Mario met 5 GT Turbo onderweg naar 5 GTTi

Vertel hier alles over je project.
TheDirtyDutch

Aangezien mijn "Wie is wie" meer en meer op een projecttopic begon te lijken en dit niet helemaal de bedoeling is werd het toch eens tijd een officieel projecttopic aan te maken, dus bij deze! :p

Ik ben alweer 9 jaar in het bezit van mijn parelmoer witte 5 GT Turbo phase 2 uit 1989. Na zo'n 3 jaar lekker gesleuteld te hebben en met wat kleine aanpassingen rond gereden te hebben heb ik nu alweer ik zo'n 6 jaar geleden! :loser: besloten mn 5je stil te zetten met de bedoeling deze eens goed onder handen te nemen..
Tijdens mijn zoektocht naar onderdelen kwam ik zo'n 3,5 jaar geleden in contact met Seger Mommen. Na wat met elkaar gemaild te hebben stelde hij me voor eens een proefritje met zijn 5 te maken, hij had samen met MB carperformance een blok gebouwd en zat er namelijk aan te denken zijn auto geheel te demonteren en te verkopen in onderdelen om vervolgens een EBS opnieuw op te bouwen.
Ik een afspraak gemaakt en richting Seger gereden voor de proefrit... en wat voor proefrit! Bleek dus dat de beste man een geheel stage 3 motorblok heeft + MBE pro 300 turbo én MBE injectie!
Ik gelijk verkocht natuurlijk!
Om een idee te krijgen van de proefrit moet je deze link maar eens bekijken, toen lag alles net in Seger zijn auto; http://www.youtube.com/watch?v=rQDZt2yC4sc

Enkele maanden nadat ik in het bezit was gekomen van het blok belde Seger mij met de mededeling dat het tegen zat met zijn EBS en dat hij toch de turbo + injectie ging verkopen, je kan het al raden zeker? Ik weer richting België natuurlijk! :smile:

Specs van het blok (zoals gekocht dus) volledig Stage 3.
- Lage compressie zuigers en bussen
- Piper cams 285 graden met regelbare pully en andere klepveren
- Bewerkte kop met grotere inlaatkanalen, uitlaatkanalen, kleppen, rubbers..
- Afgedraaid en gebalanceerd vliegwiel
- Drijfstangen gebalanceerd en op gewicht gebracht
- Nieuwe waterpomp
- Oliepomp revisie
- Nieuwe distributieketting en spanner
- overal nieuwe lagers, dichtingen en rubbers

Hiernaast ook nog;
-MBE pro 300 turbo
-MBE injectie systeem

Naast deze onderdelen heb ik ook het volgende aangekocht;
- Magnecor kv85 siliconen bougiekabels
- Mocal oliekoeler met metaalomvlochten slangen en andere thermostaat
- Groene Valeo koppeling + drukgroep
- 3 inch elbow
- 2 1/2 inch downpipe van MBCP (aan elbow gelast)
- 2 1/2 inch sidepipe van MBCP
- KTR T3 Actuator
- Greddy turbotimer (had ik al eerder in de 5 ingebouwd)
- Forge bleedvalve
- Forge dumpvalve
- Siliconen slangenset (Rood)
- diverse chrome onderdelen
- diverse nieuwe rubbers, filters, olie, etc.

Onderdelen welke ik nog nodig heb;
- Remmen upgrade
- FMIC + bochtenwerk
- eventueel rolkooi

Motor is geheel schoongemaakt + gespoten, diverse onderdelen zijn gestraald en wanneer gewenst ook gespoten. Verder heb ik voor de bling-factor een chrome klependeksel +kleinigheidjes.
Motor is ondertussen ingebouwd en ik ben nu volop bezig met alles te plaatsen en monteren.
Let overgens niet op de motorruimte deze is nog vies maar dit wordt achteraf allemaal aangepakt, first things first! Eerst de 5 eens laten rijden en als alles dan in orde is wordt alles goed gecleaned en de gehele auto gespoten!
Ze zeggen wel eens een foto zegt meer dan duizend woorden ... dus bij deze, anders blijf ik maar ratelen! :lol:

Grtz, Mario :beer:

[img]http://i578.photobucket.com/albums/ss22 ... MG0505.jpg[/img]
De 5 vlak nadat ik besloot deze stil te zetten.

