Heee mensen,
Ik zoek een betrouwbare gezinsauto en mijn oog is gevallen op de volgende Renault:
Renault Megane 1.6 16V RXE Classic (airco)
Bouwjaar: juli 2001
KM. stand: 67.586
5 Versnellingen, handgeschakeld
Prijs €3.750,-
Heeft iemand ervaring met deze auto en wat zijn de zwakke punten?
Alvast bedankt!
Renault Megane goede koop?
-
Zo, ik ga nu afgebrand worden, interesseert me geen zak:
Betrouwbaar en Renault moet je niet in 1 zin gebruiken.
Wil je een betrouwbare auto, geef dan meer geld uit, en koop een Toyota. Het heeft een REDEN dat die duurder zijn.
Verder is er niet heel veel mis met een scenic, maar ga hier niet vertellen dat die dingen betrouwbaar zijn.
Het schijnt (uit testen) wel dat de laatste jaren de Reno's beter zijn, maar met de laatste jaren bedoel ik niet 2001.
Betrouwbaar en Renault moet je niet in 1 zin gebruiken.
Wil je een betrouwbare auto, geef dan meer geld uit, en koop een Toyota. Het heeft een REDEN dat die duurder zijn.
Verder is er niet heel veel mis met een scenic, maar ga hier niet vertellen dat die dingen betrouwbaar zijn.
Het schijnt (uit testen) wel dat de laatste jaren de Reno's beter zijn, maar met de laatste jaren bedoel ik niet 2001.
Een toyota kan net zo onbetrouwbaar zijn. Alles valt of staat met de onderhoud. Ga de auto dus eerst goed bekijken.
-
tsja ik ga het niet met reinier eens worden. elk merk heeft wel wat, dat hij liever in die oude schrale mercedesbakken rijdt, tsja ook daar kan wat van gezegd worden 
ik zou even kijken of er daadwerkelijk NAP bij de auto is, een testrit maken en lekker zelf oordelen. ik denk niet dat er veel scenic rijders op dit forum zitten

ik zou even kijken of er daadwerkelijk NAP bij de auto is, een testrit maken en lekker zelf oordelen. ik denk niet dat er veel scenic rijders op dit forum zitten
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
1.6 sedan van 2001 is redelijk probleemloos.
Enige wat voorkomt zijn de bobines.
2001 kan wel een electr. smoorklephuis hebben, die kunnen wel eens voor problemen zorgen, dus hopelijk heeft deze een ouderwetse gaskabel.
Enige wat voorkomt zijn de bobines.
2001 kan wel een electr. smoorklephuis hebben, die kunnen wel eens voor problemen zorgen, dus hopelijk heeft deze een ouderwetse gaskabel.
-
Tis helemaal geen scenic nee, hoe ik daar bij kom....
Allerlei testen in de loop der jaren zijn dat wel.
Ik heb echt niet veel met Toyota, meer met renault, vind ze vaak mooier etc, maar zeggen dat ze (bijna) net zo goed zijn als een toyota gaat me echt te ver.
Ben ook mercedes liefhebber, maar zelfs die laten de laatste jaren flinke steken vallen als je het mij vraagt.
Sorry Geert, maar das echt onzin. Als je ons probeert te vertellen dat een goed onderhouden Renault net zo goed is als een goed onderhouden Toyota, dan verkoop je, volgens mij voor het eerst, lulkoek. No offence. Die mening is een mening van een Renault liefhebber, niet van iemand die objectief is.Geert schreef:Een toyota kan net zo onbetrouwbaar zijn. Alles valt of staat met de onderhoud. Ga de auto dus eerst goed bekijken.
Ik heb echt niet veel met Toyota, meer met renault, vind ze vaak mooier etc, maar zeggen dat ze (bijna) net zo goed zijn als een toyota gaat me echt te ver.
Ben ook mercedes liefhebber, maar zelfs die laten de laatste jaren flinke steken vallen als je het mij vraagt.
-
Elk merk heeft wel wat: dat klopt, maar ga geen renault kopen omdat ie betrouwbaar is, er zijn betere.Martijn Kool schreef:tsja ik ga het niet met reinier eens worden. elk merk heeft wel wat, dat hij liever in die oude schrale mercedesbakken rijdt, tsja ook daar kan wat van gezegd worden
Als je me zegt dat je een Renault koopt omdat je zie mooier vindt, functioneler, of beter vindt rijden, of meer luxe/opties voor je geld, dan heb je echt een punt, maar betrouwbaar... Ik ga niet roepen dat een Renault je vaak laat staan, en niet start etc, dat valt allemaal wel mee, maar bobines een gasklephuizen en... en.. die de geest geven, das wel iets typisch Renault, misschien wel frans/italiaans.
En begin niet over uitzonderingen, die zijn er altijd.
D'r zijn ook wel een aantal dingen die vanuit Reno-NL slecht geregeld worden vind ik.
Noem even die sleutelkaarten, idd bobines maar er zijn wel meer van die afgewimpelde coulance regelingen die echt niet kunnen. Dat is gewoon jammer.
@Reinoud Oelewapper, maken we hieruit nu op dat dat rode brandweermonster ook binnenkort bij de brandweer terug te vinden is als oefenwrak?
Noem even die sleutelkaarten, idd bobines maar er zijn wel meer van die afgewimpelde coulance regelingen die echt niet kunnen. Dat is gewoon jammer.
@Reinoud Oelewapper, maken we hieruit nu op dat dat rode brandweermonster ook binnenkort bij de brandweer terug te vinden is als oefenwrak?

