verwarming
goede morgen
ik heb een probleem, mijn clio mexx uit 96 , heeft probleem met de kachel , hij word niet warm , terwijl mijn metertje wel omhoog komt, nu heb ik al gelezen dat je dan mischien de radiator moet doorspoelen, maar ik als leek en vrouw snap dat niet zo , want er zitten verschilende slangen op , moet je ze dan allemaal os halen??en gewoon met water doorspoelen ? of met zoda ???
ps de zekering is heel
alvast bedankt , een vrouw die warm wil zitten
ik heb een probleem, mijn clio mexx uit 96 , heeft probleem met de kachel , hij word niet warm , terwijl mijn metertje wel omhoog komt, nu heb ik al gelezen dat je dan mischien de radiator moet doorspoelen, maar ik als leek en vrouw snap dat niet zo , want er zitten verschilende slangen op , moet je ze dan allemaal os halen??en gewoon met water doorspoelen ? of met zoda ???
ps de zekering is heel
alvast bedankt , een vrouw die warm wil zitten
-
- Moderator
- Car: MB
Er gaan als het goed is vanuit de motor twee slangen (koelslangen) richting interieur. Als deze beide warm zijn stroomt hij door met warm koelwater (bij warme motor). Doorspoelen is een kwestie van die twee slangen losmaken en twee kanten op doorspoelen met kraanwater (tuinslang). Niet zo'n leuk werkje met dit weer als het buiten moet.
Doe je interieur fan het wel? En je schakelaar om de warme lucht te geleiden?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ik weet bijna zeker dat de enige optie die je hebt is om die kachelradiator te vervangen...
Naast je gaspedaal (rechts) zie je de rechthoekige deksel van de kachel. Voel maar eens of deze heet is. Ik denk van niet.
De kachel zelf kost ongeveer 3 tientjes, het werk is irritant als je het nooit gedaan hebt. Als je het weet, is het weer in een uurtje gepiept. Het dashboard moet er een flink stuk uit, en in feite zoek je je onnozel naar de volgorde van schroefjes.
Ik heb hier op dit forum ergens een complete handleiding gezet voor een 16v, maar dat komt 99% overeen.
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... or#1665713 (onderaan, om 1:53)
Naast je gaspedaal (rechts) zie je de rechthoekige deksel van de kachel. Voel maar eens of deze heet is. Ik denk van niet.
De kachel zelf kost ongeveer 3 tientjes, het werk is irritant als je het nooit gedaan hebt. Als je het weet, is het weer in een uurtje gepiept. Het dashboard moet er een flink stuk uit, en in feite zoek je je onnozel naar de volgorde van schroefjes.
Ik heb hier op dit forum ergens een complete handleiding gezet voor een 16v, maar dat komt 99% overeen.
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... or#1665713 (onderaan, om 1:53)
[quote="Riël"]Ik weet bijna zeker dat de enige optie die je hebt is om die ,,,,,,,
hoezo , ik lees hier wel vaker dat door spoelen helpt , en de radiator vervangen kost zekers welwat , want ik kan niet sleutelen hoor
hoezo , ik lees hier wel vaker dat door spoelen helpt , en de radiator vervangen kost zekers welwat , want ik kan niet sleutelen hoor
moet ik ze losmaken aan de interieur losmakem of aan de radiator???Tom schreef:Er gaan als het goed is vanuit de motor twee slangen (koelslangen) richting interieur. Als deze beide warm zijn stroomt hij door met warm koelwater (bij warme motor). Doorspoelen is een kwestie van die twee slangen losmaken en twee kanten op doorspoelen met kraanwater (tuinslang). Niet zo'n leuk werkje met dit weer als het buiten moet.
mvg greta
-
- Moderator
- Car: MB
even voor de duidelijkheid. We spreken hier over de kachelradiateur! Deze zit tussen dashboard en schutbord in (en verwarmt de lucht die je interieurventilator er doorheen blaast). Onder de motorkap zie je twee slangen (ong. bezemsteel dik) vlakbij elkaar het schutbord ingaan. Deze moet je losmaken en dan dus de interieurzijde doorspoelen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Dit zijn slangenklemmen die je open moet buigen waarschijnlijk...
@greta, ik snap je wel, maar ik ken het probleem ook. Doorspoelen heeft bij mij in elk geval nog nooit echt gewerkt
Vorig jaar nog de kachel van Riannes clio vervangen en die is nu weer lekker warm.
@greta, ik snap je wel, maar ik ken het probleem ook. Doorspoelen heeft bij mij in elk geval nog nooit echt gewerkt