[img]http://i578.photobucket.com/albums/ss22 ... LD2426.jpg[/img]
De 5 zoals hij er nu bij staat, op de operatietafel! :smoke:

[img]http://i578.photobucket.com/albums/ss22 ... LD2420.jpg[/img]
Het kleppendeksel verraad al een en ander, de motor is van goede komaf! :p

[img]http://i578.photobucket.com/albums/ss22 ... LD2421.jpg[/img]
Motor klaar voor montage!

[img]http://i578.photobucket.com/albums/ss22 ... LD2429.jpg[/img]
Home sweet home! :smile:

[img]http://i578.photobucket.com/albums/ss22 ... LD2425.jpg[/img]
Things to do :evil:
I love it when a plan comes together!
tutuur
Clubsponsor

Dit zal leuk gaan lopen! Ben benieuwd :D welke kleur gaat ie worden? Of hetzelfde maar dan weer netjes?

Interesse in een chrome dynamo?
mark 5t
Contacteer:

toethoer moet je nu hier ook al weer in gaan mengen en onderdelen proberen te slijten? :grin:
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
DennisT
Moderator

Ben benieuwd, ziet er goed uit allemaal (Y) Wat zijn de plannen idd qua uiterlijk? Ik zou de kleur houden, het is naar mijn mening de mooiste kleur voor een gtt! (L)
DennisT
Moderator

mark 5t schreef:toethoer moet je nu hier ook al weer in gaan mengen en onderdelen proberen te slijten? :grin:
Het is ook gelukt met het kleppendeksel, dus waarom niet :beer:
tutuur
Clubsponsor

mark 5t schreef:toethoer moet je nu hier ook al weer in gaan mengen en onderdelen proberen te slijten? :grin:
Slim toch? En miss help ik hem er wel mee :)
TheDirtyDutch

@ Tutuur en DennisT; Kleur wordt gewoon terug parelmoer wit, ik vind dit kleurtje ook gewoon te sexy op een 5je! :smoke: Ik heb wel nog getwijfeld om 'm geheel "blacked out" te maken want dat vind ik ook erg vet!

@ Tutuur; Whahaha komt die weer met zn chrome dynamo! :lol:
Je had het al eens gevraagd in mn "wie is wie" topic, ik heb ook zeker wel intresse, maar first things first! :p
tutuur
Clubsponsor

Oja, dat was het :lol:
DennisT
Moderator

TheDirtyDutch schreef:Kleur wordt gewoon terug parelmoer wit, ik vind dit kleurtje ook gewoon te sexy op een 5je!
Zo is het maar net ;)
TheDirtyDutch

Das zwaar klote! Gisteren was ik een nieuwe aandrijfhoes aan het monteren, dus ik lekker prutsen, hoor ik ineens iets vallen... wat denk je... ligt één van die ringen welke de naaldlagertjes bij elkaar houdt op de grond! De naaldlagertjes lagen overal! %$@*#! |:
Ik alles bij elkaar gezocht, schoongemaakt en opnieuw gemonteerd, mis ik er net 2 of 3.. overal gezocht maar nergens gevonden! Ik richting de Renault garage en nu blijkt dat een compleet nieuwe aandrijfas maar zo'n 3 tientjes duurder is dan een nieuw lager (zo'n €130,-) dus toch maar besloten een compleet nieuwe as te steken... je kan het maar gehad hebben, maar het viel toch even vies tegen! Duurt overgens wel weer een dag of 4 dat de spullen binnen zijn! :Censored:
Vandaag maar aan een leukere klus beginnen, vanmiddag ga ik de turbo + uitlaat monteren, daar word ik dan weer vrolijk van! :p
tutuur
Clubsponsor