-
- Car: R19.R
Sorry Reinier, maar als je adac pech statistieken van de laatste jaren bekijkt zul je zien dat Renault wel degelijk een stuk betrouwbaarder is als Toyota. Naar de jaren 2001-2004 gekeken is dat inderdaad anders maar alla in die tijd leven we niet meer. De auto's uit die tijd zijn inmiddels ook zo'n beetje allemaal wel voorzien van de vernieuwde onderdelen die de problemen niet kennen.
En ala, dan laten we de terugroepacties nog maar even buiten beschouwing.
Ik ben het met Geert eens, een goed onderhouden renault kan zelfs betrouwbaarder zijn als een toyota. Lekke koppakkingen, scheurende cilinderkoppen(!), lawaaiige motor als gevolg van kappote injectoren (na 30000 km), start problemen en inhouden bij koude temperaturen, absurd olieverbruik (1 liter op 2000km), vliegwielen die scheuren bij 80k, katalysatoren die na 80k stuk zijn, klinkt bekend? Dat is toyota...
Een vriend van me werkt bij de toyota dealer, maar de verhalen die ik daar hoor zijn toch wel een graadje erger als bij Renault de laatste jaren. (dat is wel eens anders geweest).
En ala, dan laten we de terugroepacties nog maar even buiten beschouwing.
Ik ben het met Geert eens, een goed onderhouden renault kan zelfs betrouwbaarder zijn als een toyota. Lekke koppakkingen, scheurende cilinderkoppen(!), lawaaiige motor als gevolg van kappote injectoren (na 30000 km), start problemen en inhouden bij koude temperaturen, absurd olieverbruik (1 liter op 2000km), vliegwielen die scheuren bij 80k, katalysatoren die na 80k stuk zijn, klinkt bekend? Dat is toyota...
Een vriend van me werkt bij de toyota dealer, maar de verhalen die ik daar hoor zijn toch wel een graadje erger als bij Renault de laatste jaren. (dat is wel eens anders geweest).
Ik zeg dat een goed onderhouden renault beter is dan een niet onderhouden toyota. En op een advertentie is het verschil vaak niet te zien. vandaar het advies om gewoon eerst te kijken.canonballman schreef:Tis helemaal geen scenic nee, hoe ik daar bij kom....
Sorry Geert, maar das echt onzin. Als je ons probeert te vertellen dat een goed onderhouden Renault net zo goed is als een goed onderhouden Toyota, dan verkoop je, volgens mij voor het eerst, lulkoek. No offence. Die mening is een mening van een Renault liefhebber, niet van iemand die objectief is.Geert schreef:Een toyota kan net zo onbetrouwbaar zijn. Alles valt of staat met de onderhoud. Ga de auto dus eerst goed bekijken.
me pa rijdt nu al aantal jaren een scenic, en heeft nog niet echt mega problemen gehad. xtje dat remlampje en bobines. verder geen issues gehad met dat ding. sowieso vind ik het wel meevallen allemaal heeft ook wel mee te maken gehad hoe er mee om is gegaan en hoe je er zelf mee omgaat.
Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
De wagen ziet er top uit. Lak is vrijwel krasloos, interieur ziet er perfect uit. Heb er alleen nog geen proefrit mee kunnen maken ivm de sneeuw.
Ik had hiervoor een Volvo 440 (uit '91) maar deze heeft er geen zin meer in.
Het is de bedoeling deze zomer naar Frankrijk te gaan rijden. Ik heb geen zin in kamperen langs de snelweg met een kapotte auto...
Het gaat overigens om een sedan, geen Scenic.
Ik had hiervoor een Volvo 440 (uit '91) maar deze heeft er geen zin meer in.
Het is de bedoeling deze zomer naar Frankrijk te gaan rijden. Ik heb geen zin in kamperen langs de snelweg met een kapotte auto...
Het gaat overigens om een sedan, geen Scenic.
-
Daar hoef je niet bang voor te zijn, zoals Geert zegt als de onderhoudshistorie een beetje compleet is en de auto er goed uit ziet en technisch ook in orde lijkt.
Goed even in de positieve modus.
De 1.6-16v, ook wel K4M genoemd als motorcode, is wel een fijne levendige motor. Iets onderbemeten voor een Laguna, maar voor een Megane erg fijn en voor een Clio al lekker sportief. (En voor een twingo is het gepept tot RS! Of is dat geen K meer?)
Ook nog prettig zuinig, ook als je em af en toe eens lekker door de toeren heenjaagt.
Afgezien van die bobines had mijn pa ook weinig problemen, al heb ik het eens voor elkaar gekregen om een motorsteun af te breken.
Nu ben ik niet heel bekend met die prijzen, maar ik vind 3750 wel heel stevig aan de prijs voor zo'n ding, ondanks die lage stand...
De 1.6-16v, ook wel K4M genoemd als motorcode, is wel een fijne levendige motor. Iets onderbemeten voor een Laguna, maar voor een Megane erg fijn en voor een Clio al lekker sportief. (En voor een twingo is het gepept tot RS! Of is dat geen K meer?)
Ook nog prettig zuinig, ook als je em af en toe eens lekker door de toeren heenjaagt.
Afgezien van die bobines had mijn pa ook weinig problemen, al heb ik het eens voor elkaar gekregen om een motorsteun af te breken.

