Je hebt in Duitsland het zogeheten 5 daags kentekenplaat (geel strookje) en het exportkentekenplaat (rood strookje).Martijn Kool schreef:het is heel simpel en kan op 2 manieren
met aanhanger of met kurzzeitkennzeichen.
met die laatste mag je niet in NL rijden, dus eigenlijk blijft er maar 1 optie open. met kurzzeitkennzeichen ben je wel verzekerd in NL maar als de politie je aanhoudt heb je een flinke boete en kun je terplekke de BPM afbetalen omadt ze het op belastingontduiking gooien.
zodra je thuis hebt bel je naar rdw om afspraak te maken
vervolgens haal je voor die tijd een dagkenteken op daar, dan amg je papieren kentekenplaten maken en rij je rechtsstreeks naar rdw. invoeren, bpm gegevens invullen en lappen
vervolgens kun je daar direct apk doen, maar je mag het ook elders doen, maar pas NADAT je het kenteken zelf hebt.
thats it.
overigens, auto's met gunstige belastingregeling(lupo 3l en die hybridetroep) moet je een zogenaamd CVO hebben van de fabrikant. bij vw kun je die online aanvragen naar ik weet, anders geld de gunstige mrb niet.
edit-
wat dus korting kan opleveren is wat schadeplaatwerk fixxen, die erop schroeven incl een kapotte airbag en dan invoeren, na invoeren originele onderdelen er weer op en tralalala. mja, daar moet je maar net ff zin in hebben
Met beide mag je niet in NL rijden als Nederlanden. Het is immers een buitenlandse auto. Dus BPM en wegenbelasting ontduiking. Tevens pleeg je dan een overtreding van artikel 36 Wegenverkeerswet. Rijden met een ongeldig kenteken.
Er is een uitzonderings artikel 37 WVW.
Het komt er eigenlijk op neer zodra je de Duitse auto op je naam zet (de exportplaat dus) dan mag je er niet mee in NL rijden. Maar staat het exportkenteken op naam van een duits bedrijf of een Duits ingezetenen dan val je onder het internationale verkeer en word er 14 dagen gedoogd. Echter de beste oplossing is gewoon een aanhanger of autoambu.