Die naaldjes zijn gewoon los te krijgen bij een aandrijf boer :)

Mrja, een nieuwe kan nooit kwaad natuurlijk (Y)
DennisT
Moderator

Lekker een nieuwe as monteren dan weet je zeker dat het goed zit (Y)
TheDirtyDutch

Ja, ik zat ook zo te kloten om die homokineet eraf te krijgen, dat ding zit écht muurvast en die moest er wel vanaf om die hoes op de as te schuiven! Dusja, nu een compleet nieuwe as waar de nieuwe hoezen zelfs al op gemonteerd zitten! Alles nieuw, dan weet ik zeker dat t goed zit! :beer:

Grtzz
tutuur
Clubsponsor

als je een rekhoes had gehaald had je de homokineet er niet af hoeven beuken :)
Erik (Schepjes)
Contacteer:

als als als.

Achteraf kijk je een paard in z'n gat
TheDirtyDutch

Ja, zo'n garage hier in de buurt had er ook al zon rekhoes overheen gespannen. Zo'n ding moet je daarna op maat snijden enz (is een universele die via stappen groter in diameter en lengte word) en dan was die een cm of 3 korter als de orginele en dan moet moest je weer gaan lopen kloten enz. trouwens, ik vond t zo'n flutding, als je die in het licht houd kan je er praktich doorheen kijken zo dun! (bij wijze van spreken :D ) Dus heb dat kreng er gelijk van rond gesneden! ...En toen begon die crisis met mn orginele hoes dus... :lol:

Ps. Tutuur, je komt wel met veel tips he!? volgens mij ook al aardig wat keren tegen de lamp gelopen ofnie? (I)

Grtzz :beer:
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

tutuur schreef:als je een rekhoes had gehaald had je de homokineet er niet af hoeven beuken :)
Waarom lopen meuken met ouwe zooi en een nieuwe hoes en een hoop baggervet als je voor iets meer een nieuwe as hebt met inruil van de ouwe ... (I)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor

tsja, wat heet iets meer? ik had een rekhoes voor een 10tje en die was gewoon op maat maar dan wel rek. binnenstebuiten er omheen rukken, daarna terug draaien klemmen er om en het zit weer goed voor velen km's....

tegen de lamp gelopen? nee valt wel mee, gewoon van te voren bedacht :)
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Ik heb het ook niet zo met die rekdingen, ik had ook ooit eens zo'n ding de rechter aandrijfas gedrukt.. die is op de duitse Autobahn bij 235km/h uit elkaar gespat.. had 't aandrijfasvet aan m'n spiegel hangen. :D
TheDirtyDutch

@Ronald1916V, Ja dat bedoel ik dus, daarom wilde ik niet zo'n rekhoes, beter voorkomen dan genezen! :D

Verder weer goed bezig geweest de laatste dagen, de 5 staat weer op 4 wielen! Die nieuwe aandrijfas was zijn geld wel waard hoor, alles weer nieuw en gelikt, ging er ook zonder problemen op! :smoke:
Turbo + smering, elbow en downpipe zijn ook gemonteerd, steun welke tussen de downpipe en het blok zit paste niet meer op de grotere downpipe, daarom deze ook weer gestraald, gaten uitgefreesd en een busje gemaakt zodat deze weer te gebruiken is op de nieuwe, gepast, en wat denk je? "Like a glove"!! 8) Toch wel een lekker gevoel, anders hangt de complete uitlaat aan de turbo! :(
De radiator is ook weer geplaatst, nog een stuk bedrading uitgezocht en aangesloten en nu ben ik bezig met de siliconen slangen te plaatsen.
Ik ben erg tevreden, het begint nu lekker op te schieten! Enig nadeel vind ik toch wel dat de motorruimte niet schoon is, dit is écht een doorn in mijn oog! :-( Ik weet het, beter had ik dit gedaan wanneer het blok eruit lag, maar ik ben afhankelijk van anderen en er was veel haast om mn 5 weer op zijn wielen te krijgen, want er moeten weer bedrijfswagens op de brug.. Maarrr, dit is het eerste wat er gebeurd wanneer mijn 5 weer de straat op kan, op mijn werk hebben we een speciale wasplaats om motoren, bakken e.d. te ontvetten en met een stoomcleaner schoon te maken, dus dat zal veel goed doen.. hoop ik! In ieder geval totdat alles gespoten word! :p