-
- Car: R19.R
Doorspoelen is inderdaad lapwerk, kan 1 of 2 maanden goed zijn en dan is het weer gebeurd. Enige echte oplossing is vervangen van kachelradiateur, spoelen koelsysteem en verse koelvloeistof.
-
- Moderator
- Car: Megane
Ik heb ongeveer 5 clio's 1 gehad. En bij elke was het gezeik met de verwarming.
Ik heb het in middels gewoon geaccepteerd. Gewoon wat warmer aankleden
Ik denk dat wat riel zegt de beste oplossing is. Of je daar zin in hebt is een 2e
Ik heb het in middels gewoon geaccepteerd. Gewoon wat warmer aankleden

Ik denk dat wat riel zegt de beste oplossing is. Of je daar zin in hebt is een 2e
? heb al 5 jaar clio 1 en ding gaat nog steeds op standje sahara
zal wel uitzonderlijk zijn dan

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
-
- Moderator
ik denk dat je mzzl hebtPaulM schreef:? heb al 5 jaar clio 1 en ding gaat nog steeds op standje sahara

hier ook al 4 jaar clio1 en twee kammeraden met clio1. geen van allen heeft problemen. Ik hoor wel vaak problemen met aftermarket spul. Alleen de orginele valeo schijnt goed te zijn.
-
- Moderator
geen ide wat er in de mexx zit. Heb er niet zo'n last van. ( heb de meganeGeert schreef:hier ook al 4 jaar clio1 en twee kammeraden met clio1. geen van allen heeft problemen. Ik hoor wel vaak problemen met aftermarket spul. Alleen de orginele valeo schijnt goed te zijn.

Ligt aan verversing van de vloeitstof. Dat gietijzeren blokje geeft gewoon roestwater. Die radiateur slipt dan dicht. BIj de ene wel en de ander niet 
Merk kacheltje maakt niet uit, dat ding vervang je na 15 jaar ofzo. Een tweede keer gaat ws. niet gebeuren ook door betere kwaliteit vloesitoffen tegenwoordig.

Merk kacheltje maakt niet uit, dat ding vervang je na 15 jaar ofzo. Een tweede keer gaat ws. niet gebeuren ook door betere kwaliteit vloesitoffen tegenwoordig.
-
Nou, dat ben ik niet met je eens. Ik had in eerste instantie ook een imitatie kachel radiateurtje van 4 tientjes. Die was na 3 maanden lek, toen een originele gehaald, bleek van koper ipv aluminium. Koste wel het dubbele maar goed, die doet het nog steeds.
Overigens wel netjes 4 tientjes van de brezan teruggekregen dat die al zo snel stuk was. Het regelmatig verversen van de kvs is wel het belangrijkste om hem goed te houden, dat ben ik met je eens.
Overigens wel netjes 4 tientjes van de brezan teruggekregen dat die al zo snel stuk was. Het regelmatig verversen van de kvs is wel het belangrijkste om hem goed te houden, dat ben ik met je eens.
-
Ik heb voor de winter ook mijn kachelradiateur vervangen. Ik wist namelijk van de vorige winter al dat mijn kachel ook geen zuchtje warme lucht meer uitblies.
Ik heb foto's gemaakt. Zo kan ik jullie dus precies laten zien waarom dat ding dicht gaat zitten
De kanaaltjes slippen dicht met (roest / vervuild) water. De radiateur laat geen warme koelvloeistof door en dus geen warme lucht in het interieur.
Succes als je hem gaat vervangen. Is een lekkere klus
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-VV6UXPRS.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-PRDSBD3W.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-KK7NCA76.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-KCOSQYS4.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-WQSZZJLO.jpg[/img]
Ik heb foto's gemaakt. Zo kan ik jullie dus precies laten zien waarom dat ding dicht gaat zitten
De kanaaltjes slippen dicht met (roest / vervuild) water. De radiateur laat geen warme koelvloeistof door en dus geen warme lucht in het interieur.
Succes als je hem gaat vervangen. Is een lekkere klus

