ook wat!
Wel voor zichting want hij vreet ook plaatstaal bij verkeert gebruik.
mark 5t schreef:buiten zetten als het vriest en dan met een kunstof hamer onder de bodem kloppen ter hoogte van de ontdreuningsplaten.
vliegt het er uit en geen rommel!!!!!!
tutuur schreef:Goeie tip om die dreunplaten te verwijderen maar geen tectyl toch?
Nou,je zegt wel sorry maar het werkt wel degelijk, een hamer is wat omslachtig maar i.c.m. die perago bijvoorbeeld uitstekend!mark 5t schreef:nee helaas, sorry niet goed gelezen.
Zo lang verhaal, blij i.i.g. dat jullie het laswerk mooi en goed vinden.
Overigens, de laatste foto van Martijn, dat ziet er niet echt netjes uit, heb ik ook niet gelast, dit zat er al in en zijn (door iemand anders) ingelast platen voor een rolkooi.
Foto had ik Martijn alleen gestuurd voor info, ging om deze:
[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... 201019.jpg[/img]