Verder nog een vraag!
Ik zoek een goede plek om mijn oliekoeler te plaatsen, nu schijnt achter de gril geen beste plek te zijn omdat hier een slechte luchtdoorstroming is, maar achter de voorbumper heb ik geen plaats omdat hier een FMIC komt. Verder heb ik dan zitten denken om hem op de plaats te monteren waar de orginele intercooler zit, maar hier wil ik juist weer mn luchtfiler plaatsen.. Wat is wijsheid? Toch maar achter de fase 2 gril aangezien het een redelijk grote oliekoer is?

Thnx alvast!

Grtz, Mario :beer:
DennisT
Moderator

Ik heb mijne op de plek waar de intercooler normaal zit, dat is denk ik de beste plek. Je luchtfilter komt er helaas achter inderdaad, maar de oliekoeler komt niet helemaal tot bovenaan als het goed is dus kan er nog genoeg koude lucht langs :beer:

Zo zit het mij mij:

[img]http://img207.imageshack.us/img207/1576/p6290005.jpg[/img]

[img]http://img443.imageshack.us/img443/4825/p6290004y.jpg[/img]
TheDirtyDutch

Thnx Dennis!

Daar kan ik wat mee! :beer:
Wat me nu opvalt is dat er ook best nog wat ruimte aan de linkerkant van de radiator over blijft, waar die kap nu zit om de lucht te geleiden, misschien kan de oliekoeler daar wel geplaatst worden? Dat ga ik morgen eens in real life proberen denk ik!

PS, Echt een dikke 5 heb je hoor! Chapeau! :worship:

Thnx alvast!

Grtz, Mario
Andrews (supercinq)

ik heb mijn oliekoeler voor mn radiateur staan(in het midden dus)
dan ligt je filter nog beter in de frisse lucht.
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Andrews (supercinq)

*F7P-T*
TheDirtyDutch

In het midden kan inderdaad ook, zo zie je ze het meest (volgens mij), maar dan neem je wel relatief veel "koele" rijwind weg van de radiator. Als je de oliekoeler plaats zoals DennisT heeft gedaan scheelt dat al de helft, maarrr... dan pak je weer rijwind weg voor het luchtfilter, daarom zit ik te denken de oliekoeler juist helemaal links van de radiator te plaatsen maar dan moet ik wel ff checken of dat lekker gaat met de slangen..

Ben ik nou eigenlijk aan het mierenneuken of maakt het wel degelijk (in de praktijk) uit of de oliekoeler voor de radiator zit, zou deze hierdoor echt zoveel koeling mislopen en warmer blijven?

i.i.g. alvast bedankt voor de pic's mannen! (D)
DennisT
Moderator

Ik kwam er aan de linkerkant niet mee uit, je dynamo neemt al wat ruimte in en bij mij natuurlijk ook nog een IC slang. Het weglaten van die plaat heeft ook weer een nadelig effect op de koeling, omdat er minder lucht door de raditeur heen gestuurd wordt.

Het werd mij destijds afgeraden om 'm recht voor de radiateur te zetten omdat de FMIC ook al aardig wat koele rijwind van de raditeur wegneemt. De raditeur van een GT heeft al niet veel capaciteit, een dikkere/grote is altijd aan te raden. Let er wel op dat de slangen van de oliekoeler altijd aan de bovenkant moeten zitten, anders loop je kant dat er lucht in je oliekoeler blijft hangen.

Heb je trouwens al een FMIC? Dezelfde die ik heb (en nog meer mensen hier) is nu in de aanbieding bij MB CarPerformance voor € 99,- (Y)
Andrews (supercinq)

kijk ff bij biesheuvel
kan je slangen op lengte bestellen.
neem voor die paar euro extra rvs ommantelde
kunnen tegen een stootje
en ziet er ook beter uit :wink:

als je het echt goed wilt doen dan monteer je een diesel rad
of alu 1,5rad
*F7P-T*
TheDirtyDutch

@ DennisT; Ik ben vanmiddag wezen passen en meten en idd aan de linkerkant van de radiator gaat niet passen, te weinig plaats, te korte leidingen en die plaat om de lucht te geleiden zou dan vervallen en dat wil ik ook niet!

Bedankt trouwens voor de tip dat de slangen écht aan de bovenkant op de oliekoeler gemonteerd moeten zitten. Dit was ook wel de bedoeling, maar had er niet over nagedacht! Je weet hoe dat gaat als je ineens een mooi plekje voor de oliekoeler ziet maar deze dan wel ondersteboven gemonteerd moet worden... kan je het achteraf weer aanpassen! :D

Ik heb nog geen FMIC, maar deze van MB vind ik nét iets te klein, deze is 14cm hoog en ik wil zo'n 6cm extra. Het is namelijk de bedoeling dat de uitsparing waar je kentekenplaat zit ook eruit gezaagd word en dat dit dan ook gevuld word met de FMIC. Weet nog niet helemaal hoe en wat, maar ik heb een oude bumper waar ik me eens op ga uitleven, kijken of het net zo sexy word als ik mijn gedachte! :p
Het moet wel netjes blijven, niet te overdone zeg maar, anders word het er ook zo een als bij jou!

@ Andrews; Tsja.. ik kan idd nieuwe slangen bestellen maar ik heb al rvs omvlochten (zie pic. boven). Beetje zonde om nieuwe te bestellen!
Ik heb trouwens ook al een betere radiator, ik heb destijds een koperen gemonteerd, deze gaf écht al super veel verschil in koeling joh! Temperatuur bleef nu rond halfverwege de schaal staan (als ik het me goed herinnerd :lol: ) dat was daarvoor wel anders!

Vanmiddag ben ik ook nog bezig geweest met siliconenslangen plaatsen, echt wel chique! 8) Enig nadeel is alleen wel dat ik een aantal kleintjes over heb waar ik zo snel niet van kon zien waar ze moeten komen! :lol: Deze zullen waarschijnlijk op/rond de carb/injectie komen maar dit gedeelte zit nog niet gemonteerd, dus het zal vast wel goed komen!

PS, Andrews, heb je dit weekend tijd zodat ik ff langs kom voor wat onderdelen?

Thnx voor de reacties!

Grtz, Mario
tutuur
Clubsponsor

Die ic's zijn gewoon op ebay te vinden (Y)
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

Beetje dit idee, Mario?

[img]http://www.5gt.nl/images/d9b2765217371a ... 4-2615.jpg[/img]

Zoals de oude set up van Florus. (Y)
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
TheDirtyDutch

F*ck man Lex! Precies zo dus! :worship:
Rijd deze in NL? Ik heb m volgens mij nog niet gezien, van wie is die?
tutuur
Clubsponsor

Ding rijdt ook nooit :lol:
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

[img]http://www1.picturepush.com/photo/a/224 ... border.jpg[/img]

[img]http://www2.picturepush.com/photo/a/224 ... border.jpg[/img]

Ja deze rijdt in Nederland rond.....helaas niet zo vaak meer. :~

De auto is van Florus hier ook actief op het forum (Y)
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

Tom
Moderator
Car: MB

Zoals Florus het had (nu toch niet mee?!) was idd best netjes. En iig ook de bumper netjes afgemaakt. Grote nadeel vind ik alleen dat het wel erg "open" is. Dat is in nieuwstaat mooi maar na een leuk stukje rijden gaat je IC er toch wat minder mooi uitzien door steentjes ed.. Normaal ook wel natuurlijk maar dan valt het niet op :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie