Hallo allemaal,
Ik heb een geluidje dat ik niet kan thuisbrengen.
Sinds een aantal dagen hoor ik soms een brom op de achtergrond zodra ik een langere bocht naar links maak.
Net alsof heel in de verte een yamaha gas geeft, dus geluid van een electromotortje of pomp.
Ik denk hierbij aan de stuurbekrachtigingspomp.
Heeft iemand dat eerder gehad en waarom is dat alleen met naar links sturen.
Of zou het wat anders kunnen zijn?
Alles van de ophanging is in topconditie en zo rijdt en stuurt de Clio ook.
Het zal niks schokkends zijn maar ik kan het niet vinden.
Wegbrengen kan altijd nog.
Bedankt voor de reacties!!
Zoemen bij bocht naar links
geen opkomende wiellager?
Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
Daar heb ik ook even aan gedacht maar het is niet bij stilstand.
Dan draai ik het stuur maximaal naar links en dan zou je volgens mij bij optrekken het rechter wiellager ook moeten horen.
Het geluid lijkt een beetje op het zoemen van de stuurbekrachtingspomp als je maximale stuuruitslag hebt bij b.v. inparkeren.
Maar de aircopomp zit toch niet aan de bijrijderskant?
Kan het nu niet bekijken aangezien ik op mijn werk ben.
Dan draai ik het stuur maximaal naar links en dan zou je volgens mij bij optrekken het rechter wiellager ook moeten horen.
Het geluid lijkt een beetje op het zoemen van de stuurbekrachtingspomp als je maximale stuuruitslag hebt bij b.v. inparkeren.
-
ik zet ook in op wiellagerCliogek1970 schreef:Daar heb ik ook even aan gedacht maar het is niet bij stilstand.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Tuurlijk hoor je een wiellager niet bij Stilstand. En een stuurbekrachtigingspomp juist wel.
En als het geen lager is dan heb je misschien een gare band.
Maar ik ga met de heren voor mij mee uiteraard.
Bij naar links sturen is het waarschijnlijk het rechter lager, de truuk is ontdekken of het voor of achter is. Het zoemen gaat de hele carroserie door, dat hoor je niet zomaar van welk wiel hij komt. Dus opkrikken en aan de wielen zwengelen, en goed luisteren en voelen.
En als het geen lager is dan heb je misschien een gare band.
Maar ik ga met de heren voor mij mee uiteraard.
Bij naar links sturen is het waarschijnlijk het rechter lager, de truuk is ontdekken of het voor of achter is. Het zoemen gaat de hele carroserie door, dat hoor je niet zomaar van welk wiel hij komt. Dus opkrikken en aan de wielen zwengelen, en goed luisteren en voelen.
vingertje op de veer leggen doet veel verraden 

-
en dan je wiel ff van de grond en ff laten draaien met de handHaas schreef:vingertje op de veer leggen doet veel verraden

Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
ging van enige basiskennis uit

Zal het binnenkort eens gaan testen.
Het komt wel heel duidelijk van de voorkant af.
Mocht het wiellager overleden zijn, raden jullie me dan aan om originele lagers te monteren of zijn er aftermarket lagers van dezelfde kwaliteit te koop?
Ik vervang dan meteen beide lagers aan de voorzijde.
Het komt wel heel duidelijk van de voorkant af.
Mocht het wiellager overleden zijn, raden jullie me dan aan om originele lagers te monteren of zijn er aftermarket lagers van dezelfde kwaliteit te koop?
Ik vervang dan meteen beide lagers aan de voorzijde.
Ik zou het niet nog es moeten zeggen maargoed:
Riël schreef: Het zoemen gaat de hele carroserie door, dat hoor je niet zomaar van welk wiel hij komt. Dus opkrikken en aan de wielen zwengelen, en goed luisteren en voelen.
gewoon aftermarket, renault maakt zelf echt geen wiellagers 
Mooi skf lagertje erin dumpen ofzo, niets aan de hand.

Mooi skf lagertje erin dumpen ofzo, niets aan de hand.
Bedankt voor de reacties maar het zijn niet de lagers!
Zijn gecontroleerd en niks mis mee.
Later kwam ik erachter dat het niet zoemt als ik de bocht door ga met ingtrapte koppeling.
Het geluid blijkt ook heel licht te horen bij afremmen op de motor. Zodra de koppeling wordt ingetrapt is het meteen weg.
Ik denk dat er iets ergens tegenaan komt door beweging van de motor o.i.d.
Kan het zo 1, 2, 3 niet vinden.
Erg vaag dat het in een rechtse bocht niet te horen is.
Mocht iemand nog een idee hebben dan hoor ik het graag, thanx!!
Zijn gecontroleerd en niks mis mee.
Later kwam ik erachter dat het niet zoemt als ik de bocht door ga met ingtrapte koppeling.
Het geluid blijkt ook heel licht te horen bij afremmen op de motor. Zodra de koppeling wordt ingetrapt is het meteen weg.
Ik denk dat er iets ergens tegenaan komt door beweging van de motor o.i.d.
Kan het zo 1, 2, 3 niet vinden.

Erg vaag dat het in een rechtse bocht niet te horen is.
Mocht iemand nog een idee hebben dan hoor ik het graag, thanx!!
aandrijfas?
ik roep ook maar wat als n00b zijnde
ik roep ook maar wat als n00b zijnde

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
denk een motorsteun die kapot is en ergens tegen aan komt? geloof dat ronald eens zoiets heeft gehad alleen dan bij een bocht naar rechts...
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Nah, bij mij is het de achterste motorsteun die ijzer op ijzer maakt bij een flinke bocht naar rechts, komt door dat goedkope imitatiesubframe die er onder hangt waarvan de gaten voor de steunen ergens niet helemaal kloppen, voor het Ardennenweekend nog ff wat aan doen, bij straatgebruik merk ik er overigens niets veel van, moet 'm toch wel heel serieus daarvoor de hoek om gooien (Scheivlak op Zandvoort insturen met 140km/h bijvoorbeeld.tutuur schreef:denk een motorsteun die kapot is en ergens tegen aan komt? geloof dat ronald eens zoiets heeft gehad alleen dan bij een bocht naar rechts...