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-VV6UXPRS.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-PRDSBD3W.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-KK7NCA76.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-KCOSQYS4.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-WQSZZJLO.jpg[/img]
-
kleine toevoeging, door het roestlaagje wat zich vormt vind er ook geen overdracht van de warmte meer plaats van de weinige kvs die er nog wel doorstroomt.
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Zo Dennis, dat ziet er lekker uit ....
En reken maar dat de koelradiateur van de motor er ongeveer hetzelfde uit ziet ...

En reken maar dat de koelradiateur van de motor er ongeveer hetzelfde uit ziet ...
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Zo iets heb ik een week of 2 geleden ook betaald voor zo'n ding.Merijn schreef:Toen ik de mijne verving bij de 5, was een originele Valeo goedkoper dan imitatie... En de pasvorm 10 keer beter. 30 euro incl. BTW, als ik me niet vergis.
Project: GTT Blue Sport
goede middag , ten eerste een zeer goed 2011
mijn vader heeft het doorgespoeld , maar na het bijvullen in hetdaarvoor bestende vat!!!!! , zakt het niet , na een rondje rijden , keek hij weer en de kvs was nog niet gezakt , maar wel zeer heet , is hj wat vergeten ????of ???
nogmaals bedankt
greta en haar vader
mijn vader heeft het doorgespoeld , maar na het bijvullen in hetdaarvoor bestende vat!!!!! , zakt het niet , na een rondje rijden , keek hij weer en de kvs was nog niet gezakt , maar wel zeer heet , is hj wat vergeten ????of ???
nogmaals bedankt
greta en haar vader
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Car: Megane RS Grand Tour
Heb je het koelsysteem en (afhankelijk van je auto) de radiateur ontlucht?
hij heeft het doorgespoeld en gevuld , hoe moet je ontluchten dan??
mijn pa doet het ook voor het eerst dus , sorry voor de vragen

mijn pa doet het ook voor het eerst dus , sorry voor de vragen

dat maakt niet uit hoor 
Als ik het me goed herinner zit er een ontluchtingsplug in de bovenste slang naar de koelradiateur en een ontluchtingsplus op de radiateur zelf, in de bovenste hoek aan bestuurderszijde. Let er wel even op dat dit een plastic plug is, dus even met beleid de- en monteren.
Doe het ontluchten wel met koude motor!!
Even niet alles gelezen, ben even uitgegaan van een 1.4 8v blokkie, E7J?

Als ik het me goed herinner zit er een ontluchtingsplug in de bovenste slang naar de koelradiateur en een ontluchtingsplus op de radiateur zelf, in de bovenste hoek aan bestuurderszijde. Let er wel even op dat dit een plastic plug is, dus even met beleid de- en monteren.
Doe het ontluchten wel met koude motor!!
Even niet alles gelezen, ben even uitgegaan van een 1.4 8v blokkie, E7J?
moge een 1,4 ja , bedankt
NOU NOU HET MAG ZEKER NIET , NAAR SCHOOL EN TERUG , NOG EEN MINUUT OF TIEN STATIONER DRAAIEN MAAR DE FAN DRAAIT NIET , EN DE KVS IS NOG STEEDS EVEN VEEL , KAN HET KWAAD ALS IK GEWOON BLIJF RIJDEN??? 

-
het helpt in elk geval niet als je capslock aanzet tijdens het typen.
tja, dat kun je het best zelf bepalen, voel eens aan de radiator, wordt deze wel warm? dat de fan niet heel snel aanslaat met dit weer is begrijpelijk. er branden geen lampjes?
tja, dat kun je het best zelf bepalen, voel eens aan de radiator, wordt deze wel warm? dat de fan niet heel snel aanslaat met dit weer is begrijpelijk. er branden geen lampjes?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
zowiezo als de radiator van een clio niet goed is ontlucht kan je wachten tot je een ons weegt voor dat de fan aanslaat.
Dus normaals eerst nog eens ontluchten.
Greta mag ik vragen waar je woont, mogelijk dat er iemand bij je in de buurt woont die het vaker heeft gedaan.
Dus normaals eerst nog eens ontluchten.
Greta mag ik vragen waar je woont, mogelijk dat er iemand bij je in de buurt woont die het vaker heeft gedaan.
dat de caps lock aanstaat maakt toch niks uit??
in venhuizen , ja de radiatur is ook warm , de kvs ook , maar wat ik fout dan , dop van kvs eraf , zwarte pin uit radiatur gedraait . daar kwam ook kvs?? uit
ik snapte het al niet maar nu helega niet meer
in venhuizen , ja de radiatur is ook warm , de kvs ook , maar wat ik fout dan , dop van kvs eraf , zwarte pin uit radiatur gedraait . daar kwam ook kvs?? uit
ik snapte het al niet maar nu helega niet meer
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
caps lock aan staat zo schreeuwerig. En dat tewijl wij je ook gewoon proberen te helpen.
Zoals je het zo uitlegt lijkt de radiator goed ontlucht.
Wat je eens kan proberen, is om de stekker van het thermocontact af te halen (deze zit ook op je radiator) en deze door te verbinden. Als het goed is moet je fan dan gaan draaien als de auto op contact staat. Zo niet kan je even voelen of je fan wel vrij draait.
Maar nadat ik het hele topic heb gelezen, doet je kachelradiator het nu wel? Of zit je nog steeds in de kou?
Zoals je het zo uitlegt lijkt de radiator goed ontlucht.
Wat je eens kan proberen, is om de stekker van het thermocontact af te halen (deze zit ook op je radiator) en deze door te verbinden. Als het goed is moet je fan dan gaan draaien als de auto op contact staat. Zo niet kan je even voelen of je fan wel vrij draait.
Maar nadat ik het hele topic heb gelezen, doet je kachelradiator het nu wel? Of zit je nog steeds in de kou?
capslock staat aan ivm briefen , vergeet het wel eens , nee nog koud
maar hoe doe je dat dan ? met dat stekkertje????
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Stekker er af trekken/halen en daarna met een stukje electrodraad of iets dergelijks de 2 polen door verbinden zodat de stroom gaat lopen, dan hoort je fan te gaan draaien.greta schreef:capslock staat aan ivm briefen , vergeet het wel eens , nee nog koud
Als je kachelradiator nog steeds koud is zit deze gewoon dicht, zoals reeds boven gemeld.
Je radiatorfan is een andere (en in feite dus ook een ander probleem).
Je fan moet draaien voordat je lampje aangaat.
Waarom zou die fan in een keer stuk zijn?
Met dit weer komt de radiateur stationair waarschijnlijk makkelijk zijn warmte kwijt, zeker als je nog niet gereden hebt.
Als je radiateur heet wordt, gewoon rijden met die bak. Want dat stroomt er in elk geval koelvloeistof doorheen
Waarom zou die fan in een keer stuk zijn?

Met dit weer komt de radiateur stationair waarschijnlijk makkelijk zijn warmte kwijt, zeker als je nog niet gereden hebt.
Als je radiateur heet wordt, gewoon rijden met die bak. Want dat stroomt er in elk geval koelvloeistof doorheen