Nu ben ik niet heel bekend met die prijzen, maar ik vind 3750 wel heel stevig aan de prijs voor zo'n ding, ondanks die lage stand...
-
- Moderator
- Car: Megane
Mijn pa rijd een 1.6 16v rxe hatchback rond en dat doet ie al 6 jaar. Weinig problemen. Alleen regulier onderhoud enzo.Bryo schreef:Heee mensen,
Ik zoek een betrouwbare gezinsauto en mijn oog is gevallen op de volgende Renault:
Renault Megane 1.6 16V RXE Classic (airco)
Bouwjaar: juli 2001
KM. stand: 67.586
5 Versnellingen, handgeschakeld
Prijs €3.750,-
Heeft iemand ervaring met deze auto en wat zijn de zwakke punten?
Alvast bedankt!
Het zal best wel vaak heel blijven, maar ik heb 2 collega's gehad, die continue door prolemen werden geplaagd. Deze auto kan bijvoorbeeld geen caravan trekken. Op papier wel, maar in de praktijk niet. In ieder geval zou ik zeker een nieuwe bobine (en het juiste torx bitje!) in het dashbordkastje leggen, want de kan je zekere overkomen dat het lampje van je motormanagement gaat branden en de motor op 3 pitten draait. Vervangen van de bobine is een paar minuten werk.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Ik ga er in ieder geval niets mee trekken. Ik ben niet van de caravans...
-
- Contacteer:
ik heb een scenic met dezelfde motor ( nu 2 jaar) ik heb bij aanschaf beru bobines erin gestoken. ik heb in deze twee jaar en 50.000 km verder geen problemen gehad met nihil onderhoud (alleen olie bijgevuld) (vorig week toch maar eens het luchtfilter en bougies vervangen
)

Caravan kunnen ze wel trekken.
Ik ken iemand met die een Laguna Grandtour 1.6 had en die gingen met de caravan naar oostenrijk.
Dat ging ook, bergop flink trappen, maar het ging wel.
Ik ken iemand met die een Laguna Grandtour 1.6 had en die gingen met de caravan naar oostenrijk.
Dat ging ook, bergop flink trappen, maar het ging wel.
-
Hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor caravan je erachter knoopt en hoever je die (over)beladen hebt 

Tja dat is wel typisch Nederlands om met een Laguna 1.6 met Caravan te gaan rijden.
Vooral met het plaatsen van de caravan is het handig als je een beetje kopppel onderin hebt, zonder dat je met 5000 toeren je koppeling staat af te fikken.
En tja heuvel op met 6000 toeren in de eerste versnelling, who cares about the rest of the world?
Maargoed dat is voor deze vraag niet aan de orde
Is er nou niemand die die prijs van 3750 voor zo'n classic niet extreem vind?

Vooral met het plaatsen van de caravan is het handig als je een beetje kopppel onderin hebt, zonder dat je met 5000 toeren je koppeling staat af te fikken.
En tja heuvel op met 6000 toeren in de eerste versnelling, who cares about the rest of the world?
Maargoed dat is voor deze vraag niet aan de orde

Is er nou niemand die die prijs van 3750 voor zo'n classic niet extreem vind?
zal wel zo zijn ivm de lage km.stand.
zit er wel NAP bij? een auto van 9 jaar oud met maar 60k zie je niet vaak denk ik....
zit er wel NAP bij? een auto van 9 jaar oud met maar 60k zie je niet vaak denk ik....
Kijk even of de distributieriem is vervangen. Deze drijft ook de waterpomp aan! Volgens mij moet het blok eruit om hem te vervangen.
Ik denk om de 120 000 KM of in het 5e jaar. Anders ben je nog heel duur uit als je dit moet laten doen.
Ik denk om de 120 000 KM of in het 5e jaar. Anders ben je nog heel duur uit als je dit moet laten doen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Moderator
- Car: MB
tutuur schreef:zal wel zo zijn ivm de lage km.stand.
Ooit iemand in een classic zien rijden die jonger was dan 65 jaar? Die mensen rijden niet zoveel (godzijdank, enkel er zijn er nog teveel van

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Zit wat in. Heb afgelopen 2 weken al bijna net zo veel gereden in de twingo van mijn ouders als zij in het afgelopen jaar 

-
Je hoeft geen sorry te zeggen, maar wel beter lezenMaarten-Jan schreef:Sorry Reinier, maar als je adac pech statistieken van de laatste jaren bekijkt zul je zien dat Renault wel degelijk een stuk betrouwbaarder is als Toyota. Naar de jaren 2001-2004 gekeken is dat inderdaad anders maar alla in die tijd leven we niet meer.

"Het schijnt (uit testen) wel dat de laatste jaren de Reno's beter zijn, maar met de laatste jaren bedoel ik niet 2001."
@Geert: een goed onderhouden Reno beter als een Toyota: dat zal best kunnen, maar is in mijn optiek appels en peren. Met een goede fiets ga je ook harder als met een kapotte auto

@Steve-O-whatthefuckhaveidone: Wees niet bevreesd, clio gaat niet weg, ook niet in onderdelen. Heeft zelfs promotie gekregen: staat nu ipv buiten in weer en wind BINNEN! Wederaanvang project verwacht in 2011 (zal wel december worden

-
In dat geval zijn we het eens
Overigens denk ik dat je op dit moment best een 2001/2002 renault kan kopen, de meeste van die probleem jaren zijn wel al voorzien van de vernieuwde onderdelen die de problemen niet kennen.

Overigens denk ik dat je op dit moment best een 2001/2002 renault kan kopen, de meeste van die probleem jaren zijn wel al voorzien van de vernieuwde onderdelen die de problemen niet kennen.
-
blok hoeft er echt niet uit hoor.jacques schreef:Kijk even of de distributieriem is vervangen. Deze drijft ook de waterpomp aan! Volgens mij moet het blok eruit om hem te vervangen.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl